Permalänk
Medlem

Nytt NAS baserat på FreeNAS

Hej
Min HTPC/Server gick sönder här om dagen och behöver därför investera i en ny.
Har plockat ihop ett paket som ni gärna får kika på om det håller för att köra FreeNAS på, och så jag inte missat något

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2872093&view=l

Jag äger redan Corsair minnena, 1st WD Red samt Intel SSDn, så försöker spara lite pengar där. Tog med dom i listan ändå så man ska se helheten

Har ni några tips och idéer på bygget?

Permalänk
Vila i frid

Kika först på den här färdiga servern @ https://www.dustinhome.se/product/5010856998/proliant-ml10-v2... innan du bestämmer dig. Den blir billigare än den du själv knåpat ihop - även om du måste köpa till 8 GB minne. Framförallt är cpun snabbare än den du listade.

Permalänk
Medlem

Är freenas ett måste ?
hur många diskar ska du max i ha i den ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Freenas vill helst ha en gigabyte ramminne till varje terabyte lagring enligt deras egna rekommendationer så där kan du räkna ut hur mycket du kommer behöva.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

De flesta brukar även rekommendera ECC minnen för att vara på säkra sidan att ingen data går sönder vid flytt.

Permalänk
Medlem

Det var min kollega som rekommenderade det chassit och det moderkortet.
Jag hade först tänkt köpa denna och köra Hyper-V med en virtuell nedladdningsmaskin, så att jag även i framtiden skulle få utrymme till andra servrar.

Men han tyckte jag istället skulle köpa det chassit och moderkortet istället, och sedan köra FreeNAS. Och efter att ha läst den här artikeln om SickBeard så blev jag nyfiken på FreeNAS. Men det är absolut inget måste.

Chassit kanske egentligen är i största laget, då mitt nedladdningsbehov är ganska litet. Klarat mig på gränsen med 3TB idag så tänker att 6TB bör räcka väldigt väldigt länge. Ett Fractal Design Node 304 kanske kan vara ett alternativ till ett mindre och smidigare chassi?

Förstått att ECC är att rekommendera, har ni något bra och billigt minne med ECC som jag kan byta ut till?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hennning:

Det var min kollega som rekommenderade det chassit och det moderkortet.
Jag hade först tänkt köpa denna och köra Hyper-V med en virtuell nedladdningsmaskin, så att jag även i framtiden skulle få utrymme till andra servrar.

Men han tyckte jag istället skulle köpa det chassit och moderkortet istället, och sedan köra FreeNAS. Och efter att ha läst den här artikeln om SickBeard så blev jag nyfiken på FreeNAS. Men det är absolut inget måste.

Chassit kanske egentligen är i största laget, då mitt nedladdningsbehov är ganska litet. Klarat mig på gränsen med 3TB idag så tänker att 6TB bör räcka väldigt väldigt länge. Ett Fractal Design Node 304 kanske kan vara ett alternativ till ett mindre och smidigare chassi?

Förstått att ECC är att rekommendera, har ni något bra och billigt minne med ECC som jag kan byta ut till?

Skulle alla dagar i veckan hellre tagit din idé. Det där chassiet med moderkortet har blivit populärt för att det är väldigt nischat men egentligen är det inte så praktiskt, prisvärt eller kvalitativt enligt mig.

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat listan med ett Fractal Design Node 804 istället och en annan PSU som passar det chassit.
Blev en tusenlapp billigare eftersom det chassit är så mycket billigare.

Det jag är lite orolig för med den servern jag tänkt köpa först är att jag kanske låser in mig lite i möjligheten till att utöka diskutrymmet. Jag får bara 5 platser för datalagring, 4 om jag vill sätta RAID på systemdisk för Hyper-V.

Har ni några tankar och idéer så får ni gärna komma med dom, för jag är väldigt ambivalent.

Alternativ 1:
Köpa en färdig HP ProLiant ML310e Gen8 v2 och köra Hyper-V. Sen köra antingen en virtuell Ubuntu med Transmission/Sickrage/Plex eller en Windows Server med uTorrent/Plex. Nackdelen är begränsat med diskutrymme för en diskserver. Fördel är att jag kan sätta upp fler servrar för ev. andra behov i framtiden.

Alternativ 2:
Plocka ihop en egen dator och installera FreeNAS på som man sedan kör Transmission/SickRage/Plex server på. Vill jag i framtiden ha en server i annat syfte så får jag köpa en ny hårdvara för det. Fördelen är att jag får plats för 10st fildiskar vilket gott och väl fyller mitt behov.

Permalänk
Vila i frid

Din egen-komponerade har en snik-cpu medans Prolianten har en 3 gånger snabbare cpu. För mig ser det ut som att du vill göra två olika saker men hemskt gärna vilja bygga själv.

Mitt egna bygge av en HP N54L körandes XPenology (Synology DSM) har 4x2TB 3,5" och 4x500GB 2,5" (extra sata-kort monterat). Extraknäcker som torrentklient, vpn-server och kameraövervakare på ett nät skilt från mitt vanliga via lexvpn.integrity.st

Permalänk
Medlem

Tidigare så hade jag en kombinerad HTPC/Server som alltid stod igång i vardagsrummet som körde Windows och laddade ner allt via RSS, den gick sönder här om dagen. Så prioritet nummer 1 är att ersätta den.
Jag har redan skaffat mig en Raspberry Pi för att ersätta HTPC delen så att säga, så nu behöver jag något som ersätter nedladdningserver/filserver. Anledningen till att jag funderar på Hyper-V är att jag möjligtvis vill köra fler servrar i framtiden, kanske en VPN eller en TeamSpeak eller vad jag nu kan tänkas behöva. Men det är i steg 2 senare och vem vet, kanske kommer det aldrig att ske.

Optimalt för mig kanske vore att hitta en server som är kraftfull nog att köra Hyper-V samtidigt som den har utrymme för att köra RAID på 1-2 OS diskar + 6-8 datadiskar. Om någon har ett tips på ett sånt bygge/färdig server så tas det emot med öppna armar

Permalänk
Medlem

Tänka på är om du kanske vill installera något som plex som transcodar filmen vill du ha en stark cpu för det! FÖr övrigt ser det väl bra ut, har själv ett 804 till min server.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Tänka på är om du kanske vill installera något som plex som transcodar filmen vill du ha en stark cpu för det! FÖr övrigt ser det väl bra ut, har själv ett 804 till min server.

Hmm, du har helt rätt i det med CPUn. Kollade runt lite och den CPUn på ASRock C2550D4I verkar klara att transcoda 2st 1080p filmer utan problem, men när man går upp å 2k så går det lite trögare och 4k funkar inte alls. Länk

Nu kommer jag förmodligen aldrig transcoda 4k, men däremot är inte 2-3 1080p filmer omöjligt och då blir den här CPUn ett gränsfall.

Permalänk
Medlem

@Hennning:

Precis, jag kör med en 2500k i min server (fick den av en släkting) den fixar tre st 1080 p med dts ljud men sen tar det ofta stopp. En äldre i:a som 2500 eller en i7:a 2600 skulle kunna fixa det du önskar lätt, speciellt en 2600 då de har HT som är gynsamt i dessa processer!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

La beställningen nu
Det blev till slut följande: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2872093&view=l

1x - Fractal Design Node 804
1x - ASRock C2750D4I (Modellen vassare än den som vi tagit upp tidigare i tråden som klarar mina behov mer än väl)
1x - WD Red 3TB disk
1x - Be-Quiet Kraft 500W PSU

Det landade till slut på exakt samma pris som jag fått betala för HP Servern, fast med den hade jag behövt lägga till en hårddisk för ~1000 kronor. Denna servern blir något sämre prestanda på men istället väldigt mycket bättre möjlighet att utöka diskmässigt samt tystare och lägre strömförbrukning.

Blir att jag testar på FreeNAS till att börja med, är jag inte nöjd så installerar jag en vanlig Server 2012R2 istället.

En annan framtida server för andra behov får vänta just nu.

Tack alla för hjälpen

Permalänk
Medlem

När du testar FreeNAS gör klart för dig hur det går / inte går att utöka vdevs och pools (det är inte samma sak).

Detta är intressant om du börjar köra med redundans i din box, då är det alltid bäst att köpa så många diskar som du har råd med då det inte går att utöka vdev:en sedan.

https://forums.freenas.org/index.php?threads/slideshow-explai...

Antingen får du skapa en ny vdev eller kopiera undan ditt data, riva befintlig och skapa om med de nya diskarna.

Annars så tycker jag att zfs är super och hade själv använt det om det inte varit just för detta.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.