Söker något som kanske inte finns! Bärbar "stationär" dator för CAD?

Permalänk
Medlem

Söker något som kanske inte finns! Bärbar "stationär" dator för CAD?

Hej! Jag är ny här men tänkte att min fråga verkar passa här

Jag är på jakt efter en ny CAD-dator som helst inte ska vara så dyr. Max runt 10 000:-
Dock har jag lite speciella önskemål. Jag tar med datorn till jobbet ca varannan dag, har tidigare haft en bärbar Dell och en bärbar Asus (min nuvarande) som båda blivit fysiskt slitna pga hanteringen. Jag är försiktig med mina prylar men min Dell blev glapp i gångjärnen och fick brott på kabeln till skärmen. Asusen är även den "svampig" i gångjärnen och båda datorerna har fått dåliga batterier och laddarna har gått sönder(har köpt typ 3 batterier och två nya laddare). Ladd-uttagen är dåliga på båda, på min Dell har jag lött kablarna direkt på kretskortet för att få det att funka.

Jag behöver en dator som tål lite mer hantering än en vanlig laptop samtidigt som den ska vara pigg nog att klara CAD (typ i7 generation 3-4, minst 8 GB RAM, SSD-disk och runt 17"-skärm).
De flesta bärbara är onödigt slimmad med dålig kylning och batterier och laddare tål inte att man kör med laddaren i-pluggad konstant.

Jag började söka efter robusta bärbara datorer och hittar lite toughbooks som ser ut lite som portföljer med bärhantag. Dom ser ju trevliga ut men kostar mycket och har inte alltid så bra prestanda. Och bärbara datorer är så väldigt bärbara, saker som integrerat tangentbord, mus-platta och batteri är ju inte nödvändigt alls för min del.

Finns det någon dator som är lite mer "stationär" än en bärbar men lite mer "bärbar" än en stationär?

Jag tänker mig ett koncept där tangentbordet och musen kan vara trådlöst och inte nödvändigtvis sitta ihop med datorn. Typ att datorn är som en låda med bärhandtag på toppen och med skärm på sidan.

Jag har funderat på följande lösningar(mer som tanke-experiment):
1. En 17"-skärm och skruva fast på sidan av en stationär dator, sen skruva fast ett bärhandtag högst upp.
2. En iMac och skruva ett handtag högst upp. Dock utanför budget och inte optimalt på nått sätt.
3. En 17"-skärm och skruva fast en mini-dator bakpå, om det nu finns små datorer med bra prestanda och kylning.

Någon som förstår vad jag är ute efter och har ett förslag på vad som skulle kunna passa mig?

Permalänk
Medlem

http://www8.hp.com/us/en/campaigns/workstations/z1-g2.html

Lite över din budget men om du känner för att kosta på dig lite så låter det här som om det skulle kunna vara något för dig.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glattnos:

Hej! Jag är ny här men tänkte att min fråga verkar passa här

Jag är på jakt efter en ny CAD-dator som helst inte ska vara så dyr. Max runt 10 000:-
Dock har jag lite speciella önskemål. Jag tar med datorn till jobbet ca varannan dag, har tidigare haft en bärbar Dell och en bärbar Asus (min nuvarande) som båda blivit fysiskt slitna pga hanteringen. Jag är försiktig med mina prylar men min Dell blev glapp i gångjärnen och fick brott på kabeln till skärmen. Asusen är även den "svampig" i gångjärnen och båda datorerna har fått dåliga batterier och laddarna har gått sönder(har köpt typ 3 batterier och två nya laddare). Ladd-uttagen är dåliga på båda, på min Dell har jag lött kablarna direkt på kretskortet för att få det att funka.

Jag behöver en dator som tål lite mer hantering än en vanlig laptop samtidigt som den ska vara pigg nog att klara CAD (typ i7 generation 3-4, minst 8 GB RAM, SSD-disk och runt 17"-skärm).
De flesta bärbara är onödigt slimmad med dålig kylning och batterier och laddare tål inte att man kör med laddaren i-pluggad konstant.

Jag började söka efter robusta bärbara datorer och hittar lite toughbooks som ser ut lite som portföljer med bärhantag. Dom ser ju trevliga ut men kostar mycket och har inte alltid så bra prestanda. Och bärbara datorer är så väldigt bärbara, saker som integrerat tangentbord, mus-platta och batteri är ju inte nödvändigt alls för min del.

Finns det någon dator som är lite mer "stationär" än en bärbar men lite mer "bärbar" än en stationär?

Jag tänker mig ett koncept där tangentbordet och musen kan vara trådlöst och inte nödvändigtvis sitta ihop med datorn. Typ att datorn är som en låda med bärhandtag på toppen och med skärm på sidan.

Jag har funderat på följande lösningar(mer som tanke-experiment):
1. En 17"-skärm och skruva fast på sidan av en stationär dator, sen skruva fast ett bärhandtag högst upp.
2. En iMac och skruva ett handtag högst upp. Dock utanför budget och inte optimalt på nått sätt.
3. En 17"-skärm och skruva fast en mini-dator bakpå, om det nu finns små datorer med bra prestanda och kylning.

Någon som förstår vad jag är ute efter och har ett förslag på vad som skulle kunna passa mig?

Tanke-experiment nr. 1 tycker jag låter som det bästa förslaget av dessa. Om du sätter igång får du gärna göra en bygglogg!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

För 10 000 hittar du inte det.

Det här är vad du behöver; http://www.dell.com/se/foretag/p/precision-laptops

Permalänk
Medlem

Dakkie: Det där ser ut som nått som skulle passa mig bra, dock är den lite för stor(och lite väl dyr förståss)

Jag skulle gärna ha runt 16-19"-skärm.

Agile: Ja jag har sett dom där, verkar trevliga men är lite dyra och jag känner egentligen inte att en vanlig traditionell bärbar dator är en bra lösning för mig, jag har aldrig gillat gångjärnet på bärbara datorer av någon anledning :/

Dracc: Ja det vore ju roligast att bygga nått

Om jag skulle få för mig att bygga nått med start från en 17"-skärm och bygga ett chassie på baksidan där man kan hysa en mindre dator. Finns det då någon dator som är lämplig? Jag behöver minst 8 GB Ram(minimikrav för CAD-programmet jag använder) och SSD-disk(CAD-folk säger att det är viktigt). Prosessorer är som en djungel för mig och jag vet inte vad man ska kolla efter, antal kärnor, klockhastighet mm
Jag sitter just nu på en i7 740Q och 4 GB Ram, det laggar lite ibland men inte så jättefarligt. Dock om jag ska köpa ny dator så vill jag ju vara säker några år framöver.

Hur tror ni att jag skulle uppleva en sådan här: https://www.netonnet.se/art/dator/stationardator/minidator/asus-vivopcvm62-g056r/210729.8944/

"Intel® Core™ i5-4210U" är det nått strömbesparande trams som inte ger bra prestanda?

Nån som kan tipsa om en liknande dator med god prestanda som man skulle kunna bygga av?

Permalänk
Medlem

Det finns ett gäng datorer med en skärm på sidan av enheten men de ligger ju en bra bit över din budget överlag. En tanke är ju att bygga ihop en dator i ett litet chassi (Micro atx? Osäker på namn) med en Bluetoothdongel för mus och tangentbord och sedan en skärm i egen väska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Om du nu sliter ut dom en efter en har du funderat på hur mycket det kostar i längden. Det kanske är värt att köpa en dator som håller?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

FlashTec: Precis Vad håller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glattnos:

Dakkie: Det där ser ut som nått som skulle passa mig bra, dock är den lite för stor(och lite väl dyr förståss)

Jag skulle gärna ha runt 16-19"-skärm.

Agile: Ja jag har sett dom där, verkar trevliga men är lite dyra och jag känner egentligen inte att en vanlig traditionell bärbar dator är en bra lösning för mig, jag har aldrig gillat gångjärnet på bärbara datorer av någon anledning :/

Dracc: Ja det vore ju roligast att bygga nått

Om jag skulle få för mig att bygga nått med start från en 17"-skärm och bygga ett chassie på baksidan där man kan hysa en mindre dator. Finns det då någon dator som är lämplig? Jag behöver minst 8 GB Ram(minimikrav för CAD-programmet jag använder) och SSD-disk(CAD-folk säger att det är viktigt). Prosessorer är som en djungel för mig och jag vet inte vad man ska kolla efter, antal kärnor, klockhastighet mm
Jag sitter just nu på en i7 740Q och 4 GB Ram, det laggar lite ibland men inte så jättefarligt. Dock om jag ska köpa ny dator så vill jag ju vara säker några år framöver.

Hur tror ni att jag skulle uppleva en sådan här: https://www.netonnet.se/art/dator/stationardator/minidator/asus-vivopcvm62-g056r/210729.8944/

"Intel® Core™ i5-4210U" är det nått strömbesparande trams som inte ger bra prestanda?

Nån som kan tipsa om en liknande dator med god prestanda som man skulle kunna bygga av?

Tror du behöver ett grafikkort ändå.
Vad caddar du ?
Vad för mjukvara ?
Stora tunga modeller ?

Permalänk
Medlem

Pröjsar inte jobbet för en vettig dator?

Permalänk

Nu vill inte jag vara den som föreslår någonting som du inte bett om så tänkte bara fråga om du har övervägt att jobba remote? En riktigt bra stationär (för CAD) + en billig laptop känns, för mig, som en bra lösning. Då får du mobilitet och rikligt med hästkrafter. Förutsätter såklart att du har tillgång till en stabil och ganska så snabb internet-lina. Det skulle nog gå över din budget lite, kanske runt 13-15k totalt.

Permalänk
Medlem

Cadtekniker: Jag har kört Solidworks i 7 år men har precis gått över till ZW3D. Det är inga jättestora assemblys men ett par hundra delar kan det ju vara plus ett tusental fästelement men det blir sällan större, oftast mindre. Allt regenereras ju inte samtidigt men med min nuvarande dator tar det runt 10-20 sek att rebuilda de större assemblys jag jobbar med.

Grafikkortet jag har i denna dator är Radeon HD6370M 1GB

anderjo4: Såklart, men om man själv är chef och det inte går så bra så blir det ju som det blir

NinjaKitteh: Hmmm...eftersom jag inte är så insatt i hur sånt funkar så har jag inte övervägt det, kanske borde kolla upp det lite. Jag är inte helt bra på datorer :/

Permalänk
Medlem

Hittade denna: https://www.netonnet.se/art/dator/stationardator/minidator/asus-roggr8-r017r/218135.8944/

Den borde ju gå att CAD:a på och den ryms ju även i en väska med en skärm, eller är jag på helt fel spår kanske?

Permalänk

@Glattnos: Fördelarna är att du får mycket mer prestanda till en billigare peng. Det är inte ovanligt att stora och mellanstora företag som har stora mängder beräkningar har en centraliserad lösning. Det betyder alltså att de anställda (som är lika duktiga som oss andra på att ta sönder saker) jobbar på billiga datorer som lätt kan bytas ut men är uppkopplade till en fet server som gör alla beräkningar. Så hur mycket kaffe du än spiller eller laptops som drämmer ner i golvet är din stora investering och all information "säker".
Finns såklart nackdelar med en sådan setup, t.ex. är det nödvändigt att ha minst en person som kan administrera en sådan installation samt den oundvikliga fördröjningen.

Det finns lösningar som tacklar de problem som uppstår på lite olika sätt. Om du är intresserad av konceptet hjälper jag gärna dig att förstå och testa en sådan setup. Släng iväg ett PM bara

Permalänk
Medlem

Jag kör en Macbook Pro mid 2010 som arbetsburk, släpas fram och tillbaka till kontoret och ut till kunder. Trots ett par år på nacken så känns den fortfarande som ny när det kommer till gångjärn och allmän känsla i sakerna.

Min har en i7'a och SSD och känns rätt rapp med det, har inte CAD'at någonting på den men jag har kört betydligt mycket sämre burkar till det som fungerat riktigt bra om det inte varit vansinnigt stora assemblies (i Solidworks)

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaKitteh:

Nu vill inte jag vara den som föreslår någonting som du inte bett om så tänkte bara fråga om du har övervägt att jobba remote? En riktigt bra stationär (för CAD) + en billig laptop känns, för mig, som en bra lösning. Då får du mobilitet och rikligt med hästkrafter. Förutsätter såklart att du har tillgång till en stabil och ganska så snabb internet-lina. Det skulle nog gå över din budget lite, kanske runt 13-15k totalt.

2 datorer plus tid och licenser att sätta upp en hårdvaruaccelererad VDI för 15lax? Det låter väldigt billigt.

Skrivet av Glattnos:

Hittade denna: https://www.netonnet.se/art/dator/stationardator/minidator/asus-roggr8-r017r/218135.8944/

Den borde ju gå att CAD:a på och den ryms ju även i en väska med en skärm, eller är jag på helt fel spår kanske?

Att släpa en vanlig dator plus skärm är inte speciellt roligt i längden.
I7an i den länkade datorn är en lågvolts variant, så den är dessutom förhållandevis klen.

Egentligen är det ju typ en sån här du behöver, https://www.dustin.se/product/5010823115/thinkpad-w541
En robust workstation laptop, men den är lite dyrare än 10k...

Permalänk
Medlem

henkiii: Oj, ja den låg utanför hårdvaru-budgeten ^^

Permalänk

@henkiii: Inte som att en fullt virtualiserad miljö är det som krävs direkt, kan ju lika gärna köra allting fysiskt. Licens har han väl redan eftersom han använder programmet. Windows licens kostar väl inte mer än 1k och följer med på de flesta förbyggda.

Permalänk
Medlem

Har en Dell på jobbet och den är väldigt stabil. Skaffa sedan docka så du kan koppla in bra skärm, mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem

@NinjaKitteh Jag kanske feltolkade din text om centraliserad beräkning.
Cad licenser kan dock vara ganska dyra, speciellt de mer avancerade versionerna.
Autocad är i alla fall vara både dyr och har krånglig licensmodell med USB nycklar m.m. usch! Det försvårar att ha den på två burkar.

@Glattnos https://www.dustin.se/product/5010798389/thinkpad-t540p 13K ex moms, även för dyr?
Lenovos företagslaptops är väldigt robusta och tåls att släpas fram och tillbaka varje dag i många år.

Permalänk
Medlem

Håller inte alls på med CAD så jag har ingen koll men det är inte så att det finns molnversioner av typ AutoCad så du kan skippa serverdelen helt utan bara hyra in dig i nån tjänst med all prestanda i världen? Isf behöver du bara en "klient" till denna som föreslogs ovan.

Permalänk
Medlem

Måste man verkligen ha två CAD-licenser för en remote-lösning? Styr man inte bara huvuddatorn och ser det som eventuellt finns på skärmen?
Egentligen en nice lösning men jag ser ett problem med det. Om jag är på jobbet och det blir åska, då måste jag hem och dra ur sladden så inte åskan förstör datorn :/

Det finns CAD lösningar online men inget jag är insatt i, jag är kanske gammalmodig som vill äga programmet och inte bara prenumerera på en onlinetjänst :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det finns laptops som är bra på CAD men inte i närheten av din budget tyvärr. Enklast är väl att sätta ihop någon liten burk själv med separat skärm, inte så enkel att ta med sig förstås men det är enda sättet att få till prestandan du vill ha för det priset.

Proffsgrafikkort gör stor skillnad för CAD men de hamnar lätt utanför din budget för bara grafikkortet liksom. Kan vara värt att kolla på begagnade men då krävs det ju att man har koll på sina grejer så man inte köper något dyrt som inte räcker eller så. Annars gäller väl helt enkelt så mycket kräm du kan få för dina pengar. i7 eller mer är att rekommendera. 8GB RAM låter lite tight i mina ögon, jag hade försökt få till 16. SSD underlättar verkligen och de behöver inte vara så dyra om du inte behöver stort utrymme.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på denna: http://www.ivypc.se/?product=clevo-w370st
Ser lite för bra ut för att vara sant men jag ringde till dom och fick beskrivet att grafik-kortet var integrerat(eller fattade jag fel???), vilket gjorde den lite begränsad. Dock skulle denna dator vara betydligt bättre än min nuvarande i allafall.

Om jag ville belasta med stora tunga CAD-modeller ofta rekommenderades denna istället: http://www.ivypc.se/?product=clevo-p150sm

Permalänk
Medlem

IvyPC låter som en scamsite, dom har tom snott bilden från det verkliga företaget:

http://mysn.eu/company

Permalänk
Medlem

Can never go wrong with a Thinkpad:

http://shop.lenovo.com/us/en/laptops/thinkpad/t-series/

Visserligen upp till 15.6" skärmar, men kan du leva med en lite mindre skärm så tror jag dessa är perfekta val för dig. Finns äldre modeller på t.ex. Blocket som du kan få tag i en billig peng beroende på skick, men de är verkligen byggda i hållbara material. Min tre år gamla X220 står sig fortfarande bra efter en hel del misshandel!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Can never go wrong with a Thinkpad:

http://shop.lenovo.com/us/en/laptops/thinkpad/t-series/

Visserligen upp till 15.6" skärmar, men kan du leva med en lite mindre skärm så tror jag dessa är perfekta val för dig. Finns äldre modeller på t.ex. Blocket som du kan få tag i en billig peng beroende på skick, men de är verkligen byggda i hållbara material. Min tre år gamla X220 står sig fortfarande bra efter en hel del misshandel!

Fast med en 2 core Broadwell-processor i en dator som är tänkt för tunga applikationer är nog ingen höjdare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Fast med en 2 core Broadwell-processor i en dator som är tänkt för tunga applikationer är nog ingen höjdare.

Jag tror han mest syftade på hållbarheten och inte prestandan. Självklart duger inte en tre-fyra år gammal och dessutom extra tunn och lätt laptop för CAD.

Jag har också grymma kvalitetserfarenheter från min X220, jag har spillt saker rätt ner i den utan problem, tappat den från hyfsat hög höjd i betonggolv, burit runt på den mestadels i skärmen i många år, osv. och den bara går och går. Det är inte riktigt rätt dator för tung CAD förstås men hans CADande kanske inte är så tungt (med tanke på att han funderar på en Imac exempelvis) så då kanske hållbarheten är högre prioriterad, och dagens efterföljare till X220, alltså X250, kanske hade funkat. Personligen hade jag inte velat sitta med CAD på Intelgrafik men skillnaden är inte direkt stor mot de speldatorer han tittar på. Fördelen är, förutom extrem hållbarhet och mycket bra garantier, att det är en liten och lätt dator med bra batteritid och plats för exempelvis dubbla SSD:er. X220 hade en stor fördel i och med att den inte hade en extra strömsnål processor men det är inte fallet längre tyvärr.

En Thinkpad med proffsgrafik och lite fetare processor (eller Elitebook, Dell eller så) hade ju varit idealet och min upplevelse är att Thinkpadsen har bäst byggkvalitet och det är ju det som är TS största problem.

Permalänk
Medlem

När du säger till jobbet, är "jobbet" alltid på samma ställe då? Isf måste det ju vara absolut bäst att ha en skärm hemma och en på jobbet som du dockor en 13-15" laptop till. Typ http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/215740-d... är en trevlig och prisvärd skärm att jobba på. Blir ju såklart lite dyrare då men helt klart en bättre lösning. Att släpa runt på skärmar eller 17-19" laptops är ju ingen höjdare.

Frågan är ju också om det krävs en quadcore eller om det räcket med en hyfsat högt klockad ny dual-core i7a, isg finns det ju betydligt mer alternativ i den prisklassen. Annars är det ju typ bara gaminglaptops som fortfarande kommer med quadcores.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

improwise: Ja se på tusan. Det kanske var för bra för att vara sant, dom svarade dock i telefon men jag vet inte, vågar nog inte köpa där då.

Min ASUS Notebook K52 funkar ju nästan bra till de CAD-jobb jag gör. Vissa modeller kan ta 20-30 sek att regenerera efter en ändring, vilket förstås är lite jobbigt och datorn är sliten.

Det är helt rätt att jag gärna vill ha en robustare lösning än jag har nu. Lite mer datakraft är förstås alltid välkommet.

sKRUVARN: Jobbet är ett kontor inne i stan så, ja definitivt samma ställe jämt. Det var en intressant lösning faktiskt...ska fundera på den lite mer