Permalänk
Medlem

Ny prisvärd dator ~10-12k

Hej,

min nuvarande stationära dator har tjänat mig väl i många år men det börjar bli dags att byta upp sig. Jag vill köpa en prisvärd dator som kommer att stå sig i några år utan större uppgraderingar. Är villig att betala runt 10-12k, fast jag hade hoppats på att komma under 10k. Har plockat ihop lite delar nedan som jag gärna får kommentarer på.

Jag har dålig koll på grafikkort men linux-kompatibilitet är ett måste eftersom jag kommer att dual-boota. Jag har kört nvidia i många år utan problem, är AMD:s drivrutiner smärtfria under linux numera? Hur mycket räcker 2 Gb minne på grafikkortet till? Spelar inte mycket (för tillfället bara World of Tanks), men då och då hittar jag ett spel jag gillar och då vill jag att det ska fungera med rimliga grafikinställningar (även i framtiden).

Är nätaggregatet tillräckligt? Hittar ingen effekt-specifikation på grafikkortet. Kommer stock-kylningen vara ok? Planerar inte att överklocka för tillfället. Funderar på att byta chassi till något med lite roligare färg på, t.ex. http://www.inet.se/produkt/6911645/aerocool-strike-x-advance-..., något speciellt man ska tänka på då?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag hade sparat alternativt inväntat ytterligare ett tillfälle att köpa ett gtx 980 ti referens för 6300:- som Dustin sålde för några dagar sedan och satsat på något i den här stilen:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8153828/2015-07-06

Permalänk
Medlem

Tack för ditt inlägg. Verkar som i5:an ger mer bang for the bucks så jag sparade in en tusing där. GTX 980 Ti är kanske lite väl dyrt? Dock antar jag att du föreslog det för att jag valt ett grafikkort i det klenaste laget. Är Radeon R9 390 prisvärt? Verkar inte vara så stor skillnad på det och 290X (som inte säljs?). Inet rekommenderar 750W PSU för R9 390, behöver det så mycket? Har uppdaterat min inköpslista lite och ligger nu på ~11k.

Permalänk
Medlem

Verkar som AMD:s drivrutner fortfarande är problematiska för linux så jag tänker att man kanske kan köpa ett GTX 960 och uppgradera grafikkortet om ett år eller två? Vad tror ni om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Physkaj:

Verkar som AMD:s drivrutner fortfarande är problematiska för linux så jag tänker att man kanske kan köpa ett GTX 960 och uppgradera grafikkortet om ett år eller två? Vad tror ni om det?

960 är inte mycket att ha med hänsyn till priset. 970 isf.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.