Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Okt 2001

Offsite backup

Har nu äntligen tagit tag och fixat backup men har några funderingar och då det här med backup är helt nytt för mig tänkte jag fråga här om några goda råd och hjälp i på rätta vägen. Jag har 2st synology NASar, ena hade jag tänkt placera hos brorsan och göra schemalagd backup. Tänkte använda det som finns färdigt i Synologys DSM och som jag fattat det har jag 2 val. Antingen göra backup mot en volym/partiton och då sparar den olika versioner av filerna som ändras eller så göra backup mot en mapp och då blir det inga versioner och jag antar den bara skriver över filerna som har ändrats. Tänkte först använda mig av första alternativet och göra flera olika "scheman" men då det bara går att för ett schema per volym och BackupNASen bara har en volym/partition/disk så kan jag inte göra flera, hade väl funkat att göra flera partitioner men vet inte riktigt hur jag skulle fördela dessa så då är det enklare att bara ha en stor. Så tanken var sen att kombinera dom 2 alternativen då mycket består av film/musik/foton som sällan ändras. Men så kom jag att tänka på att om något händer så filerna blir korrupta då skrivs original över med korrupta filer om jag kör för alternativ 2, kanske lika att bara köra allt på alternativ 1?
Vad blir bästa lösningen? Tar gärna emot förslag på andra lösningar eller bara matnyttig info om backup.

Workstation: ASUS P8Z68-V Pro/Gen3 | Intel Core i7-2700K@4,5GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 4x4GB Corsair Vengeance | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2008

jag kör crashplan på min synology nas, så backar till deras servrar.

kostar 4-5 dollar i månaden, för obegränsat med storage.

best practice på backup är 3-2-1 regeln

• At least three copies,

• In two different formats,

• with one of those copies off-site.

som jag givetvis inte följer själv

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Okt 2001

Funderade på crashplan men läste lite snabbt om att det slutat funka vid någon uppdatering av DSM så jag tittade inte närmare på det. Sitter med 4G uppkoppling så när det blir större mängder blir det tyvärr att göra backup över det lokala nätverket.

Workstation: ASUS P8Z68-V Pro/Gen3 | Intel Core i7-2700K@4,5GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 4x4GB Corsair Vengeance | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
umeå
Registrerad
Jun 2005

DSM ska kunna göra backup offsite med versioner (jag gör det).
först lägger du till "offsite" som ett backupmål. På den sidan måste du öppna upp port 22 - dock rekomenderar jag att du ändrar detta till nån annan port alternativt forwardar tex port 23423 extern till port 22 internt i routern (om du har en sådan på offsite, annars kan du ändra i DSM konfig på offsite DSM).

När volymen är adderad på din "onsite" så kan du välja att backup till volume och där sen anpassa versioner, jag kör 1 gång i veckan med 4 versioner - det räcker - du kan även köra inteligent recycle som har dag lite olika alternativ - läs på!

jag rekomenderar inte du kör Crashplan på din DSM då det tenderar fungera dåligt - minnet är ganska snålt tilltaget för detta i diskstation. Det kan gå, men ofta saboterar nån uppdatering installationen.

- använder DSM backup and replication som finns. Timebackup eller vad det heter funkar bara mot lokala enheter/volymer.