AMD svarar om missljud i Radeon R9 Fury X

Permalänk
Melding Plague

AMD svarar om missljud i Radeon R9 Fury X

Efter kritikerstormen mot missljudet med Radeon R9 Fury X svarar AMD att problemet så gott som åtgärdats och att de arbetar med partner för att kompensera missnöjda kunder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att AMD kan skicka ett "normalt" exemplar till sweclockers för subjektivt test.

Permalänk
Medlem

Trevligt att de erkänner att det är ett mycket verkligt problem till skillnad från vissa som kallar det "en feature", samt att de ger ersättning. Fortfarande illa att det ens blev så från början däremot.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tycker dom kunde gjort rätt från början istället.
Testar dom inte sina egna GPU:er ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Tycker dom kunde gjort rätt från början istället.
Testar dom inte sina egna GPU:er ?

Antagligen hade inte de korten de testade dessa problem, eller så var det försent att stoppa när de hittade upptäckte ljudet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Läser man recensioner på prisjakt på AIO-CPU-kylare så har i stort sett alla modeller problem med pumpljud mm. Detta verkar gälla alla tillverkare men inte alla exemplar (vissa tycker ljudnivån är bra och pumpen ljudlös). Förstår inte varför det inte skulle vara likadant vad gäller AMD:s kylare.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

bättre sent än aldrig

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Citat:

...a small number of... While the vast majority(...) - (...)report remarkably quiet operation... a few end users... of the small number of initial customers... to some end users... that some customers report as bothersome.

Bryr mig inte nämnvärt om den här debatten egentligen, då jag troligen inte kommer köpa nytt grafikkort förrens tidigast nästa års generation av kort och förhoppningsvis händer det väl lite innan dess.
Kunde dock inte låta bli att lägga märke till hur ofta och hur noga de var med att poängtera att det tycks endast röra sig om några få exemplar.

Bra att de gör något åt det oavsett.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

AMD borde samarbeta med annan bättre tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tycker dom kunde gjort rätt från början istället.
Testar dom inte sina egna GPU:er ?

Nu är det inte GPU:n eller ens kortet det är fel på utan kyllösningen; de är ett företag vars primära mål är att gå med så mycket vinst som möjligt som därav gör det viktigare att få ut produkten än en perfekt produkt.

Förmodligen så har AMD och Cooler Master nån form utav avtal som gör att AMD inte bara kan sparka ut Cooler Master utan vidare ,såvida inte Cooler Master begått något avtalsbrott; problemet ligger troligtvis i att detta ljud inte bryter mot något i avtalet som därmed tvingar AMD att köra med dyngan.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Antagligen hade inte de korten de testade dessa problem, eller så var det försent att stoppa när de hittade upptäckte ljudet.

Ärligt talat, så tror jag inte att dom testat missljudet specifikt när det gäller serieproduktionen.
Men dom allra första korten måste dom ju ha testat.

Det går ju på löpande stationer allting, sortering, lödning, sammansättning, teststation.... Men det är väl mer en test så att hårdvaran och mjukvaran funkar.

Kommer ni ihåg P67 moderkorten, dom allra första som det vart ett fel på (kommer inte ihåg felet nu, fast jag själv blev drabbad)

Intel/tillverkare skickade ett boingplan fullastat med P67 Rev B3 moderkort Rätt kallt gjort!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Hm, kom precis på en lösning. Byt ut fläkten på radiatorn till en väldigt högljudd en för att dölja pumpljudet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

[plockade bort lite text]

Kommer ni ihåg P67 moderkorten, dom allra första som det vart ett fel på (kommer inte ihåg felet nu, fast jag själv blev drabbad)

Intel/tillverkare skickade ett boingplan fullastat med P67 Rev B3 moderkort Rätt kallt gjort!

Var väl sata 3 portarna som failade efter ett par omstarter eller dagar ?
prestandan sjönk och till slut failade helt vad jag minns på sata 3.0 medans sata 6 som fanns via 3:e part eller deras egna sata 6 gb funkade fortfarande.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Ärligt talat, så tror jag inte att dom testat missljudet specifikt när det gäller serieproduktionen.
Men dom allra första korten måste dom ju ha testat.

Det går ju på löpande stationer allting, sortering, lödning, sammansättning, teststation.... Men det är väl mer en test så att hårdvaran och mjukvaran funkar.

Kommer ni ihåg P67 moderkorten, dom allra första som det vart ett fel på (kommer inte ihåg felet nu, fast jag själv blev drabbad)

Intel/tillverkare skickade ett boingplan fullastat med P67 Rev B3 moderkort Rätt kallt gjort!

Och de första korten de testade hade säkert bra pumpar från en annan serie. men vi får la se hur det verkar om någon månad när alla kort bör ha den "tysta" pumpen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag kommer skicka in mina fury och få nya. Har 45 dagar på komplett

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

AMD borde samarbeta med annan bättre tillverkare.

Finns väl ingen som lyckats göra tysta pumpar i den storleken?

Systemen för cpu är ju fortfarande ett skämt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Nu är det inte GPU:n eller ens kortet det är fel på utan kyllösningen; de är ett företag vars primära mål är att gå med så mycket vinst som möjligt som därav gör det viktigare att få ut produkten än en perfekt produkt.

Förmodligen så har AMD och Cooler Master nån form utav avtal som gör att AMD inte bara kan sparka ut Cooler Master utan vidare ,såvida inte Cooler Master begått något avtalsbrott; problemet ligger troligtvis i att detta ljud inte bryter mot något i avtalet som därmed tvingar AMD att köra med dyngan.

Tror du på detta själv?

Om det nu hade varit så som du skriver, hade dom ju inte åtgärdat felet!
Och hade dom inte åtgärdat felet, hade ingen velat köpa korten!

CM må vara som dom är, men även dom har ett rykte att tänka på.
Klart att dom vill leverera båda två.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

"during open bench testing a small number "
Är det fetstila verkligen sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Läser man recensioner på prisjakt på AIO-CPU-kylare så har i stort sett alla modeller problem med pumpljud mm. Detta verkar gälla alla tillverkare men inte alla exemplar (vissa tycker ljudnivån är bra och pumpen ljudlös). Förstår inte varför det inte skulle vara likadant vad gäller AMD:s kylare.

Det måste ju bero på att den sitter på ett kort för 7000:-
Att själva AIOn troligen inte kostar mer än några hundra tänker man inte på då man köper en färdig produkt.

Brukar aldrig vara några problem att lämna tillbaka tjutande/oblananserade pumpar och det bör inte vara ett problem nu heller, en viss % av alla nya produkter (datorer/telefoner/tvapparater) är defekta vid leverans, dvs en viss % av de AIOs CM levererar kommer att leva om, det räknar AMD med, då alla företag räknar med några % "svinn" på sina produkter.

Men det är ju de 1-5% som har problem som skriker om det, alla andra sitter inte direkt o letar upp trådar där problemet tas upp och skriker att deras exemplar är perfekt.

Iom att Korten säljer slut så verkar detta inte påverka direkt, de kunder som är missnöjda får byta kort o de som hatar på internet kommer fortsätta med det även om inte ett enda kort levt om så hade folk hittat nått annat gnälla om. (Drivisar/utseende/OC-potential m.m)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tror du på detta själv?

Om det nu hade varit så som du skriver, hade dom ju inte åtgärdat felet!
Och hade dom inte åtgärdat felet, hade ingen velat köpa korten!

CM må vara som dom är, men även dom har ett rykte att tänka på.
Klart att dom vill leverera båda två.

Dom räknar på vad som kostar mer pengar, sitta in med alla korten eller sälja korten och låta missnöjda få byta.
Trots felen så köps korten, vissa bryr sig inte då dom gör med egna kyllösningar.

Ja CM har också ett rykte att tänka på, absolut, och dom kommer oavsett vad som står i avtalet att hjälpa till med fixa kyllösningen, frågan är hur mycket dom skall investera i att förbättre och hur mycket amd skall investera, de två sitter säkert och förhandlar fram och tbx om detta och tills att det är löst så kommer vi få dras med oljudet.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

En liten lustig sidenote. Jag har polare som köpt var sitt Fury X och båda korten har det högfrekventa tjutet, skillnaden är att min ena polare är 46 och han kan inte höra tjutet alls. Medan den andre är 28 och han hör det jättetydligt.

Så det är inte 100% att alla kan höra det här ljudet tror jag, det beror mkt till hur känslig man är för det. Och som ni vet när man börjar bli äldre så blir man mkt sämre på att höra hög frekventa ljud

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

En liten lustig sidenote. Jag har polare som köpt var sitt Fury X och båda korten har det högfrekventa tjutet, skillnaden är att min ena polare är 46 och han kan inte höra tjutet alls. Medan den andre är 28 och han hör det jättetydligt.

Så det är inte 100% att alla kan höra det här ljudet tror jag, det beror mkt till hur känslig man är för det. Och som ni vet när man börjar bli äldre så blir man mkt sämre på att höra hög frekventa ljud

Du ser! Bara fördelar med o bli gammal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

En liten lustig sidenote. Jag har polare som köpt var sitt Fury X och båda korten har det högfrekventa tjutet, skillnaden är att min ena polare är 46 och han kan inte höra tjutet alls. Medan den andre är 28 och han hör det jättetydligt.

Så det är inte 100% att alla kan höra det här ljudet tror jag, det beror mkt till hur känslig man är för det. Och som ni vet när man börjar bli äldre så blir man mkt sämre på att höra hög frekventa ljud

Hehe, alltså är alla inblandade hos AMD gamlingar med dålig hörsel, där har vi det!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

bättre sent än aldrig

Synd för dem som redan investerat, dock!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Med åldern försämras våra möjligheter att kunna höra olika frekvenser (särskilt de högre) så jag antar att det har med det att göra.

Tycker de dansade fint runt frågan om man kunde lämna tillbaka kortet och få det utbytt/reparerat, men ni som köpt korten får väl hoppas på att när dom nämner att dom pratar med sina partners så menar dom för att kunna ta in korten och se på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoster:

Med åldern försämras våra möjligheter att kunna höra olika frekvenser (särskilt de högre) så jag antar att det har med det att göra.

Tycker de dansade fint runt frågan om man kunde lämna tillbaka kortet och få det utbytt/reparerat, men ni som köpt korten får väl hoppas på att när dom nämner att dom pratar med sina partners så menar dom för att kunna ta in korten och se på dem.

Oljudet lär ju vara varierande, både subjektivt och objektivt.
Så det är nog bäst om partnertillverkarna får kolla på korten istället för att ALLA som gnäller ska få ett nytt kort över disk.
Vad som lever om för mig behöver inte leva om för dig och är nån extra känslig/principfast(SKA ha b2, för b1 suger) behöver det inte leva om tillräckligt mycket för RMA även om individen blir störd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

"during open bench testing a small number "
Är det fetstila verkligen sant?

Under Samsung 840 EVO debaklet så sade samsung i sina uttalanden också saker som "a small number are affected" etc. medan åtminstone innan första firmware-fixen så var verkligen alla enheter drabbade. Jäkla damage control PR det där.

Även Intel under sin P67 B2 sade väl också att det skulle påverka så få som 15% eller nåt sånt. De få som faktiskt behöll sina B2'or och därtill använde Sata 3Gbps-portarna kan väl alla uttrycka sig unisont att det blev krångel med dem till slut. (Eller nån som sitter på B2 just nu, använder 3gbps och inte blev drabbad? Nyfiken!)

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Undrar bara, hörs det här ljudet även om pumpen sitter i ett chassi?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Undrar bara, hörs det här ljudet även om pumpen sitter i ett chassi?..

Swec testar i chassi..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Trevligt att de erkänner att det är ett mycket verkligt problem till skillnad från vissa som kallar det "en feature", samt att de ger ersättning. Fortfarande illa att det ens blev så från början däremot.

Erkänner och erkänner..snarare försöker tona ner problemet får jag känslan av. "Ett litet antal som upplever problem" "Egentligen är det riktigt tyst" är väl ungefär vad de säger. Bra om de gör något åt det för de som upplever problem. Vad de ska göra för de kunderna framgår ju inte tyvärr.. Att ständigt dra upp 970 känns bara trist och är på gränsen till trollning. Har det med artikeln att göra överhuvudtaget?