Running overclocked GTX 970 - can I increase performance any more?

Permalänk

Running overclocked GTX 970 - can I increase performance any more?

Skrev detta på ett engelskspråkigt forum först. För lat för att översätta... Antar att majoriteten av er kan engelska

Hello mates! I recently upgraded from a GTX670 to a ASUS GTX970 Strix DCIIOC4GB and I'm very happy with the upgrade. It's great combined with my 144 MHz monitor.
Slapping in this GPU and two extra case fans were the first thing I ever did inside a computer. I've only had pre builds before.
I've OC'd the GPU a bit with GPU Tweak. I just googled a lot, watched some videos and pretty much copied what others had OC'd their 970's too.

I've set the core boost to 1400 MHz(+147), memory clock to 7500 MHz(+490), power target to 110% but I haven't touched the voltage(screen cap). I'm running Witcher 3 in 1920x1080 at full ultra settings and a few additional improvements in the settings file and getting ~45 FPS. I'm running the PhysX on my CPU.
Now I'm wondering if you think I could tweak my OC in anyway to get the framerate up to that ~55-60 FPS?

>> I've included my GPU Tweak log <<
As you can see I reach 110% power target a few times during an hour of Witcher 3. The card never gets above 69°C. Stock cooled CPU runs at 60-65°C.

Visa signatur

PSU: EVGA Supernova G2 850W Mobo: ASUS MAXIMUS VIII HERO CPU: i7 6700K + Noctua NH-D15 GPU: ASUS Strix GTX 980 Ti RAM: Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 2666Mhz Monitors: BENQ XL2420G 1080p@144Hz Storage: 500 GB Samsung 850 Evo, 1 TB WD Blue OS: Win10 Peripherals: V-MODA Crossfade M-100, Razer DeathAdder 3.5G, Func KB-460 MX Red
Laptop: Dell XPS 13 9350

Permalänk
Skrivet av Phantomcave:

Skrev detta på ett engelskspråkigt forum först. För lat för att översätta... Antar att majoriteten av er kan engelska

Hello mates! I recently upgraded from a GTX670 to a ASUS GTX970 Strix DCIIOC4GB and I'm very happy with the upgrade. It's great combined with my 144 MHz monitor.
Slapping in this GPU and two extra case fans were the first thing I ever did inside a computer. I've only had pre builds before.
I've OC'd the GPU a bit with GPU Tweak. I just googled a lot, watched some videos and pretty much copied what others had OC'd their 970's too.

I've set the core boost to 1400 MHz(+147), memory clock to 7500 MHz(+490), power target to 110% but I haven't touched the voltage(screen cap). I'm running Witcher 3 in 1920x1080 at full ultra settings and a few additional improvements in the settings file and getting ~45 FPS. I'm running the PhysX on my CPU.
Now I'm wondering if you think I could tweak my OC in anyway to get the framerate up to that ~55-60 FPS?

>> I've included my GPU Tweak log <<
As you can see I reach 110% power target a few times during an hour of Witcher 3. The card never gets above 69°C. Stock cooled CPU runs at 60-65°C.

Om du måste använda PhysX skaffa ett dedikerat grafikkort för det, att använda cpu'n är riktigt långsamt. Inte troligt att du kan få ut 10-15 fler fps utan att dra ner grafik- inställningarna. möjligtvis 5 fps mer om du klockar max vad kortet klarar.

Permalänk
Medlem

@Phantomcave: Om du är intresserad av att maxa ditt grafikkort är det custom vbios som gäller där du får ett friare spelrum med spänning och hur mycket ström du tillåts mata kortet. Förutsatt att du har tillräckligt bra ventilation och kylarna gör sitt jobb brukar det snarare vara så att antingen så sätter tempen stopp eller så blir det för mycket oljud från fläktarna.

Jag spelar själv samma spel med kortet i singatur. Har låst det till 60fps med vsync eftersom jag spelar med gamepad i soffan på TVn. Stängt av hairworks och dragit ned foilage ett hack samt vatten och skuggor ett. Har en volt mod + custom vbios. Power target kan jag dra upp till 300% och volt modden går ända upp till 1.65V.

Har satt powertarget på max eftersom jag inte har något problem med att kortet blir törstigt. 1.214V var max med EVGA's vbios vill jag minnas, kör nu med 1.35V men har vattenkylning. Innan fick jag nöja mig med 1293Mhz och 1.187V med fläktarna på 100% men var ändå tvungen att sänka till 1280Mhz i vissa spel eftersom kortet annars blev för varmt och började visa artefakter. Överklockat minnet också med 525Mhz, går säkert att gå lite högre där men kommer inte innebära någon större prestandaskillnad i spel så har valt att strunta i att försöka pressa minnet mer.

Nu spelar jag i 1393Mhz istället och kortet håller sig ca 15-20 grader svalare och har aldrig stött på något problem.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2