ASUS RT-AC87U + ASUS PCE-AC68 = Massiva problem

Permalänk
Medlem

ASUS RT-AC87U + ASUS PCE-AC68 = Massiva problem

Hallå,

Vet inte om det är jag som håller på att bli dum i huvudet men jag kan inte bli klok på hur jag ska få AC-nätet att funka min HTPC som kör ett ASUS PCE-AC68 ( https://www.asus.com/Networking/PCEAC68/ ) mot en https://www.asus.com/us/Networking/RTAC87U/

Jag har alltså problem med att ansluta mot 5GHz-nätet så jag skall kunna uppnå hastigheter över 600Mbps, det har fungerat en gång, hade då 1053Mbps i hastighet, då jag resettade routern och anslöt utan lösenord eller dylikt. Men så fort man sätter ett lösenord eller byter namn på nätverket i routern så går det verkligen inte att ansluta mot det, inte via min HTPC iaf, det gick så långt att jag provade att installera om hela datorn och problemet kvarstår. Jag har inga som helst problem att ansluta mot 5GHz-nätet med vare sig min iPhone 5s eller min iPad Mini 3. Bör tilläggas att ASUS support rekommenderar enbart att man tar ur nicet och installerar om drivarna, detta hjälper ju föga.

Har provat äldre drivare till nätverkskortet, nyare beta-fw till routern och downgradat till en äldre med samma resultat.

Är det någon som har en aning om vad tusan det kan vara för fel, jag blir dessvärre inte klok på detta och snart kommer frustrationen tas ut i fysisk form över detta..

Permalänk
Medlem

Ha, jag trodde jag var dum i huvudet när jag satt och krigade med mina prylar i vintras. Har ett likadant nätverkskort tillsammans med en RT-N66U och fick inte fart på 5G. Ibland hittade datorn inte ens nätverket, sen kunde den magiskt ha loggat på det när jag inte var vid maskinen, allt var frid och fröjd ett par timmar, så kopplade den från igen. 2.4 fungerade precis lika bra, men jag ville köra på 5 "bara för att". Jag bytte fw till Merlins, och installerade sedan ASUS egen hemska mjukvara i Windows för att hantera trådlösa anslutningar så blev det lite bättre. Nu de senaste månaderna har det plötsligt börjat fungera helt klockrent, men jag har inte ändrat något. Är helt livrädd för att starta om routern.....

Iaf, prova med Merlin om den finns till din router, den är "stock" med fixar och funktioner man kan tycka att ASUS själva borde ordnat, men av någon anledning låtit bli att göra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.