Kameraövervakning

Permalänk

Kameraövervakning

Hade inbrott i villan förra året och i helgen hade vi besök på altanen. Flera grannar hade inbrott i garagen. Nu tänkte jag kanske gå vidare och utöver mitt hemmalarm sätta upp några övervakningskameror. Tänkte en kamera som filmar altandörren (och kanske lite på altanen) samt en i garaget. Har en microserver Gen8 hemma och tänkte köra ip-kameror. Inte riktigt bestämt mig om det ska vara PoE, Wifi och så ännu utan vill helst söndera terrängen lite först vad gäller ok inomhuskameror och ev programvara att köra på en virtuell gäst på min server. Kör xpenology som en virtuell gäst redan och vet att det finns ett paket som gör det möjligt att köra två kameror gratis. Men är även nyfiken på andra mjukvarulösningar och kompatibla kameror. IR-funktion för kameran är ett måste. Sedan är det bra om kamerorna inte kostar skjortan. Gärna billiga men prisvärda.
Beställa från Kina eller köpa i Sverige?

Känner att tråden snubblar lite på forumdelen och kanske skulle ligga på hårdvara, nätverk eller dyl?

Permalänk
Medlem

Jag är också i kamera-tankar och jag kikat lite på Ubiquiti's kameror. Verkar prisvärda.

Jag har kikat på den här. Ser ut att ha IR.
Finns också lite dyrare varianter med t.ex. optisk zoom etc. Alla deras kameror finns här.

Checka priser hos Dustin: https://www.dustinhome.se/search/uvc

Permalänk

Folk verkar rekommendera att gå upp till 720P och då blir priserna lite dyrare förstås. Man kanske ska börja med en kamera och bygga på i framtiden. Helst vill man ju helst ha varit klar "igår". Mest troligt blir det att jag börjar bygga med någon dyrare kamera utomhus.

Permalänk
Skrivet av danielsan123:

Folk verkar rekommendera att gå upp till 720P och då blir priserna lite dyrare förstås. Man kanske ska börja med en kamera och bygga på i framtiden. Helst vill man ju helst ha varit klar "igår". Mest troligt blir det att jag börjar bygga med någon dyrare kamera utomhus.

Jag säger lite som jag sa till en kollega som skaffade kamera då de haft problem med inbrott i området, vad är meningen med en övervakningskamera om den är så dålig så att du inte ser mer än att där varit ett bus, det hade du ändå redan konstaterat när du såg att det varit inbrott.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat prova lite med olika kameror och system. Började med vanliga webkameror och sen ansluta dessa direkt till en dator via USB. Först körde jag WebCamXP (gratis för två kameror).
Programmet har alla funktioner som alla andra övervakningssystem, Motion detection, streama live, styra PTZ, schemalägga, notifiera mm.

Jag har även en Synology NAS som är licensierad för två kameror i Surveillance Station dock kan man bara (officiellt) ansluta kameror som kör via LAN/WLAN. Gå in https://www.synology.com/sv-se/support/camera för att kolla, mer än 3000 kameror stöds.

Köpte en enkelt D-Link 5020L inte HD men väl PT (tyvärr inte Z) och bra med IR-dioder för nattläge. Kameran har inte 720 men tycker inte det gör något nämnvärt. Ska man filma på lite längre avstånd kanske det är mer intressant.

Den combon var smidigare med appar till surfplattor och telefoner. Kör du ändå xpenology så kan du installera ett par instanser till så kan du ut nyttja 2+2+2+2...kameror av gratislicenserna
Surveillance Station har stöd för CMS vilket gör att du kan ansluta flera Synology/xpenology system till varandra och styra allt från en "Master".

Ubiquiti verkar ha många bra kameror, mini är intressant. Personligen tycker jag dock inte om att köra på trådlöst (även fast installation och placering blir grymt mycket smidigare).

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Vad är poängen egentligen?

Ska övervakningen aktiveras när hemmet är tomt och du får ett sms till din telefon när kameran detekterar rörelse? Ibland blir ju sms redigt försenade, det kanske inte är så vanligt men det händer. 'Och om SMSet kommer fram meddetsamma, vad spelar det för roll? Säg att din arbetsplats är åtminstone 30 minuter bort, vad hade du tänkt dig liksom?

Eller är det så att du har total brist på fritidsintressen och har tänkt titta till övervakningskamerorna flera gånger om dagen för att skapa någon falsk känsla av trygghet?
Jag hoppas innerligt att det inte är så, men om vi ska dra en parallell så finns det många på det här forumet som har som något slags "intresse" att hålla koll på temperaturerna i datorn...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Vad är poängen egentligen?

Ska övervakningen aktiveras när hemmet är tomt och du får ett sms till din telefon när kameran detekterar rörelse? Ibland blir ju sms redigt försenade, det kanske inte är så vanligt men det händer. 'Och om SMSet kommer fram meddetsamma, vad spelar det för roll? Säg att din arbetsplats är åtminstone 30 minuter bort, vad hade du tänkt dig liksom?

Eller är det så att du har total brist på fritidsintressen och har tänkt titta till övervakningskamerorna flera gånger om dagen för att skapa någon falsk känsla av trygghet?
Jag hoppas innerligt att det inte är så, men om vi ska dra en parallell så finns det många på det här forumet som har som något slags "intresse" att hålla koll på temperaturerna i datorn...

Finns yu ljud out nu på nyare kameror så då kan du skrämma buset och säga att polisen är på väg

Permalänk
Medlem

Kan kanske bidra med lite saker, vet inte ifall de är viktiga eller nödvändiga i detta fall men kan vara bra att veta...

Att sätta upp kameror kan vara lagbrott ifall de "tittar" på fel saker så kan vara bra att kolla upp innan..

Läst i en bok om kameror och säkerhet när jag jobbade med just kameror för säkerhet. Då skulle man ha mins 64x64 pixlar på ansiktet för att man ska kunna använda bilden på ett bra sätt och 120x120 var att rekommendera (typ 720p/1080p), Detta då det blir lättare att identifiera personerna.

Vet som sagt inte ifall detta var till så stor nytta men en högupplöst kamera kan ju vara att föredra om man vill ha ett säkrare system.

Visa signatur

Main | Fractal Design R4 | Asrock B550 | AMD 5600X | 32Gb | RTX 2080Ti | Corsair RM1000
Hosting Server | Asrock B550 | AMD 5700G | 64Gb | SSD: ioDrive 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dannnw:

Kan kanske bidra med lite saker, vet inte ifall de är viktiga eller nödvändiga i detta fall men kan vara bra att veta...

Att sätta upp kameror kan vara lagbrott ifall de "tittar" på fel saker så kan vara bra att kolla upp innan..

Läst i en bok om kameror och säkerhet när jag jobbade med just kameror för säkerhet. Då skulle man ha mins 64x64 pixlar på ansiktet för att man ska kunna använda bilden på ett bra sätt och 120x120 var att rekommendera (typ 720p/1080p), Detta då det blir lättare att identifiera personerna.

Vet som sagt inte ifall detta var till så stor nytta men en högupplöst kamera kan ju vara att föredra om man vill ha ett säkrare system.

För oss som bor i en BRF så får man sätta upp i källargången men inte i trappuppgången. Man får sätta upp med överblick över område som är det egna privata (=källargången) men inte där utomstående kan förväntas vistas, alltså sådana som tidningsbud, brevbärare eller besökare. Därav att trappuppgången inte var ok även om porten hölls låst. Man kan få tillstånd även i trappuppgången men då måste man ha starka skäl typ upprepade överfall eller liknande. Kamera som tittar på området utanför porten går inte alls. Altan borde gå bra, bara den inte tittar på grannen.

Övervakningskameror är en väldigt priskänslig marknad så bildkvalitén är typiskt alldeles för dålig den dagen det blir skarpt läge.

Permalänk
Medlem

Har 3 kineskameror, en 2560x1920 och två 720p. Kör dessa i Milestone Xprotect och detta är enligt mig en av de mest kompletta och kompetenta mjukvaran som finns. Milestone har Xprotect Go som är gratis att registrera och har stöd för 8 kameror. Den har givetvis begränsningar, bara 5 dagars retention, ingen alarmfunktion och ingen möjlighet att skriva till nätverksenhet.

http://www.milestonesys.com/our-products/xprotect-software-su...

Ska man ha larmfunktion på någonting ska det inte vara på rörelse i kameran, speciellt inte om den är utomhus. Separata rörelsevakter är att föredra.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Vad är poängen egentligen?

Ska övervakningen aktiveras när hemmet är tomt och du får ett sms till din telefon när kameran detekterar rörelse? Ibland blir ju sms redigt försenade, det kanske inte är så vanligt men det händer. 'Och om SMSet kommer fram meddetsamma, vad spelar det för roll? Säg att din arbetsplats är åtminstone 30 minuter bort, vad hade du tänkt dig liksom?

Eller är det så att du har total brist på fritidsintressen och har tänkt titta till övervakningskamerorna flera gånger om dagen för att skapa någon falsk känsla av trygghet?
Jag hoppas innerligt att det inte är så, men om vi ska dra en parallell så finns det många på det här forumet som har som något slags "intresse" att hålla koll på temperaturerna i datorn...

Ja, vad är egentligen poängen (?)

Ett sms till mobilen, nja.
Vad sägs om bild o film istället

Nu vet jag inte hur det är med alla andra, men jag själv skiter ett stort stycke i att lagar säger att man inte får filma det och där med övervakning.

Har själv 5st Axis kameror som synar alla marker/hörnor som "är känsliga"
(Plus att jag har larminstallation inne i hemmet, kopplat till Svensk Bevakningstjänst som ringer direkt till mig, med Securitas Direct Hemlarm om nödvändigt)

Varför jag skriver detta är för att jag tycker det är lite troll/taskigt att skriva " total brist på fritidsintressen och har tänkt titta till övervakningskamerorna flera gånger om dagen, Jag hoppas innerligt att det inte är så, men om vi ska dra en parallell så finns det många på det här forumet som har som något slags "intresse" att hålla koll på temperaturerna i datorn"

Jag kan inte svara för alla, men bor i ett mindre samhälle.
Dotterns cykel blev stulen en fredags natt, hon blev ju såklart jätteledsen.

För mig vart det bara att gå in och spela upp klippet....

Och visst såg jag vem det vart (En kille i 30 års åldern som vart på fyllan som inte pallade gå 4 Km)

Går ditt, massa prat, han visar mig vart han slängt cykeln, som låg i ett dike.

Min dotters glädje när hon ser mig komma med cykeln.....priceless!

Nä för fan upp med nätverkskamror, det blir som "ett extra fönster" som spelar in alla rörelser

Och det går att fixa, så man inte ser dom, om man har lite fantasi....

Så, poängen är detta

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

SMS-grupp och grannsamverkan är perfekt. Är det något bus i min trädgård, garage eller hus kan jag smsa alla grannar när jag är bortrest.

Permalänk

Tjohoo
Kör en DCS-933L som fungerar bra tycker jag,
Har faktiskt varit emot dlinks produkter speciellt routrar, men måste säga kameran fungerar riktigt bra.
Dock inte 720 upplösning men duger för tillfället. Man ser vem det är på bilden Den ska ju "bara" filma uppfarten så är det nån där så ser man vem.
Den klarar av att skicka filmer/bilder till ftp mail samt motion/ljud detektor. Den kör trådlöst som oxå fungerar klockrent. Dock ingen utekamera men har den ute iallafall
Kostar inte skjortan heller.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1802315

//Da King

Permalänk

Nån som har tips på "bra" kinakamera ? utomhus under tak, ~10m range, ~300-400:-, filma under gatubelysning på natten, gärna wireless.
Gärna nån som testat & inte bara gissar... typ KingsX vad har du? funktion?

Vill labba lite innan jag lägger mer $$ på bra grejer.

Vill åt djuren som käkar tantens blommor & alla nötter som genar över tomten & genom buskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulven0000:

Nån som har tips på "bra" kinakamera ? utomhus under tak, ~10m range, ~300-400:-, filma under gatubelysning på natten, gärna wireless.
Gärna nån som testat & inte bara gissar... typ KingsX vad har du? funktion?

Vill labba lite innan jag lägger mer $$ på bra grejer.

Vill åt djuren som käkar tantens blommor & alla nötter som genar över tomten & genom buskarna.

Om du har en gammal Android eller iOS enhet så kan du ju testa http://www.presencepro.com/ först

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag har även en Synology NAS som är licensierad för två kameror i Surveillance Station dock kan man bara (officiellt) ansluta kameror som kör via LAN/WLAN. Gå in https://www.synology.com/sv-se/support/camera för att kolla, mer än 3000 kameror stöds.

Hade för mig att de utökat till tre kameror i gratisversionen och försökte hitta info. Nu hittat jag inget om begränsningar eller eventuella kostnader alls! Är Surveillance Station 7.0 helt gratis nu?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulven0000:

Nån som har tips på "bra" kinakamera ? utomhus under tak, ~10m range, ~300-400:-, filma under gatubelysning på natten, gärna wireless.
Gärna nån som testat & inte bara gissar... typ KingsX vad har du? funktion?

Vill labba lite innan jag lägger mer $$ på bra grejer.

Vill åt djuren som käkar tantens blommor & alla nötter som genar över tomten & genom buskarna.

http://www.aliexpress.com/snapshot/6123374559.html?orderId=62...
Har ett par av dessa kameror och de ligger i den prisklassen samt har IR. Köpte även POE-adaptrar så jag inte behöver strömsätta via adapter utan kan köra rakt på min POE-switch. Inte haft några problem med dem. Den sista jag har lång IR-belysning (80m) och kostar mer än det smakar. Rekommenderar billiga bullet-varianten mer. Dom är betydligt mindre också.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Vad är poängen egentligen?

Ska övervakningen aktiveras när hemmet är tomt och du får ett sms till din telefon när kameran detekterar rörelse? Ibland blir ju sms redigt försenade, det kanske inte är så vanligt men det händer. 'Och om SMSet kommer fram meddetsamma, vad spelar det för roll? Säg att din arbetsplats är åtminstone 30 minuter bort, vad hade du tänkt dig liksom?

Eller är det så att du har total brist på fritidsintressen och har tänkt titta till övervakningskamerorna flera gånger om dagen för att skapa någon falsk känsla av trygghet?
Jag hoppas innerligt att det inte är så, men om vi ska dra en parallell så finns det många på det här forumet som har som något slags "intresse" att hålla koll på temperaturerna i datorn...

Fantastiskt intelligent argument. "Det kanske blir försenat och då är det 100% meningslöst att ens försöka". Men de gånger det INTE blir försenat? Bara att ringa vaktbolaget man har larmet hos, och dessutom har man nu bra högupplösta bilder på förövarna. Hur nyttan av detta kan undgå dig har jag svårt att begripa men ibland önskar man ju att folk skulle hålla tyst istället för att spy ur sig nedlåtande dumheter.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hade för mig att de utökat till tre kameror i gratisversionen och försökte hitta info. Nu hittat jag inget om begränsningar eller eventuella kostnader alls! Är Surveillance Station 7.0 helt gratis nu?

Nej, två kameror gratis och sedan olika paket med extra kameror beroende på kamerornas egenskaper. Jag har dock inte blivit klok på var man köper paketen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Fantastiskt intelligent argument. "Det kanske blir försenat och då är det 100% meningslöst att ens försöka". Men de gånger det INTE blir försenat? Bara att ringa vaktbolaget man har larmet hos, och dessutom har man nu bra högupplösta bilder på förövarna. Hur nyttan av detta kan undgå dig har jag svårt att begripa men ibland önskar man ju att folk skulle hålla tyst istället för att spy ur sig nedlåtande dumheter.

En annan fördel med kameraövervakning är ju att man kan planera åtgärd i lugn och ro i stället för att efter arbetstid behöva jaga någon som kan hjälpa en. Är det inbrott kan Polis tillkallas i förväg som gör en brottsplatsundersökning och glasmästare kan ha satt för eventuella trasiga fönster innan man lämnar arbetet - om man ens behöver göra det.

Kameraövervakning kan även användas för att hålla koll på hanterverkare, sjukskrivna personer, barnvakt, eld och vatten. Min kollega upptäckte att hemhjälpen drack direkt ut mjölkpaketet. Det hade han inte gjort utan kameraövervakning. Som sagt, bara brist på fantasi sätter gränser för nyttan med kameraövervakning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hade för mig att de utökat till tre kameror i gratisversionen och försökte hitta info. Nu hittat jag inget om begränsningar eller eventuella kostnader alls! Är Surveillance Station 7.0 helt gratis nu?

Nä default licensen är 2 kameror även i 7.0. Tidigare versioner har jag inte riktigt koll på.
https://www.dustin.se/product/5010205812/camera-lic-pack-4-pc... Det står inte att det är just till version 7 men antar det.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nej, två kameror gratis och sedan olika paket med extra kameror beroende på kamerornas egenskaper. Jag har dock inte blivit klok på var man köper paketen.

Skrivet av Mr_Lazy:

Nä default licensen är 2 kameror även i 7.0. Tidigare versioner har jag inte riktigt koll på.
https://www.dustin.se/product/5010205812/camera-lic-pack-4-pc... Det står inte att det är just till version 7 men antar det.

Synd... Två kameror är lite för lite och det drar iväg med både licens-pack och extra kameror. Ja, ja... man får väl planera in lite övertid.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Går också i tankar att sätta upp något liknande. Dock tittar jag lite på den här sidan: http://foscam.se/
Bra funktioner till lagom pris.

Några exempel:

http://foscam.se/ipcam-hd-36/foscam-fi9853ep-1mp-hd-poe-p421

http://foscam.se/ipcam-hd-36/foscam-fi9816p-hd-black-p429

Permalänk
Medlem

En sak som jag funderar över i dessa åskoväderstider. Hur löser man den delen när man åker bort och vill dra ur sin elektronik för att inte behöva oroa sig över åskanedslag som förstör elektroniken?
Idag har jag 2 kameror som jag kan granska via dlinks app, men drar jag ur modem/routern så funkar ju inte det längre av förklarliga skäl. Vad är
Den smidigaste lösningen för att ändå ha det igång men ändå inte behöva oroa sig. En UPS är det det som är
Svaret?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

En sak som jag funderar över i dessa åskoväderstider. Hur löser man den delen när man åker bort och vill dra ur sin elektronik för att inte behöva oroa sig över åskanedslag som förstör elektroniken?
Idag har jag 2 kameror som jag kan granska via dlinks app, men drar jag ur modem/routern så funkar ju inte det längre av förklarliga skäl. Vad är
Den smidigaste lösningen för att ändå ha det igång men ändå inte behöva oroa sig. En UPS är det det som är
Svaret?

Skickades från m.sweclockers.com

Som du säger en UPS. Så är saken biff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Som du säger en UPS. Så är saken biff

Det låter bra det, då kopplar man alltså server, och modem samt router till den, mina kameror går på batteri så dom är ju safe.
Blir att införskaffa en sådan då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Det låter bra det, då kopplar man alltså server, och modem samt router till den, mina kameror går på batteri så dom är ju safe.
Blir att införskaffa en sådan då

Skickades från m.sweclockers.com

Hindrar ju inte från att det slår ner en blixt i skåpet ute i gatan och slår ut din uppkoppling

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Hindrar ju inte från att det slår ner en blixt i skåpet ute i gatan och slår ut din uppkoppling

Självklart är det så, men jag klarar ju min egen elektronik isåfall.
Det som jag då tappar möjligheten till är ju att se "live". Men grejerna håller.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Skrivet av LinusG:

Självklart är det så, men jag klarar ju min egen elektronik isåfall.
Det som jag då tappar möjligheten till är ju att se "live". Men grejerna håller.

Sen så klart måste ju batteriet hålla länge nog. Även om router/modem drar lite, så håller det troligen inte en vecka (men jag kan ju ha fel).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Oftast så är ju UPS till för att kunna klara av en avstängning av miljön och strömspikar. För att miljön inte ska komma till skada pga strömavbrott.

Eller för att ha backupström om man har dieselaggregat eller liknande som man har om man har en större anläggning.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..