Från GT 640 till något bättre...

Permalänk

Från GT 640 till något bättre...

Hejsan! Jag har en HP Envy 8-1440eo-Dator med Windows 8.1 Installerat.
Som ni ser i spexen så har den en nVidia Geforce GT 640, vilket är ett grafikkort för multimedia.

Just nu funderar jag på att uppgradera datorn med ett nyare och snabbare grafikkort, framförallt från GTX-serien, dvs. ett grafikkort för gaming. Jag är ute efter en som klarar av flertalet datorspel med acceptala inställningar utan problem (t.ex. Watch Dogs, Destiny och GTA V för PC m.m., spel som min nuvarande konfugiration inte klarar av...), men som inte ger allt för mycket stryk på både moderkortet och nätagget (alt. att jag köper en ny aggregat som klarar bättre strömtillförsel). Det spelar inte någon större roll om hur mycket det kostar. Det vore bra med en "Lagom" kort och en "Riktigt bra" kort att välja mellan. Bonus vore om den hade 4K-stöd och stöd för andra coola funktioner som finns i dagens gamingdatorer.

Minsta kravet är att kortet kan spela Train Simulator 2015, vilket jag tror inte är problem för de flesta. Det var det inte för mitt kort till en början. Men nu så har jag dragit ner på de lägsta inställningarna, och det räcker ändå inte... De senaste dagarna har kortet gett vika pga. överhettning (Blackscreen) och Windows startas om, helt utan förvarning. Detta är ett tecken på att jag inte längre kan spela datorspel längre. (Gick ju att spela Watch dogs i flera timmar, trots jättetungt lagg, utan att det blev blackscreen.)

Vore tacksam för rekommenderad grafikkort, både prisvärd alternativ såväl som en kraftfull alternativ, förutsatt att inte datorn tar skada av kortets energiförbrukning...

Permalänk
Medlem

Ska du ha nVidia så tror jag att 700/900-serierna är uteslutet om du vill behålla samma moderkort. Sen behäver du säkert också ett nytt nätaggregat. Ett begagnat 670/680/7970/280/280X skulle väl fungera bra förutsatt att det har rum i chassit.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ska du ha nVidia så tror jag att 700/900-serierna är uteslutet om du vill behålla samma moderkort.

Varför det?

TS, kolla vad du har för nätaggregat först av allt. Färdigbyggda datorer brukar inte komma med de mest kvalitativa av agg och de är ju dessutom inte anpassade för att ta upp ett helt nytt grafikkort som drar massor av ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Varför det?

TS, kolla vad du har för nätaggregat först av allt. Färdigbyggda datorer brukar inte komma med de mest kvalitativa av agg och de är ju dessutom inte anpassade för att ta upp ett helt nytt grafikkort som drar massor av ström.

Troligen pga att dem kräver moderkorts uppdatering oftast vilket sällan finns på OEM moderkort.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

GTX 960 skulle jag rekommendera. Både svalt och tyst och kräver inget bra nätaggregat.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

GTX 960 skulle jag rekommendera. Både svalt och tyst och kräver inget bra nätaggregat.

Kortet kräver dock 1st 6pin kabel för få ström vilket hans nätagg med största sannolikhet inte har.

Ett 750Ti referens skulle jag rekommendera istället.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

Citerar ett inlägg från ett annat forum där jag ställde samma fråga för länge sedan. Bilderna nedan borde nog ge svar på frågan:

---------------------------------------------------------------

Skrivet av sleecin:

Vad har du för skärm? Vad maxar den för upplösning, och vad har du för strömkablar som går ifrån nätagget. 6pin / 8pin etc? Detta måste du veta för att du ska veta om det ens går att driva. Och sedan undrar jag vilken budget du har.

Men on the top of my head så säger nvidia 750 Ti. Kräver ingen extra ström kabel och drar inte mycket . Presterar fint i 1080p till ett bra pris.

Sorry för väldigt sent svar...

Nu är jag inte en hejdare på kontakter, men ni kan se lite av PCns insida...

Jag hittade att dessa två olika kontakter är lediga. Dessutom använder inte grafikkortet några kontakter annat än den enda PCI-slottet på moderkortet (Kortet har också 3x PCI-E lediga)

Här är också lite spex för agget också:

Somsagt, Denna modell

Skärmen är en ASUS VW246H från 2009, inköpt begagnad 2013. (Prisjakt SPEX). Funderar på att leta efter en 4K-skärm i framtiden, speciellt när det är aktuellt för en 4K-kamera, om det finns flera videokameror med 4K-stöd... tänkte att 4K-stöd av grafikkort är att föredra, för då är ändå datorn klar när man ska jobba med 4K-videor i framtiden.

Permalänk
Medlem

Nej 700/900-seriernas grafikkort fungerar troligen inte med moderkortet i datorn eftersom det är socket 1155. Dessa moderkort behöver nästan alltid en uppdatering av BIOS för att fungera med 700/900-serierna men eftersom det är en märkesdator så finns högst sannolikt ingen sådan uppdatering att hämta.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Nej 700/900-seriernas grafikkort fungerar troligen inte med moderkortet i datorn eftersom det är socket 1155. Dessa moderkort behöver nästan alltid en uppdatering av BIOS för att fungera med 700/900-serierna men eftersom det är en märkesdator så finns högst sannolikt ingen sådan uppdatering att hämta.

Någon gång ska man ha tur :), till TS dator ser det ut att ha kommit en ny bios så sent som i juni detta året:
HP Consumer Desktop PC BIOS-uppdatering (ROM-familj SSID 2AD5)
8.21 Rev.A 3.5 MB 16 jun 2015

http://support.hp.com/se-sv/drivers/selfservice/HP-ENVY-h8-De...

Skulle även rekommendera TS att köpa tryckluft på burk, ta ut datorn på gatan och blåsa rent den då det var hemskt vad den ser ut inuti.
Och det ser ut som där är en 6 pin pcie kontakt på bilderna.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Problemet är ju att ska du klara de spel du listat så är inte 750ti det optimala kortet, men ett 970 eller kanske till och med 980 skulle passa grymt, förutsatt att nätagget klarar det. Det stod väl 460w om jag inte minns fel och det blir nog på gränsen tyvär för ens 970s krav

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Nej 700/900-seriernas grafikkort fungerar troligen inte med moderkortet i datorn eftersom det är socket 1155. Dessa moderkort behöver nästan alltid en uppdatering av BIOS för att fungera med 700/900-serierna men eftersom det är en märkesdator så finns högst sannolikt ingen sådan uppdatering att hämta.

Va? Biosuppdatering vid byte av grafikkort? Låter väldigt märkligt.
Var står det att man måste göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Problemet är ju att ska du klara de spel du listat så är inte 750ti det optimala kortet, men ett 970 eller kanske till och med 980 skulle passa grymt, förutsatt att nätagget klarar det. Det stod väl 460w om jag inte minns fel och det blir nog på gränsen tyvär för ens 970s krav

Njaoe, 460w räcker och blir över imo, men problemet som jag ser är att 12v matningen är uppdelad på 3 rails vilket inte är särskilt optimalt. Förhoppningsvis är 6pin pcie kontakten kopplad till railen med högst ampere.

Skrivet av foxzox7:

Va? Biosuppdatering vid byte av grafikkort? Låter väldigt märkligt.
Var står det att man måste göra det?

Det händer man måste göra det på äldre datorer för att de ska bli kompatibla med nyare grafikkort. TS dator är rätt gammal

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Njaoe, 460w räcker och blir över imo, men problemet som jag ser är att 12v matningen är uppdelad på 3 rails vilket inte är särskilt optimalt. Förhoppningsvis är 6pin pcie kontakten kopplad till railen med högst ampere.

Det händer man måste göra det på äldre datorer för att de ska bli kompatibla med nyare grafikkort. TS dator är rätt gammal

Socket 1155 är ju ändå relativt ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Socket 1155 är ju ändå relativt ny.

Det har du iofs rätt i, vet ej hur långt bak man ska gå för att börja få problem, kanske funkar utan problem. Vet ej heller om OEM datorer är särkilt känsliga för fått för mig det är ofta dem som har problem med nyare komponenter. De brukar ha lite speciella custom mobos.
Händer hyffsat ofta på forumet att folk ej får nyare grafikkort att funka och en uppdatering av bios brukar fixa det.
Men imo bör TS ändå uppdatera sin bios då det finns en ny då de fixar buggar, prestanda-, kompabilitets- och stabilitetsproblem generellt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Va? Biosuppdatering vid byte av grafikkort? Låter väldigt märkligt.
Var står det att man måste göra det?

Finns hur många som helst (nästan alla) med socket 1155 moderkort som ha måstat uppdatera BIOS för att få 700/900-seriernas grafikkort att fungera. Brukar stå något i stil med "Improve VGA compability" under beskrivningen. Det finns tydligen ett uppdaterat BIOS att ladda ner för TS-dator men tyvärr står det ingen beskrivning på vad det är bra till. Ofta struntar märkesdatortillverkarna att göra uppdateringar som förbättrar kompabiliteten eftersom de tydligen anser att datorerna bara nödvändigtvis måste fungera med den hårdvara de levererades med.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag slängde in ett Nvidia gtx960 i gamla datorn med en Q6600 på sockel 775 utan att behöva uppgradera bios så det kan fungera.
Den fick senare byta plats med ett Radeon R9 270 som också funkade på gamla datorn.

Så det är inte alls säkert att bios måste uppgraderas, men skulle det behövas så är det mer troligt att det blir problem på en märkesdator än en egenkonfigurerad dator.

Köp grafikkortet någonstans där det går bra att returnera det även om man testat det i sin dator för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem

Varning på att allt som innehåller maxwell, dvs 900-serien plus gtx 750, ofta kräver bios-uppdatering. Spec för Sandy/ivy. Sitter på mobilen och är på språng men någon kan väl googla TS moderkort och se hur det står till där.

Alternativet annars är Radeon HD 7750 för alternativet att inte byta ut nätaggregatet. Oklart för mig om 200/300-serien har en Re-brand på gång av 7750.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Någon gång ska man ha tur :), till TS dator ser det ut att ha kommit en ny bios så sent som i juni detta året:
HP Consumer Desktop PC BIOS-uppdatering (ROM-familj SSID 2AD5)
8.21 Rev.A 3.5 MB 16 jun 2015

http://support.hp.com/se-sv/drivers/selfservice/HP-ENVY-h8-De...

Skulle även rekommendera TS att köpa tryckluft på burk, ta ut datorn på gatan och blåsa rent den då det var hemskt vad den ser ut inuti.
Och det ser ut som där är en 6 pin pcie kontakt på bilderna.

Hur kollar man vilken BIOS-Version man har? Laddade ner från sidan du länkade, men det gick inte att installera... Antar att min HP Support Assistans har installerat den åt mig redan...

EDIT: Jag har 8.10 på system-BIOS.

EDIT 2: Laddade ner installationen igen, och nu gick det tydligen att uppdatera BIOS. Kommandotolken var igång en stund och under tiden gick det inte att använda min mus och tagentbord, som är kopplad genom USB på ovansidan av datorn. Hur kan man verifiera den nya uppdateringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SummerADDE:

Hur kollar man vilken BIOS-Version man har? Laddade ner från sidan du länkade, men det gick inte att installera... Antar att min HP Support Assistans har installerat den åt mig redan...

EDIT: Jag har 8.10 på system-BIOS.

EDIT 2: Laddade ner installationen igen, och nu gick det tydligen att uppdatera BIOS. Kommandotolken var igång en stund och under tiden gick det inte att använda min mus och tagentbord, som är kopplad genom USB på ovansidan av datorn. Hur kan man verifiera den nya uppdateringen?

Ladda ner CPUid-z och kolla i moderkortsfliken vilken version du har.

Eller om du vet hur du tar dig in i BIOS vid start av datorn så brukar det stå i biosen med.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Tyvärr fungerar troligtvis inte 700/900-serierna trots en uppdatering av BIOS då denna kompabilitet inte är någt tillverkarna brukar bry sig om. Säkraste valet är att köpa ett krafitgare nätaggregat och förslagsvis ett 680/7970/280X/280.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Tack för all svar! De bästa svaren på mina frågor måste nog HP-Supporten ha. Jag får väl kontakta dem imorgon och fråga, helt enkelt!

Kan nu bekräfta att jag har den senaste BIOS-Versionen och det fungerar som det ska!