Datorn hänger sig efter viss tids spelande.

Permalänk

Datorn hänger sig efter viss tids spelande.

Tjena

Uppgraderade min dator för en tid sen med nytt moderkort, processor och chassi. Allt funkade bra tills för nån månad sen då båda mina skärmar blev svarta och datorn laggade fast. Enda sättet att få det fungerande igen är att tvångsavsluta datorn, dvs. hålla in knappen tills den stängs av. Detta händer väldigt frekvent och är mycket irriterande eftersom jag spelar CS:GO rätt mycket och håller på dokument till jobbet ofta.

Är det någon som har nån idé? Jag har hållt koll på mina temperaturer sedan det startade men inget utöver det vanliga vad jag har märkt. Både GPU och CPU ligger runt 55-60 grader om jag har mycket saker igång.

Tacksam för svar

Visa signatur

MSI Z97 Gaming 5 || Intel Core i7 4790k || Radeon R9 280x 3GB ||

Permalänk
Medlem

Blir något loggat i event viewer? Tryck start och börja skriv event viewer så dyker den upp. Jag är inte jättehaj på det här men du kanske kan börja felsöka under fliken system eller hardware.

Permalänk
Medlem

Är biosen i mobot uppdaterad?

Vad har du för komponenter, de i sign gissar jag, vad för mobo?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Inget blir registrerat i event loggen. BIOS är uppdaterad, och ja det är de komponenter som är i sign

Visa signatur

MSI Z97 Gaming 5 || Intel Core i7 4790k || Radeon R9 280x 3GB ||

Permalänk
Medlem

Prova att ta ur och sätta i ram-minnena. Funkar inte det, kör en sticka åt gången (om du har flera). Kontrollera övriga anslutningar, exempelvis grafikkortet. Om du fortfarande har problem kan du ta ur och sätta i processorn en gång.

Permalänk
Skrivet av ylledjur:

Prova att ta ur och sätta i ram-minnena. Funkar inte det, kör en sticka åt gången (om du har flera). Kontrollera övriga anslutningar, exempelvis grafikkortet. Om du fortfarande har problem kan du ta ur och sätta i processorn en gång.

Det har jag inte tänkt på, ska jag absolu tpröva så fort jag kommer hem. Återkommer när jag testat ordentligt!

Visa signatur

MSI Z97 Gaming 5 || Intel Core i7 4790k || Radeon R9 280x 3GB ||

Permalänk

Hej igen, får be om ursäkt att jag inte återkom med svar. Inte haft tid riktigt.

Senaste tipset jag fick för att lösa problemet var att dra ur och sätta tillbaka mina RAM-minnen. Jag gjorde det men det löste inte problemet. Innan hade jag 12GB RAM med 2st 4 år gamla 2x2GB minnen tillsammans med två nyare 2x4GB minnen, jag tog ut dem gamla helt för dem började lukta bränt efter ett tag ändå.. Hehe...

Om någon kan komma på en annan lösning för mitt problem blir jag mycket tacksam.

Visa signatur

MSI Z97 Gaming 5 || Intel Core i7 4790k || Radeon R9 280x 3GB ||