Nybyggd dator och kommer inte ut på nätet.

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator och kommer inte ut på nätet.

Hej!

Jag har precis byggt en ny dator med moderkortet Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5.

Problemet är att när datorn är uppstartad och klar kopplar jag in ethernet-kabeln men ingen reaktion. Det går inte ha få någon uppkoppling över huvud taget.

Borde jag ha haft ethernetkabeln inkopplad när jag installerade windows?

Permalänk
Medlem

Nej, det fungerade inte att installera om Windows. Är det fel på moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antagligen för att du behöver drivrutiner. Fick du inte med en skiva för moderkortet? Annars får du ta en annan dator, googla fram modellen och dess drivrutiner (du behöver bara nätverks drivisarna). Fick själv göra så tidigare men det behövdes dock inte när jag installerade Windows 10 märkligt nog.

Edit: Här: http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=4968#dl

Permalänk
Skrivet av Conradj:

Hej!

Jag har precis byggt en ny dator med moderkortet Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5.

Problemet är att när datorn är uppstartad och klar kopplar jag in ethernet-kabeln men ingen reaktion. Det går inte ha få någon uppkoppling över huvud taget.

Borde jag ha haft ethernetkabeln inkopplad när jag installerade windows?

Byggde nyss en dator med samma moderkort och hade samma problem. Du behöver installera drivrutinerna som finns på CDn du fick med moderkortet.

Visa signatur

EVGA GeForce GTX970 SSC 4GB ACX2.0+ Fractal Design Define S Black Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz Noctua NH-D15 GA-Z97X-GAMING 3 EVGA SuperNOVA 750 G2 Intel Core i7 4790K 4,0GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av #Piggelin:

Byggde nyss en dator med samma moderkort och hade samma problem. Du behöver installera drivrutinerna som finns på CDn du fick med moderkortet.

OK! Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Conradj:

OK! Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sa ju att du skulle köpt AsRock Men skämt och sido anledningen till att du tvingas installera drivrutiner separat är att WHQL signerade drivrutiner för killerNIC kretsen saknas hos Microsoft. Programvaran för KillerNIC är även den ett skämt och bör undvikas.
Du kan installera den officiella WHQL drivrutinen för din nätverkskrets som i grund och botten är ett Qualcomm Atheros AR8161 drivrutinerna hittar du på bifogade länken https://www.atheros.cz/atheros-wireless-download.php?chipset=...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Tack Peppar, jag ska göra så. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

har samma problem men inte samma moderkort, är lite ny med program och datorer, men ska jag ladda ner drivrutinerna för mitt moderkort på en annan dator och typ dra över det till ett usb och sedan i min daotr? eller hur ska jag göra?
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sopnisse:

har samma problem men inte samma moderkort, är lite ny med program och datorer, men ska jag ladda ner drivrutinerna för mitt moderkort på en annan dator och typ dra över det till ett usb och sedan i min daotr? eller hur ska jag göra?
Tacksam för svar!

Det låter som en bra idé, googla på modelnamnet på ditt moderkort och drivers så hittar du säkert rätt.

Jag föreslår att alltid installera uppdaterade drivisar från nätet och inte från cd-skivan som följer med.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

http://www.driverscape.com/manufacturers/gigabyte/laptops-des... den här skulle kunna fungera eller? förlåt om jag är rookie hehe men svårt för mig nu i början. det enda jag vill är att få internet att fungera på min dator för har sladd och den hittar inget överhuvudtaget, sen står det att jag måste installera drivrutin för nätverkskort och det går inte heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sopnisse:

http://www.driverscape.com/manufacturers/gigabyte/laptops-des... den här skulle kunna fungera eller? förlåt om jag är rookie hehe men svårt för mig nu i början. det enda jag vill är att få internet att fungera på min dator för har sladd och den hittar inget överhuvudtaget, sen står det att jag måste installera drivrutin för nätverkskort och det går inte heller...

Jag använde den medföljande cd-skivan. Fungerade alldeles utmärkt. Jag tror dessutom att den uppdaterar den senaste versionen efter att du har installerat från cd-skivan. Det måste i alla fall vara en enklaste metoden för att få igång nätverkskortet.

Permalänk
Medlem

men har ingen skiva :/ det är det tråkiga ;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sopnisse:

men har ingen skiva :/ det är det tråkiga ;/

Ladda ner drivrutinen då, som det står tidigare.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10