Permalänk
Medlem

Lan på ~20 pers

Tjenare, polaren ska sätta upp ett lan nästa helg och jag är lite skeptisk på att hans modem klarar av anslutningarna ifrån alla samtidigt.
Han har ett zyxel F1 eller något ifrån BBB, Skulle jag kunna ta min server jag har här och göra den till ett modem?
Det är en 2500k 4.4GHz med Trippla gigabit NICs i den. Om jag installerar pfsense på den kan jag fortfarande använda den som en vanlig filserver samtidigt?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Tjenare, polaren ska sätta upp ett lan nästa helg och jag är lite skeptisk på att hans modem klarar av anslutningarna ifrån alla samtidigt.
Han har ett zyxel F1 eller något ifrån BBB, Skulle jag kunna ta min server jag har här och göra den till ett modem?
Det är en 2500k 4.4GHz med Trippla gigabit NICs i den. Om jag installerar pfsense på den kan jag fortfarande använda den som en vanlig filserver samtidigt?

1. Ja du kan använda den som modem, men det låter rätt "overkill"

2. Om du kör pfsense i en VM och filservern på host OS'et eller i en annan VM så går det

Permalänk
Rekordmedlem

Nej man kan inte ersätta ett modem med en dator, det är totalt olika hårdvara som krävs för det, du kan däremot ersätta en router med en dator och routa i mjukvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

1. Ja du kan använda den som modem, men det låter rätt "overkill"

2. Om du kör pfsense i en VM och filservern på host OS'et eller i en annan VM så går det

tack för det snabba svaret :), Hade hans modem klarat av alla anslutningar som sker ifrån 20 pers utan problem??, Om jag kör pfsense i VM måste jag ha 2 nätverkskablar till datorn då?, 1 som leder till VM's nätverk och sedan 1 som leder till hosten eller räcker det med 1 kabel för hela datorn?

e:

Skrivet av mrqaffe:

Nej man kan inte ersätta ett modem med en dator, det är totalt olika hårdvara som krävs för det, du kan däremot ersätta en router med en dator och routa i mjukvara.

Om vi bryggar modemet och använder datorn som router borde la gå?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

tack för det snabba svaret :), Hade hans modem klarat av alla anslutningar som sker ifrån 20 pers utan problem??, Om jag kör pfsense i VM måste jag ha 2 nätverkskablar till datorn då?, 1 som leder till VM's nätverk och sedan 1 som leder till hosten eller räcker det med 1 kabel för hela datorn?

e:
Om vi bryggar modemet och använder datorn som router borde la gå?

Jag tror att ert största problem är bandbredden upp om ni har adslanslutning, 20 personer på adsl kräver att ni verkligen inte gör annat än spelar, en pfsense router lär fungera men jag tror egentligen inte att det behövs eftersom det är upplänken som är ert största problem, efter den så är det nog elförsörjningen om ni ska vara hemma hos någon eller har ni hyrt en lokal ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att ert största problem är bandbredden upp om ni har adslanslutning, 20 personer på adsl kräver att ni verkligen inte gör annat än spelar, en pfsense router lär fungera men jag tror egentligen inte att det behövs eftersom det är upplänken som är ert största problem, efter den så är det nog elförsörjningen om ni ska vara hemma hos någon eller har ni hyrt en lokal ?

Han har 1000/1000 Mb/s så bandbredden är det nog inga problem med :), el dragningen är redan planerad så inga proppar går, Lanet är hemma hos han. Kom just å tänka på switchar.. räcker 5 stycken Netgear GS108 8 port switchar tror du?. 1 ifrån datorn, sen kopplar vi resten i en cirkel.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Han har 1000/1000 Mb/s så bandbredden är det nog inga problem med

Då lär han ju inte ha något modem heller

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Han har 1000/1000 Mb/s så bandbredden är det nog inga problem med :), el dragningen är redan planerad så inga proppar går, Lanet är hemma hos han. Kom just å tänka på switchar.. räcker 5 stycken Netgear GS108 8 port switchar tror du?. 1 ifrån datorn, sen kopplar vi resten i en cirkel.

1000/1000mbit och modem? hur går det ihop?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Då lär han ju inte ha något modem heller

Skrivet av morxy49:

1000/1000mbit och modem? hur går det ihop?

inte det blekaste, jag som talade i nattmössan ;D sorry för förvirringen... nog dags för mig att lägga mig tidigt....

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

1000/1000mbit och modem? hur går det ihop?

Inte alls men genom att blanda in ett Zyxel F1 så framstår det ju som om man har adsl....
Nått är fel med uppgifterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte alls men genom att blanda in ett Zyxel F1 så framstår det ju som om man har adsl....
Nått är fel med uppgifterna.

Och sen suger ju BBBs zyxel 2601 f1 rätt rejält dessutom.