Moped service som spårat ur, lite tips om laglig rätt osv.

Permalänk
Medlem

Moped service som spårat ur, lite tips om laglig rätt osv.

Tjenare! Lämnade in min moped på service till ett mycket väl ansett företag här i närheten för att dom skulle försöka få ordning på den, efter att jag inte själv fått det, och diverse konsulterade mycket duktiga mekaniker inte heller rått på den. Mopeden hade vid inlämningstillfället en hel del splitternya delar monterade, som jag kan garantera till 100% att var korrekt monterade och inte felaktiga på minsta vis.

Då jag beskrev felet för dom på verkstaden och berättade vad som var nytt och bytt så sa dom att det verkar som en helt vanlig förgasarinställning. Sedan då dom skulle börja så ringde dom och sa att det kommer blir väldigt dyrt. Jag hade inga kåpor eller elsystem på mopeden då jag lämnade in den, eftersom jag inte gillar att folk pillar på mina saker mer än nödvändigt, och plus att dessa saker har jag helt på klart hur skall fixas. Berättade då att de skall skita i allt utom motorn. Ringde hursomhelst dit i lördags då jag inte hade hört något på en vecka, och då hade dom bytt ut jättemycket delar som inte behövde bytas, och dessutom köpt dom. Nu igår så ringde en mekaniker och sa att det lönar sig inte att fortsätta skruva den eftersom kostnaden redan är uppe i 700€ och det blir jättemycket dyrare här efter.

Men inte fan skall väl jag behöva betala 700€ för något som dom inte ens gjort, och för delar som inte ens behövs?!

Känns ju lagom bra att betala för ett ogjort arbete, med pengar som jag verkligen inte har!

Finns det något lagligt sätt att undgå att betala fördethär, iom att jag inte tekniskt sett rent ut sagt att dom inte FÅR byta dessa delar, bara avrått ifrån det eftersom jag är helt säker på att dom inte har minsta fel? Har även skruvat tillräkcligt många timmar för att veta att de som de enligt egen utsago fått uträttat på 6timmar är helt patetiskt lite, och i stil med vad jag skulle göra på max 2.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det är väl bara be dom att ta väck all delar som du inte godkänt.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inget bra svar på vad du skall göra. Kanske kontakta ARN ?

Men lite nyfiken på vad det var de skulle göra och varför du lämnade in den utan elsystem?
De kan ju inte testa att den fungerar utan elsystem. Eller om det nu är något i elsystemet som är problemet?

Att plocka bort kåpor borde inte göra något och kan eventuellt spara tid för mekanikern att slippa ta bort och sätta dit dem själv.
Men att plocka bort elsystemet på ett fordon man vill att någon ska felsöka låter mycket märkligt för mig.
Jag vet ju inte omständigheterna runt detta.
Men att lämna in mopeden utan elsystem skulle kunna innebära att de måste köpa ett nytt elsystem eller säga att de inte kan hjälpa dig.
(och troligen tycka att du är svår att ha att göra med, men undviker troligen att säga det till dig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Har tyvärr inget bra svar på vad du skall göra. Kanske kontakta ARN ?

Men lite nyfiken på vad det var de skulle göra och varför du lämnade in den utan elsystem?
De kan ju inte testa att den fungerar utan elsystem. Eller om det nu är något i elsystemet som är problemet?

Att plocka bort kåpor borde inte göra något och kan eventuellt spara tid för mekanikern att slippa ta bort och sätta dit dem själv.
Men att plocka bort elsystemet på ett fordon man vill att någon ska felsöka låter mycket märkligt för mig.
Jag vet ju inte omständigheterna runt detta.
Men att lämna in mopeden utan elsystem skulle kunna innebära att de måste köpa ett nytt elsystem eller säga att de inte kan hjälpa dig.
(och troligen tycka att du är svår att ha att göra med, men undviker troligen att säga det till dig)

Här är elsystemet inget sådant problem. Elsystemet på denna moped sitter ihop med tändningen med en kontakt som väldigt lätt tas ur, och tändingen fungerar oberoende av detta. Man missar dock möjligheten att ha tändningslås.

Gällande att be dem ta bort delarna så är det ju också en fråga om arbetstid. De debiterar 80€ per timme, och 6x80 är 480€. Mycket bättre summa än 700€, men om de skall ta bort delarna så tillkommer ju fler timmar. Blir att kontakta konstumentombudsman i förstahand tror jag.

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Här är elsystemet inget sådant problem. Elsystemet på denna moped sitter ihop med tändningen med en kontakt som väldigt lätt tas ur, och tändingen fungerar oberoende av detta. Man missar dock möjligheten att ha tändningslås.

Gällande att be dem ta bort delarna så är det ju också en fråga om arbetstid. De debiterar 80€ per timme, och 6x80 är 480€. Mycket bättre summa än 700€, men om de skall ta bort delarna så tillkommer ju fler timmar. Blir att kontakta konstumentombudsman i förstahand tror jag.

Har du inte godkänt att de ska montera dig delarna ska du heller inte betala för arbetet. Således ska det inte kosta någonting, om du inte har sagt att de ska köpa in och byta ut delar.

Man måste få ett kostnadsförslag innan någonting händer med en service.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför priserna du anger är i Euro och inte i Kronor? Är det i utlandet? I sådana fall är det ju svårt att säga mycket om gällande konsumentskydd.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Precis, konsumenten måste ha accepterat att de skulle byta delarna annars kan de inte debitera dig enligt konsumentköplagen.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Tjenare! Lämnade in min moped på service till ett mycket väl ansett företag här i närheten för att dom skulle försöka få ordning på den, efter att jag inte själv fått det, och diverse konsulterade mycket duktiga mekaniker inte heller rått på den. Mopeden hade vid inlämningstillfället en hel del splitternya delar monterade, som jag kan garantera till 100% att var korrekt monterade och inte felaktiga på minsta vis.

Då jag beskrev felet för dom på verkstaden och berättade vad som var nytt och bytt så sa dom att det verkar som en helt vanlig förgasarinställning. Sedan då dom skulle börja så ringde dom och sa att det kommer blir väldigt dyrt. Jag hade inga kåpor eller elsystem på mopeden då jag lämnade in den, eftersom jag inte gillar att folk pillar på mina saker mer än nödvändigt, och plus att dessa saker har jag helt på klart hur skall fixas. Berättade då att de skall skita i allt utom motorn. Ringde hursomhelst dit i lördags då jag inte hade hört något på en vecka, och då hade dom bytt ut jättemycket delar som inte behövde bytas, och dessutom köpt dom. Nu igår så ringde en mekaniker och sa att det lönar sig inte att fortsätta skruva den eftersom kostnaden redan är uppe i 700€ och det blir jättemycket dyrare här efter.

Men inte fan skall väl jag behöva betala 700€ för något som dom inte ens gjort, och för delar som inte ens behövs?!

Känns ju lagom bra att betala för ett ogjort arbete, med pengar som jag verkligen inte har!

Finns det något lagligt sätt att undgå att betala fördethär, iom att jag inte tekniskt sett rent ut sagt att dom inte FÅR byta dessa delar, bara avrått ifrån det eftersom jag är helt säker på att dom inte har minsta fel? Har även skruvat tillräkcligt många timmar för att veta att de som de enligt egen utsago fått uträttat på 6timmar är helt patetiskt lite, och i stil med vad jag skulle göra på max 2.

Tack på förhand

Skrivet av Streamdog:

Precis, konsumenten måste ha accepterat att de skulle byta delarna annars kan de inte debitera dig enligt konsumentköplagen.

Kan nog vara värt att nämna att Karleby ligger i Finland. Tvivlar på att svensk lagstiftning är överförbart helt och hållet där.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Kan nog vara värt att nämna att Karleby ligger i Finland. Tvivlar på att svensk lagstiftning är överförbart helt och hållet där.

Nej då blir det knivigare att svara och ge tips till TS.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Är det en Peugeot?

En kollega hade problem med 2 olika Peugeotmopeder som inte gick rent/som de ska.
Verkstaden gav upp och de är nu sålda som renoveringsobjekt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Misstänker att Finland har generösa konsumentlagar.
I annat fall så har EU internationella konsumentlagar som gäller över respektive lands lagar. EU-länders konsumentadministration ska agera utifrån dessa regler. Finska konsumentverket: http://www.kkv.fi/sv/
Eller så kanske KO hjälpa dig, ingen aning faktiskt.

Sen är det ju svårt att veta om ärendet i sig. De har väl lagat det som de tror är orsaken till problemet, det som de har blivit tillsagda att göra? Däremot så tycker man att om de inte kan fixa problemet så får de väl skicka den vidare, utan att ta ut för eget arbete såklart.
Som att jag skulle ta betalt för att göra en hemsida och sen bara, nej jag vet inte hur jag ska lösa detta... tack o hej.

Står lite allmänt om enforcement och konsumentskydd här: http://europa.eu/index_en.htm.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Det du skriver är väldigt luddigt ...

Vad har de gjort för så mycket pengar ? Bytt ut hela motorn ?

Vad är det som säger att de vet att de kan rätta till felet genom att byta mer ?

Vore intressant att veta exakt vilka åtgärder det handlar om.. en mopedmotor är inte så fruktansvärt komplicerad ...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Här är elsystemet inget sådant problem. Elsystemet på denna moped sitter ihop med tändningen med en kontakt som väldigt lätt tas ur, och tändingen fungerar oberoende av detta. Man missar dock möjligheten att ha tändningslås.

Gällande att be dem ta bort delarna så är det ju också en fråga om arbetstid. De debiterar 80€ per timme, och 6x80 är 480€. Mycket bättre summa än 700€, men om de skall ta bort delarna så tillkommer ju fler timmar. Blir att kontakta konstumentombudsman i förstahand tror jag.

Du ska inte betala en krona för arbetstiden det tar att plocka av delarna du inte har godkänts ska monteras på samma sätt som du inte ska betala en krona för att köpa in och montera delar du inte godkänt.

Nu vet vi ju inte vad de har bytt eller exakt hur finska? regler ser ut, men har du bett dom kolla över motorn och de bytt något annat så är de långt utanför vad de kan göra utan att fråga dig först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det du skriver är väldigt luddigt ...

Vad har de gjort för så mycket pengar ? Bytt ut hela motorn ?

Vad är det som säger att de vet att de kan rätta till felet genom att byta mer ?

Vore intressant att veta exakt vilka åtgärder det handlar om.. en mopedmotor är inte så fruktansvärt komplicerad ...

Nej motorn är verkligen inte komplicerad. Det dom har gjort går att göra på runt 1 timme, det är säkert iaf. Ett förgasarbyte, ett cylinderbyte, svänghjul och tändning hann dom med på den tiden. Pga att inga kåpor är monterade eller elsystem så går det ännu fortare.

Det som var nytt var cylindern, förgasaren och tändingen. (dom visste om det, och jag sa att jag är 100% säker att felet inte ligger däri).
Nästa steg skulle enligt dom vara att öppna motorn, men det rekommenderade dom inte (låter konstigt att byta en hel drös delar som inte behöver bytas till hutlösa priser och sedan rekommendera att inte göra jobbet klart), och jag satte stop där och tillät dem inte ens att fortsätta.

Skrivet av lanbonden:

Du ska inte betala en krona för arbetstiden det tar att plocka av delarna du inte har godkänts ska monteras på samma sätt som du inte ska betala en krona för att köpa in och montera delar du inte godkänt.

Nu vet vi ju inte vad de har bytt eller exakt hur finska? regler ser ut, men har du bett dom kolla över motorn och de bytt något annat så är de långt utanför vad de kan göra utan att fråga dig först.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheFlyingFin:

Nej motorn är verkligen inte komplicerad. Det dom har gjort går att göra på runt 1 timme, det är säkert iaf. Ett förgasarbyte, ett cylinderbyte, svänghjul och tändning hann dom med på den tiden. Pga att inga kåpor är monterade eller elsystem så går det ännu fortare.

Det som var nytt var cylindern, förgasaren och tändingen. (dom visste om det, och jag sa att jag är 100% säker att felet inte ligger däri).
Nästa steg skulle enligt dom vara att öppna motorn, men det rekommenderade dom inte (låter konstigt att byta en hel drös delar som inte behöver bytas till hutlösa priser och sedan rekommendera att inte göra jobbet klart), och jag satte stop där och tillät dem inte ens att fortsätta.

Vad är det kvar att öppna i motorn som man inte redan öppnat när man bytt cylinder, svänghjul och förgasare? Det är väl bara växellådan kvar då som möjligtvis kan klassas som motor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad aerox motor då kan du få gött drag i moppen om det nu är det du är ute efter.

70cc samt rör med expansionskammare är grejer det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad är det kvar att öppna i motorn som man inte redan öppnat när man bytt cylinder, svänghjul och förgasare? Det är väl bara växellådan kvar då som möjligtvis kan klassas som motor.

Veven, växellådan och kopplingen typ. Däri ligger dock inte felet, eftersom det tog några försök att få ihop växellådan rätt (minsta bricka fel så funkar inte lådan alls)

Men alla jag hittils har pratat med har avrått helt från att pröjsa för skiten så jag gör då inte det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Köp en begagnad aerox motor då kan du få gött drag i moppen om det nu är det du är ute efter.

70cc samt rör med expansionskammare är grejer det

Skulle gärna göra det om jag hade en extra ram, en supermotard med liggande Minarelli motorn skulle behöva sjuk modifikation och ändå vara så ostabilt så den inte skulle gå att köra

Permalänk
Inaktiv

Fixade grannens sådan motor och det behövdes bara byta packning mellan vevhuset då komp läckte ut där så blandningen inte kom upp i förbränningsrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Fixade grannens sådan motor och det behövdes bara byta packning mellan vevhuset då komp läckte ut där så blandningen inte kom upp i förbränningsrummet.

Har aldrig tänkt på det på det sättet, enda jag vet är att det är något som orsakats med tiden, för strax efter renoveringen gick den som den skulle, men blev sämre och sämre hela tiden. Byter båda dessa då jag får tillbaks mopeden så skall jag se vad den säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad är det kvar att öppna i motorn som man inte redan öppnat när man bytt cylinder, svänghjul och förgasare? Det är väl bara växellådan kvar då som möjligtvis kan klassas som motor.

Packboxarna för vevaxeln (plus ramlagrena) och packningar mellan blockhalvorna (om det är en med två halvor vill säga annars är det fler packningar) i vilket fall som helst så krävs det en klyvning av motorn för att byta dessa.
Läcker någon/något av dessa så får man dålig vevhuskomperision och får därmed upp betydligt mindre bränsle/luft blandning till förbränningsrummet (och man får samtidigt ut avgaserna sämre för avgaserna trycks ut av bränsle/luft blandingen strömmen som kommer från kanalerna).
Är det tex den vänstra packboxen som läcker men inte den högra så får man även en ojämn bränsle/luft blandning från vänster och höger kanal vilket i sin tur gör att avgaserna inte trycks ut på alls samma sätt.

Är ramlagrena lite glappa så är risken stor att packboxarna läcker lite även fast dom kanske är helt nya.
Och det räcker med att det är ett väldigt litet läckage för att det ska märkas i effekt/ojämn tändning/dålig tomgång/etc.

Nu har jag ingen erfarenhet av nytt skit (nyaste är honda mb/mt50) men till mb/mt50 så är cdi och tändspole ett stort problem för trimmare.
Pirat delar kan funka kanon men delen brevid av exakt samma märke/modell funkar knappt alls.
Det är då främst hur mycket dom klarar att varva det är mer heller mindre standard att pirat cdi och tändspole lägger av vid 6000-7000 varv och kan då börja bluddra/skjuta och sen tar man honda orginal cdi och tändspole och samma motor utan en enda ändring förutom cdi och tändspole varvar 10k+ utan problem.

Problemet är att honda orginal delar knappt går att hitta troligen för att dom kostar betydligt mer och därmed inga säljare/butiker som tar in dom vilket gör att man får leta på tradera/blocket/ebay efter orginal delar plockade från gamla moppar (och ge 2-3 gånger av vad nya pirat delar kostar).

Så frågar har du orginal delar till tändningen?
Och även om svaret är JA så är vissa org delar till nytt skit strypta (dvs varvstopp) har jag hört.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Packboxarna för vevaxeln (plus ramlagrena) och packningar mellan blockhalvorna (om det är en med två halvor vill säga annars är det fler packningar) i vilket fall som helst så krävs det en klyvning av motorn för att byta dessa.
Läcker någon/något av dessa så får man dålig vevhuskomperision och får därmed upp betydligt mindre bränsle/luft blandning till förbränningsrummet (och man får samtidigt ut avgaserna sämre för avgaserna trycks ut av bränsle/luft blandingen strömmen som kommer från kanalerna).
Är det tex den vänstra packboxen som läcker men inte den högra så får man även en ojämn bränsle/luft blandning från vänster och höger kanal vilket i sin tur gör att avgaserna inte trycks ut på alls samma sätt.

Är ramlagrena lite glappa så är risken stor att packboxarna läcker lite även fast dom kanske är helt nya.
Och det räcker med att det är ett väldigt litet läckage för att det ska märkas i effekt/ojämn tändning/dålig tomgång/etc.

Nu har jag ingen erfarenhet av nytt skit (nyaste är honda mb/mt50) men till mb/mt50 så är cdi och tändspole ett stort problem för trimmare.
Pirat delar kan funka kanon men delen brevid av exakt samma märke/modell funkar knappt alls.
Det är då främst hur mycket dom klarar att varva det är mer heller mindre standard att pirat cdi och tändspole lägger av vid 6000-7000 varv och kan då börja bluddra/skjuta och sen tar man honda orginal cdi och tändspole och samma motor utan en enda ändring förutom cdi och tändspole varvar 10k+ utan problem.

Problemet är att honda orginal delar knappt går att hitta troligen för att dom kostar betydligt mer och därmed inga säljare/butiker som tar in dom vilket gör att man får leta på tradera/blocket/ebay efter orginal delar plockade från gamla moppar (och ge 2-3 gånger av vad nya pirat delar kostar).

Så frågar har du orginal delar till tändningen?
Och även om svaret är JA så är vissa org delar till nytt skit strypta (dvs varvstopp) har jag hört.

Org CDI är strypt vid 10k rpm, så inget problem.egebtligen, men eftersom jag har ett effektrör med kurva från 8500-12500rpm så blir dett väldigt otrevligt att åka så. Har dock kvar den, men misstänker den inte ger ström till generatorn eftersom batteriet alltid blev.tomt med den. Original stator har jag dock inte, 2 kablar hade legat emot avgasröret och smält.
Men tack för ditt inlägg, bättre svar.en jag fått på en enda moppesida!

Värt att tilläga kanske, att direkt efter renoveringen så gick den.som.den.skulle, men under en.provtur blev den svagare och svagare hela tiden tills den inte orkade gå på tomgångsvarv utan fullgas, och därifrån har jag inte fått lyft den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har läst lite juridik. Jag har för mig att de får byta relevanta delar/kritiska delar som är relevant för att den ska funka ordentligt, utan att säga till dig. Men det är påslag på max 15% utöver uttalat pris. Är ett pris på 800 Euro ett rimligt pris för en förgasarrengöring? Nej.

edit: KTjL par 36§ säger exakt detta. https://lagen.nu/1985:716#P36S1

Permalänk
Medlem

Och hur mycket finsk juridik har du läst?
För om du läst tråden så har du sett att det handlar om Finland!
Visst en hel del är säkert väldigt likt MEN vet du EXAKT vad?

Vid/efter provkörningen tog du av toppen/cylinder och tittade om nåt hänt?
Jag tycker det låter som att den nöp/skar troligen av för lite olja/bensin.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Och hur mycket finsk juridik har du läst?
För om du läst tråden så har du sett att det handlar om Finland!
Visst en hel del är säkert väldigt likt MEN vet du EXAKT vad?

Vid/efter provkörningen tog du av toppen/cylinder och tittade om nåt hänt?
Jag tycker det låter som att den nöp/skar troligen av för lite olja/bensin.

För lite olja lär den inte fått, ett smärre räknefel gjorde att den gått med 5-6% olejblandning, rekommenderad är 2,5 och max 3,5 vid inkörning. Vet att oljan gör att den går sämre, men.inte såpasa mycket, och ja, allt sådant är kollat, vilket dom.även tydligen gjort på verkstaden och inte hittat något fel, vilket jag även försäkrat dom om att inte finns.

Något kostnadsförslag i sig självt gav dom inte ens från början, fick höra att vi ska kolla på den och se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En 2t motor kan skära av för mycket olja.

Detta då bränsleblandningen blir mager och motorn går på tok för varmt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.