Förvirring angående ht-bypass/hembioingång/amp-in, någon med koll?

Permalänk
Medlem

Förvirring angående ht-bypass/hembioingång/amp-in, någon med koll?

Jag kör just nu ett stereosystem (två stycken stativhögtalare och en subwoofer) kopplat till en yamahareceiver (RX-V773) men jag skulle vilja införskaffa en riktig 2-kanalsförstärkare för stereo och har nu kört fast lite i mina tankar och behöver lite (mycket) hjälp..

80% av tiden används en Intel NUC som är kopplad via HDMI till receivern, resterande tid tv via CA-modul som sitter direkt i tvn.
Intel NUC --> receiver --> TV via HDMI alltså.

Nu till min fråga.. den 2-kanalsförstärkare jag kommer välja borde väl ha möjlighet till ht-bypass om jag förstått det rätt om jag vill ha kvar min receiver. Vill nämligen ha fortsatt möjlighet till 5.1 via film även om jag just nu ändå bara kör 2.1.

Här är några alternativ jag har kollat upp. De ska driva ett par B&W 685 S2 så det räcker nog till effektmässigt åtminstone.

Eftersom NUC enbart kan köra ljud via HDMI så måste antagligen en DAC införskaffas.

Ny koppling blir då alltså:
Intel NUC --> USB DAC --> RCA till 2-kanalsförstärkare och sedan ut till frontarna? Om jag förstått det rätt så ska jag med en sån förstärkare enkelt med en knapp kunna aktivera ht-bypass och på så vis gå förbi försteget i receivern och enbart spela ren stereo.

Sorroundhögtalare och center (när jag skaffar såna) kopplas då fortsättningsvis in i recievern?

Har jag missat något?

Vet att det finns många hifi-gurus här, så ös på..

Permalänk
Medlem

http://www.stereo.net.au/forums/index.php?/topic/39852-ht-byp...

om du har sådana utgångar på din förstärkare så borde det gå bra.

Och du har 1 par såna så ja det verkar fungera.