Permalänk
Medlem
Skrivet av SweGer:

@stimpen: som det nu märks är jag ingen expert, men tyckte att r4 lät som en AMD-modell (jämför r9)
@Nihlarow: jag kör med den i5:an, att jag valde den istället för i7:an hade främst två anledninger: priset, samt k-faktumet - en k-modell är gjord för överklockning, alltså för den dag då 3,5 inte räcker. När jag skulle bygga fanns ingen inte i7:an i k-utförande.

r4 syftar på define r4, han kör define r5

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweGer:

@stimpen: som det nu märks är jag ingen expert, men tyckte att r4 lät som en AMD-modell (jämför r9)
@Nihlarow: jag kör med den i5:an, att jag valde den istället för i7:an hade främst två anledninger: priset, samt k-faktumet - en k-modell är gjord för överklockning, alltså för den dag då 3,5 inte räcker. När jag skulle bygga fanns ingen inte i7:an i k-utförande.

I see

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

i5an skulle jag rekommenderat i normala fall, men du nämner du kör videoredigering, du säger iofs lite redigering, men till videoredigering är i7a att föredra. Är inte videoredigering en prioritet så räcker en i5-4690k och blir över.

550 fractal agget räcker och blir över imo, men du kan höra vad de andra säger med. Med en i5a tror jag inte du kommer upp i 300w ens. med i7a kanske du precis kommer upp dit. Så stor marginal till 550w och du kommer belasta agget max ca 50-60%.

Jo men det kommer bli ytterst lite video men antagligen en del bildredigering, gäller samma sak där att i7a är att föredra? Har du erfarenhet kring mediaredigering? Räcker 8 RAM eller kommer jag behöva lägga till mer på den fronten för dessa ändamål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

min burk har en i5 3570k, haft den i 3? år och den funkar bättre än jag någonsin kunnat ana. saken är den att det står nästan still på processormarknaden. man klarar sig länge på samma processor.

om du aldrig har en plan att köra sli så hade jag definitivt gått ned till 550w. jag har småplaner på att köra 2x titan dock så köpte ett lite starkare. men köpte mest supernova för jag måste ha knäpptyst dator och nätaggsfläkten sätter inte gång förrän vid 40% load.
så behöver du spara och ändå inte planerar sli i framtiden, ta 550w

edit: om du kör videoredigering så funkar i5 fint också. min 3570k renderar ett en timme klipp på 35 minuter. det tycker jag är bra iaf

Om jag nu planerar att köra sli i framtiden hur mycket skulle det behövas då i W?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihlarow:

Om jag nu planerar att köra sli i framtiden hur mycket skulle det behövas då i W?

minst 700w (vet inte hur effektiva 900 serien är), gärna 750w för att klara en överklockning på korten och processorn

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

minst 700w (vet inte hur effektiva 900 serien är), gärna 750w för att klara en överklockning på korten och processorn

Okej men skulle den datorn som jag plockat ihop klara denna överklockning och sli? Med ett nätagg på 750W såklart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nihlarow:

Om jag nu planerar att köra sli i framtiden hur mycket skulle det behövas då i W?

runt 700w, dock ska det tilläggas att GTX 970@SLI inte presterar något vidare. För samma pengar får du trots allt ett GTX 980Ti

ett uppdaterat förslag
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8144980/2015-07-02

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihlarow:

Okej men skulle den datorn som jag plockat ihop klara denna överklockning och sli? Med ett nätagg på 750W såklart

hade väl kört denna:
föredrar noctua kylare då dom är otroligt tysta, men du kan byta tillbaka till 212 om du vill.
notera att denna inte är för sli, men ett billigare alternativ till något kraftigt. vill du ha möjlighet för sli i framtiden, lägg till nätagget du hade i början. datorn blir fortfarande billigare än du hade i början

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8144995/2015-07-02

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihlarow:

Okej men skulle den datorn som jag plockat ihop klara denna överklockning och sli? Med ett nätagg på 750W såklart

Jepp, men kommer du köra sli? Många tänker de kanske gör det. Om två år när det är dags att uppgradera är det oftast smartare att köpa ett bättre singelkort som funkar bättre som ngn skrev och ger samma prestanda som två äldre kort, så blir aldrig man kör sli eller cross fire.
Och så sitter man i år ut och år in med ett onödigt dyrt monsteragg som man aldrig får användning av.
Finns alltid alternativet att sälja agget man har och köpa kraftigt agg när man väl behöver det om det nu kommer till det och ha roligare för pengarna under tiden. Ett kvalitets agg som fractal design kan man alltid sälja.

750w agget är ju nästan dubbelt så dyrt.

Saken är att du kan klocka prollen och klara dig med ännu mindre agg. Som detta 450w fractal, inga problem så länge du kör singelkort:
http://www.inet.se/produkt/6909982/fractal-design-integra-m-4...
Ofta överdrivs aggen och folk köper onödigt kraftfulla och dyra agg.

Så redan 550w är mycket och hyffsat dyrt. Men kan ändå tycka det är skäligt att köra 550w agget så har du god marginal. Du kommer ligga på 50-60% belastning, du kommer utnyttja hälften av aggets kapacitet.

Jag är lite kaxig nu, men jag säger du klarar dig med 550w agget med 2st 970 i sli och överklocka din prolle, så mycket marginal är där. Behövs inte 750w för 2st 970 och en överklockad normalprolle.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Jepp, men kommer du köra sli? Många tänker de kanske gör det. Om två år när det är dags att uppgradera är det oftast smartare att köpa ett bättre singelkort som funkar bättre som ngn skrev och ger samma prestanda som två äldre kort, så blir aldrig man kör sli eller cross fire.
Och så sitter man i år ut och år in med ett onödigt dyrt monsteragg som man aldrig får användning av.
Finns alltid alternativet att sälja agget man har och köpa kraftigt agg när man väl behöver det om det nu kommer till det och ha roligare för pengarna under tiden. Ett kvalitets agg som fractal design kan man alltid sälja.

750w agget är ju nästan dubbelt så dyrt.

Saken är att du kan klocka prollen och klara dig med ännu mindre agg. Som detta 450w fractal, inga problem så länge du kör singelkort:
http://www.inet.se/produkt/6909982/fractal-design-integra-m-4...
Ofta överdrivs aggen och folk köper onödigt kraftfulla och dyra agg.

Så redan 550w är mycket och hyffsat dyrt. Men kan ändå tycka det är skäligt att köra 550w agget så har du god marginal.

Du lägger upp en bra poäng. Kommer förmodligen aldrig använda mig utav det. Skillnader mellan Fractal design 550W och EVGA 600W i tysthet och kvalité? Vet ni något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihlarow:

Du lägger upp en bra poäng. Kommer förmodligen aldrig använda mig utav det. Skillnader mellan Fractal design 550W och EVGA 600W i tysthet och kvalité? Vet ni något?

Jag vet bara att EVGAs 500w agg inte är så bra rent tekniskt, där är vissa värden som är på gränsen till dåliga, deras 750w agg är bra, frågan är vilket 600w agget är mest likt.... skulle gissa det är mer som 500w agget men jag vet inte.
Personligen hade jag tagit fractal agget då jag fått för mig att det är ett av de bättre av vad jag sett i recensioner och här på forumet.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Jag vet bara att EVGAs 500w agg inte är så bra rent tekniskt, deras 750w agg är bra, frågan är vilket 600w agget är mest likt.... skulle gissa det är mer som 500w agget men jag vet inte.
Personligen hade jag tagit fractal agget då jag fått för mig att det är ett av de bättre av vad jag sett i recensioner och här på forumet.

Aa det lutar åt ett Fractal 550W. Tack för all hjälp!