Räcker 650w till ett R9 390?

Permalänk
Medlem

Räcker 650w till ett R9 390?

Hej! Skulle ett 650w nätagg klara att köra ett XFX R9 390P trots att det anges kräva 750w? Anledningen till att jag frågar är att 290/290x verkade använda mycket mindre w än vad det angavs att de krävde, och jag undrar om samma även gäller för 390-serien?

Detta är kortet jag tänker på
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-r9...

Permalänk
Medlem

Ja, det räcker.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDolan:

Hej! Skulle ett 650w nätagg klara att köra ett XFX R9 390P trots att det anges kräva 750w? Anledningen till att jag frågar är att 290/290x verkade använda mycket mindre w än vad det angavs att de krävde, och jag undrar om samma även gäller för 390-serien?

Detta är kortet jag tänker på
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-r9...

Ja, det kommer fungera. Tillverkare har sådana rekommendationer för folk som har nätaggregat av väldigt dålig kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDolan:

Hej! Skulle ett 650w nätagg klara att köra ett XFX R9 390P trots att det anges kräva 750w? Anledningen till att jag frågar är att 290/290x verkade använda mycket mindre w än vad det angavs att de krävde, och jag undrar om samma även gäller för 390-serien?

Detta är kortet jag tänker på
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-r9...

Ja det räcker lugnt, och sjukt bra pris på det 390 kortet, ett givet köp.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Stora frågan är vad du har för 650W nätagg och hur gammal den är.

Man vill verkligen inte använda ett budget eller ännu sämre nätagg med bra grafikkort oavsett antal watt.

Permalänk

Hur kommer det sig att det kortet är så billigt ? https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-r9.... medan på samma hemsida finns en annan variant som kostar 3700kr https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Dessutom står det i specs att den för 3000kr har :Minneshastighet 6000 MHz
Medan den för 3700kr har : Minneshastighet 1500 MHz
Skulle någon kunna förklara? Den kanske är väldigt högljudd eller nått måste det vara?

Har lust att beställa det här kortet själv om det är så bra.

Permalänk
Medlem

Tack! Skönt att inte riskera att behöva skaffa ett nytt nätagg med

Skrivet av panpo98:

Stora frågan är vad du har för 650W nätagg och hur gammal den är.

Man vill verkligen inte använda ett budget eller ännu sämre nätagg med bra grafikkort oavsett antal watt.

Har inte så stor koll på dem, men det är ett FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold

Skrivet av harmonica22:

Hur kommer det sig att det kortet är så billigt ? https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-r9.... medan på samma hemsida finns en annan variant som kostar 3700kr https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Skulle någon kunna förklara? Förlorar man mycket prestanda eller vad gäller det?

Detta är jag också lite intresserad av att veta, det är ju rätt mycket billigare än de andra.. kan det ha med kylningen att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Hur kommer det sig att det kortet är så billigt ? https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-r9.... medan på samma hemsida finns en annan variant som kostar 3700kr https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Dessutom står det i specs att den för 3000kr har :Minneshastighet 6000 MHz
Medan den för 3700kr har : Minneshastighet 1500 MHz
Skulle någon kunna förklara? Den kanske är väldigt högljudd eller nått måste det vara?

Har lust att beställa det här kortet själv om det är så bra.

Rörande minneshastigheten är det så att den ena skriver i effektiv frekvens och den andra i faktiskt frekvens. Det har att göra med att det är fyra kanaler. 1500*4=6000MHz. Sedan 6000MHz*512bit=384GB/s

Rörande prisskillnaden är det mestadels kylaren. Nitro kortet är semi passivt t.ex. Den blir alltså nästan helt tyst när den inte belastas, alltså i skrivbordet eller under lättare spel.

Lite mystiskt däremot att XFX kortet har backplate för det priset, brukar dra upp priset några hundra kronor.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Du kan kolla alla systemtester sweclockers gör. Systemen drar i regel mycket mindre än man tror.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Rörande minneshastigheten är det så att den ena skriver i effektiv frekvens och den andra i faktiskt frekvens. Det har att göra med att det är fyra kanaler. 1500*4=6000MHz. Sedan 6000MHz*512bit=384GB/s

Rörande prisskillnaden är det mestadels kylaren. Nitro kortet är semi passivt t.ex. Den blir alltså nästan helt tyst när den inte belastas, alltså i skrivbordet eller under lättare spel.

Lite mystiskt däremot att XFX kortet har backplate för det priset, brukar dra upp priset några hundra kronor.

Okej men har dem samma prestanda trots att den ena skriver i effektiv frekvens? Kan inget om frekvens

Men när man spelar då låter dem lika högt? Skulle köpt det kortet direkt om det inte var högljutt men det kan jag omöjligt veta. Msi 390 8gb versionen kostar 4k måste vara nån skillnad där. Msi brukar vara kvalite tyst osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Okej men har dem samma prestanda trots att den ena skriver i effektiv frekvens? Kan inget om frekvens

Men när man spelar då låter dem lika högt? Skulle köpt det kortet direkt om det inte var högljutt men det kan jag omöjligt veta. Msi 390 8gb versionen kostar 4k måste vara nån skillnad där. Msi brukar vara kvalite tyst osv.

Ja, dem har samma prestanda på minnena, det är bara olika sätt att skriva det på. Den ena är frekvensen som faktiskt sker och den andra är hur pga att det är 4 kanaler den upplevda frekvensen är. Sedan är det lite skillnad i core clock men det spelar knappt någon roll alls då det är så lite och om du vill överklocka så kommer du förbi det ändå.

Verkar inte vara jobbigt högljudd
www.hardwareslave.com/reviews/hardware-reviews/graphics/xfx-r...

Citat:

XFX 390 DD
Load: 42db
Idle: 35.9db

Sapphire 290x Vapor-X (Det tystaste 290x kortet som finns med råge)
Load: 40.3db
Idle: 35.9db

MSI 970 GAMING TwinFrozr V (En riktigt bra och tyst 970 kylare.)
Load: 39.7db
Idle: 37.9db

Tänk på att man aldrig kan jämföra olika decibel mätningar mellan olika tester pga att det inte finns någon standard för hur man mäter.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Ja, dem har samma prestanda på minnena, det är bara olika sätt att skriva det på. Den ena är frekvensen som faktiskt sker och den andra är hur pga att det är 4 kanaler den upplevda frekvensen är. Sedan är det lite skillnad i core clock men det spelar knappt någon roll alls då det är så lite och om du vill överklocka så kommer du förbi det ändå.

Verkar inte vara jobbigt högljudd
www.hardwareslave.com/reviews/hardware-reviews/graphics/xfx-r...
Tänk på att man aldrig kan jämföra olika decibel mätningar mellan olika tester pga att det inte finns någon standard för hur man mäter.

Hur stor skillnad i ljudnivå är det på 2-3db? Har läst nånstans att xfx korten inte är semi passivt, isf betyder det att den ständigt ligger på 42db? om det nu stämmer vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Det räcker, för cf skulle jag reka 850w+ dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Hur stor skillnad i ljudnivå är det på 2-3db? Har läst nånstans att xfx korten inte är semi passivt, isf betyder det att den ständigt ligger på 42db? om det nu stämmer vet jag inte.

XFX kortet är inte semi passivt, men om du kollar vad jag skrev så ser du "idle" vilket är i vila, t.ex. skrivbordet. Den är alltså inte ständigt på 42db utan blir till och med tystare än prisade MSI Gaming 970 i vila.

Rörande hur mycket det skiljer i volym mellan olika db mätningar får du läsa här då det är komplext. Vad du däremot ska notera är att db mätningar endast duger för att jämföra olika kort från samma test och säger inte hur mycket det kommer låta för dig. Det är därför dem listade 3 olika mätningar mätta på samma sätt. Det skiljer för mycket mellan olika situationer för att man ska få någon uppfattning utöver hur det är relativt. Ännu mer komplext blir det när frekvens blandas in. Du skulle kunna ha 80db utan att höra ett skit så länge det är helt utanför vad du kan höra. Sedan hör människor olika frekvenser olika bra även på dem frekvenserna vi kan höra medans mätinstrument hör allting lika.

Nu vet jag att MSI Gaming 970 och Vapor-x är otroligt tystgåande kort och den verkar hålla upp rätt så bra mot dem, speciellt i vila. Det gör att jag verkligen inte hade varit rädd för att införskaffa det XFX kortet.

Du verkar inte veta vad semipassivt är så kan förklara även det. Det är att när den går under en viss temperatur, vanligtvis 60-65c, så stänger den av fläktarna helt och hållet och kyls genom passiv värmeledning. Då är dem knäpptysta.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Är strömförsörningen ändrad? Jag har två pci-express-kablar (8-pin(6+2)) - räcker det för att förse 390-kortet med ström? (Newton R2) Ser i specifikationen att MSI skickar med någon slags adapter...

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Är strömförsörningen ändrad? Jag har två pci-express-kablar (8-pin(6+2)) - räcker det för att förse 390-kortet med ström? (Newton R2) Ser i specifikationen att MSI skickar med någon slags adapter...

Det räcker. Om jag minns rätt så behöver msi kortet en 6 pin och en 8 pin. Eller hur?

Om jag minns ännu mer rätt så skickar de med en 8 pin till 6 pin adapter i fall att ditt nätagg endast hade två 8 pinsamt lediga tex.

Sitter på mobilen så orkar inte kolla. Kan vara så att jag är ute och cyklar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Akaiko:

Det räcker. Om jag minns rätt så behöver msi kortet en 6 pin och en 8 pin. Eller hur?

Om jag minns ännu mer rätt så skickar de med en 8 pin till 6 pin adapter i fall att ditt nätagg endast hade två 8 pinsamt lediga tex.

Sitter på mobilen så orkar inte kolla. Kan vara så att jag är ute och cyklar.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du där? Han har två 8-pins lediga vilket ju räcker. Alla 8-pins till PCI-e ström är 6+2 så jag ser inte problemet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64:

Ah hade ingen aning om det, trodde det fanns renodlade 8 pins kontakter också, därav 8-6 adaptern de skickar med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Akaiko:

@Jalle64:

Ah hade ingen aning om det, trodde det fanns renodlade 8 pins kontakter också, därav 8-6 adaptern de skickar med.

Det är väl så att denna är om man saknar en 8-pins, alltså när där enbart finns en 6-pins men behöver en 8 för att kortet ska funka?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har ganska nyligen stoppat in ett till Radeon 7970 och kör nu två i CF tillsammans med min 3770K. Som mest har jag lyckats få systemet att dra ~510w från nätagget (har ett AX1000i med övervakning).

Hade räknat med ett högre effektuttag än så. Men har man 750+ bör det räcka i de flesta fall, ljudnivån från fläkten kan dock sticka iväg om man belastar nätagget hårt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kör själv 650W med ett XFX R9 390 och en AMD FX-8350, tre hårddiskar, ljudkort och nätverkskort. Inga problem alls.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340