Permalänk

N00b-frågor om G-sync och 144hz

Ska köpa en skärm för spel till ett GTX980 TI och vill ha en 1400p-skärm under 5ms responstid.

Andra variabler som jag är mer osäker på är G-sync och 144p. Båda är ganska dyra, särskilt G-sync och jag vill inte pröjsa för något jag verkligen inte behöver. Jag har spelat mest CRPG som Bethesdas sandboxspel (Skyrim, Fallout etc) men kommer även köra Witcher 3, Shadow of Mordor etc. Kör lite eller inga fps. Jag vill kunna spela med minst 60fps, om det har betydelse. Jag har aldrig spelat med vare sig G-sync eller 144p tidigare.

Jag begriper att det är väldigt subjektivt men är det värt att betala alla extra dollars för G-sync och/eller 144p, enligt dig?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4690K, GPU: ASUS GeForce GTX 980 Ti STRIX 6GB, MB: MSI Z97 GAMING 5, RAM: HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB Black, HD: HyperX Savage SSD 240GB, Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB, NÄT: EVGA SuperNOVA 850 G2 850W, CPU FL: Noctua NH-U9B SE2, CHASSI: Fractal Design Define S, PANEL: Acer XB270HU Predator

Permalänk
Entusiast

Jag får småsvårt att uttala mig då jag aldrig kört med en skärm på över 75hz. Men har lirat fps-lir sen tidernas begynnelse och det har funkat alldeles prima för mig. Då jag i många år kört eyefinity/surround och sen gick över till formatet 21:9 och IPS så kände jag att det var viktigare för mig än att pröva 120hz+.

Men har du aldrig smakat pizza kan du ju inte bli sugen på det då du ju inte vet vad du går miste om. Därför känner jag inget sug efter det, men självklart är man nyfiken då alla ju tjatar om det. Men jag skulle antingen behöva lämna mitt kära 34" IPS 21:9 eller behöva punga ut rejäla summor på ny skärm och nya grafikkort för att ha nytta av det...

Så i mitt fall är svaret nej...

Permalänk
Avstängd

1440p, inte 144p

Jag köpte ROG Swift och är helnöjd. 1440p är riktigt trevligt, även om det äter en del FPS. Men det går att spela utan AA då istället också. Jag gillar G-sync, däremot är det svårt att säga hur bra det fungerar. Upplever aldrig stutter eller tearing, annat än i Witcher 3 men det är mer spelets fel. Du saknar inte en SSD innan du använt en, är nog samma sak här Jag tycker det var värt pengarna iaf!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas Kallberg:

Ska köpa en skärm för spel till ett GTX980 TI och vill ha en 1400p-skärm under 5ms responstid.

Andra variabler som jag är mer osäker på är G-sync och 144p. Båda är ganska dyra, särskilt G-sync och jag vill inte pröjsa för något jag verkligen inte behöver. Jag har spelat mest CRPG som Bethesdas sandboxspel (Skyrim, Fallout etc) men kommer även köra Witcher 3, Shadow of Mordor etc. Kör lite eller inga fps. Jag vill kunna spela med minst 60fps, om det har betydelse. Jag har aldrig spelat med vare sig G-sync eller 144p tidigare.

Jag begriper att det är väldigt subjektivt men är det värt att betala alla extra dollars för G-sync och/eller 144p, enligt dig?

Jag kan bara skriva ur egna synvinklar...

Jag spelar allt jag får händerna på.. Allt.
Och jag kan ju säga att min spelupplevelse har blivit otroligt mycket bättre sedan jag skaffade min g-synk skärm..

Men jag gjorde ju så att jag tittade på hur de såg ut hos polaren först, sedan satte jag mig vid min dator... Och märkte verkligen skillnad.
Så köpte en lika dan skärm.

En Asus Swift ROG.
Värd varenda krona, dock köpte jag min för 4.000 kr med.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en 1080p 144hz gsync skärm och det är underbart(ska köpa en 1440p 144hz gsync snart). Det som är så skönt med den är att i ett grafiktungt spel och grafikkorten inte orkar att dra runt 144 fps hela tiden och den droppa till tex 100 fps så märkts det nästan inte eftersom det är sånt flyt. Det är svårt att förklara, att köra utan gsync är som att åka en vatten rutschkana men bara delar av den har vatten på sig. Men allt handlar ju om pengar och jag kan hålla med dig om att 7500- 8000 k är dyrt.

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Permalänk
Medlem

G-Sync är värt varenda extra krona det kostar. Det ger dig möjlighet att fläska på med grafikinställningarna ordentligt och ändå få perfekt flyt i spelen. Det går till och med att spela utan problem även om framraten går ner till runt 30 fps. Köpte en Asus ROG Swift när den släpptes och det är de bäst spenderade pengar jag lagt på min dator utan tvekan.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

I den typen av speltitlar du nämner så är det ju lugnt. Personligen ser jag bara fördelen med högre hz på skärmen om du spelar spel med extremt högt tempo eller "e-sport-titlar" som CS, LoL, Quake eller dylikt.

Jag har iofs aldrig provat G-Sync, men dom som har det och lirar väldigt krävande spel gillar det ju skarpt, spelupplevelsen ska bli mer smooth utan att göra dina musrörelser till sirap. Nu har du ju ett väldigt kraftigt grafikkort, och om du är en sån person som uppdaterar din dator ofta så minskar ju behovet av gsync då du iaf kan spela nya titlar med väldigt hög FPS. Om du däremot tänker dig att sitta på samma 980ti de närmsta 5 åren så kommer ju gsync bli desto mer värdefullt, desto tyngre spelen blir att driva för ditt 980ti down the line så att säga.

Permalänk
Medlem

Köpte en Asus 144Hz skärm och för att vara ärlig märker jag ingen skillnad. Står de bredvid varandra syns det antagligen men annars svårt tycker jag.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl