windows 7 vs windows 8 för gaming

Permalänk
Medlem

windows 7 vs windows 8 för gaming

Hur fungerar det för er med avseende på prestanda?

Borderlands pre sequel jag får bra mycket mer stutter i windows 8.1 pro x64 med samma inställningar alt något mindre krävande då jag inte kör någon DSR och grafikdrivrutiner som i windows 7 professional med fps 120 capped. Också mer tearing då jag kör v-sync off men det har väl att göra med stuttret.

Ska bänka mina simracing lir senare också. För en win 8 noob vilka inställningar kan man möjligen ha missat att optimera. win 7 pro kör jag i stort sett standard. Har installerat classic shell som sänkte blodtrycket med 40 % annars stock windows 8.1 pro.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Hur fungerar det för er med avseende på prestanda?

Windows 8.1 är bättre på alla sätt.

Permalänk
Avstängd

Oftast beror det på drivrutinerna att Windows 7 presterar bättre.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Jo de borde ju va bättre optimerade

PCars, rFactor 2 körs smidigt nog i alla fall.
Har lite dryga saker dock. Borderlands jag tappade alla mina framsteg från senaste spelningen. Om det är att jag körde med admin kontot eller inte admin kontot. Jag kunde inte installera skype på administratörkontot så var tvunget skapa ett nytt???

En annan sak rFactor 2 gillar inte alt tab så det hängde sig. Inte windows 8.1 fel men det var totalt omöjligt komma åt aktivitetshanteraren. Öppnar fönstret men oavsett hur jag sen alt tabbar för att försöka få det aktivt går det inte komma åt att stänga ner programmet. Försökte även med ikonen för aktiva program men samma sak.

Finns det något trick för att stänga program som kraschat och som inte går att stänga med aktivitetshanteraren?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av oqvist:

Jo de borde ju va bättre optimerade

PCars, rFactor 2 körs smidigt nog i alla fall.
Har lite dryga saker dock. Borderlands jag tappade alla mina framsteg från senaste spelningen. Om det är att jag körde med admin kontot eller inte admin kontot. Jag kunde inte installera skype på administratörkontot så var tvunget skapa ett nytt???

En annan sak rFactor 2 gillar inte alt tab så det hängde sig. Inte windows 8.1 fel men det var totalt omöjligt komma åt aktivitetshanteraren. Öppnar fönstret men oavsett hur jag sen alt tabbar för att försöka få det aktivt går det inte komma åt att stänga ner programmet. Försökte även med ikonen för aktiva program men samma sak.

Finns det något trick för att stänga program som kraschat och som inte går att stänga med aktivitetshanteraren?

Du kanske kan lokalisera programmet via processerna som listas under tabben Information.
Borderlands ligger i Steam Cloud för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du kanske kan lokalisera programmet via processerna som listas under tabben Information.
Borderlands ligger i Steam Cloud för mig.

Jo har Steam cloud save aktiverat. Jag kunde fortsätta lira efter omformattering av windows så den biten fungerade ju smidigt. Frågan är vad som är bättre om jag ska försöka göra allt som administratör eller försöka hålla två konton. Säkrare att inte köra som admin antar jag.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll att 8.1 skulle vara bättre för gaming när det verkligen är ren "skit" på ren svenska när det gäller allt annat. Ologiska menyer och funktioner. ja, jag har 2 datorer. En med w7 och en med w8.1 och jag har verkligen försökt att lära mig tycka om 8.1,,,men neeej. Den suger verkligen. Är nyfiken på w10 men har inte höga förhoppningar eftersom bilder jag sett liknar w8 väldigt mycket.

PS
Stutter och tearing har ingenting med varandra att göra. Tearing uppstår när FPSen stiger högre än HZ på din monitor.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Spelar ingen roll att 8.1 skulle vara bättre för gaming när det verkligen är ren "skit" på ren svenska när det gäller allt annat. Ologiska menyer och funktioner. ja, jag har 2 datorer. En med w7 och en med w8.1 och jag har verkligen försökt att lära mig tycka om 8.1,,,men neeej. Den suger verkligen. Är nyfiken på w10 men har inte höga förhoppningar eftersom bilder jag sett liknar w8 väldigt mycket.

PS
Stutter och tearing har ingenting med varandra att göra. Tearing uppstår när FPSen stiger högre än HZ på din monitor.

Verkligen inte svårt att lära sig 8.1 sen är smaken som baken delad.

Jag rekommenderar 8.1 helt klart eller vänta så du får gratis w10.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Spelar ingen roll att 8.1 skulle vara bättre för gaming när det verkligen är ren "skit" på ren svenska när det gäller allt annat. Ologiska menyer och funktioner. ja, jag har 2 datorer. En med w7 och en med w8.1 och jag har verkligen försökt att lära mig tycka om 8.1,,,men neeej. Den suger verkligen. Är nyfiken på w10 men har inte höga förhoppningar eftersom bilder jag sett liknar w8 väldigt mycket.

PS
Stutter och tearing har ingenting med varandra att göra. Tearing uppstår när FPSen stiger högre än HZ på din monitor.

Hur lyckas man inte använda Windows 8, 8.1 likadant som Windows 7?

Jag använder dagligen både 8 och 7. Inga som helst problem att växla mellan dem. Men då är jag ju som sagt ingen van brukare av startmenyn.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Windows 8.1 är bättre på alla sätt.

Verkligen inte..

Beror lite på spel. Men de flesta jag spelar funkar mycket bättre på W7.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Win 8.1 anser jag är bättre. I vissa spel är det sjuk skillnad, t.ex. i battlefield 4 får man 20+ mer fps i win8.1 än win7. Det ska till att byta grafikkort till ett eller två steg högre prestandasegment för att få ut den extra prestandan annars, och ändå sitter folk och tjurar i gamla 7an:
https://www.youtube.com/watch?v=Eu2HM0EGC0w

Vet ej om det beror på directx, men finns nyare version av directx i win 8.1 då de inte uppdaterar directx till win7 mer.

Sen är 8.1 inte så svårt att lära sig. Börjar man köra det och lär sig ställa in det så man bara är i desktop och i app fönstret och då aldrig ser smart screen så är det inga problem.
Men folk ser smart skärmen och sen blir de helt låsta och kan inte tänka klart. Ta det lugnt och kör det ett tag sen är det inga problem när man lärt sig det. Det har ju funnit på marknaden i år och dar nu, det är dags att torka tårarna och gå vidare och lämna 7an bakom sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hur lyckas man inte använda Windows 8, 8.1 likadant som Windows 7?

Jag använder dagligen både 8 och 7. Inga som helst problem att växla mellan dem. Men då är jag ju som sagt ingen van brukare av startmenyn.

fattar inte heller, använder w8.x på EXAKT samma sätt som föregående verisioner, inget saknas ju, förstår inte hur folk kan misslyckas tbh

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk

Tror det är bättre att köra med Windows 8.1 pga. nästkommande spel osv. Känns mer som att nya spel börjar bli mer gjorda för win8.1. Visserligen kommer win7 vara kvar ett tag till, men det OS:et börjar bli lite gammalt. ska köpa en ny dator strax som kommer med win7 och jag har tänkt köra win8.1

det är inte så stor skillnad, men win8 har visat ge mer fps i spel som battlefield iaf. enda riktiga skillnaden jag sett är startmenyn, vilket man inte spenderar mer än 2 sekunder på ändå. bara ta bort all skit på startmenyn, ha kvar typ Väder, Kalender, sen lägg in egna programmen. nemas problemas.

finns ju även program som gör om startmenyn till win7.
windows 10 gillar jag dock inte från det jag sett hittils, men det är ju fortfarande i det tidiga stadiet