Skrivet av Jonny Myran:
På vilket sätt skulle det vara omöjligt att leverera?
All IT utveckling handlar om avvägning (precis som det mesta annat). Du kan göra ett roligt FPS, ett FPS som ser snyggt ut, ett FPS som flyter bra, ett roligt Rymd action spel, ett rymd action spel som ser bra ut, ett rymd action spel som flyter bra, ett roligt management spel, osv osv. Men att göra något som innehåller alla dessa moment samtidigt blir exponentiellt dyrare och svårare ju fler moment du lägger till.
Och CR har lagt till ett nytt moment som motsvarar ett helt spel var 3:e månad.
Dessutom är utvecklingen utspridd runt hela världen på ett tiotal platser, vilket försvårar kommunikationen och att få allt att fungera tillsammans ytterligare ( något som alla som jobbat med IT vet ).
Deras techdemo (arena commander) har idag endast de minsta skeppen, och det går redan på knäna både prestanda och nätverksmässigt när mer än 10 spelare är inne samtidigt i samma instans. De har utlovat stationer/capital skepp som är 100ggr större multiplicerat med 10ggr fler deltagare. Kraven på både hårdvara och nätverk blir faktor x1000 för att det skall flyta som idag ( oacceptabelt dåligt ), och så radikala optimeringar är i princip omöjligt att göra i ett program av den komplexitet de nått nu.
Allt detta förstår de flesta IT projektledare och ledare solklart, och skakar på huvudet i misstro när de följer utvecklingen på Star Citizen.
Skrivet av Jonny Myran:
Chris Roberts har med största sannolikhet avsevärt bättre koll på det ekonomiska än vad du och ärkenöten Derek Smart har.
Jag har iaf inte kört något företag i konkurs eller till ruinens brant ännu, och CR har väl lyckats två gånger hitils med sina spelbolag?
Men shoot.
Vi vet att de har 250 anställda och 100+ konsulter iaf.
Kostnaden för lokal+licenser+hårdvara+lön osv för en anställd i branchen ligger på ungefär $10000 per månad.
De har altså just nu minimi kostnader på $2.5 miljoner per månad för fastanställda och $1 miljon för konsulter ~$3.5 miljoner per månad eller $42 miljoner per årsbasis.
Detta är innan du räknar in resekostnader för alla deras konferenser osv samt kostnaden för infrastruktur och servrar för att driva sitt spel och sin hemsida.
Hur mkt har de gjort av med hitils? Och vilka ytterligare kostnader har de? Svårt att sia om, men det är iaf mycket sannolikt att i den takt de får in pengar just nu, så kommer pengarna i deras kassa iaf att minska.
Dessa pengar kastar de bort på struntsaker som ingen vill ha så som att leka mixmaster... Senast för några veckor sedan gick de ut med att de gör om hela sitt modulsystem i grunden från början, efter 3+ års utveckling...
De ger inte ett seriöst intryck helt enkelt.