Permalänk
Medlem

Förlänga mitt nätverk

Hejsan!

Jag skulle behöva förlänga mitt trådlösa nätverk i min lägenhet.
Har kika på diverse lösningar men blir inte riktigt klok på det hela.

Har ingen möjlighet att dra kabel då min sambo tycker att detta är en skymf mot vår minimalistiska och rena livsstil. (Trams).
Letar då efter en extender att koppla mellan rummen. Köpte en netgear till mina föräldrar och den fungerar lite när den vill så har inte så mycket för just den modellen, WNR3000 tror jag den heter, kan ha fel.

Har tittat på Ubiquiti men vad jag förstår så har de ingen extender om man inte väljer en PicoStation tillsammas med en Nanostation, men kan ha fel även här.

Tack på förhand
Max

Permalänk
Medlem

Det går antagligen dra kabel som matchar er "minimalistiska livsstil" googla kabellist och kabelkanal (även bildsök) för lite idéer.

Permalänk
Medlem

Jag bara undrar... En gång i tiden stod det "vill inte dra kabel - det är så besvärligt". Nu skriver man "sambon är allergiska mot kabel". Jag skulle vilja höra sambons version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag bara undrar... En gång i tiden stod det "vill inte dra kabel - det är så besvärligt". Nu skriver man "sambon är allergiska mot kabel". Jag skulle vilja höra sambons version.

Kan be min fru att regga konto här, men jag tror inte jag kommer få Något gehör för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det går antagligen dra kabel som matchar er "minimalistiska livsstil" googla kabellist och kabelkanal (även bildsök) för lite idéer.

Tyvärr så blånekar min fru till mer kablage i kanal eller inte.
Behöver dessutom wifi för sonos-systemet som skall installeras.

S

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Tyvärr så blånekar min fru till mer kablage i kanal eller inte.
Behöver dessutom wifi för sonos-systemet som skall installeras.

S

Bakom lister då eller nätverk över elkabel? AP i luften är kass, rent ut sagt. Man bör försöka köra trådat på något vis till AP routern.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Bakom lister då eller nätverk över elkabel? AP i luften är kass, rent ut sagt. Man bör försöka köra trådat på något vis till AP routern.

Har en idé att kunna ta dela mitt nät från min workstation som går via WiFi genom ETH0 till AP, borde fungera tycker jag?

Permalänk

Om frugan vägrar fler kablar ser jag inget annat alternativ än nätverk över elkabel... ELLER en sekundär trådlös router som konfigureras som en accesspunkt. Hur stort är området som skall täckas? Ubiquiti-puckar når ganska bra, är däremot inte super "genom" flera våningar i taget. Satte för inte så längesedan upp 3st sådana för att täcka ett helt hus + trädgård med åtkomst.

OT: När jag flyttade ihop med min sambo fick hon tolerera kablarna. Antingen får hon fixa det "snyggt" och inte ha nätverk alls, eller tolerera kablar ha fungerande internet därhemma.

Permalänk
Medlem

Det finns ju routrar man kan ställa in att agera som wifi-punkt och inget annat. Internet över elnätet har jag hört skall fungera bra endast om elnätet i huset/lägenheten är draget på ett smart sätt, annars kan man tappa lite. Själv använder vi wnr3000 hemma och har inga problem med den så det kanske avr ett dåligt exemplar du har erfarenhet av?

Försök kompromissa med din sambo, påpeka att datorn och internet är din hobby och du behöver det här. Hon kan ju inte tvärneka och sätta sig på tvären, skulle min flickvän göra så skulle jag påpeka att det är inte så man tar beslut i ett förhållande och hon får lyssna på det jag har att säga.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Skrivet av Dakkie:

Det finns ju routrar man kan ställa in att agera som wifi-punkt och inget annat. Internet över elnätet har jag hört skall fungera bra endast om elnätet i huset/lägenheten är draget på ett smart sätt, annars kan man tappa lite. Själv använder vi wnr3000 hemma och har inga problem med den så det kanske avr ett dåligt exemplar du har erfarenhet av?

Försök kompromissa med din sambo, påpeka att datorn och internet är din hobby och du behöver det här. Hon kan ju inte tvärneka och sätta sig på tvären, skulle min flickvän göra så skulle jag påpeka att det är inte så man tar beslut i ett förhållande och hon får lyssna på det jag har att säga.

Om man kör ap i luften så är det halva hastigheten direkt.

Sen misstänker jag det är stabilare över elnätet än wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Har en idé att kunna ta dela mitt nät från min workstation som går via WiFi genom ETH0 till AP, borde fungera tycker jag?

Kommer fungera sådär. Är halva hastigheten när man kör AP.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar