Är det så här med alla mekaniska tangentbord ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

Just detta Apex har jag till min gaming dator. Det är inte bra för min andra dator främst pga det är så stort.
En sak jag gillar med det nuvarande KB 460 är att det är så kompakt, mer än K800. Ett K800 skulle ge vissa fördelar men också nackdelar så frågan är om det blir bättre. När det gäller trådlöst så är det en sanning med modifikation då en usb kabel behöver ligga framme och ofta kopplas in för att ladda batterierna.

Datormusen tycker jag det är skönt om den är trådlös, även om kabeln ligger på bordet. Men tangentbordet tycker iaf inte jag spelar så stor roll, för det ligger stilla och det är ändå en sådan sladdhärva under bordet.

Angående ditt tangentbordsval kan jag inte säga mycket annat än att om du inte väljer mekaniskt så tycker jag inte att ett lågprofilstangentbord är att rekommendera. Mina argument finns i tidigare poster. Däremot andra vanliga brädor, som Corsair Raptor, Logitech G105 etc., har jag inga problem med. Förutom just att de inte är mekaniska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Datormusen tycker jag det är skönt om den är trådlös, även om kabeln ligger på bordet. Men tangentbordet tycker iaf inte jag spelar så stor roll, för det ligger stilla och det är ändå en sådan sladdhärva under bordet.

Angående ditt tangentbordsval kan jag inte säga mycket annat än att om du inte väljer mekaniskt så tycker jag inte att ett lågprofilstangentbord är att rekommendera. Mina argument finns i tidigare poster. Däremot andra vanliga brädor, som Corsair Raptor, Logitech G105 etc., har jag inga problem med. Förutom just att de inte är mekaniska.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har faktiskt svårt att hitta några alternativ i samma prisklass som ger mig vad jag gillar med mitt nuv KB-460
+ upplysta tangenter
+ kompakt format
+ usb hub
och som löser det enda som jag inte alls gillar
- det höga klack ljudet när tangenten slår i botten

Permalänk
Medlem

Jag har ett Logitech G710+ och det låter inte så som du beskriver att ditt låter. Hade tidigare ett Steelseries 6GV2 och det ljudet som det tangentbordet gjorde gillade jag inte alls.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

Jag har faktiskt svårt att hitta några alternativ i samma prisklass som ger mig vad jag gillar med mitt nuv KB-460
+ upplysta tangenter
+ kompakt format
+ usb hub
och som löser det enda som jag inte alls gillar
- det höga klack ljudet när tangenten slår i botten

Jag känner inte till några icke-mekaniska tangentbord som har inbyggd USB-hub, men så är jag inte heller så insatt i dem. Den bästa lösningen är enligt mig som sagt att dämpa tangenterna med t.ex. o-ringar. Inet säljer dessa: http://www.inet.se/produkt/6607482/king-mod-o-ringar-cherry-d... för 150 kr. Detta är den billigaste lösningen, eftersom att du redan har ett tangentbord. Och det är varken svårt eller tar lång tid att sätta på dem, för mig tar det under en kvart och det finns ingen risk att du råkar ta sönder tangentbordet. Det värsta som skulle kunna hända är att du råkar repa någon tangent om du är oförsiktig.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Jag känner inte till några icke-mekaniska tangentbord som har inbyggd USB-hub, men så är jag inte heller så insatt i dem. Den bästa lösningen är enligt mig som sagt att dämpa tangenterna med t.ex. o-ringar. Inet säljer dessa: http://www.inet.se/produkt/6607482/king-mod-o-ringar-cherry-d... för 150 kr. Detta är den billigaste lösningen, eftersom att du redan har ett tangentbord. Och det är varken svårt eller tar lång tid att sätta på dem, för mig tar det under en kvart och det finns ingen risk att du råkar ta sönder tangentbordet. Det värsta som skulle kunna hända är att du råkar repa någon tangent om du är oförsiktig.

Jag läser att de kan påverka tangent upplysningen (de är ju svarta). Har sett att det finns genomskinliga på Maxfps. Det låter som ett bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

Jag läser att de kan påverka tangent upplysningen (de är ju svarta). Har sett att det finns genomskinliga på Maxfps. Det låter som ett bättre alternativ.

Lita på mig - de påverkar inte bakgrundsbelysningen. I alla fall inte de svarta som följde med mitt gamla Logitech G710. Jag misstänker att de skriver så bara ifall att, men de ligger inte emot lampan eller någon del av bokstäverna, så det vore väldigt konstigt om de faktiskt skulle påverka belysningen .

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

@lappen81 Jag håller helt med dig om att mekaniska tangentbord för gaming är helt j*vla överhypade, och det där med att de håller längre är också bara försäljningsknep. Skulle du sitta och spamma w en gång varannan sekund 6h/dag skulle du på ett år ha tryckt på w nästan 4 miljoner gånger. Cherry MX garanterar 50 miljoner nedtryck (jmf med 20 milj.? för ett vanligt) och man hör ju tydligt hur löjligt det genast blir.

Sen det där med känsla, grejen är ju att de flesta tycker bättre om mekaniskt, oavsett invänjning eller ej, och därmed känns det rätt säkert att gå att mekaniskt känns bättre. Men det finns undantag. Däremot skulle jag påstå att det är mer ergonomiskt "vanliga" tangentbord, för iaf jag tycker det är mindre uttröttande. Dock kan man fråga sig hur mycket fingrarna är värda .

Men nu tycker jag att vi spårar lite...

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu fattar jag inte? Du vill säga att mekaniska brytare inte har längre livslängd men så listar du cherry mx som har 50 miljoner vilket är mer än dubbelt så lång livslängd?. Eller menar du resonemanget OM mekaniska tangentbord har längre livslängd är löjligt?

Fast jag märker ingen skillnad längre jag skulle lika gärna kunna gå tillbaks till mitt gamla sidewinder x4. Trots rean på detta 6gv2 betydligt billigare och det har bakbelysning, är betydligt lättare och smidigare då jag behöver lyfta mitt ner till knät för att skriva.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Mekaniska brytare är inte tänkta att banka i botten.

Jag använde själv Keytronic gummimembrantangentbord i 20år och var nöjd med det men håller nu på att lära om med bruna respektive blå brytare. Aktiveringspunkten för båda är ca. 1,5mm men jag har 20:års ovana att "ta i" så sambon klagade med rätta, därför blev det ett med blå brytare också (för att få tydligare feedback -lära om).
Fördelen jag upplever med mekaniska brytare är att jag tar i mindre och får mindre ont i händerna (börjar bli gammal).
Det går inte snabbare att skriva men där har huvet alltid vart begränsande för mig (därför fungerar det också bra att sitta med antika grejer!)

Prova det du kommer åt att prova, det som fungerar bra för dig är bra!

Visa signatur

Lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fast nu fattar jag inte? Du vill säga att mekaniska brytare inte har längre livslängd men så listar du cherry mx som har 50 miljoner vilket är mer än dubbelt så lång livslängd?. Eller menar du resonemanget OM mekaniska tangentbord har längre livslängd är löjligt?

Får ursäkta om det var lite rörigt, men:

Jag menar att det är ganska löjligt att ha livstiden som en viktig funktion, eftersom att det så pass omöjligt att komma upp i de antal nedtryckningar (50 milj.) som krävs för att garantin ska gå ut. Visst, inte helt utanför kartan, men de flesta byter ändå tangentbord då och då. Och detta oavsett vem du är: tangentbordspuristerna för att de samlar på dem, gamers för att det finns ett nytt som dessutom har megacool bakgrundsbelysning och vanligt folk för att de inte använder mekaniskt utan kör på antingen en laptop eller tangentbordet som följde med datorn. Typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Den stora majoriteten sitter med tangentbordet som följer med datorn tills datorn går sönder och de skaffar en ny. Men du har nog rätt att de som ens funderar på vilket tangentbord de har i regel byter ut det efter att ha spillt jolt cola eller något på det

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x