Ubiquiti produkter - någon som har erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Ubiquiti produkter - någon som har erfarenhet?

Tjena!

Har ni någon erfarenhet av Ubiquitis produkter?
Jag kör med tre st vanliga enkla runda "tefat"s APs på jobbet och är ganska nöjd.

Men nu ska jag täcka upp ett område utomhus med några AP's och jag tänkte köra med Ubiquiti även här. Vad hade ni valt för utrustning då? Tanken är att kunna ha WiFi på den ganska stora tomten runt huset.

Vad hade ni kört med för produkter då? Som dessutom klarar att sitta utomhus.
NanoStation M5 ?

Visa signatur

//Niklas Johansson

Permalänk
Medlem

Är något jag hade tittat på: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1379757

Sen kan man tänka på att byta antennerna också för någon som har större täckning.
Om trädgården har många träd osv så kommer detta försämra täckningen väldigt mycket. Men om du bara har träd längs med tomtgränsen så är det inget problem. Under träd kommer det vara rätt dålig täckning. Träd p.g.a sin form och löven så isolerar de signaler ifrån radio, wifi m.m. Även ljud och buller fångas upp av träd. Så det är värt att tänka på när man ska planera upp wifi utomhus.

Om du vet på ungefär var ni kommer befinna er på tomten mest så rekommenderar jag en riktantenn för att förlänga täckningen över det området, annars så är flera stycken mindre rundstrålande antenner på husknutarna ett bra alternativ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Är något jag hade tittat på: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1379757

Sen kan man tänka på att byta antennerna också för någon som har större täckning.
Om trädgården har många träd osv så kommer detta försämra täckningen väldigt mycket. Men om du bara har träd längs med tomtgränsen så är det inget problem. Under träd kommer det vara rätt dålig täckning. Träd p.g.a sin form och löven så isolerar de signaler ifrån radio, wifi m.m. Även ljud och buller fångas upp av träd. Så det är värt att tänka på när man ska planera upp wifi utomhus.

Om du vet på ungefär var ni kommer befinna er på tomten mest så rekommenderar jag en riktantenn för att förlänga täckningen över det området, annars så är flera stycken mindre rundstrålande antenner på husknutarna ett bra alternativ.

Hej och tack för ditt svar!

Är den du länkade bättre än en NanoStation M5?
Tips på bra antenn till den du länkade annars?

Visa signatur

//Niklas Johansson

Permalänk
Medlem

@NiklasJ: I jämförelse så är det bara det att M5'an saknar antennkontakter så man kan inte byta antennerna. Men samtidigt hävdar de 15km täckning. Sen har UniFi AP Outdoor 300 Mps istället för 150 Mbps. Men om man ska tro på Ubiquiti's marknadsföring ska M5'an ha 15km täckning. Men vet inte riktigt hur det funkar och vad det är för antenn, för visst den kanske når 15 km i fri sikt när det är bra väder, men hur många mbps är det då, osv. Jag hade efter forskat efter recensioner osv för att hur det faktiskt fungerar för jag är lite osäker. I deras marknadsföringsmaterial använder de ofta andra antenner osv. Så kan vara att M5 är en basstation utan antenner som man sedan kopplar in antenner efter behovet...

https://www.ubnt.com/airmax/nanostationm/

EDIT: Aha, M5'an är en Point-to-point lösning, dvs man använder två stycken sådana här för att prata över en längre sträcka. Medan AP Outdoor är en Point-to-multipoint lösning, dvs en riktig access-point som kan ha flera maskiner kopplade på den.

EDIT2: Nope, hela produkten är lite konstig på deras sidan, jag hade som sagt forskat lite extra noga för att se hur bra täckningen faktiskt är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som sagt Nanostation är oftast använd för längre point-to-point länkar. Dessutom är den ju bara på 5GHz vilket kanske inte är optimalt heller om man vill kunna ansluta med något som inte är det absolut senaste/värsta.

Har inte erfarenhet av Unifi utomhus men har bra erfarenheter av både Unifi AP och AP Pro i inomhusmiljöer.

Permalänk
Medlem

Mmm visst är det lurigt. Rörigt som fan verkar det vara iaf.

Tips på DUKTIG åf som kan hjälpa mig? Dustin vet knappt själva vad Ubiquiti är för något... :/

Visa signatur

//Niklas Johansson

Permalänk
Medlem

@NiklasJ: Försök med Kjell & co de har lite högre krav på sin personal än andra ställen. Annars ta kontakt med en firma som sysslar uteslutande med nätverk, typ Relacom eller något liknande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har kört Ubiquiti både i jobbet och hemma. Pro, vanliga ap, utomhus och så AC då.

Ska du köpa den för utomhus så rekommenderar jag 2.4GHz. Det både går lite längre och du riskerar inte att de klienter du har inte fungerar. Telefoner, datorer, surfplattor stödjer inte alltid 5GHz, men 2.4GHz stödjer nog alla sakerna.

Permalänk
Medlem

För övrigt. Den inlänkade accesspunkten från prisjakt kan vara 5GHz för utomhusbruk. Det är alltså den jag inte skulle rekommendera om man inte vet att alla enheter stödjer det. Kom ihåg att det kanske även är polare och annat som vill ha trådlöst om man ändå ska dra det och då är det nog självmål att bara stödja 5GHz.

Permalänk
Medlem

Vad är fördelen med 5ghz istället för 2.4ghz då?

NÄr du körde Outdoor - använde du medföljande antenner då? Eller externa?

Visa signatur

//Niklas Johansson

Permalänk
Medlem

Sysslar egentligen mest med Ruckus produkter när det kommer till nätverk men har även börjat köra lite Ubiquiti på mindre installationer, jag hade nog kör på UniFi outdoor+ 2.4GHz AP bgn AP 2x2 mimo som AP med tillhörande Rocket antennas 15dBi 120deg (helt beroende på vilken vinkel du vill ha på täckning) för att täcka in trädgården. Körde själv en Nanostation M5 som point-point mellan kontoret och min lgh för nått år sen. Funkade bra, fick ut ca 70mbit/s fastän den satt på ett rör som svajjade som fan när det blåste. Gjorde om den till en vanlig AP nu och har satt den inomhus i min lgh, grymt bra täckning där inne nu

/Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasJ:

Vad är fördelen med 5ghz istället för 2.4ghz då?

NÄr du körde Outdoor - använde du medföljande antenner då? Eller externa?

Jag körde de medföljande antennerna som fungerade tillfredsställande.

Den två stora fördelarna med 5GHz (förutom att .ac-standarden kräver 5GHz) är paradoxalt nog att det har kortare räckvidd (viktigt i trånga miljöer som hyreshus) och att det finns fler kanaler/färre kanaler per användare.

Permalänk
Medlem

Jag har en M5 i AP-läge för att täcka en större tomt. Det fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Har kört Ubiquiti

Skrivet av eatme@live:

Körde själv en Nanostation M5 som point-point mellan kontoret och min lgh för nått år sen. Funkade bra, fick ut ca 70mbit/s fastän den satt på ett rör som svajjade som fan när det blåste. Gjorde om den till en vanlig AP nu och har satt den inomhus i min lgh, grymt bra täckning där inne nu

Skrivet av dahlgren:

Jag har en M5 i AP-läge för att täcka en större tomt. Det fungerar bra.

Hej. Jag har tänkt köpa en Ubiquiti Nanostation M5 eller Locostation M5. https://www.ubnt.com/airmax/nanostationm/
Är den enda skillnaden mellan dessa två räckvidden?

Jag flyttar till ett hus nu utan fiber. Min syster bor bara 3 tomter bort på andra sidan vägen och har fiber. Så jag hade tänkt köra 2 av dessa som point to point mellan husen för att dela på deras fiber anslutning. Det är kanske 150/200 meter MAX mellan husen och jag borde kunna få fri sikt. Så 5Ghz borde väl va det bästa!?
Och om räckvidden är den enda skillnaden mellan Nanostation och Locostation så måste ju Loco räcka!? 15 vs 10 km och jag behöver bara 150meter..

Hur ska man gå vidare sedan? Jag vill gärna ha kabel till stationära datorn och WiFi i huset. Kan man ansluta direkt till M5:an genom WiFi?
Eller ska man dra kabel från M5:an in till huset till en WiFi-router/AP. Man vill ju gärna ha dualband WiFi.

Tacksam för hjälp.
PS. alternativen är att gräva in fiber för ~20 000kr. Eller ha ADSL 24mbit för 400+kr/månaden.. Tycker mitt förslag verkar vettigast.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacPain:

Hej. Jag har tänkt köpa en Ubiquiti Nanostation M5 eller Locostation M5. https://www.ubnt.com/airmax/nanostationm/
Är den enda skillnaden mellan dessa två räckvidden?

Jag flyttar till ett hus nu utan fiber. Min syster bor bara 3 tomter bort på andra sidan vägen och har fiber. Så jag hade tänkt köra 2 av dessa som point to point mellan husen för att dela på deras fiber anslutning. Det är kanske 150/200 meter MAX mellan husen och jag borde kunna få fri sikt. Så 5Ghz borde väl va det bästa!?
Och om räckvidden är den enda skillnaden mellan Nanostation och Locostation så måste ju Loco räcka!? 15 vs 10 km och jag behöver bara 150meter..

Hur ska man gå vidare sedan? Jag vill gärna ha kabel till stationära datorn och WiFi i huset. Kan man ansluta direkt till M5:an genom WiFi?
Eller ska man dra kabel från M5:an in till huset till en WiFi-router/AP. Man vill ju gärna ha dualband WiFi.

Tacksam för hjälp.
PS. alternativen är att gräva in fiber för ~20 000kr. Eller ha ADSL 24mbit för 400+kr/månaden.. Tycker mitt förslag verkar vettigast.

Spelar du mycket? I sådana fall skulle jag inte rekommendera din lösning i och med att latency går upp en del. Dessutom _kan_ det förekomma lite störning som för normalanvändaren är irrelevant, men om man spelar ganska seriöst verkligen kan bli oerhört irriterande.

Jag skulle satt en enhet på vardera sidan och sedan en router inne hos dig. Då avgränsar du broadcasts och även din systers inblandning, samtidigt som du får bättre mottagning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Spelar du mycket? I sådana fall skulle jag inte rekommendera din lösning i och med att latency går upp en del. Dessutom _kan_ det förekomma lite störning som för normalanvändaren är irrelevant, men om man spelar ganska seriöst verkligen kan bli oerhört irriterande.

Jag skulle satt en enhet på vardera sidan och sedan en router inne hos dig. Då avgränsar du broadcasts och även din systers inblandning, samtidigt som du får bättre mottagning.

Hm okej. Det hade jag inte tänkt på. Hur mycket försämring i Latency tror du det skulle bli? Desto fler routrar/switchar skapar väl också lite högre fördröjning!? Jämfört med ADSL, vad ligger det vanligen på? 20ms?

Vars skulle det komma störningar ifrån säger du? Andras nät eller? Jag har tänkt sätta länken högt upp ovanför taken på antennstolparna så den borde inte störas av trafik etc som kör förbi!?

Hur menar du med att avgränsa broadcasts och min systers inblandning? Setupen skulle se ut så här:
Inkommande fiber hos min syster>deras router>kabel till LocoM5 på deras tak>trödlöst över till min LocoM5 på mitt tak>kabel ner in till huset till min router(WiFi?)

Så kan jag köra sladd från routern till min stationära och ha WiFi till bärbart och htpc/mediastation etc.

Vad tror du om det? Jag har nog inte skrivit det tidigare men det är såklart 100/100 fiberlina.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Talisker00:

Spelar du mycket? I sådana fall skulle jag inte rekommendera din lösning i och med att latency går upp en del. Dessutom _kan_ det förekomma lite störning som för normalanvändaren är irrelevant, men om man spelar ganska seriöst verkligen kan bli oerhört irriterande.

Jag skulle satt en enhet på vardera sidan och sedan en router inne hos dig. Då avgränsar du broadcasts och även din systers inblandning, samtidigt som du får bättre mottagning.

Det märks att du inte har en aning om vad du pratar om.
En nätverksbrygga som denna lägger inte på några större fördröjningar, utan de är väldigt minimala, man kan säga att det handlar om ca 1 ms i extra fördröjningen som det ger att använda en sådan brygga, och har man då fiber på andra änden så kommer det oavsett vara betydligt bättre än dålig *DSL som har högre ms redan från grunden.

Skrivet av MacPain:

Hm okej. Det hade jag inte tänkt på. Hur mycket försämring i Latency tror du det skulle bli? Desto fler routrar/switchar skapar väl också lite högre fördröjning!? Jämfört med ADSL, vad ligger det vanligen på? 20ms?

Vars skulle det komma störningar ifrån säger du? Andras nät eller? Jag har tänkt sätta länken högt upp ovanför taken på antennstolparna så den borde inte störas av trafik etc som kör förbi!?

Hur menar du med att avgränsa broadcasts och min systers inblandning? Setupen skulle se ut så här:
Inkommande fiber hos min syster>deras router>kabel till LocoM5 på deras tak>trödlöst över till min LocoM5 på mitt tak>kabel ner in till huset till min router(WiFi?)

Så kan jag köra sladd från routern till min stationära och ha WiFi till bärbart och htpc/mediastation etc.

Vad tror du om det? Jag har nog inte skrivit det tidigare men det är såklart 100/100 fiberlina.

Som jag skrev högre upp så kan du räkna med att det är ca 1 ms fördröjning som läggs på i ping om man använder en sådan brygga, vilket i normala fall inte har någon som helst påverkan på varken upplevelse eller spelen.

Och det är rätt få störningar om du använder dig av 5GHz produkterna det är främst om du kör 2.4GHz varianterna som det är störningar, då det är mycket trafik på just 2.4GHz spektrumet, allt ifrån trådlösa nätverk, till trådlösa hemtelefoner, till mikrovågsugnar etc som kan störa ut. Så kör på 5GHz så kommer det fungera utmärkt, så länge du har fri sikt mellan mottagare/sändare.

Det han menar med att avgränsa är att du bör köra din mottagande enhet som en router, så får du ett eget internt nät hos dig och går ut via din systers nätverk på andra sidan (du kan nå hennes nätverk, men hon kan inte nå ditt nätverk), det blir ju då problem om du ex vill ha en NAS, eller liknande hos dig som din syster ska komma åt, då är det bättre att köra båda nätverken i samma (således att köra UBNT enheterna i bryggat läge).

Annars är det som du sagt:

Internet - router - Loco M5 hos din syrra - Loco M5 hos dig - switch/router (med avstängd DHCP) så får du ut trådlöst - dina enheter.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det märks att du inte har en aning om vad du pratar om.

Jag är dock hellre okunnig än arrogant så det köper jag.

Skrivet av PowerNet:

Internet - router - Loco M5 hos din syrra - Loco M5 hos dig - switch/router (med avstängd DHCP) så får du ut trådlöst - dina enheter.

Hur får han i det fallet trådlöst hos sig om han bara ska ha en switch? Ska han ansluta sig till systerns Loco M5 med sin pc eller vill du att hans Loco M5 agerar repeater? Då du sågade mig antar jag att Ubiquiti har något sätt att fungera likt en repeater (eller dela ut ett eget nät hos honom) som inte innebär högre latency.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Talisker00:

Hur får han i det fallet trådlöst hos sig om han bara ska ha en switch? Ska han ansluta sig till systerns Loco M5 med sin pc eller vill du att hans Loco M5 agerar repeater? Då du sågade mig antar jag att Ubiquiti har något sätt att fungera likt en repeater (eller dela ut ett eget nät hos honom) som inte innebär högre latency.

Du vet att man kan använda WiFi på en router med avstängd DHCP?

"switch/router (med avstängd DHCP) så får du ut trådlöst - dina enheter."
Vilket menas switch eller router med avstängd DHCP, tar man en switch direkt efter Loco enheten så kör man en router (med avstängd DHCP) efter switchen, för att placera den på bästa stället.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

det är ca 1 ms fördröjning som läggs på i ping om man använder en sådan brygga, vilket i normala fall inte har någon som helst påverkan på varken upplevelse eller spelen.

Det han menar med att avgränsa är att du bör köra din mottagande enhet som en router, så får du ett eget internt nät hos dig och går ut via din systers nätverk på andra sidan (du kan nå hennes nätverk, men hon kan inte nå ditt nätverk), det blir ju då problem om du ex vill ha en NAS, eller liknande hos dig som din syster ska komma åt, då är det bättre att köra båda nätverken i samma (således att köra UBNT enheterna i bryggat läge).

Annars är det som du sagt:
Internet - router - Loco M5 hos din syrra - Loco M5 hos dig - switch/router (med avstängd DHCP) så får du ut trådlöst - dina enheter.

Tack för hjälpen! Skönt att höra att fördröjningen blir minimal.

Men varför måste jag ha DHCP avslaget? Har jag en egen router på min sida så får jag väl ett eget nätverk. Eller jaha, du menar att jag ska ha en fast IP TILL routern och inte dynamisk?! Men man kan väl ha DHCP ut från routern till trådlösa enheter!? Annars måste alla enheter ha en egen tilldelad IP väl?

(Jag borde kanske ha gjort en egen tråd om detta..)

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacPain:

Tack för hjälpen! Skönt att höra att fördröjningen blir minimal.

Men varför måste jag ha DHCP avslaget? Har jag en egen router på min sida så får jag väl ett eget nätverk. Eller jaha, du menar att jag ska ha en fast IP TILL routern och inte dynamisk?! Men man kan väl ha DHCP ut från routern till trådlösa enheter!? Annars måste alla enheter ha en egen tilldelad IP väl?

(Jag borde kanske ha gjort en egen tråd om detta..)

Fördröjningen blir kanske minimal om man kör starka antenner på 5 GHz-bandet - tills det börjar regna, eller snöa. En trådlös länk är nog egentligen aldrig rekommenderad om man måste ha en stabil uppkoppling enligt min erfarenhet.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Titta gärna Ubiquiti's forumsida: http://community.ubnt.com/t5/UniFi-Stories/con-p/UniFi_Storie...

Där lägger användare/installatörer upp faktiska installationer och ibland är det ganska detaljerat om varför man valt vissa produkter, vad prestandan blev m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacPain:

Tack för hjälpen! Skönt att höra att fördröjningen blir minimal.

Men varför måste jag ha DHCP avslaget? Har jag en egen router på min sida så får jag väl ett eget nätverk. Eller jaha, du menar att jag ska ha en fast IP TILL routern och inte dynamisk?! Men man kan väl ha DHCP ut från routern till trådlösa enheter!? Annars måste alla enheter ha en egen tilldelad IP väl?

(Jag borde kanske ha gjort en egen tråd om detta..)

* Antingen så kör du Loco´n som bryggad enhet, och sedan får samma IP nät som hos din syster.
eller:
* Så kör du Loco´n som router, då får den IP adress från din systers interna nätverk och sedan delar ut IP adresser inom ditt nätverk.
eller
* Så kör du Loco´n som bryggad, och sedan egen router innanför.

Loco´n på din systers sida ska du köra som bryggad enhet oavsett hur enheten på din sida är konfigurerad.

Skrivet av Kr^PacMan:

Fördröjningen blir kanske minimal om man kör starka antenner på 5 GHz-bandet - tills det börjar regna, eller snöa. En trådlös länk är nog egentligen aldrig rekommenderad om man måste ha en stabil uppkoppling enligt min erfarenhet.

Den är minimal oavsett, dessa produkter är professionella produkter, inte skräp, och dessa är riktantenner och gjorda för just Point-to-point användande, och det är rätt sällan vädret har någon större påverkan på dessa enheter.

Så länge man har fri sikt mellan sändare och mottagare så är det inga problem om det regnar, snöar eller blåser, det som stör ut är om det är träd eller annat emellan, så det får man tänka på vart man sätter enheterna, även om det i dagsläget är fri sikt så kan det efter några år växt upp träd, högre buskar etc som kan störa signalerna mellan enheterna.

Annars är dessa enheter väldigt stabila, oavsett väder.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Tack för tipset! Där stod det en hel del. Att jag inte tänkte på att kolla efter där!?..

Skrivet av PowerNet:

* Antingen så kör du Loco´n som bryggad enhet, och sedan får samma IP nät som hos din syster.
eller:
* Så kör du Loco´n som router, då får den IP adress från din systers interna nätverk och sedan delar ut IP adresser inom ditt nätverk.
eller
* Så kör du Loco´n som bryggad, och sedan egen router innanför.

Tack för din expertis, det uppskattas.
Men det jag är lite oklar över är om Loco'n kan användas som router som du skriver. Dvs med WiFi.
Att jag kanske kopplar kabel från den direkt till min stationära, och trådlösa enheter ansluter direkt till den. Går det?(Jag gissar på NEJ där) Jag måste väl ha en router efter Loco'n?
Fast om jag måste ha en router efter så är väl din punkt 2 och 3 egentligen samma sak?

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Skrivet av MacPain:

Tack för tipset! Där stod det en hel del. Att jag inte tänkte på att kolla efter där!?..

Tack för din expertis, det uppskattas.
Men det jag är lite oklar över är om Loco'n kan användas som router som du skriver. Dvs med WiFi.
Att jag kanske kopplar kabel från den direkt till min stationära, och trådlösa enheter ansluter direkt till den. Går det?(Jag gissar på NEJ där) Jag måste väl ha en router efter Loco'n?
Fast om jag måste ha en router efter så är väl din punkt 2 och 3 egentligen samma sak?

Så jag tolkade han var att om du stänger av din DHCP så är det din syrras router som delar ut dina ip-adresser, alltså blir din router TYP en trådlös switch, jag skulle kört på detta själv eftersom då kan man dela saker över det intrena nätet till varandra osv..
Sedan tyckte jag det blev lite små rörigt med bryggat och allt men jag hade kört på det jag skrev ovan man kan köra fasta ip-adresser eller dynamiska i vilket fall som helst eftersom det är din systers router som delar ut din ip-adress (lite som att du skulle dragit en lång sladd mellan din dator och hennes router..)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacPain:

Tack för tipset! Där stod det en hel del. Att jag inte tänkte på att kolla efter där!?..

Tack för din expertis, det uppskattas.
Men det jag är lite oklar över är om Loco'n kan användas som router som du skriver. Dvs med WiFi.
Att jag kanske kopplar kabel från den direkt till min stationära, och trådlösa enheter ansluter direkt till den. Går det?(Jag gissar på NEJ där) Jag måste väl ha en router efter Loco'n?
Fast om jag måste ha en router efter så är väl din punkt 2 och 3 egentligen samma sak?

Hej!

Ska förenkla den delen du syftar på nedan:
1 * Antingen så kör du Loco´n som bryggad enhet, och sedan får samma IP nät som hos din syster, och sedan en AP (access point/accesspunkt) för att få WiFi i ditt hus, funkar även med en router med avstängd
eller:
2 * Så kör du Loco´n som router, då får den IP adress från din systers interna nätverk och sedan delar ut IP adresser inom ditt nätverk.
eller
3 * Så kör du Loco´n som bryggad, och sedan egen router innanför.

Skrivet av TheBasicOne:

Så jag tolkade han var att om du stänger av din DHCP så är det din syrras router som delar ut dina ip-adresser, alltså blir din router TYP en trådlös switch, jag skulle kört på detta själv eftersom då kan man dela saker över det intrena nätet till varandra osv..
Sedan tyckte jag det blev lite små rörigt med bryggat och allt men jag hade kört på det jag skrev ovan man kan köra fasta ip-adresser eller dynamiska i vilket fall som helst eftersom det är din systers router som delar ut din ip-adress (lite som att du skulle dragit en lång sladd mellan din dator och hennes router..)

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacPain:

Tack för tipset! Där stod det en hel del. Att jag inte tänkte på att kolla efter där!?..

Tack för din expertis, det uppskattas.
Men det jag är lite oklar över är om Loco'n kan användas som router som du skriver. Dvs med WiFi.
Att jag kanske kopplar kabel från den direkt till min stationära, och trådlösa enheter ansluter direkt till den. Går det?(Jag gissar på NEJ där) Jag måste väl ha en router efter Loco'n?
Fast om jag måste ha en router efter så är väl din punkt 2 och 3 egentligen samma sak?

Hej!

Ska förenkla den delen här nedan:
1* Antingen så kör du Loco´n som bryggad enhet, och sedan får samma IP nät som hos din syster, och sedan en AP (accesspunkt) eller en router med avstängd DHCP så får du WiFi inom ditt hus,
och ni ligger på samma IP-nät som din systers router delar ut, och kan då nå varandras enheter.
eller:
2* Så kör du Loco´n som router, då får den IP adress från din systers interna nätverk och sedan delar ut IP adresser inom ditt nätverk, du behöver då en AP (accesspunkt) eller en router med avstängd DHCP för att få WiFi i ditt hus.
eller
3* Så kör du Loco´n som bryggad, och sedan egen router innanför för att få WiFi, och dela ut IP adresser inom ditt nätverk.

Loco enheten kan inte både ta emot trådlös signal och dela ut den på samma gång, därav så behöver du en AP eller en router med avstängd DHCP på för att få WiFi i ditt hus, vilket du väljer är beroende på hur du konfigurerar Loco enheterna, om de ska körs bryggade på båda sidor, eller endast bryggad på ena sidan.

Vilken lösning du väljer beror på om de ska kunna komma åt enheter hos dig eller inte (du kan alltid komma åt enheterna i deras nätverk, då ditt nätverk oavsett lösning går ut via deras, om ni inte separerar deras interna nätverk helt från ditt).

Skrivet av TheBasicOne:

Så jag tolkade han var att om du stänger av din DHCP så är det din syrras router som delar ut dina ip-adresser, alltså blir din router TYP en trådlös switch, jag skulle kört på detta själv eftersom då kan man dela saker över det intrena nätet till varandra osv..
Sedan tyckte jag det blev lite små rörigt med bryggat och allt men jag hade kört på det jag skrev ovan man kan köra fasta ip-adresser eller dynamiska i vilket fall som helst eftersom det är din systers router som delar ut din ip-adress (lite som att du skulle dragit en lång sladd mellan din dator och hennes router..)

Precis, kör man mottagande enheten som bryggad, och sedan kör en AP eller router med avstängd DHCP i det huset för WiFi så kommer routern som har avstängd DHCP fungera på samma sätt som en switch gör, enkelt sagt, den tar emot signal via kabel, och sedan ger ut WiFi och man kan koppla in fler enheter via kabel med.

Att det blir lite rörigt är nog att det är komplicerat område, med rätt mycket termer/ kunnande, och förklarar man så blir det lätt komplicerat/ tekniskt svårt för en som inte direkt är insatt o olika system/konfigurationer, men då får man fråga så får det förtydligas/förenklas så det blir bra

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

@PowerNet:
Tack, NU förstår jag helt och hållet

Nu blir det till att beställa grejer! Och även säga upp avtalet med ADSL. Förhoppningsvis behöver jag inte betala för 1 månad, det skulle ju inte börja gälla fören 15 september så jag har ju inte ens börjat bruka de. Men jag misstänker att de kommer bli griniga och vilja ha betalt..

Hur som helst. Kan du rekommendera någon router med bra WiFi? Eller möjligtvis en AP, men känns som att det är lika bra att köpa en router ifall det skulle bli någon ändring i setupen så är det bra att ha. Eller sparar man mycket pengar på att köpa en AP istället?

Klurar på hur man ska lösa dragningen invändigt.
Jag kommer ta emot internet uppe på taket på ena sidan huset.(Fäster Loco'n i tv-antennen) Min stationära kommer stå på andra sidan huset..
Och WiFi vill man ju ha centralt i mitten av huset.
Kanske blir dragning uppe på vinden då. (enplanshus)

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Ska förenkla den delen här nedan:
1* Antingen så kör du Loco´n som bryggad enhet, och sedan får samma IP nät som hos din syster, och sedan en AP (accesspunkt) eller en router med avstängd DHCP så får du WiFi inom ditt hus,
och ni ligger på samma IP-nät som din systers router delar ut, och kan då nå varandras enheter.
eller:
2* Så kör du Loco´n som router, då får den IP adress från din systers interna nätverk och sedan delar ut IP adresser inom ditt nätverk, du behöver då en AP (accesspunkt) eller en router med avstängd DHCP för att få WiFi i ditt hus.
eller
3* Så kör du Loco´n som bryggad, och sedan egen router innanför för att få WiFi, och dela ut IP adresser inom ditt nätverk.

Loco enheten kan inte både ta emot trådlös signal och dela ut den på samma gång, därav så behöver du en AP eller en router med avstängd DHCP på för att få WiFi i ditt hus, vilket du väljer är beroende på hur du konfigurerar Loco enheterna, om de ska körs bryggade på båda sidor, eller endast bryggad på ena sidan.

Vilken lösning du väljer beror på om de ska kunna komma åt enheter hos dig eller inte (du kan alltid komma åt enheterna i deras nätverk, då ditt nätverk oavsett lösning går ut via deras, om ni inte separerar deras interna nätverk helt från ditt).

Precis, kör man mottagande enheten som bryggad, och sedan kör en AP eller router med avstängd DHCP i det huset för WiFi så kommer routern som har avstängd DHCP fungera på samma sätt som en switch gör, enkelt sagt, den tar emot signal via kabel, och sedan ger ut WiFi och man kan koppla in fler enheter via kabel med.

Att det blir lite rörigt är nog att det är komplicerat område, med rätt mycket termer/ kunnande, och förklarar man så blir det lätt komplicerat/ tekniskt svårt för en som inte direkt är insatt o olika system/konfigurationer, men då får man fråga så får det förtydligas/förenklas så det blir bra

Jag tänker dock skylla mest på att klockan var såpass sent och att jag varit iväg hela dagen, hehe.
Men om du skulle rekommendera något vilket skulle du ta? (mest för att jag vill veta )

Permalänk
Medlem

Jag funderar lite på om man ska köra Ubiquiti hela vägen och även köpa deras AP:
http://www.tradlost.se/shop/UniFi%20Scalable%20Wifi-C332-1/Un...

Mest för att den är ganska diskret så man skulle kunna sätta den i taket mitt i huset.
Åsikter?
Den där har dock ingen ytterligare kontakt för att kunna "skarva/switcha" vidare med kabel till min stationära. Jag har sedd en annan som har det. Men det är väl säkert "ultra-pro modellen" för flera tusen..

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90