Gå från AIO vattenlösning till luft. Vad ska man skaffa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Maj 2006

Gå från AIO vattenlösning till luft. Vad ska man skaffa?

Tjena. Sitter just nu på en Corsair H60 v2, men min pump i den har börjat föra ett jävla liv, och jag känner att temperaturerna jag får ut inte är speciellt unika till skillnad mot te.x min Phanteks kylare jag körde innan. Så kommer nu byta igen till luftkylning, har lite önskemål och tankar:

*Tystgående. Största kravet.

*Snygg. I mitt Define S ska det vara ordning och reda och vill ha en snygg kylare! Kör svart/vitt/blått tema i datorn.

*Fläkt / Fläktar? Vilka fläktar borde man köra till vald CPU-kylare? Stock?

*Pris. Är väl egentligen villig att lägga dom pengar som krävs, men ligger gärna inte över 8-900:-

*Effektiv. Nere på stock-hz nu igen, men kommer klocka upp snart nu igen, och vill att den ska kyla bra men ändå hålla ljudnivån nere.

specs nedan

edit: än så länge lockar Dark Rock TF mest, tror ni det hade sett fult ut med 1x Corsair 140mm SP LED vit på toppen?

Citera mig ALLTID

i7 6700K ✖ Noctua NH-D15 ✖ GTX 980Ti Strix ✖ 32gb 2400mhz DDR4 ✖ MSI Z170A SLI Plus ✖ 500gb SSD ✖ DPP11 850W Platinum ✖ 5x Noctua Industrial 2000RPM ✖ ASUS Xonar Essence STX ✖ Enthoo Pro M (Acrylic) ✖ Acer Predator X32a (1440p 100hz IPS G-sync UW) ✖ Win 10 ✖ HTC Vive ✖ Pågående vattenkylningsprojekt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

@ggalaxyy: Återgå till phanteks PE eller CS?

Tillgång till internet är bristfälligt, så förvänta dig inga snabba svar.

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härryda kommun
Registrerad
Sep 2012

Säger som @Peppar2014, den phantek kylaren är en utav dem bästa luft kylarna. Låter den för mycket så byt bara ut fläktarna på den.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Annars har ju Fractal Designs nya vatten kylare fått bra betyg på just tysthet, även pumpen, och kyler ju helt OK också. Vet att du ville gå till luft igen men bara en liten tanke..

i5-4670K@4500 | Gigabyte GTX 780 | MSI Z87-G43 | Samsung 840 EVO 256GB | Panasonic P50ST50 | BenQ XL2420T 120hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

Varför inte köra din Phanteks igen? De är ju grymma

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av ggalaxyy:

Tjena. Sitter just nu på en Corsair H60 v2, men min pump i den har börjat föra ett jävla liv, och jag känner att temperaturerna jag får ut inte är speciellt unika till skillnad mot te.x min Phanteks kylare jag körde innan. Så kommer nu byta igen till luftkylning, har lite önskemål och tankar:

*Snygg. I mitt Define S ska det vara ordning och reda och vill ha en snygg kylare! Kör svart/vitt/blått tema i datorn.

*Pris. Är väl egentligen villig att lägga dom pengar som krävs, men ligger gärna inte över 8-900:-

*Effektiv. Nere på stock-hz nu igen, men kommer klocka upp snart nu igen, och vill att den ska kyla bra men ändå hålla ljudnivån nere.

specs nedan

edit: än så länge lockar Dark Rock TF mest, tror ni det hade sett fult ut med 1x Corsair 140mm SP LED vit på toppen?

http://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15

Ett riktigt jävla monster till kylare och tyst är den också! Tyvärr blir det väl problem med färgvalet gissar jag så ska du byta ut fläktarna så landar det på 1167:- De alternativa har grått tema istället http://www.inet.se/produkt/6308864/noctua-nf-p14s-redux-1500-...

Kolla in Swec's recension. Hade föregångaren, DH14 innan det blev vattenkylning, var grymt nöjd med den tornkylaren! Fast det är iofs en annan sak med denna, det är typ en borgkylare Kräver att du kör LP-minnen.

http://www.sweclockers.com/test/19144-noctua-nh-d15-bjasse-ti...

..:: trickeh2k ::.. http://youtube.com/trickysaer Windows 10 Pro - i7 4790k @ 4,5Ghz - ASUS Maximus VII Hero - 8GB AVEXIR Blitz 1.1 Blue LED CL10 2400Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 780 Classified - ASUS VG248QE - Samsung SyncMaster P2450H - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - A-Data SX900 128GB, Samsung EVO 840 120GB, SanDisk Ultra II 480GB, 2TB WD Caviar Black - QPAD QH-90 - Blue Yeti - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Peppar2014:

@ggalaxyy: Återgå till phanteks PE eller CS?

Skrivet av philipborg:

Säger som @Peppar2014, den phantek kylaren är en utav dem bästa luft kylarna. Låter den för mycket så byt bara ut fläktarna på den.

Skrivet av BergHa:

Varför inte köra din Phanteks igen? De är ju grymma

Haha wow många som tycker jag ska köra vidare på Phantekskylaren! Den största anledningen är att den är blå och jag håller på att vandra ifrån blått sakta men säkert i min rigg, då jag kört det färgtemat sen 2012 nu. Är trött på skiten helt enkelt! haha Jag vet att den är sjukt effektiv, kanske ska testa montera på några Corsair SP140 och se hur det blir... Vad tror ni om vita LED SP140mm fläktar?

Skrivet av trickysaer:

http://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15

Ett riktigt jävla monster till kylare och tyst är den också! Tyvärr blir det väl problem med färgvalet gissar jag så ska du byta ut fläktarna så landar det på 1167:- De alternativa har grått tema istället http://www.inet.se/produkt/6308864/noctua-nf-p14s-redux-1500-...

Kolla in Swec's recension. Hade föregångaren, DH14 innan det blev vattenkylning, var grymt nöjd med den tornkylaren! Fast det är iofs en annan sak med denna, det är typ en borgkylare Kräver att du kör LP-minnen.

http://www.sweclockers.com/test/19144-noctua-nh-d15-bjasse-ti...

http://abload.de/img/82q8sba.jpg

Utmärkt svar! Har tittat lite på den här kylaren också, det enda som sticker ut för mig är i så fall färgen på själva tornet, hade jätte gärna velat ha svart nu när jag kikat mycket på Be Quiet!-kylarna. Har hört mycket bra om Noctuas fläktar, är dom verkligen så mycket tystare/bättre än te.x corsairs SP140mm serie?

Citera mig ALLTID

i7 6700K ✖ Noctua NH-D15 ✖ GTX 980Ti Strix ✖ 32gb 2400mhz DDR4 ✖ MSI Z170A SLI Plus ✖ 500gb SSD ✖ DPP11 850W Platinum ✖ 5x Noctua Industrial 2000RPM ✖ ASUS Xonar Essence STX ✖ Enthoo Pro M (Acrylic) ✖ Acer Predator X32a (1440p 100hz IPS G-sync UW) ✖ Win 10 ✖ HTC Vive ✖ Pågående vattenkylningsprojekt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av ggalaxyy:

Haha wow många som tycker jag ska köra vidare på Phantekskylaren! Den största anledningen är att den är blå och jag håller på att vandra ifrån blått sakta men säkert i min rigg, då jag kört det färgtemat sen 2012 nu. Är trött på skiten helt enkelt! haha Jag vet att den är sjukt effektiv, kanske ska testa montera på några Corsair SP140 och se hur det blir... Vad tror ni om vita LED SP140mm fläktar?

Undviker personligen allt som har med LEDs att göra (också hur det ser ut på insidan av datorn, det är prestandan som räknas.:)
Har inte kopplat in HDD LED, power LED osv på närmare tio år. Har tejp över dioder på tbord och gamepad =D

Annars är ju de där vita ganska fina.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av ggalaxyy:

Utmärkt svar! Har tittat lite på den här kylaren också, det enda som sticker ut för mig är i så fall färgen på själva tornet, hade jätte gärna velat ha svart nu när jag kikat mycket på Be Quiet!-kylarna. Har hört mycket bra om Noctuas fläktar, är dom verkligen så mycket tystare/bättre än te.x corsairs SP140mm serie?

Absolut det är en bra kylare. Valet utav fläktar är helt upp till dig. Jag personligen undviker allt som börjar på Corsair speciellt deras fläktar/nätaggregat och AIO kylare, deras fläktar är knappast bättre än de som medföljer kylaren.

Skrivet av BergHa:

Undviker personligen allt som har med LEDs att göra (också hur det ser ut på insidan av datorn, det är prestandan som räknas.:)
Har inte kopplat in HDD LED, power LED osv på närmare tio år. Har tejp över dioder på tbord och gamepad =D

Annars är ju de där vita ganska fina.

Jag personligen undviker det mesta som börjar på Corsair

Tillgång till internet är bristfälligt, så förvänta dig inga snabba svar.

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Jag kör sp120 dom högvarviga och inte den lågvarviga (tysta) modellen, tystast på maxvarv? nej, men vilka fläktar är det som börjar sticka över 2k varv? inte tillstymmelsen till degradering av en dator som står på dygnet runt i ett år med dom i.

Nu har jag en trio av dom på en radd så ljudet med alla närmare max låter juh men när det gäller statiskt tryck är dom en av dom bästa. Och jag kör dom ändå nere på 1000rpm ungefär, betydligt tystare då. märkbart ja, ens irreterande? nej.

och Peppar, inte bättre än stock fläkten? skojjar du? undrar varför du undviker saker från corsair? AIO lösningar undviker jag också, men det gäller ju alla märken. och deras nätagg? dåliga?
just wonder.

- Corsair 450D | 4790K @ 4.7Ghz, 1.26v | G.Skill 16GB 2400Mhz | Asus Maximus VII Hero | MSI R9 270X -
- Alphacool Nexxos ST30 360 | Swiftech Apogee HD Black | Ek-DDC-2 + Ek DDC Res | 3xCorsair SP120 HP | Benq XL2430T -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av ggalaxyy:

specs nedan

Jag gick från Kaken X61 AIO till Noctua NH-D15. Det var nog det här byggets bästa köp. Väldigt tyst och väldigt svalt.
Lite knepigt beroende på hur högt RAM minnet är och hur moderkortet ser ut. På Sabertooth Z97 var det mekigt att få dit monteringsbracketen pga thermal armor.

"Nvidia, the way it's meant to be pasted"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Floda
Registrerad
Aug 2008

Kikat på Noctua U14S?

Lägger rösten på en Noctua kylare om du kan leva med färgerna, alternativt ordna till andra fläktar. Har själv gått från Corsair H80i till Noctua U14S och ångrar det inte en sekund.