Permalänk

Fråga om 290X

Hej Sweclockers gubbar och gummor,
Jag sitter och funderar över att inhandla ett 290X då jag skulle behöva en uppgradering ifrån min 570 för min 1440p skärm. Det jag undrar är att säljaren vill ha för ett använt 290X 1900 kr. Är detta en fair deal eller bör jag sålla och leta vidare?

Permalänk
Avstängd

klockrent pris IMO

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardylulz:

Hej Sweclockers gubbar och gummor,
Jag sitter och funderar över att inhandla ett 290X då jag skulle behöva en uppgradering ifrån min 570 för min 1440p skärm. Det jag undrar är att säljaren vill ha för ett använt 290X 1900 kr. Är detta en fair deal eller bör jag sålla och leta vidare?

Är det du som postade på techsweden? det var en kille som där som hade hittat ett Asus 290X (det kortet var nytt dock) för samma summa. Hur som helst, om kortet funkar som det ska så är det ett bra köp då det flesta nya kort kostar mer än 3000:-

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Är det du som postade på techsweden? det var en kille som där som hade hittat ett Asus 290X för samma summa. Hur som helst, om kortet funkar som det ska så är det ett bra köp då det flesta nya kort kostar mer än 3000:-

Icke, men uppskattar svaret!

Det är detta kort förresten: http://www.sapphiretech.com/productdetial.asp?pid=0E63775E-3F...

Ifall det spelar någon roll.

Bör tilläggas att jag kan få två för 3600 kr, men jag sitter på en 750W PSU och tror inte den pallar helt. Vet inte direkt hur mycket det hjälper för just 1440p heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Mer info
Permalänk
Medlem
Skrivet av hardylulz:

Icke, men uppskattar svaret!

Det är detta kort förresten: http://www.sapphiretech.com/productdetial.asp?pid=0E63775E-3F...

Ifall det spelar någon roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ett sånt kort, fast utan X. Den kylaren låter en del, men det går att byta ut den mot tystare om det stör för mycket, men priset är fortfarande bra för ett sånt kort

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Jag har ett sånt kort, fast utan X. Den kylaren låter en del, men det går att byta ut den mot tystare om det stör för mycket, men priset är fortfarande bra för ett sånt kort

Okej, uppdaterade just med lite mera info.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk

Haha är det så illa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardylulz:

Okej, uppdaterade just med lite mera info.

Skickades från m.sweclockers.com

750W borde klara det om det inte är ett skitnätagg du har. Bry dig inte om versions, han trollar bara

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardylulz:

Haha är det så illa?

Skickades från m.sweclockers.com

https://youtu.be/YRZQjIA667s?t=127

köp dig ett grafikkort med en ordentlig kylare. referenskylaren till 290 och 290x är riktigt dålig. kanske ett r9 290 med vettig eftermarknadskylare så får du bra prestanda per krona och slipper ha på dig hörselskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardylulz:

Haha är det så illa?

Skickades från m.sweclockers.com

Brorsan köpte sig ett 290x Asus Directcu II och den är knäpptyst!

Dock när Inet hade utförsäljning på korten, tror det gick på 2800-2900:-

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Hahaha detta var kul!

Skrivet av versions:

https://youtu.be/YRZQjIA667s?t=127

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/9925?key=c4f3b6b4b342f9a4a6272f4b7986a26f

köp dig ett grafikkort med en ordentlig kylare. referenskylaren till 290 och 290x är riktigt dålig. kanske ett r9 290 med vettig eftermarknadskylare så får du bra prestanda per krona och slipper ha på dig hörselskydd.

Men tänker att prestandan man får för 2000kr hade jag nog överlevt referensljudet :). Men vill man ha det tyst bör de undvikas.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att köpa den och slänga på en tredjeparts kylare. Då blir det riktigt tyst.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av stimpen:

Hahaha detta var kul!

Men tänker att prestandan man får för 2000kr hade jag nog överlevt referensljudet :). Men vill man ha det tyst bör de undvikas.

Jag tänkte precis som dig för ett halvårsedan och jag kan bara meddela att du bör tänka om. Den låter så in i helvete. Man kan inte tänka. Byt isf ut kylaren.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Jag tänkte precis som dig för ett halvårsedan och jag kan bara meddela att du bör tänka om. Den låter så in i helvete. Man kan inte tänka. Byt isf ut kylaren.

Är detta något svårt att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Hahaha detta var kul!

Men tänker att prestandan man får för 2000kr hade jag nog överlevt referensljudet :). Men vill man ha det tyst bör de undvikas.

nja så jävla billigt är det inte med 2000kr. då kan man köpa sig ett fint r9 290 med snarlik prestanda och mycket lägre ljudnivå för samma peng, kanske t.om. lite mindre.

Permalänk
Medlem

@hardylulz: Nej. Den låter mycket bara. Det är gtx 690 som brinner. Du behöver inte vara orolig för eld i alla fall.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av hardylulz:

Är detta något svårt att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på hur duktig du är på att skruva.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag tänkte precis som dig för ett halvårsedan och jag kan bara meddela att du bör tänka om. Den låter så in i helvete. Man kan inte tänka. Byt isf ut kylaren.

Låter så in i helvete?? vilket överdrivet skitsnack. I såna fall måste det ha varit fel på ditt kort. Jag har R9 290 med referenskylaren. Den hörs men inte som du vill få det till

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

R9 290(x) med referenskylaren ÄR ingen rolig historia.
Kylaren fungerar men den låååter. Jag blev knäpp på det och slängde på kylarna du ser i min sign.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av AMD-FX:

Låter så in i helvete?? vilket överdrivet skitsnack. I såna fall måste det ha varit fel på ditt kort. Jag har R9 290 med referenskylaren. Den hörs men inte som du vill få det till

Jag är inte känslig för lite fläktsurr men shit pommes frites, den lät som en hårtork.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Köpet är gjort, verkar dock inte fungera med min sabertooth z77, men funkar klockrent på polarens dator med äldre mono. Hurra. Bör nämnas att jag har kraftigare PSU än honom också.

Usch

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardylulz:

Köpet är gjort, verkar dock inte fungera med min sabertooth z77, men funkar klockrent på polarens dator med äldre mono. Hurra. Bör nämnas att jag har kraftigare PSU än honom också.

Usch

Skickades från m.sweclockers.com

Har du senaste BIOS för moderkortet?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av xfade:

Har du senaste BIOS för moderkortet?

Yes, släppt I Augusti 2013.

Skickades från m.sweclockers.com