Permalänk
Medlem

Kan inte göra @ med externt tangentbord

Tjena!

Har ett lite märkligt problem med mitt externa tangentbord. Jag kan inte göra @, varken med ctrl alt 2 eller alt gr 2.
På det interna tangetbordet fungerar det bra, kopplar jag in ett annat externt tangentbord fungerar det också bra men inte på det här.
Var för sig fungerar dock knapparna precis som dom skall men inte i kombination.

Tangentbordet är: 4044gr-se/fi

I och med att det funkar med ett annat externt tangentbord så tror man ju att det är fel på detta men är det inte lite konstigt att dom fungerar var för sig?

Permalänk

Vet tyvärr inte vad som kan vara problemet.. men du bör kunna göra ett snabel-a med ASCII (ALT+6+4). Hade samma problem på ett gammalt tangentbord för många år sen, minns inte om jag någonsin lyckades fixa det.

Tagit bort citat (§4) /moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Vet tyvärr inte vad som kan vara problemet.. men du bör kunna göra ett snabel-a med ASCII (ALT+6+4). Hade samma problem på ett gammalt tangentbord för många år sen, minns inte om jag någonsin lyckades fixa det.

Händer ingenting om jag trycker ALT+6+4, måste jag ändra något först?

Permalänk
Hedersmedlem

Håll in ALT och skriv 64 på det numeriska tangentbordet. Släpp sedan ALT och ett @ bör uppenbara sig. Du ska alltså inte hålla ner alla knapparna på en gång.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Zormac:

Händer ingenting om jag trycker ALT+6+4, måste jag ändra något först?

Testa det i notepad, och skriv det som du gör ctrl-alt-delete. Det borde fungera.

Permalänk
Medlem

Håller jag in ALT i notepad och trycker 6 plingar det bara till som när man klickar utanför en dialogruta, samma med 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Håller jag in ALT i notepad och trycker 6 plingar det bara till som när man klickar utanför en dialogruta, samma med 4.

Då låter det väldigt skumt, för just den funktionen har fungerat på alla tangentbord jag testat i Windows.

Kan du skriva alla andra tecken vanligt, eller blir det samma fel med andra kombinationer?

Just hålla inne vänster ALT och på numeriska tangentbordet skriva in ascii-koden för tecknet är en inbyggd systemfunktion. Vanligt att testa med 65 som är stora A.

Prova samma sak i adressfältet till webläsaren t.ex.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zormac:

Håller jag in ALT i notepad och trycker 6 plingar det bara till som när man klickar utanför en dialogruta, samma med 4.

Du måste använda det numeriska tangentbordet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Have you tried turning it off and on again?

Har haft samma problem, att starta om datorn fixade problemet
Låt självklart det andra tangentbordet sitta kvar i datorn medans du startar om.

Permalänk

alt + 64 = @

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Hedersmedlem

@Zormac

*Bump raderad*

Observera att vi ej tillåter bumpning. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§4.1 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av Zormac:

Ingen som har nån idé?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det finns ett par äldre trådar om att ASUS GPU Tweak lägger beslag på högra Alt-tangenten ... men då borde det gälla alla inkopplade tangentbord, inte bara en modell.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Det finns ett par äldre trådar om att ASUS GPU Tweak lägger beslag på högra Alt-tangenten ... men då borde det gälla alla inkopplade tangentbord, inte bara en modell.

Så var det ja! Var även det problemet jag hade för några år sedan.