Skärmen direkt till energisparläge vid uppstart

Permalänk

Skärmen direkt till energisparläge vid uppstart

Hej älskade sakkunniga!

Jag upplever mitt livs skummaste datorproblem för tillfället:
När jag sätter på dator och skärm, verkar skärmen inte erkänna sig sammankopplad med datorn, utan går direkt till energisparläge. Detta inträffar inte varje gång jag startar datorn, men har börjat ske mer frekvent den senaste veckan. Förr räckte det ofta med att bara stänga av datorn och skärm och sätta på dem igen, men nu för tiden funkar det oftast först efter att jag låtit datorn vara ifred i några timmar alternativt plockat isär den, blåst på grafikkortet samt pillat på samtliga sladdar som hör ihop med skärm och grafikkort. Datorn i sig tycks funka även när skärmen inte går igång - jag kan logga in och stänga av datorn med kortkommandon ändå. Då skärm väl gått igång har jag aldrig problem med den så länge datorn är på.

Försök till systembeskrivning:

Operativsystem: Microsoft Windows 7 (64-bitar) och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5-3450 3.10 GHz
Processorkylare: ACPI fan? ACPI Thermal Zone?
Moderkort: Ledsen, ingen aning
Minne: 8 GB
Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 670
Skärm: Dell U2311H
Hårddisk: Samsung ssd 830 119,24 GB / st2000dm001-9yn164 1,81 TB (antar jag)
Nätaggregat: Ingen aning

Hoppas denna information är tillräcklig, om mer info behöv ska jag ge mig i kast med det omgående i morgon.

Tack på förhand för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Har du nyligen köpt ditt gtx 670?

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Jag har detta problem på mitt EVGA 980. Dock kör jag två skärmar och det är bara "port 1" för Displayport som har detta. Så jag kör den för min sekundära skärm. Jag löser det igenom att dra ur DP kabeln ur port 1 och stoppar i den igen. Då kommer det tillbaka direkt.

EVGA säger att det är något jag får leva med, då det inte händer varje gång, utan bara när datorn inte stängts av korrekt.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro