Är det någon prestanda skilland mellan 985 mhz klockfrekvens och 1000 mhz?

Permalänk

Är det någon prestanda skilland mellan 985 mhz klockfrekvens och 1000 mhz?

Hej jag funderar på att köpa ett r9 380 kort, men jag ser att sapphire versionen har 985 mHz i klockfrekvens och msi versionen har 1000 mhz i klockfrekvens, det skiljer också cirka 300 kr mellan dom två korten, varför är det så? Är det någon prestanda skillnad i mellan dom?

Permalänk
Medlem

Strunta i det. Skillnaden du ska bry dig om är kylaren. I själva prestanda pratar vi någon enstaka procent.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Om det är Sapphire Tri-X så är det den bättre (bästa?) kylaren, sedan är det dra upp klock till att matcha de andra. ka-pow.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk

Vilken kylare är bäst ? Den på nitron eller msi versionen?@philipborg:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ffilipppersson:

Vilken kylare är bäst ? Den på nitron eller msi versionen?@philipborg:

Sapphire hade de bästa kylarna på AMD 290/290x så vet inte om man är färgad av det men jag hade tagit Sapphire om det är 300kr billigare dessutom.
Det är kortet på netonnet för 1990kr du kollar på va? Riktigt bra pris och ett givet köp imo.

Som Philip sa med hastigheten så teoretiskt är msi kortet 1,5% snabbare. Så teoretiskt kör du ett spel i 100fps så får du 1,5 mer fps med msi, dvs ingenting. Och det är teoretiskt då förhållandet MHz och hastighet inte är exakt 1:1 då även andra faktorer spelar in, så troligtvis blir det mindre än 1,5 fps skillnad.

Svar till nedan, nitro är bara ngt de döpt sin kylare till, kortet kom typ för en vecka sen så ev. därför du inte känner igen namnet. Sapphire som gör det är gamla i gamet och gjorde som sagt de bästa kylarna till förra generationens AMD kort, där msi bara var ett kort i mängden, så historiskt har Sapphire gjort bättre kort.
Men vem vet hur det är idag då där inte kommit så mycket tester än...

Men då Sapphire är 300kr billigare så är det ett givet köp imo. Hade de kostat lika mycket kanske man skulle grävt djupare, hade msi kortet varit 300kr billigare hade det nog fallit på att man tog det kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd

Förmodligen är MSI bättre. Jag har aldrig hört talas utav nitron. ^^

Permalänk

Men förstår fortfarande inte varför sapphire versionen är 300 kr billigare än msi @stimpen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ffilipppersson:

Men förstår fortfarande inte varför sapphire versionen är 300 kr billigare än msi @stimpen:

För att prissättningar inte alltid går ihop. Man får inte alltid mer för att man betalar mer.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ffilipppersson:

Men förstår fortfarande inte varför sapphire versionen är 300 kr billigare än msi @stimpen:

Det är netonnet som kör kampanj så passa på! Sapphires 390 kostar 3700kr på netonnet medan msis kostar 3600kr så där är sapphire dyrare än msi. Och netonnet kör kampanj på xfx 390 för 2990kr.

Sapphire är inget skit, de gjorde de bästa AMD 290/290x korten. När det gäller AMD anser jag sapphire är över msi. Hos inet kostar sapphire 380 kortet 2300-2400kr har jag för mig. Så är netonnet som har specialpris nu, inget konstigt, slå till innan kampanjen slutar typ för sen kommer sapphire kosta 3-400kr mer igen som det gör på andra ställen och är du uppe i vad msi kortet kostar.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Jag köpte kortet från netonet för ett par dagar sen. Ungefär 2-3 timmar efter jag beställt höjdes priset med 400, så jag hade bra tur haha, tack för all info.@stimpen:

Permalänk

MSI's version har backplate lyx lyx osv

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz