Permalänk
Medlem

Råda bot på kliande myggbett

Tjena,

Sommaren är här och så är även sommarens flygande monster i form av myggor och bromsar. Det är helt ofrånkomligt att inte lyckas dra på sig några bett och bett kliar, så man kliar och då kliar dom ännu värre.

Så frågan är vad använder ni mot kliande myggbett?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@FlashTec:

Brukar köra med Salubrin, men det bästa är ju att låsa in sig under sommaren med något bra spel.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Mitt knep är att ge fan i att klia. Då brukar det sluta klia.

Permalänk
Medlem

Flytta till stockholm. Jag har inte sett en enda mygga än.

Annars så kör på myggsticka eller vad du vill ha på alla ytor utan kläder. Det brukade vi göra när vi var ute i skogen och geocachade i fuktområden med extremt mycket mygg.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

När jag var liten och vi spenderade tid uppe i norr, så sa de att en del äldre och visa gick in i nån myr och sedan lät myggen bita så mycket de ville. Efter det så var de i stort sett immuna resten av sommaren. Inget jag hade lust att testa som en liten kis dock.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@FlashTec: Jag kliar inte. Är helt klart det bästa. Efter de sex första timmarna så slutar det klia. Och efter två dygn är de helt borta. Så om man bara har disciplin att inte klia i början så undviker man att det blir värre, samt att de försvinner flera dagar snabbare.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem

Huskurer varierar lite, vissa säger tandkräm och andra ättika.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Låsa in sig vore ju en idé men tror gumman skulle bli rätt sne då

Att inte klia är ju så klart det bästa men i alla fall i mitt fall är det nog mer eller mindre omöjligt att inte klia då jag gör det omedvetet ibland.

Flytta till Tokholm, tack men nej tack. Älskar landsbygden för mycket

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Kylgel från Apoteket tycker jag är bra för att lindra.

Permalänk
Medlem

Gammal huskur mot myggbett, Potatismjöl ev. vanligt vetemjöl.
Hjälper även mot klådan på vattenkoppor.

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk
Medlem

Har inte provat själv, men har hört att det ska hjälpa om man värmer upp en vanlig sked i varmvatten och sedan håller den mot bettet.. återkom gärna med resultat om du provar!

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Har inte provat själv, men har hört att det ska hjälpa om man värmer upp en vanlig sked i varmvatten och sedan håller den mot bettet.. återkom gärna med resultat om du provar!

Hört detta också, inte provat själv, inga myggbett än i år här

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag läst att man kan värma upp typ en sked och sedan trycka det mot bettet. Terorin är väl att värmen neutraliserar giftet eller något.

Vet inte om det funkar eller mer detaljer men du kan ju googla och se.

*edit*

Såg att nån annan var inne på samma spår

Permalänk
Avstängd

Tandkräm

Permalänk
Skrivet av Xoka:

Har inte provat själv, men har hört att det ska hjälpa om man värmer upp en vanlig sked i varmvatten och sedan håller den mot bettet.. återkom gärna med resultat om du provar!

Jag har testat och det funkar för mig

Visa signatur

CPU I7 5820k @ 4.63 GHz GPU Gigabyte G1 gaming 980 ti RAM 32 GB @3000MHz MOBO msi x99a sli plus SSD 2 TB SSD HDD 3 TB HDD PSU 850w Evga G2 CASE InWin S-frame black n' gold

Gratis frakt på Inet: http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

Mot bett brukar man använda Hydrokortison, tex Mildison
http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=1988091600004...

Permalänk
Medlem

Cetirizin hjälper mot myggklåda

Permalänk
Medlem

Brukar vara snabb att slå dem så jag har inga problem här i norr

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Tjena,

Sommaren är här och så är även sommarens flygande monster i form av myggor och bromsar. Det är helt ofrånkomligt att inte lyckas dra på sig några bett och bett kliar, så man kliar och då kliar dom ännu värre.

Så frågan är vad använder ni mot kliande myggbett?

Gå till ett apoteket så hjälper dom dig hitta något.

Visa signatur

Data...

Permalänk
Medlem

Sockervatten eller öl brukar fungera att ta på bettet.
Öl fungerar även om man dricker det. Blir man tillräckligt rolig så kliar det inte längre.

Permalänk
Medlem

Grobladet är ju historiskt bra till allt. Sen att den växer nästan varsomhelst gör den till en stark kandidat till kliande myggbett. http://www.läkeörter.se/lakeorter-a-o/groblad

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Alsolsprit funkar alla gånger. Bara att fukta en bit papper/bomullstuss/pad och sen stryka mot bettet.

En flaska är inte så dyrt på närmaste apotek, samt att den är bra till mycket annat också, till exempel vid infekterade sår, m.m.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Massor av vitlök i förebyggande syfte, tigerbalsam på bett

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Gnid in persilja på huden innan du går ut så får du inga myggbett. De avskyr den lukten.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Tråden med huskurer som kan sammanfattas med placebo...

Permalänk
Medlem

Jag sprayade lite Salubrin på mina och dom har gått bort.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Min son blev total attakerad av lite olika blodsugande flygfän för nån dag sen han såg ut som fan och det kliade så apoteket rekomenderade Hydrokortison och Alsolgel och det funkade bra på en tokkliande 2åring ialf

Permalänk
Medlem

Alsolgel fungerar fin fint.

Men annars Salubrin, Tea Tree Oil eller annan produkt som tvättar/Torkar ur bettet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Hydrokortison är sjukt bra på alla typer av insektsbet och utslag. Men använder det inte för ofta, huden blir tunnare och det är lätt att få sår om man behandlar för länge med det. Men ha en tub hemma för tillfällena då det är outhärdligt!

Ett annat tips som är helt oresonabelt är havet, saltvatten och mygg går inte ihop. De kan inte kläcka i saltvatten utan det måste vara sötvattendrag för att de ska kunna kläcka. Så nästa bostadsköp, flytta nära havet.

För att hålla dem borta finns flera sätt dock, roll-on ifrån apoteket, mygglampa, rökelse är ett av flera sätt att bli av med dem. Så grilla ofta i sommar så slipper ni dem, iallafall under tiden ni grillar.

Visa signatur