Vilken NAS ska man köp? (noob)

Permalänk
Medlem

Vilken NAS ska man köp? (noob)

Hej håller på att planera in en flytt. Den nya bostaden kommer ha två våningar och datorn kommer få bo på andra våningen. Detta ställer till det lite när tv:n kommer finnas på första. Så istället för att dra en HDMI kabel genom hela huset så funderar jag på att köpa en NAS och lagra allt på denna.

Jag är total noob när det kommer till NAS och vill ha lite hjälp med vad man ska kolla på. Vilka märken är bra. Samt få en uppfattning på vad det kommer kosta.

Kan man torrenta direkt till NASen eller måste man flytta över efter hand?
Kan man spela upp filmer från NASen trådlöst till en Andriod dator som kör XBMC. (finns det bättre alternativ, Plex kanske?)
Så liten som möjligt.
Så tyst som möjligt.

Något mer man ska tänka på?

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

En viktig fråga som du behöver svara på för att folk ska kunna ge dig tips är: Hur många diskplatser behöver du?

Permalänk

Kolla på www.synology.com, de har mycket information om diverse modeller. Bra grejer, tycker jag.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

En viktig fråga som du behöver svara på för att folk ska kunna ge dig tips är: Hur många diskplatser behöver du?

Rent spontant tänkte jag att 2st räcker. Så blir den lite mindre. Men är öppen för föslag om man får något bättre med mer. Men mer utrymme behöver jag inte.

Hur vet man om servern klarar att streama. Läste runt lite och det verkar vara tungt för dem att streama om dem behövde koda om själva. Hur vet man när NASen själv måste koda om?

Permalänk

@riccoo: ska du streama behöver NASen i princip alltid koda om, såvitt jag har förstått. I så fall viktigt med en bra processor och gott om internminne, vilket inte är så vanligt i de billigare modellerna.

Det som ger mest bang-for-the-buck är nog faktisktatt bygga en egen: det finns NAS-chassin att köpa löst på marknaden. Komplettera med:

*ett ITX-moderkort.
*Bra processor,
*8 gb minne,
*windows,
*HDMI-utgång på modekortet så att man kan använda den som videospelare och ha den under TV:n: och använda KODI som mediaspelare för filmbiblioteket
*ftp-serverprogramvara (finns gratis på nätet)

... så har du en bra maskin för runt sisådär sextusen, med bättre specifikationer än du hittar hos färdigbyggda NAS som kostar mycket mera. En NAS är trots allt bara en enklare, avskalad PC: kan du sätta ihop en PC kan du bygga en NAS också.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera en nas från Synology t.ex. DS214play

Har hårdvarustöd för konvertering av film via synologys appar, finns till ios, android samt de flesta smart-tv.

Permalänk

Synology funkar skitbra hos mig också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finurliig:

@riccoo: ska du streama behöver NASen i princip alltid koda om, såvitt jag har förstått. I så fall viktigt med en bra processor och gott om internminne, vilket inte är så vanligt i de billigare modellerna.

Det som ger mest bang-for-the-buck är nog faktisktatt bygga en egen: det finns NAS-chassin att köpa löst på marknaden. Komplettera med:

*ett ITX-moderkort.
*Bra processor,
*8 gb minne,
*windows,
*HDMI-utgång på modekortet så att man kan använda den som videospelare och ha den under TV:n: och använda KODI som mediaspelare för filmbiblioteket
*ftp-serverprogramvara (finns gratis på nätet)

... så har du en bra maskin för runt sisådär sextusen, med bättre specifikationer än du hittar hos färdigbyggda NAS som kostar mycket mera. En NAS är trots allt bara en enklare, avskalad PC: kan du sätta ihop en PC kan du bygga en NAS också.

Jag vet inte vad du menar med streama, omkodning behövs bara om uppspelningsenheten inte klarar filformatet. Jag kör en enkel NAS (ds215j) och min Windows HTPC och Nexus 5 telefon spelar upp vanliga 720 och 1080p mkv-filer utan problem (ingen omkodning). Jag öppnar bara filerna i en filutforskare på uppspelningsenheten och spelar upp med en bra mediaspelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finurliig:

@riccoo: ska du streama behöver NASen i princip alltid koda om, såvitt jag har förstått. I så fall viktigt med en bra processor och gott om internminne, vilket inte är så vanligt i de billigare modellerna.

Det som ger mest bang-for-the-buck är nog faktisktatt bygga en egen: det finns NAS-chassin att köpa löst på marknaden. Komplettera med:

*ett ITX-moderkort.
*Bra processor,
*8 gb minne,
*windows,
*HDMI-utgång på modekortet så att man kan använda den som videospelare och ha den under TV:n: och använda KODI som mediaspelare för filmbiblioteket
*ftp-serverprogramvara (finns gratis på nätet)

... så har du en bra maskin för runt sisådär sextusen, med bättre specifikationer än du hittar hos färdigbyggda NAS som kostar mycket mera. En NAS är trots allt bara en enklare, avskalad PC: kan du sätta ihop en PC kan du bygga en NAS också.

Helt klart ett alternativ. Vet man vad minimi kravet på processorn är?

Skrivet av Zimbaa:

Kan rekommendera en nas från Synology t.ex. DS214play

Har hårdvarustöd för konvertering av film via synologys appar, finns till ios, android samt de flesta smart-tv.

Denna ser ju ut att vara precis det jag va ute efter. Och bara för ca 3000kr verkar vara ett bra pris.
Är den för bra för att vara sant? Kan man torrenta direkt på den?

Finns det något man ska tänka på med denna som man kanske inte ser/vet om man inte är så insatt?

Skrivet av teejee:

Jag vet inte vad du menar med streama, omkodning behövs bara om uppspelningsenheten inte klarar filformatet. Jag kör en enkel NAS (ds215j) och min Windows HTPC och Nexus 5 telefon spelar upp vanliga 720 och 1080p mkv-filer utan problem (ingen omkodning). Jag öppnar bara filerna i en filutforskare på uppslningsenheten enheten och spelar upp med en bra mediaspelare.

Lästa lite lätt på nätet och dem nämnde något om transcoding. Förstog dock inte när man behövde göra det. Jag tänkte spela upp mitt material på en Minix X7 med typ Plex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Denna ser ju ut att vara precis det jag va ute efter. Och bara för ca 3000kr verkar vara ett bra pris.
Är den för bra för att vara sant? Kan man torrenta direkt på den?

Finns det något man ska tänka på med denna som man kanske inte ser/vet om man inte är så insatt?

Lästa lite lätt på nätet och dem nämnde något om transcoding. Förstog dock inte när man behövde göra det. Jag tänkte spela upp mitt material på en Minix X7 med typ Plex.

Synology har något som heter Download Station som är en torrent nedladdare med stöd för RSS och lite annat.
Fungerar bra, finns kanske inte de mest avancerade funktionerna.

Ifall Minix X7 klarar av att transcoda ifall det behövs kommer det fungera klockrent. Annars måste man använda Synologys appar för att få hårdvaru transcoding.

När en enhet t.ex. en tv eller telefon inte kan spela upp formatet behöver man transcoda.
Tänk dig t.ex. att man har en dvd-spelare men bara en BluRay skiva, då skulle man behöva göra om filmen till ett format som dvd-spelaren förstår.

Permalänk
Medlem

Har du en PC hemma? Dela ut några filer från dem med vanlig Windows fildelning i lokala nätverket och testa om du kan spela upp dem med X7.

Permalänk
Medlem

Jag har en WD EX4100 och är extremt nöjd. Men en Synology med 2 bays hade varit perfekt för dig. Ja du kan tanka torrents direkt på den, ja allt går och streama. 20gb 1080p filmer är inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zimbaa:

Synology har något som heter Download Station som är en torrent nedladdare med stöd för RSS och lite annat.
Fungerar bra, finns kanske inte de mest avancerade funktionerna.

Ifall Minix X7 klarar av att transcoda ifall det behövs kommer det fungera klockrent. Annars måste man använda Synologys appar för att få hårdvaru transcoding.

När en enhet t.ex. en tv eller telefon inte kan spela upp formatet behöver man transcoda.
Tänk dig t.ex. att man har en dvd-spelare men bara en BluRay skiva, då skulle man behöva göra om filmen till ett format som dvd-spelaren förstår.

Tack. väldigt bra förklarat. nu hänger jag med i svängarna igen.

Skrivet av teejee:

Har du en PC hemma? Dela ut några filer från dem med vanlig Windows fildelning i lokala nätverket och testa om du kan spela upp dem med X7.

Det har jag inte ens tänkt på det ska jag faktiskt ta och testa!

Permalänk
Medlem

DS214 play kan nog bli bra, torrent fixar den bra, det gör min enklare ds215j. Och så har du transcoding vid behov. Läs lite tester på 214play för att se om den räcker. Synology har mkt bra rykte vad gäller mjukvarufunktioner.

Permalänk
Avstängd

@riccoo: Välj en bra NAS t.ex Synology Play eller + serien, dess är kraftfulla och utrustade med en Intel x86 processor. En 4-bay modell kan vara en bra investering, skiljer inte många hundralappar i pris mot en 2-bay modell.

Jag gjorde själv tabben att vara dumsnål och köpte en billig 2-bay NAS, nu börjar mina diskar bli fulla och enheten stödjer inte större diskar än 3TB.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Behövs transcoding när surfplattor och mobiler är så pass bra idag + mediaspelaren i de, spelar upp allting ?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Behövs transcoding när surfplattor och mobiler är så pass bra idag + mediaspelaren i de, spelar upp allting ?

Det jag sett av "smarta" tv-apparater, tv-boxar etc är att de ofta har hård- men inte mjukvarustöd i paritet med Windows. Dessutom är det givetvis så att alltmer material, både legalt och illegalt, är anpassat för normalt förekommande hårdvara. Det betyder t.ex. H.264-formatet, sub/srt-textning etc.

Har själv i drygt ett decennium kört med en Windows-baserad HTPC. Lite klumpigare UI, men har istället stöd för allt och lite till. Ibland har jag testat andra lösningar men alltid gått tillbaka till grunden eftersom det fungerat bäst.

Nu finns det dessutom små och smidiga lösningar som dessutom är löjligt billiga, ex.: Vensmile Smart Mini PC TV BOX

Finns även denna för några hundralappar extra om man vill ha inbyggt fast nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Hej håller på att planera in en flytt. Den nya bostaden kommer ha två våningar och datorn kommer få bo på andra våningen. Detta ställer till det lite när tv:n kommer finnas på första. Så istället för att dra en HDMI kabel genom hela huset så funderar jag på att köpa en NAS och lagra allt på denna.

Jag är total noob när det kommer till NAS och vill ha lite hjälp med vad man ska kolla på. Vilka märken är bra. Samt få en uppfattning på vad det kommer kosta.

Kan man torrenta direkt till NASen eller måste man flytta över efter hand?
Kan man spela upp filmer från NASen trådlöst till en Andriod dator som kör XBMC. (finns det bättre alternativ, Plex kanske?)
Så liten som möjligt.
Så tyst som möjligt.

Något mer man ska tänka på?

Tacksam för all hjälp!

Tänk på att du inte måste ha en fristående NAS eller server om du inte vill. Anvönd datorn på andra våningen som du skulle använt NASen och låt den stå på hela tiden.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Behövs transcoding när surfplattor och mobiler är så pass bra idag + mediaspelaren i de, spelar upp allting ?

Tack på förhand

Hyfsat moderna plattor och mobiler klarar ju minst 1080p, det är "smart-TV" och billiga mediaspelare som kan strula, men jag använder mig inte av det. Kör med HTPC vid TV'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Hyfsat moderna plattor och mobiler klarar ju minst 1080p, det är "smart-TV" och billiga mediaspelare som kan strula, men jag använder mig inte av det. Kör med HTPC vid TV'n.

Precis.

Jag har en synology ds415+ samt en Sony 4k tv, det går inget bra utan 1080p hackar med subs, tänkte att jag löser det genom en htpc.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Ok, så det spelar ingen roll vad för sort eller hur snabb/bra en nas är, utan det är mobil/tv/surfplatta/mediaspelare som ska klara av att läsa och spela upp innehållet ??

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Ok, så det spelar ingen roll vad för sort eller hur snabb/bra en nas är, utan det är mobil/tv/surfplatta/mediaspelare som ska klara av att läsa och spela upp innehållet ??

Normal 1080p är ca 1 megabyte/s,blu-ray kanske kan bli 3megabyte/s i extremfall.
En budget-NAS ger 50 megabyte/s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Tänk på att du inte måste ha en fristående NAS eller server om du inte vill. Anvönd datorn på andra våningen som du skulle använt NASen och låt den stå på hela tiden.

Jag tänkte inte alls på det när jag startade tråden. Men jag kommer förmodligen göra precis detta.

Permalänk
Skrivet av riccoo:

Jag tänkte inte alls på det när jag startade tråden. Men jag kommer förmodligen göra precis detta.

Nackdelen med en full-scale-PC som ftp-server är dock flera:

1) Inte riktigt lika stabilt och pålitligt: en prefabricerad NAS kör oftast ett OS med någon variant av Linux/Unix i botten. Betydligt mer driftsäkert, och inte lika lätt för hackare att ta sig in i som ett windowssystem. Något att tänka på om man ska ha en dator med ett antal portat och tjänster öppna mot internet. Hänger sig inte lika ofta som en windowsdator.

2) Har inte mjukvaruverktyg för hantering av ftp/webdav/andra tjänster förinstallerade, utan man måste mecka med det själv. Inte helt enkelt för nybörjaren. Samma sak med hantering av RAID-konfigurationer, om du vill köra med speglade diskar för datasäkerhetens skull.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finurliig:

Nackdelen med en full-scale-PC som ftp-server är dock flera:

1) Inte riktigt lika stabilt och pålitligt: en prefabricerad NAS kör oftast ett OS med någon variant av Linux/Unix i botten. Betydligt mer driftsäkert, och inte lika lätt för hackare att ta sig in i som ett windowssystem. Något att tänka på om man ska ha en dator med ett antal portat och tjänster öppna mot internet. Hänger sig inte lika ofta som en windowsdator.

2) Har inte mjukvaruverktyg för hantering av ftp/webdav/andra tjänster förinstallerade, utan man måste mecka med det själv. Inte helt enkelt för nybörjaren. Samma sak med hantering av RAID-konfigurationer, om du vill köra med speglade diskar för datasäkerhetens skull.

Tänkte bara köra localt i hemmet. Har ingen nytta av att den ska vara tillgänglig över nätet idag. Kanske är lika osäkert ändå. Vet inte hur illa det är om man blir hackad. Men bäst är ju alltid att undvika det. RAID har jag konfigurerat på min dator idag så det har jag lite koll på redan. Men som sagt kommer börja med att testa detta. Sen om det visar sig vara krångligt eller inte fungera som det är tänkt så får jag kolla på en NAS lösning helt klart.

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera en NAS från Asustor.
Har själv en AS-202t, det är en utan HDMI-utgång.

Om du tar AS-202te så får du en HDMI-utgång.
Du kan koppla in utrustning på den som webkamera, trådlöst nätverkskort, skrivare mm i USB-uttagen.

Detta är en NAS som har otroligt bra GUI när du surfar in i den.

Du kan installera massa mjukvara i den. Lätt att förstå.

Köp till två stycken hårddiskar som du speglar så har du säkerheten också.
Sedan kan du komma åt dina bilder, filer och filmer från hela världen genom att logga in i den.

Här kan du läsa om den:
http://www.asustor.com/product?p_id=20&lan=en

Här är alla appar du kan installera på NAS:en:
http://www.asustor.com/service/downloads?product_id=20#tab3

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Testade DSM i synologys hemsida, installerade DS Photo appen till iPad Mini 2, är det så segt att bläddra bland bilder ??
Tar ca 4sek ibland att få fram bilden.

De använder RS3614xs+ som är mycket bättre än de billigare modeller.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011