Permalänk

GTA 5 Svarar inte

Varje gång jag startar upp gta 5 så händer samma sak första gången hinner jag spela ca 30 min sen blir skärmen vit, och de står gta 5 svarar inte. Efter de om jag startar upp de igen så hinner jag bara komma in online så händer det direkt igen. Och är ända spelet som det händer så på. Någon som har en lösning på de eller var det kan bero på? Eller ska man testa och installera om det bara?

Hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

värmeproblem kollat temps kanske ?

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, drog en clean install sen funkade det för mig.

Permalänk

Testat att både formatera om datorn, samt installera om spelet. Oftast är de att spelet fryser. sen blir skärmarna svarta o spelet svarar inte. o ett par gånger har jag fått detta: Failed Initialization. Please reboot and restart the game. Try reinstalling the game if this persist.

Värmen på gpu ligger på 61 grader och cpu ligger kärnorna på 54-58 grader.

Permalänk
Medlem

ok då äre inget värmeproblem, testa dina minnen då kör nåt memtest och kolla, kör du överklockat? vissa spel kan krascha osv även om det är stabilt i andra spel.. eller så är det grafikkortet som börjar gå sönder.

Permalänk

Nä är inte överklockat alls. Ja satt i nya minnen för knappt ett halvår sedan, och de funka klockrent med mitt gamla grafikkort så har ju inte rört dem. och grafikkortet är knappt en vecka gammal. Kör med Sapphire nitro R9 390 kort. Kan köra memtest o dubbel kolla men börjar fundera på om de är något fel på grafikkortet eller om det är drivrutinen till kortet som där e nåt fel på kanske?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Spelet funkade galant innan Ill-Gotten Gains Part 2 och jag har testat installera om spelet redan, samma problem kvarstår.

Edit: Kan tillägga att jag har installerat dom senaste drivrutinerna också.

Permalänk

Samma här men inget hjälper funderar på skicka tillbaka grafikkortet iomed de va med de problemen startade

Permalänk
Medlem
Skrivet av 89johannes:

Samma här men inget hjälper funderar på skicka tillbaka grafikkortet iomed de va med de problemen startade

Kolla i event viewer (tror den heter loggboken på svenska windows) efter en krasch
Windows-loggar --> System

Nu har jag Nvidia men misstänker att AMD visar något liknande. Det kommer upp som en varning och står "Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered."

Jag bytte till en 4790K och ett GTX 970 men har fortfarande precis samma problem. En ruta som kommer upp efter en stunds spelande, "ERR_GFX_D3D_INIT - Failed Initialization. Please reboot and restart the game. Try reinstalling the game if this persist."

I mitt fall handlar det om att Windows TDR (Timeout Detection and Recovery) går in och nollställer GPU:n efter 2 sekunders frysning för att man ska slippa starta om datorn. Tyvärr kommer ovanstående fel upp istället och spelet måste startas om. Varför detta händer råder det delade meningar om, men jag har stresstestat både GPU och CPU i flera timmar utan några problem alls, så jag sätter mina pengar på dålig programmering.

Mitt nästa steg i felsökningen är att ändra timeout till 10 sekunder (TdrDelay) för att se om grafikkortet hinner återhämta sig innan Windows bedömer spelet som kraschat
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/ff5...

Permalänk
Medlem

Fått det några gånger med mitt nvidia kort och då har jag stängt webbläsarna och då har de fungerat bättre. Vissa dagar strular det mycket och andra inte alls. Min bror har ett amd-kort och där strular det aldrig.

Beskyller dock ingen just nu eftersom min Windowsinstallation är lite lustig samt att den inte är ominstallerad efter uppgradering av hårdvara. Väntar ut Windows 10