Hårddisk kopplas bort från datorn!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Okt 2013

Hårddisk kopplas bort från datorn!

Hej!

Min hårddisk har börjat bete sig väldigt konstigt. När jag använder datorn precis som vanligt så händer det ibland att programmet fastnar och hårddisken inte längre syns i datorn. Alla ikoner på skrivbordet försvinner och när jag klickar på Biblioteket och dem sakerna så får jag upp ett meddelande som säger att filerna inte finns på datorn och att jag ska koppla in enheten igen. Efter att jag startat om datorn så är allt som vanligt igen.

Hårddisken är ca 2 och ett halvt år gammal, så jag undrar om det kan vara att den stängs av medans datorn är igång? Eller kan det kanske vara så att mitt nätaggregat har för lite kraft? Jag har kollat att sladdarna sitter som dem ska, men förutom det vet jag inte hur jag ska kolla vad som är fel.

Tacksam för hjälp och förslag på vad jag ska göra!

Grafikkort: GTX 660 oc | PSU: CoolerMaster B600 | Moderkort: MSI H61M-P31 | HDD: 1Tb | Chassi: NZXT Phantom | Mus: Logitech G300 | Tangentbord: Roccat Ryos MK Pro | Ratt: Logitech G27 | Headset: SteelSeries Siberia V2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av TheEggHealer:

Hej!

Min hårddisk har börjat bete sig väldigt konstigt. När jag använder datorn precis som vanligt så händer det ibland att programmet fastnar och hårddisken inte längre syns i datorn. Alla ikoner på skrivbordet försvinner och när jag klickar på Biblioteket och dem sakerna så får jag upp ett meddelande som säger att filerna inte finns på datorn och att jag ska koppla in enheten igen. Efter att jag startat om datorn så är allt som vanligt igen.

Hårddisken är ca 2 och ett halvt år gammal, så jag undrar om det kan vara att den stängs av medans datorn är igång? Eller kan det kanske vara så att mitt nätaggregat har för lite kraft? Jag har kollat att sladdarna sitter som dem ska, men förutom det vet jag inte hur jag ska kolla vad som är fel.

Ladda hem Seagate SeaTools och kör lite tester, typ S.M.A.R.T. och short self test till att börja med. Det funkar även för andra tillverkare än Seagate.

http://www.seagate.com/gb/en/support/downloads/item/seatools-win-master/

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS 2.x (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: Sabertooth 990FX+AMD 1090T@4.0GHz +16GB Vengeance 1600,CM HAF 912 Plus, Antec HCG620m PSU, 240GB Crucial MX100 SSD, Sapphire Radeon HD7870 XT, Phanteks PH-TC14PE kylare
*PC2 - Film: AMD A10-5800k Trinity, Asrock m-ITX, SUGO SG02, Samsung EVO 850 250GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av blackeagle:

Ladda hem Seagate SeaTools och kör lite tester, typ S.M.A.R.T. och short self test till att börja med. Det funkar även för andra tillverkare än Seagate.

http://www.seagate.com/gb/en/support/downloads/item/seatools-win-master/

Tack för tipset! Enligt SeaTools så verkar min hårddisk fungera bra, den klarar testerna. Finns det något annat man kan göra för att kolla om det är något annat i datorn som är fel?

Grafikkort: GTX 660 oc | PSU: CoolerMaster B600 | Moderkort: MSI H61M-P31 | HDD: 1Tb | Chassi: NZXT Phantom | Mus: Logitech G300 | Tangentbord: Roccat Ryos MK Pro | Ratt: Logitech G27 | Headset: SteelSeries Siberia V2

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av TheEggHealer:

Hej!

Du kan ju även kolla med ny kabel till den.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud