Felsökning: Bsod/svart skärm trots nytt grafikkort och drivrutiner

Permalänk

Felsökning: Bsod/svart skärm trots nytt grafikkort och drivrutiner

Har haft lite problem med bsod på senare tid. Och varje gång när jag kollat upp det i WhoCrashed så är det alltid VIDEO_TDR_ERROR. Så började med plocka ut mitt 580 kort till ett amd jag fick låna då slutade helt och hållet. sen köpte jag Sapphire nitro R9 390 kort. Installerade det nya driver och allt. Och så fort jag startade program eller gta 5 så blir båda mina skärmar svarta. Sen kommer de bild på ena skärmen sen svart igen. Håller på så ett tag tills spelet eller programmet startade. Och nu när jag spelar så kraschar gta 5 o får ett error. Gör ticket till rockstar väntar på svar. Testar starta det igen och får bsod igen med samma fel som tidigare. står så här när jag läser om de på WhoCrashed:

On Fri 2015-07-03 20:06:07 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\070315-5194-01.dmp
This was probably caused by the following module: atikmpag.sys (atikmpag+0xCADC)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFFA8007496010, 0xFFFFF88003E9FADC, 0x0, 0x2)
Error: VIDEO_TDR_ERROR
file path: C:\Windows\system32\drivers\atikmpag.sys
product: AMD driver
company: Advanced Micro Devices, Inc.
description: AMD multi-vendor Miniport Driver
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmpag.sys (AMD multi-vendor Miniport Driver, Advanced Micro Devices, Inc.).
Google query: Advanced Micro Devices, Inc. VIDEO_TDR_ERROR

Har kollat så jag har senaste drivers osv. Har ingen aning vad det kan bero på iomed grafikkortet är helt nytt. Övrigt så består min dator av:

Operativsystem: Microsoft Windows 7 med dom senaste drivrutinerna
Processor: Intel 15 2500K
Processorkylare: Artic Freezer pro 7
Moderkort: Asus p8 z77-v lx
Minne: 2x 4GB Corsair Vengeance 1600Mhz 1.5v
Grafikkort: Sapphire nitro R9 390 kort.
Hårddisk: Western Digital Caviar 1TB 7200rpm 64MB
SSD. Intel 160gb.
Nätaggregat: Corsair AX 850w
Övrig kylning: 2x140mm insug och 3x120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Noname dvd brännare, fick billig.

Uppskattar all hjälp jag kan få.

§3.1 /moderator
Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av 89johannes:

Har haft lite problem med bsod på senare tid. Och varje gång när jag kollat upp det i WhoCrashed så är det alltid VIDEO_TDR_ERROR. Så började med plocka ut mitt 580 kort till ett amd jag fick låna då slutade helt och hållet. sen köpte jag Sapphire nitro R9 390 kort. Installerade det nya driver och allt. Och så fort jag startade program eller gta 5 så blir båda mina skärmar svarta. Sen kommer de bild på ena skärmen sen svart igen. Håller på så ett tag tills spelet eller programmet startade. Och nu när jag spelar så kraschar gta 5 o får ett error. Gör ticket till rockstar väntar på svar. Testar starta det igen och får bsod igen med samma fel som tidigare. står så här när jag läser om de på WhoCrashed:

On Fri 2015-07-03 20:06:07 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\070315-5194-01.dmp
This was probably caused by the following module: atikmpag.sys (atikmpag+0xCADC)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFFA8007496010, 0xFFFFF88003E9FADC, 0x0, 0x2)
Error: VIDEO_TDR_ERROR
file path: C:\Windows\system32\drivers\atikmpag.sys
product: AMD driver
company: Advanced Micro Devices, Inc.
description: AMD multi-vendor Miniport Driver
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmpag.sys (AMD multi-vendor Miniport Driver, Advanced Micro Devices, Inc.).
Google query: Advanced Micro Devices, Inc. VIDEO_TDR_ERROR

Har kollat så jag har senaste drivers osv. Har ingen aning vad det kan bero på iomed grafikkortet är helt nytt. Övrigt så består min dator av:

Operativsystem: Microsoft Windows 7 med dom senaste drivrutinerna
Processor: Intel 15 2500K
Processorkylare: Artic Freezer pro 7
Moderkort: Asus p8 z77-v lx
Minne: 2x 4GB Corsair Vengeance 1600Mhz 1.5v
Grafikkort: Sapphire nitro R9 390 kort.
Hårddisk: Western Digital Caviar 1TB 7200rpm 64MB
SSD. Intel 160gb.
Nätaggregat: Corsair AX 850w
Övrig kylning: 2x140mm insug och 3x120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Noname dvd brännare, fick billig.

Uppskattar all hjälp jag kan få.

Hej där ute i värmen, du vet redan att det är grafikkortets drivrutiner, har du kört DDU (Display Driver Uninstaller) innan du bytte ifrån nVidia till ati ?
Sen vore det bra att veta vilka drivrutiner du kör för att vi skall kunna hjälpa dig snabbare.
Kör du Omega (14.12) 12/9/2014 eller 15.6 Beta 6/22/2015 ¿

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk

Ja vad jag läst än så länge så verkar de vara något med drivrutinerna för tycker ju inte att de ska va fel på själv kortet. Nä jag formatera datorn när jag satte i nya kortet ist. Så de blev en clean installation. jag kör med Version: 15.150.1004.0 som släpptes 19/6/2015. Har gått in på amd o kört deras AutoDetect program att söka efter nyaste uppdatering och då står det att jag har den. Samt vet inte om det kan vara gta 5 som strular för spela ett annat spel igår natt inget händer men på gta 5 så blir de fel meddelande sen blåskärm.

Permalänk

Någon som har någon aning om va de kan vara som sagt testat drivers osv. Börjar bli rätt tröttsamt på bsod/svartskärm.
Som sagt all hjälp uppskattas

Permalänk

Samma problem med mitt 390! Mest när jag kör GTA V, för mig att jag har exakt samma felkod också

Permalänk
Medlem

Överklockat? Installera om drivisarna på nytt...
Överhettad?

Permalänk

@Nimpa: Inte klockat alls samt nya drivers. Värmen på gpu ligger på 61 grader och cpu ligger kärnorna på 54-58 grader.

Permalänk

@Antonivar: Ja kommer du fram till någon lösning så bara säg till snackar med amd angående med testar olika saker de rekommenderar så får se om det funkar eller inte. Men känns som där är något seriöst fel på kortet.