Permalänk
Medlem

Ny arbetsdator till farsan.

Hej! Jag hittar ingen liknade tråd men finns det de får ni ursäkta mig.

På min pappas nuvarande dator tar det låång tid att spara filer, öppna filer, skriva ut dem m.m i CorelDraw X7.
Eftersom det är hans jobb och han är väldigt duktigt på sådant så vill han ha en ny dator som kan slutföra hans kommandon snabbare, alltså hantera stora filer snabbare än på hans nuvarande dator.

Så han vill att Windows 7 och en SSD ingår i paketet, om han nu behöver en SSD? Sen när Windows 10 kommer ut så tänkte han uppgradera till det.

Så har ni några tips på en ny eller begagnad dator som fyller upp till hans önskningar? Budgeten ligger mellan 5-8000:-.

Ha en fortsatt trevlig och varm sommar

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moxzii:

Hej! Jag hittar ingen liknade tråd men finns det de får ni ursäkta mig.

På min pappas nuvarande dator tar det låång tid att spara filer, öppna filer, skriva ut dem m.m i CorelDraw X7.
Eftersom det är hans jobb och han är väldigt duktigt på sådant så vill han ha en ny dator som kan slutföra hans kommandon snabbare, alltså hantera stora filer snabbare än på hans nuvarande dator.

Så han vill att Windows 7 och en SSD ingår i paketet, om han nu behöver en SSD? Sen när Windows 10 kommer ut så tänkte han uppgradera till det.

Så har ni några tips på en ny eller begagnad dator som fyller upp till hans önskningar? Budgeten ligger mellan 5-8000:-.

Ha en fortsatt trevlig och varm sommar

SSD ska han ha utan tvekan.

Är coreldraw processorkrävande? Jag har svår att avgöra, arbetar han med bilder, rendering etc så är en intel xeon nog att föredra. Som denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2572522
En riktig arbetshäst, 4 kärnor och hyperthreading så 8 logiska kärnor. Billigt b85 mobo på den, 16gb ram o han e fit for fight :). Använder coreldraw grafikporocessor ngt tro?

En nackdel eventuellt är att xeon ej har inbyggd grafik, om han skulle klara sig på inbyggd grafik är en i7a 4790 kanske att föredra? Om han har användning för ett grafikkort så hade jag nog kört xeonen för då är det skitsamma om den har inbyggd grafik eller ej. Om han klarar sig på inbyggd grafik så är i7 4790 att föredra. xeonen är i princip en i7 fast utan inbyggd grafik och ngt lägre klock.
Men vet inte om bara ram används lr om grafikminnet används vid bildredigering etc?

Men sen vet jag inte om xeon och i7 är overkill? Men jobbar han med bildredigering etc och det ska gå undan, tid är pengar på jobbet, så borde han snabbt tjäna in xeon lr en i7a.

_____________________________________________________________
Intel xeon om han ska ha grafikkort eller i7 4790 om han inte ska ha grafikkort
B85 moderkort mATX
16gb ram
ssd
Ev grafikkort om han har användning för det?
450w fractal design nätagg
mATX låda
_______________________________________________________________
Eller mini ITX burk
mITX moderkort
samma saker som ovan i övrigt men ett SFX formfaktor nätagg
_____________________________________________________________

Men att hänger på om det behövs ett grafikkort eller om man sysslar med bildredigering så används typ bara RAM minnet och det som visas på skärmen klarar den inbyggda grafiken utan problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

@stimpen: Ja, CorelDraw är väldigt processorkrävande, så han vill ha ett dedikerat grafikkort som avlastar processorn. Sen är det bilder, rendering etc han arbetar med, och han vill att det ska gå undan.

Jag vet inte riktigt heller om en xeon eller en i7a är overkill men är xeon:en snabb och bra till det arbete så blir det väl den.

Men jag tar och slår ihop det paketet du skrev med den xeon:en du länkade.

Edit: Tar ett grafikkort till också, tips på vilket?

Edit2: Men vilken HDD ska han ha?

Edit3: Här är specifikationer till CorelDraw x7:

Microsoft Windows 8/8.1 (32-bit or 64-bit editions), Windows 7 (32-bit or 64-bit editions), all with latest service packs installed
Intel Core 2 Duo or AMD Athlon 64
2 GB RAM
1 GB hard disk space (for installation without content)
Mouse, tablet or multi-touch screen
1280 x 768 screen resolution
DVD drive (required for box installation)

Och enligt den behöver man ju inte så kraftig processor och mycket RAM, eller det minimum för att ens kunna öppna upp programmet?

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Avstängd

@moxzii: Vilken hårdvara sitter i den nuvarande datorn?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@moxzii: Vilken hårdvara sitter i den nuvarande datorn?

Windows 7 Pro har han.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moxzii:

Windows 7 Pro har han.

Tänkte mera åt processor+moderkort etc.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Eftersom att det är för arbete, köp ECC minnen och moderkort som stödjer det för en xeon!
Ett 750 eller liknande kommer vara overkill...

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Tänkte mera åt processor+moderkort etc.

Jaha, ursäkta, är rätt trött i huvudet just nu. Den är typ 7 år gammal så den är svår att hitta på nätet och jag inte har tillgång till hans datorn just för tillfället så kan inte kolla exakt men något dylikt denna: http://euro.dell.com/ed/en/corp/Desktops/precn_490/pd.aspx?re...

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Eftersom att det är för arbete, köp ECC minnen och moderkort som stödjer det för en xeon!
Ett 750 eller liknande kommer vara overkill...

Funkar dessa RAM minnerna?
Sen vet jag inte var jag hittar ett moderkort som stöder dem, kan du länka?

Edit: Hittade ett moderkort också, men dem tillsammans är fett dyra, är det verkligen värt det?

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moxzii:

Funkar dessa RAM minnerna?
Sen vet jag inte var jag hittar ett moderkort som stöder dem, kan du länka?

Edit: Hittade ett moderkort också, men dem tillsammans är fett dyra, är det verkligen värt det?

Utan ECC minnen kan han få ett skrivfel på ett viktigt dokument, bild eller liknande och få göra om arbetet.
Är det värt ECC minnen för att slippa det?

Upp till han själv att välja.

Hade jag haft en arbetsdator som jag gör något som inte får bli förstört p.g.a fel i skrivningen från minnet till disken så hade jag kört med ECC.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moxzii:

Jaha, ursäkta, är rätt trött i huvudet just nu. Den är typ 7 år gammal så den är svår att hitta på nätet och jag inte har tillgång till hans datorn just för tillfället så kan inte kolla exakt men något dylikt denna: http://euro.dell.com/ed/en/corp/Desktops/precn_490/pd.aspx?re...

Köp cpu+mobo+SSD hos NoN så landar du precis på 8000kr.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8148150/2015-07-04

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

ECC på en arbetsdator är fullständigt meningslöst.

paketet ovan är lämpligt. det ger även möjlighet att billigt och enkelt dubbla minnet till 16GB, vilket är det viktigaste utöver processorn för den typen av användning.

ett grafikkort avlastar med Corel en del, men jag hade inte prioriterat det över mer minne eller en i7.

SSD är dock en lite tveksam grej att ha enbart, visst det kan vara trevligt att ha systemet på den för lite rapphet (och till scratch-rum för programmet) men enbart en sån lär väldigt snabbt bli trångt för nån som sysslar med bildbehandling, särskilt som mer prestanda tenderar driva upp filstorlekar ännu mer.

modermodemet bör också kunna väljas ett lite enklare än ovan utan problem.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Utan ECC minnen kan han få ett skrivfel på ett viktigt dokument, bild eller liknande och få göra om arbetet.
Är det värt ECC minnen för att slippa det?

Upp till han själv att välja.

Hade jag haft en arbetsdator som jag gör något som inte får bli förstört p.g.a fel i skrivningen från minnet till disken så hade jag kört med ECC.

Okej. Då är det väl lika bra att välja dem.

Fast är inte det paketet mer åt speldator hållet? Är det inte bättre med en Xeon CPU än en i7a?

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

ECC på en arbetsdator är fullständigt meningslöst.

paketet ovan är lämpligt. det ger även möjlighet att billigt och enkelt dubbla minnet till 16GB, vilket är det viktigaste utöver processorn för den typen av användning.

ett grafikkort avlastar med Corel en del, men jag hade inte prioriterat det över mer minne eller en i7.

SSD är dock en lite tveksam grej att ha enbart, visst det kan vara trevligt att ha systemet på den för lite rapphet (och till scratch-rum för programmet) men enbart en sån lär väldigt snabbt bli trångt för nån som sysslar med bildbehandling, särskilt som mer prestanda tenderar driva upp filstorlekar ännu mer.

modermodemet bör också kunna väljas ett lite enklare än ovan utan problem.

Jaha, men bestäm er nu, ena säger att det är bra med ECC och ena säger något annat. Vad jag kan hitta på Google så är dem mer till för servrar så är det verkligen någon mening med dem till en arbetsdator?

Vilket moderkort tänker du då på?

Edit: Han vill ju ha en SSD till alla program så det ska gå snabbare och sen en hårddisk med 1TB som han lagrar filer och bilder på.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moxzii:

Fast är inte det paketet mer åt speldator hållet? Är det inte bättre med en Xeon CPU än en i7a?

Fungerar perfekt till workstation, Coreldraw kräver inte mycket systemresurser. Xeon fördel är ECC minnesstöd och nackdelen inbyggd grafikkrets, så hur du än vänder på det blir ett Xeon system dyrare. Den största begränsningen är din fars budget, ska han ha en riktig "workstation" får han vara beredd att plöja ner 15-20.000kr.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av moxzii:

Windows 7 Pro har han.

Windows är INTE hårdvara, det är mjukvara ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Fungerar perfekt till workstation, Coreldraw kräver inte mycket systemresurser. Xeon fördel är ECC minnesstöd och nackdelen inbyggd grafikkrets, så hur du än vänder på det blir ett Xeon system dyrare. Den största begränsningen är din fars budget, ska han ha en riktig "workstation" får han vara beredd att plöja ner 15-20.000kr.

Okej, men han vill ändå ha ett dedikerat (om det är det rätta ordet?) grafikkort som avlastar processorn för han säger att CorelDraw tynger ner mycket på processorn.

Skrivet av Maho:

Windows är INTE hårdvara, det är mjukvara ^^

Ja, jag vet, var bara trött i huvudet igår så jag tolkade fel.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moxzii:

Okej, men han vill ändå ha ett dedikerat (om det är det rätta ordet?) grafikkort som avlastar processorn för han säger att CorelDraw tynger ner mycket på processorn.

Ja, jag vet, var bara trött i huvudet igår så jag tolkade fel.

Skyller du på värmen så kan jag gå med på det ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av moxzii:

Jaha, men bestäm er nu, ena säger att det är bra med ECC och ena säger något annat. Vad jag kan hitta på Google så är dem mer till för servrar så är det verkligen någon mening med dem till en arbetsdator?

Vilket moderkort tänker du då på?

Edit: Han vill ju ha en SSD till alla program så det ska gå snabbare och sen en hårddisk med 1TB som han lagrar filer och bilder på.

ja vitsen med ECC är ju att datorn kollar bitfel och kompenserar för dem, det kan alltså tex vara viktigt där det är risk för kaskadverkningar, som i banksystem eller andra enorma databaser som skyfflar runt mycket data beroende av andra servrars data. alltså är det i princip bara användbart för en server. (utom synhåll) för en arbetsdator helt meningslöst, särskilt en för bildbehandling. ett enstaka bitfel i en bildfil har liksom ingen påverkan, om det nu alls skulle hända. vilket det knappast gör. kör en minnestest efter installationen, om det är ok är det att betrakta som en nog stabil arbetsburk den överskådliga framtiden. tillkommer fel lär de märkas påtagligt ivf.

vilket som täcker funktionen. (i det fallet, stödjer processorn och har 4 minnesplatser) ska man inte expandera med diverse kort eller är beroende av finesser och lite bättre ljudkvalitet är alla sådana utom flerfasigare strömförsörjning till processorn meningslösa bonusar.

1TB är kanske inte det mest prisvärda idag, men visst en kombo av mindre SSD + HDD är lämpligt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Skyller du på värmen så kan jag gå med på det ^^

Jag är ju sådan person som ofta är lite seg och trött i huvudet. Nu dom senaste dagarna är det ju på grund av värmen men annars är det något annat jag inte riktigt vet varför.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moxzii:

Okej, men han vill ändå ha ett dedikerat (om det är det rätta ordet?) grafikkort som avlastar processorn för han säger att CorelDraw tynger ner mycket på processorn.

Tacka f*n att han vill ha ett dedikerat grafikkort om han jämför mot den slöa fornreliken han har i dagsläget. Kraften i processorn och dess iGPU är mer än dugligt i dagsläget.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Tacka f*n att han vill ha ett dedikerat grafikkort om han jämför mot den slöa fornreliken han har i dagsläget. Kraften i processorn och dess iGPU är mer än dugligt i dagsläget.

Okej. Men då tar jag väl och tipsar honom om det paketet du länkade, fast tror jag tar en Samsung SSD istället.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moxzii:

Okej. Men då tar jag väl och tipsar honom om det paketet du länkade, fast tror jag tar en Samsung SSD istället.

Det är en smaksak. Crucial har ett bättre anseende dock.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Det är en smaksak. Crucial har ett bättre anseende dock.

Okej, men är det inte bättre att ta en MX200 istället då den har högre läs- och skrivhastighet?

Edit: Tog och kollade på lite tester och Samsung vann på fler än Crutical och Samsungs SSD:er är väldigt populära så jag tar en sådan iaf, dessutom får man längre garanti till dem.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moxzii:

Okej, men är det inte bättre att ta en MX200 istället då den har högre läs- och skrivhastighet?

Edit: Tog och kollade på lite tester och Samsung vann på fler än Crutical och Samsungs SSD:er är väldigt populära så jag tar en sådan iaf, dessutom får man längre garanti till dem.

Som sagt det är en smaksak, du ska inte stirra dig blind på 5års garantin finns alltid klausuler som friskriver tillverkaren vid t.ex haveri.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|