Kommer få mina komponenter idag, tips om att bygga datorn

Permalänk

Kommer få mina komponenter idag, tips om att bygga datorn

Hej!
Kommer med all sannolikhet att bygga ihop en dator idag för andra gången i mitt liv, den första var för knappt ett decenium sedan så det är knappast färskt i minnet hur man gjorde. Tänkte bara höra om man kan få lite tips om var man ska börja för att göra det så enkelt som möjligt, och om det finns det några andra "do's and don't's"?
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Se till att ha en bra arbetsyta, bra ljus osv. Ha något till hands för att jorda dig. Ta det lugnt och försiktigt. Plocka ihop komponenterna utanför datorn för att se att allting du köpt fungerar.

Permalänk
Medlem

@alexmcbeath:

Kolla på denna, kan vara skönt att fräsha upp minnet och se hur du lättast bygger!
https://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=buildy...

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Precis. Bygg ihop moderkort, processor, minnen, kylare utanför datorn. Koppla sen i ström och provstarta.

Därefter brukar jag dra strömmen dit den ska, i vissa chassin kan man inte göra det (snyggt åtminstone) efter att moderkortet är på plats.

Moderkortsmanualen brukar ha fullständiga (eller nästan?) installeringsanvisningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexmcbeath:

Hej!
Kommer med all sannolikhet att bygga ihop en dator idag för andra gången i mitt liv, den första var för knappt ett decenium sedan så det är knappast färskt i minnet hur man gjorde. Tänkte bara höra om man kan få lite tips om var man ska börja för att göra det så enkelt som möjligt, och om det finns det några andra "do's and don't's"?
Tacksam för svar

Jag brukar göra så här: Först stället jag upp allt på rad tar bilder (bevis om man vill säga så, speciellt om någon kartong ser ut att ha fått sig en smäll)

Sen när jag väl börjar så använder jag moderkorts kartongen som bas, sätter i cpu och minne. Installerar cpu kylaren. Fixar sen chassit så rätt antal distanser sitter där och på rätt plats, försöker planera sladdarna och beroende på chassi så sätter jag mest troligen ditt cpu strömsladden och drar den bakom moderkortet. Tycker detta går smidigast.

Värt att tänka på, distanserna och antistat armband

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Ha något till hands för att jorda dig.

Att jorda sig gör inte ett dugg om inte alla andra komponenter och utrustning också är anslutna till jord. Det TS behöver är ett ESD-armband som långsamt jämnar ut potentialen mellan henom och komponenterna.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk

Tack så mycket för alla snabba svar! Fick precis den levererad, ska sätta igång snart då tänkte jag.