Från 100 Mbps fiber till Mobilt internet - värt skaffa 4G router?

Permalänk
Medlem

Från 100 Mbps fiber till Mobilt internet - värt skaffa 4G router?

Håller på flyttar nu så kommer gå från 100 Mpbs fiber (väldigt nice) till inget fast internet.
Har tänkt mig så långt att använda mig av mina mobil abbonemang där jag har över 50 GB datatrafik/månad.
Men:
Är det bättre att skaffa ett separat abbonemang med en 4G router? Vilken router funkar bäst utan att man spenderar en förmögenhet på det? Är det värt besväret eller är skillnaden mot att använda sin mobil som hotspot marginell?

Det jag gör som kräver längst och stabilast uppkoppling är väl Citrixarbete mot jobbet. (Vilken kan nog dra en del, två/tre skärmar.)

Alternativet jag allvarligt funderar på är att fråga grannarna om någon är sugen att låta mig koppla upp mig via dem mot en del av abbonemangavgiften - husen myllrar ju av Wifi-nät idag.

Mvh
/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Först och främst, fy fan vilken sadistiskt extrem nergradering!

Så dina grannar har massa WIFI-nät överallt, kör de 3G -> WIFI då? Eller kör de ADSL? Och isåfall varför kör inte du också en mycket stabilare ADSL också?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Först och främst, fy fan vilken sadistiskt extrem nergradering!

Så dina grannar har massa WIFI-nät överallt, kör de 3G -> WIFI då? Eller kör de ADSL? Och isåfall varför kör inte du också en mycket stabilare ADSL också?

(Ja, man kan undrar lite vad jag håller på med.)

Jag skall bara bo där ett halvår (Stockholms bostadskarusell) så det är inte värt med fast abbonemang som kräver bindningstid. Nej, jag vet inte. Skall kolla lite nogrannare, kanske går att se från gateway/modem/routernamnen om det är mobilt internet. Annars har jag inte sett några fiberuttag utan bara Comhems kabeluttag - så antagligen är det ADSL.

skrev på fel ställe först.
Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Men måste du binda dig till Comhem då?? Kan du inte ringa dem o förklara läget så borde det väl gå att få nåt årsabonnemang??

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

@Chichin: Det hade varit nice, men de har bara 12 månaders bindningstid på sin hemsida. Har inte haft så bra erfarenhet av dem för att det skall vara värt besväret. Har visserligen inte ringt dem.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet har Telia ingen bindningstid på bredband, inte har jag någon iallafall. Förutsatt att du kan ha Telia

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk

Har bara kört Citrix över 4g (Telia, centrala Göteborg) vid ett par enstaka tillfällen (har det som backup ifall linan går ner), men det är verkligen ingen miljö jag vill arbeta i längre stunder. Beror lite på hur beroende du är av responstiden, men med tanke på att du ska arbeta mot tre skärmar så känns det som att du har rätt så höga krav på prestandan.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Vad jag vet har Telia ingen bindningstid på bredband, inte har jag någon iallafall. Förutsatt att du kan ha Telia

ADSL har de bindningstid på (jag var låst till Telia i ett år), fiber också (dock enbart 1-3 månader). Dock är detta för privatperson och utan ev. kampanjer.

Vet att föreningar / studenter osv. kan ha vissa deals med operatörerna där de inte har bindningstid.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Skrivet av Electrix:

ADSL har de bindningstid på (jag var låst till Telia i ett år), fiber också (dock enbart 1-3 månader). Dock är detta för privatperson och utan ev. kampanjer.

Vet att föreningar / studenter osv. kan ha vissa deals med operatörerna där de inte har bindningstid.

Telia har ingen bindningstid på ADSL. Länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Har bara kört Citrix över 4g (Telia, centrala Göteborg) vid ett par enstaka tillfällen (har det som backup ifall linan går ner), men det är verkligen ingen miljö jag vill arbeta i längre stunder. Beror lite på hur beroende du är av responstiden, men med tanke på att du ska arbeta mot tre skärmar så känns det som att du har rätt så höga krav på prestandan.

Ja, hade lite problem även på fiber med lagg (nu är det rätt vanligt kontorsarbete jag försöker göra), men det berodde på billig IT-lösning med för mycket komprimering antar jag mer än min lina. Grafiska grejer är det bara att ge upp på, men då har jag kunna köra lokalt med en del saker som krävt lina. Nu blir allting via vad jag nu väljer.

Skrivet av Chawan123:

Telia har ingen bindningstid på ADSL. Länk.

OK, skall kolla. Det vore ett OK alternativ. Tack för tipset! Kanhända dock att det är ett "Comhem hus" där Comhem fixat ett minimonopol.

Vad dyrt ADSL är förresten numera.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chawan123:

Telia har ingen bindningstid på ADSL. Länk.

Självklart har du rätt, vet inte riktigt vad jag tänkte. 3 månaders uppsägningstid på ADSL och 1 månad uppsägningstid på fiber var det jag tänkte på.

"My bad!"

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Ja, hade lite problem även på fiber med lagg (nu är det rätt vanligt kontorsarbete jag försöker göra), men det berodde på billig IT-lösning med för mycket komprimering antar jag mer än min lina. Grafiska grejer är det bara att ge upp på, men då har jag kunna köra lokalt med en del saker som krävt lina. Nu blir allting via vad jag nu väljer.

OK, skall kolla. Det vore ett OK alternativ. Tack för tipset! Kanhända dock att det är ett "Comhem hus" där Comhem fixat ett minimonopol.

Vad dyrt ADSL är förresten numera.

Tänk på inför nästa år (om du kommer ihåg) att du kan göra avdrag på deklarationen om ditt arbete kräver att du ska kunna logga in och arbeta hemifrån

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@Electrix: Jag har Telia ADSL och har ingen bindningstid. Dock så har jag 1mån uppsägning
Inget mer inget mindre, men jag kanske hade flyt när jag tecknade

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

@Electrix: Jag har Telia ADSL och har ingen bindningstid. Dock så har jag 1mån uppsägning
Inget mer inget mindre, men jag kanske hade flyt när jag tecknade

Det fina med telia adsl är även att du kan ofta flytta med det om man själv byter adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Det fina med telia adsl är även att du kan ofta flytta med det om man själv byter adress.

Får känslan av att TS flyttar tillbaka till område med fiber om ett halvår, annars hade han nog tagit ett abb rakt av skulle jag gissa

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Får känslan av att TS flyttar tillbaka till område med fiber om ett halvår, annars hade han nog tagit ett abb rakt av skulle jag gissa

Det hade varit fint. Måste hitta något mer permanent. Hyresrätt då, men det är en annan fråga. Jag flyttar helt enkelt för jag hyr i andrahand på korttid. Annars hade jag kollat upp abbonemangen. Problemet med coaxial-ADSL är att det är så otroligt känsligt.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Electrix:

ADSL har de bindningstid på (jag var låst till Telia i ett år), fiber också (dock enbart 1-3 månader). Dock är detta för privatperson och utan ev. kampanjer.

Vet att föreningar / studenter osv. kan ha vissa deals med operatörerna där de inte har bindningstid.

Nej ingen bindningstid på xdsl >

Telia Bredband via telejacket
Skaffa snabbt, stabilt bredband upp till 60 Mbit/s utan bindningstid.
Ingen bindningstid, 1 månads uppsägningstid.

https://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/p...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Det hade varit fint. Måste hitta något mer permanent. Hyresrätt då, men det är en annan fråga. Jag flyttar helt enkelt för jag hyr i andrahand på korttid. Annars hade jag kollat upp abbonemangen. Problemet med coaxial-ADSL är att det är så otroligt känsligt.

DSL-lösningar i Storstockholm känns idag ganska fail proof. Det är inte som i tidernas begynnelse när man kunde få meddelandet att det var fullt i telestationen. Annars kanske det här kan vara något? 4G 100/10Mbit 6GB surf i månaden för 99:-? Känns rätt överkomligt och dessutom utan bindningstid. Just nu fram tills i början av augusti är det dubbla surfmängden också.

http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/pr...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

DSL-lösningar i Storstockholm känns idag ganska fail proof. Det är inte som i tidernas begynnelse när man kunde få meddelandet att det var fullt i telestationen. Annars kanske det här kan vara något? 4G 100/10Mbit 6GB surf i månaden för 99:-? Känns rätt överkomligt och dessutom utan bindningstid. Just nu fram tills i början av augusti är det dubbla surfmängden också.

http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/pr...

Tack för tipsen, men jag har högre än så redan på min mobil. Har 50 GB som ingår och hastigheterna varierar mellan 5-15 Mpbs ner beroende på vad man är.

Jag hoppas det är så. Har inte haft DSL i Stockholm sedan rätt länge.
Har packat upp datorn efter flytten och testat via Bredbandskollen från datorn. Mobil -> hotspot -> dator. Får 11 Mbps ner och 3,6 Mbps (ouch). Testade att koppla upp mig till jobbet, tja... laggigt är det. Nu körde jag i för sig på en 30" 1600p skärm.
Av grannarna ser de flesta ut att haa Comhem, så det är ADSL här.

Mvh
Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Mjo, om du tittar på tv-uttaget, där finns det 3 anslutningar, 1 till tv, 1 till radio och 1 till data. Är den det så är det comhem. -> www.comhem.se . ADSL körs inte över coax, endast över telekablar.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden.
efter att ha pratat med några i huset och testat hastigheten på min mobil kom jag fram till att det var mer värt att köra via mobilen (hotspot) än att skaffa något extra. Hastigheten är högre och jag har tillräckligt med datatrafik/månad för attmotivera det.
Comhem ger enligt uppgift från grannarna ca 13-16 max ner på DSL vilket är väl sådär. Min mobil ger lika mycket, men klarar mer på platser med bättre täckning.
Däremot att jobba hemifrån är rätt laggigt, så jag undrar följande:
Finns det signalbooster för 4G till mobil alternativ är det värt att skaffa 4G routers för att få bättre upp/ner hastighet?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Regert:

Återupplivar tråden.
efter att ha pratat med några i huset och testat hastigheten på min mobil kom jag fram till att det var mer värt att köra via mobilen (hotspot) än att skaffa något extra. Hastigheten är högre och jag har tillräckligt med datatrafik/månad för attmotivera det.
Comhem ger enligt uppgift från grannarna ca 13-16 max ner på DSL vilket är väl sådär. Min mobil ger lika mycket, men klarar mer på platser med bättre täckning.
Däremot att jobba hemifrån är rätt laggigt, så jag undrar följande:
Finns det signalbooster för 4G till mobil alternativ är det värt att skaffa 4G routers för att få bättre upp/ner hastighet?

Du kan skaffa någon enhet som det går att ansluta en riktig antenn till om du vill öka prestandan, kan du montera en riktantenn utomhus så blir det mycket bättre än med de inbyggda antennerna som dessutom brukar dämpas ytterligare av att vara placerade inomhus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Återupplivar tråden.
efter att ha pratat med några i huset och testat hastigheten på min mobil kom jag fram till att det var mer värt att köra via mobilen (hotspot) än att skaffa något extra. Hastigheten är högre och jag har tillräckligt med datatrafik/månad för attmotivera det.
Comhem ger enligt uppgift från grannarna ca 13-16 max ner på DSL vilket är väl sådär. Min mobil ger lika mycket, men klarar mer på platser med bättre täckning.
Däremot att jobba hemifrån är rätt laggigt, så jag undrar följande:
Finns det signalbooster för 4G till mobil alternativ är det värt att skaffa 4G routers för att få bättre upp/ner hastighet?

Inte säkert att en förstärkare hjälper, kan ju vara så att många i din omgivning sitter och kör 4G också vilket då minskar den tillgängliga bandbredden.
Mäter jag på min mobil så ligger jag mellan 20-85Mbps beroende på vilken tid på dygnet jag mäter.

Men visst kan det vara värt att prova.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan skaffa någon enhet som det går att ansluta en riktig antenn till om du vill öka prestandan, kan du montera en riktantenn utomhus så blir det mycket bättre än med de inbyggda antennerna som dessutom brukar dämpas ytterligare av att vara placerade inomhus.

Skrivet av TiasE:

Inte säkert att en förstärkare hjälper, kan ju vara så att många i din omgivning sitter och kör 4G också vilket då minskar den tillgängliga bandbredden.
Mäter jag på min mobil så ligger jag mellan 20-85Mbps beroende på vilken tid på dygnet jag mäter.

Men visst kan det vara värt att prova.

OK. tack för svaret!
Kan ni rekommendera någon specifik pryl?
Annars har jag tänkte mig även att om det finns en 3G/4G router med en riktigt bra antenn kanske är en lösning. Kanske så att jag kommer ha "trådlöst" internet ett tag, så tips på sådana mottas också.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Regert:

OK. tack för svaret!
Kan ni rekommendera någon specifik pryl?
Annars har jag tänkte mig även att om det finns en 3G/4G router med en riktigt bra antenn kanske är en lösning. Kanske så att jag kommer ha "trådlöst" internet ett tag, så tips på sådana mottas också.

Har inget tips på nån specifik modell.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

V

Skrivet av Regert:

Återupplivar tråden.
efter att ha pratat med några i huset och testat hastigheten på min mobil kom jag fram till att det var mer värt att köra via mobilen (hotspot) än att skaffa något extra. Hastigheten är högre och jag har tillräckligt med datatrafik/månad för attmotivera det.
Comhem ger enligt uppgift från grannarna ca 13-16 max ner på DSL vilket är väl sådär. Min mobil ger lika mycket, men klarar mer på platser med bättre täckning.
Däremot att jobba hemifrån är rätt laggigt, så jag undrar följande:
Finns det signalbooster för 4G till mobil alternativ är det värt att skaffa 4G routers för att få bättre upp/ner hastighet?

Okey nu ska vi se. Till att börja med säljer Comhem vad jag vet inte dsl? Eventuellt att dom via specialavtal tagit över en installation nånstans?

13-16 låter mer som nån form av adsl/adsl2.

Sen stt säga att 13-16 är "sådär" utan att speca vad det är som köpts är ointressant. På en 10Mbitlina vore det nice, på en 100 kasst.

Sist men inte minst så är Comhem ett av dom värsta företagen jag vet, men om man hamnar i ett område där det fungerar, så fungerar det faktiskt okej.
Comhem erbjuder upp till 500Mbit över kabel-tv-nätet, så det är nog definitivt det minst dåliga alternativ du har om du inte kan få fiber.

/rant