Sennheiser G4ME Zero + ASUS Xonar DGX = Bra ljud?

Permalänk
Medlem

Sennheiser G4ME Zero + ASUS Xonar DGX = Bra ljud?

Tjena!

Sitter med ASUS Xonar DGX som ljudkort och undrar om det skulle vara tillräckligt för att få bra ljud i Sennheisers G4ME Zero headset eller om jag bör uppgradera mitt ljudkort för att få bra ljud i 150ohms lurarna.

Headset: http://www.inet.se/produkt/6607032/sennheiser-g4me-zero-black...
Ljudkort: http://www.inet.se/produkt/6305066/asus-xonar-dgx

Tack på förhand 8)

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem

Uppgradera, Xonar seien har bättre kort än den du har. Jag tror du har den sämsta i serien. Uppgradera till ASUS Xonar Essence STX om du har råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Uppgradera, Xonar seien har bättre kort än den du har. Jag tror du har den sämsta i serien. Uppgradera till ASUS Xonar Essence STX om du har råd.

Vill bara inflika med att det kommer vara ditt bästa köp på väldigt länge om du sitter och lyssnar på musik framför datorn ofta. Lurarna kan jag inte uttala mig om, hade deras gamla G4ME 360 eller vad den än nu hette. Dålig byggkvalité och ljudet är egentligen ingenting att hurra för med tanke på vad de kostade. Helt ok mikrofon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thofiman:

Vill bara inflika med att det kommer vara ditt bästa köp på väldigt länge om du sitter och lyssnar på musik framför datorn ofta. Lurarna kan jag inte uttala mig om, hade deras gamla G4ME 360 eller vad den än nu hette. Dålig byggkvalité och ljudet är egentligen ingenting att hurra för med tanke på vad de kostade. Helt ok mikrofon.

Har du själv lyssnat på Xonar DGX och Essence STX, och isåfall att det inte bara var placebo du upplevde?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Så jag kommer ej få fram det bra ljudet och "basen" som alla säger inte finns i headsetet om man inte har ljudkort för cirka 1500+ ?

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper178:

Så jag kommer ej få fram det bra ljudet och "basen" som alla säger inte finns i headsetet om man inte har ljudkort för cirka 1500+ ?

Om hörlurarna saknar bas, så saknar de bas oavsett ljudkort. Du kommer att få bra ljud i dem ändå, men bättre ljudkort ger alltid bättre ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Har du själv lyssnat på Xonar DGX och Essence STX, och isåfall att det inte bara var placebo du upplevde?

Jag har inte jämfört Xonar DGX med Essence STX.

Det finns inget placebo när det kommer till Essence STX. Det är ett jäkligt bra ljudkort och orkar driva tungdrivna lurar.
Jag kan bara jämföra med det som sitter inbyggt på mitt moderkort och ett gammalt creative audigy 4 ljudkort. Båda två får mig att gråta inombords om jag försöker jämföra dem med mitt Essence STX.

Permalänk
Medlem

Har ett Xonar DG själv och det blev 10x bättre ljud även fast jag behöll mina gamla lurar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

@Jesper178:
Jag bytte från Asus Xonar D2X/XDT till Essence STX och märkte an stor skillnad, med urusla gamla Steelseries Siberia lurar, med HD650 var skillnaden enorm. Det är svårt att sätta fingret på det, men det är som med andra visuella saker, vissa är helt ok med blur och 30 fps, med ljud är folk inte lika känsliga heller.

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett Essence STX, men sålde det och köpte ett Sound Blaster ZXR istället. STX drivrutinerna var till och med sämre än Creatives och jag tycker dolby headphone funkar dåligt för spel. Har inte haft ett enda problem med mitt ZXR.

Använder Grado SR80i och AKG K612 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerkbait:

Jag har haft ett Essence STX, men sålde det och köpte ett Sound Blaster ZXR istället. STX drivrutinerna var till och med sämre än Creatives och jag tycker dolby headphone funkar dåligt för spel. Har inte haft ett enda problem med mitt ZXR.

Använder Grado SR80i och AKG K612 PRO

Jag gjorde nästan som dig, provade STX sen gick över till ZXR. Det är inget fel med ZXR förutom att den är tråkig. Dotterkortet är helt värdelöst för mig eftersom jag har inget som kan utnyttja de funktionerna d v s cinematic delen i pro studio mjukvaran.

Permalänk

Hej, jag körde med G4ME One och ett STX Essence men fick problem med mitt då jag fick störningar på line in från grafikkortet. Vilket resulterade i sprak etc i micen.. Ska tydligen vara ett ganska vanligt problem om jag har förstått det rätt..såg lite trådar på deras egna forum bla , i övrigt var jag väldigt nöjd med ljudkvaliten med både lurarna och ljudkortet

Edit* hittade länken : https://rog.asus.com/forum/showthread.php?18211-Noise-humming...
Såg dock att det är för Phoebus men är flera som har samma problem med olika kort från asus

Permalänk
Medlem

Jag bytte från inbyggt till ett Xonar DG (med Sennheiser PC360 lurar) och märkte ingen skillnad alls. Dock nu efter jag bytt grafikkort för några månader sen (från 7970/280X till GTX 780) så "sprakar" ljudet mer och är distorted i musik. Vet inte om det beror på om lurarna eller kortet håller på o bli kassa eller bara störning.

Ska nog ta o köpa mig ett Xonar U7 snart, för att se om det blir bättre med en extern lösning. Förhoppningsvis märker jag kvalitetsskillnad också.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Okej, dags att uppgradera då.

Tycker ni jag ska gå för ASUS Xonar Essence STX, ASUS Xonar Phoebus eller Creative Sound Blaster ZxR? Själv vet jag inget speciellt om något av dessa kort.

Tack för alla svar hitils <3

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper178:

Okej, dags att uppgradera då.

Tycker ni jag ska gå för ASUS Xonar Essence STX, ASUS Xonar Phoebus eller Creative Sound Blaster ZxR? Själv vet jag inget speciellt om något av dessa kort.

Tack för alla svar hitils <3

ZxR är vassare skulle många säga. Men dotterkortet på ZxR är inte för alla.