Permalänk

Några frågor om kylning och SpeedFan

God kväll! Det jag undrar är vilken fläkt Fan1 är? Jag har 5 chassifläktar: 2 front, 2 top och 1 där bak och det är ingen av dem. Det är inte CPU eller GPU-fläktarna. Jag kan höra den gå upp i varv när jag drar ner eller upp. Är det PSU-fläkten?

Sen undrar jag om det vore mer effektivt att byta plats på top chassifläktarna? Eftersom den som nu är närmast fronten är bättre och den andra är en original chassifläkt.

Visa signatur

PSU: EVGA Supernova G2 850W Mobo: ASUS MAXIMUS VIII HERO CPU: i7 6700K + Noctua NH-D15 GPU: ASUS Strix GTX 980 Ti RAM: Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 2666Mhz Monitors: BENQ XL2420G 1080p@144Hz Storage: 500 GB Samsung 850 Evo, 1 TB WD Blue OS: Win10 Peripherals: V-MODA Crossfade M-100, Razer DeathAdder 3.5G, Func KB-460 MX Red
Laptop: Dell XPS 13 9350

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phantomcave:

God kväll! Det jag undrar är vilken fläkt Fan1 är? Jag har 5 chassifläktar: 2 front, 2 top och 1 där bak och det är ingen av dem. Det är inte CPU eller GPU-fläktarna. Jag kan höra den gå upp i varv när jag drar ner eller upp. Är det PSU-fläkten?

Sen undrar jag om det vore mer effektivt att byta plats på top chassifläktarna? Eftersom den som nu är närmast fronten är bättre och den andra är en original chassifläkt.

http://i.imgur.com/BmHTUGN.jpg

http://i.imgur.com/xprl1Tb.png

Kolla på moderkortet vid alla fläktanslutningar så står det fan1 fan2 fan3 osv, tveksam till att det skulle styra GPU fläkten, tror inte PSU fläkten kan styras separat sålänge du inte kopplar om det innifrån.

TIPS! till hur du bör ha fläktarna, som du har nu måste det låta en del?
Ha 2st fläktar i fronten som blåser in luft i chassit, sen ha en fläkt bak som blåser ut luft, ta bort dom i toppen och täck för hålen, om du ska ha en i golvet så ha den så den blåser in luft. Varmluft rör sig uppåt.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Vet du inte själv hur du har kopplat fläktarna?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.