FX-8320 ger igen signal till skärmen!

Permalänk
Medlem

FX-8320 ger igen signal till skärmen!

Tjena!

Jag skaffade nyss ett FX-8320 Black edition till min dator. Men som rubriken lyder så får jag inte någon signal till skärmen! Mitt Moderkort jag har nu är ett Gigabyte GA-990FXA-UD3 (rev. 1.2).

Har Flashat Bios till nya uppdateringen men det funkar inte och har provat alla knep och knop jag hittat på forums men inget funkar!
Någon snäll själ som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätdel och grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sleric:

Tjena!

Jag skaffade nyss ett FX-8320 Black edition till min dator. Men som rubriken lyder så får jag inte någon signal till skärmen! Mitt Moderkort jag har nu är ett Gigabyte GA-990FXA-UD3 (rev. 1.2).

Har Flashat Bios till nya uppdateringen men det funkar inte och har provat alla knep och knop jag hittat på forums men inget funkar!
Någon snäll själ som kan hjälpa mig?

Har du ett grafikkort? FX 8320 har inte integrerad grafik. Har du kopplat skärmkabeln rätt (Till externt grafikkort)?

Permalänk
Medlem

Har INTE med processorn att göra, den saken är klar.

Permalänk
Medlem

@Miney: Svar ja på båda dina frågor! Den funkar utan problem med min gamla processor (Fx-6100) men inte med fx-8320 Black edition

Permalänk
Medlem

@Viceroy: Är du helst säker? Fungerar perfekt med min gamla processor! (fx-6100)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miney:

Har du ett grafikkort? FX 8320 har inte integrerad grafik. Har du kopplat skärmkabeln rätt (Till externt grafikkort)?

Det borde han ha eftersom moderkortet inte heller har nån inbyggd grafik. Han måste ju ha monterat kabeln från skärmen nånstans

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sleric:

Tjena!

Jag skaffade nyss ett FX-8320 Black edition till min dator. Men som rubriken lyder så får jag inte någon signal till skärmen! Mitt Moderkort jag har nu är ett Gigabyte GA-990FXA-UD3 (rev. 1.2).

Har Flashat Bios till nya uppdateringen men det funkar inte och har provat alla knep och knop jag hittat på forums men inget funkar!
Någon snäll själ som kan hjälpa mig?

Skrivet av Sleric:

@Miney: Svar ja på båda dina frågor! Den funkar utan problem med min gamla processor (Fx-6100) men inte med fx-8320 Black edition

Är det rev 1.2 på mobot? finns ej rev 1.2 på gigabytes hemsida. Rev 1.1 kräver iaf f9 bios version för 8320. Har du uppdaterat bios?
fx-6100 kräver betydligt äldre version f3.

Så har du inte uppdaterat bios så sätt i fx-6100 igen, uppdatera bios till senaste, sätt i 8320 igen.

rev 1.0 och 1.1 verkar ha version f3, f4 etc medan rev 3,0 verkar ha version fa, fb, fc etc. Ladda ner cpuid-z och kolla i moderkortsfliken vilken biosversion du har när du satt i 6100 prollen igen.
Kolla även fysiskt på ditt moderkort vilken revision det är. Står printat ngntans. Kolla även så du har 100% rätt angående vilket mobo du har.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Är det en begagnad FX 8320?

Permalänk
Medlem

@stimpen: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4001#o... Där har du moderkortet på deras sida.
Kan jag flasha mitt moderkort till rev 1.1 om jag har 1.2, eftersom att jag behöver f9 bios versionen.

Jag har nu i min 6100 och jag provade att flasha till den nyaste rev 1.2 "patchen" men det fungerade fortfarande inte.
Ska tanka cpuid-z nu och kolla!

EDIT: Det står på moderkortet att det är 1.2

Permalänk
Medlem

@thomson: Nej, direkt från webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sleric:

@Viceroy: Är du helst säker? Fungerar perfekt med min gamla processor! (fx-6100)

Ja det låter mer som att det kan vara moderkortsrelaterat i så fall.

Permalänk
Medlem

Använd rätt bios till rätt revision utav ditt moderkort.

Permalänk
Medlem

@thomson: Nätagg är ett Corsair cx750M Om jag inte minns helt fel och Grafikkort är ett Msi 960

Permalänk
Medlem

Då ska där vara kraft så att det räcker med den nätdelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Använd rätt bios till rätt revision utav ditt moderkort.

Japp provat det ochså, ingen signal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Ja det låter mer som att det kan vara moderkortsrelaterat i så fall.

Japp det är det jag tänker ochså, Tror det är något fel med Revisonen av moderkortet

Permalänk
Medlem

Du har Dual bios på det moderkortet, så om du har råkat flasha fel så ska du kunna använda backup biosen

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Använd rätt bios till rätt revision utav ditt moderkort.

Så jag kan inte använda rev 1.1 bios till rev 1.2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sleric:

Så jag kan inte använda rev 1.1 bios till rev 1.2?

Nej tanka rev 1.2

Bli inte förvirrad av detta men detta är en allmän fråga, varför har gigabyte två sidor med mobo som heter likadant, eller är det ngt jag missar? Och olika rev finns till de två mobona som heter exakt likadant:
http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=4397#
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4001#

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Nej tanka rev 1.2

Okej, Men då stödjer inte moderkortet den processorn helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Nej tanka rev 1.2

Håller helt med Stimpen om detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sleric:

Okej, Men då stödjer inte moderkortet den processorn helt enkelt

Jo det gör den, la du in FFe biosen?
http://download.gigabyte.eu/FileList/BIOS/mb_bios_ga-990fxa-u...

Från och med version FE stödjs 8320 processorn, det är näst nyaste biosen. Nyaste är FFe vilken jag rekommenderar dig att lägga in.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sleric:

Okej, Men då stödjer inte moderkortet den processorn helt enkelt

Jo ditt moderkort stödjer FX 8320

http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a...

Du måste ha denna bios för att stödja ditt moderkort
http://download.gigabyte.ru/bios/mb_bios_ga-990fxa-ud3_v.1.2_...

Permalänk
Medlem

@stimpen: Japp, Flashade med den, Stoppade i nya processorn och fortfarande ingen signal :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sleric:

@stimpen: Japp, Flashade med den, Stoppade i nya processorn och fortfarande ingen signal :/

Kolla med cpuid-z (tanka ner det om du inte har det) i moderkortsfliken så det verifierar att det är FFe i biosen så den verkligen gått in. Gå även in i biosen och ta "load defaults" eller likanande så biosen nollställs, den blir ibland inte nollställd i inställningar när man lägger in en ny bios.

Kan ev prova dra ur strömsladden till datorn och hårdvaruresetta biosen med pins/jumper eller att ta biosbatteriet om det är lättåtkomligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att din main bios har blivit korrupt utav någon anledning, och att din backup bios har gått in med en äldre bios version

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Kolla med cpuid-z (tanka ner det om du inte har det) i moderkortsfliken så det verifierar att det är FFe i biosen så den verkligen gått in. Gå även in i biosen och ta "load defaults" eller likanande så biosen nollställs, den blir ibland inte nollställd i inställningar när man lägger in en ny bios.

Kan ev prova dra ur strömsladden till datorn och hårdvaruresetta biosen med pins/jumper eller att ta biosbatteriet om det är lättåtkomligt.

Det står i Cpu-z att jag har Ffe verisonen nu. Ska jag gå in i bios och göra en "Load default" Före jag byter processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Kan det vara så att din main bios har blivit korrupt utav någon anledning, och att din backup bios har gått in med en äldre bios version

Oj.. jag har ingen aning om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sleric:

Det står i Cpu-z att jag har Ffe verisonen nu. Ska jag gå in i bios och göra en "Load default" Före jag byter processor?

jepp gör det. load defualts och ändra ingenting. låt datorn starta en gång. sen stäng av och byt prolle och kolla.

funkar inte det så låt 8320 sitta i och gör en hårdvarureset med jumper i en 30s eller plocka biosbatteriet i en 30s. Dra ur strömsladden först och låt datorn stå i 30s innan du resettar.

Sidan 28 i manualen du kan tanka på gigabytes hemsida står det:
13) CLR_CMOS (Clearing CMOS Jumper)
Use this jumper to clear the CMOS values (e.g. date information and BIOS configurations) and reset
the CMOS values to factory defaults. To clear the CMOS values, place a jumper cap on the two pins to
temporarily short the two pins or use a metal object like a screwdriver to touch the two pins for a few
seconds.
• Always turn off your computer and unplug the power cord from the power outlet before clearing
the CMOS values.
• After clearing the CMOS values and before turning on your computer, be sure to remove the
jumper cap from the jumper. Failure to do so may cause damage to the motherboard.
• After system restart, go to BIOS Setup to load factory defaults (select Load Optimized Defaults)
or manually configure the BIOS settings (refer to Chapter 2, "BIOS Setup," for BIOS
configurations).

länk till manualen:
http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-990f...

Jumpern sitter nere till höger precis ovanför frontpanelskontakterna. När den är sluten så rensas bios. Så där sitter ingen jumper på utan du får ta ngn annan eller ta en skruvmejsel eller ngt och kortsluta de två pinsen i ca 30s så är du säker det är rensat och sen sätta tillbaka jumpern där du tog den om du lånade en. Och som där står låt absolut inte jumpern sitta på när du startar datorn eller kopplar in ström.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync