Baslåda & dragning av kablar ( Peugeot 206 cc 2.0L -03 )

Permalänk
Medlem

Baslåda & dragning av kablar ( Peugeot 206 cc 2.0L -03 )

Tjena!

Har nu då en bil som jag håller på att fixa bättre ljud till. Än så länge har jag fixat ny stereo och högtalare för fram och bak men det återstår fortfarande en baslåda till bagaget, det jobbiga är dock att jag har väldigt begränsat med utrymme.

Jag har då en Peugeot 206 cc, alltså med nerfällbart tak på. För att man ska kunna fälla ner detta tak så drar man över ett tyg, som en gardin som en försäkring så taket inte kan slå i något när det fälls bak, dock så är det resterande utrymmet inte så stort. Har gjort en bild på Paint hur detta ser ut i mått så ni får en bild, hoppas ni förstår bilden.

Märket GAS hör jag mest om att det är lite överprisat och inte riktigt så bra kvalité för pengarna men kan ha fel, jag vill gärna då få tips om vad för baslåda ni tycker jag ska skaffa och så den passar såklart.

Det kvittar om det är en ny eller gammal baslåda, så länge det är bra saker

Min budget ligger på ca 3000:-

Denna budget är inklusive förstärkare. Är såklart öppen för både passiv och aktiv baslåda. Så jag söker förstärkare och baslåda helt enkelt.

Öppen för alla idéer!

Permalänk
Vila i frid

Musikstil? Basreflex låter alltid lite brötigare än en sluten låda. Basreflex blir alltid mer lättdriven att skaka loss tandfyllingar med. Om du inte gör lådan själv bör en snickare bör kunna fixa en i ditt format med 22 mm MDF för runt 1k. För tre tusen kronor blir det inte mycket till kvalitet så det är nog hugget som stucket vad du monterar + ett snikigt klass-D steg.

Svårt att komma under 3k inklusive allt. Kika lite på begagnade prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Musikstil? Basreflex låter alltid lite brötigare än en sluten låda. Basreflex blir alltid mer lättdriven att skaka loss tandfyllingar med. Om du inte gör lådan själv bör en snickare bör kunna fixa en i ditt format med 22 mm MDF för runt 1k. För tre tusen kronor blir det inte mycket till kvalitet så det är nog hugget som stucket vad du monterar + ett snikigt klass-D steg.

Svårt att komma under 3k inklusive allt. Kika lite på begagnade prylar.

Jadu, min musikstil varierar från allt mellan lugna låtar till lite mer rockiga. Dock mest stilen inom chillstep/dubstep. Jo jag vet att min budget är rätt låg, så får hoppas att jag hittar någon begagnat eller så. Sen alla som kostar lite mer verkar också större och som sagt, mitt utrymme är väldigt begränsat tack vare taket.

Du pratar om klass-D steg alltså slutsteg? Kan du förklara lite mer om det, detta är helt nytt för mig, första bilen jag äger så allt som görs på den blir då också bland det första. Vet inte så mycket vad som är bra och inte.

Det som jag nyligen har köpt till bilen är detta.
Stereo: http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-deh-1700ub.html
Främre högtalare: http://www.brl.se/sv/artiklar/audison-apx-65-2-vags-koaxialki...
Bakre högtalare: http://www.brl.se/sv/artiklar/audison-apx-4-koaxialhogtalare-...

EDIT: Jag hade tänkt mig nåt i stil med denna: http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-active-62.html
Men det kanske är "mycket" bättre att skaffa begagnat? Eller hur ser du på det?

Permalänk
Vila i frid

Lådans storlek uträknade med de mått du angav blir ca 150 liter. Den låda du länkar till är på 10 liter. 6,5" högtalare flyttar mindre luft jämfört med 8" och 10". 2x12" brukar vara för stort i en personbil. Om man vevar ned sidorutorna och ljudbilden blir väsentligt bättre vet man att högtalarna skulle må bättre i ett större fordon. Vill du ha tajt bas men inte så himla högt skulle 6,5'orna funka.

Klass-D slutsteg ger mycket effekt för sitt lilla format. Värmeutvecklingen blir även den mycket lägre än för ett klassiskt A/B steg. Klass-D används mest för bas då switchfrekvensen för pulsbredden (pwm) kan ge elak distortion. Mer läsning @ http://www.extron.com/company/article.aspx?id=ts122001&versio...

Permalänk
Medlem

http://nardik.se/produkt/DLS-ACTIVE-62

liten och smidig och låter rätt bra, köpte en byggsats när det fanns. nu verkar bara den där finnas. annars kan du nog köpa 6.5 elmenten och bygga själv.
Dom spelar högre än man kan tro, var många som sprang bak och kollade om jag ändå inte gömde nått större därbak.
annars kan 6x9or i hatthyllan låta bra med en slutsteg.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Lådans storlek uträknade med de mått du angav blir ca 150 liter. Den låda du länkar till är på 10 liter. 6,5" högtalare flyttar mindre luft jämfört med 8" och 10". 2x12" brukar vara för stort i en personbil. Om man vevar ned sidorutorna och ljudbilden blir väsentligt bättre vet man att högtalarna skulle må bättre i ett större fordon. Vill du ha tajt bas men inte så himla högt skulle 6,5'orna funka.

Klass-D slutsteg ger mycket effekt för sitt lilla format. Värmeutvecklingen blir även den mycket lägre än för ett klassiskt A/B steg. Klass-D används mest för bas då switchfrekvensen för pulsbredden (pwm) kan ge elak distortion. Mer läsning @ http://www.extron.com/company/article.aspx?id=ts122001&versio...

1:
Okej så jag antar att du tycker jag borde bygga en låda som passar just för mig?
För i sådana fall, hur ska jag konstruera den för bästa möjliga ljud i mitt bagage?
Ska den vara som en plattare rektangel med två högtalare som pekar uppåt eller ska dom helst riktas bakåt eller vad är bäst?

2:
Exempelvis en sådan här: http://nardik.se/produkt/JL-AUdio-CP108LG-W3V3
Fast betydligt större högtalare så hade jag ju kunnat lägga denna ner i bagaget.
Verkar dock inte hitta en sådan :s

3:
Hittade denna med: http://nardik.se/produkt/JL-Audio-CP208LG-W3V3
Hade den gått lägga ner? Och hur är märket, aldrig hört talas om märket förut :s

4:
Ytterligare ett exempel, ta denna och lägga den ner med 2 10" högtalare i.
http://www.brl.se/sv/artiklar/bassworx-baslada-2x10-tum-truck...

Permalänk
Vila i frid

Det är omöjligt att berätta vad som är bra ljud för just dig. Du måste lyssna själv - och räkna med att du förmodligen kommer att bygga om efter ett tag.

Om du köper t.ex. http://nardik.se/produkt/DLS-ACTIVE-62 finns ju möjligheten att designa en större låda om ljudet blir för tajt. Har du specarna för högtalarna finns det program som hjälper dig räkna ut optimal lådvolym och dämpning, både som sluten och basreflex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

1:
Okej så jag antar att du tycker jag borde bygga en låda som passar just för mig?
För i sådana fall, hur ska jag konstruera den för bästa möjliga ljud i mitt bagage?
Ska den vara som en plattare rektangel med två högtalare som pekar uppåt eller ska dom helst riktas bakåt eller vad är bäst?
2: ......

* En anpassad låda kommer (nästan) alltid prestera bättre än en färdigbyggd. Helt enkelt då en färdigbyggd är konstruerad för att passa i så många olika bilar som möjligt men en anpassad har man ju byggd enbart för sin egen modell (förmodligen).

Att säga vad som blir bäst av att köra bakåt alternativt uppåt är dock svårt - om du inte redan har gjort det skulle jag rekommendera att googla runt på olika forum och se om andra personer testat båda alternativen i just din modell.

* Om du skulle välja att bygga själv - glöm ej merkostnaden detta innebär. Ex:
MDF-board 19mm ~ 200:-
Tyg + lim ~ 200:-
Kabelkit + säkringar m.m. ~ 500:- (behövs dock även om du köper färdigbyggd)

Så innan du ens köpt några element / slutsteg har redan 1000:- försvunnit. Värt att tänka på så man inte låser sig vid att hela budgeten enbart består av elementen / slutsteget.

* JL Audio är ett riktigt bra märke! Har varit med i gamet väldigt länge och håller generellt grym kvalitetsnivå.

* Har du funderat över möjligheten att köra front-sub? Vet inte hur utrymmet ser ute framme vid passageraren på en 206cc men kan vara något att överväga iaf. Jag kör just nu i min pendlarbil en JL Audio 6W3 som just frontsub och med tanke på hur lite utrymme denna tar är jag helnöjd med prestandan.

Lycka till med ditt baslådebyggande!

Permalänk
Medlem

När jag höll på med bas bygge i bil använde jag Probox2000 den var en fin hjälp för att få till storleken för baslådan vet inte om det går att köpa den än i dag äller om den funkar i win7 eller nyare op
när jag hade min var det i win 2k som jag hade då har förvisso kvar skivan och licensen men har inte byggt nån låda på flera år nu.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ompax:

* En anpassad låda kommer (nästan) alltid prestera bättre än en färdigbyggd. Helt enkelt då en färdigbyggd är konstruerad för att passa i så många olika bilar som möjligt men en anpassad har man ju byggd enbart för sin egen modell (förmodligen).

Att säga vad som blir bäst av att köra bakåt alternativt uppåt är dock svårt - om du inte redan har gjort det skulle jag rekommendera att googla runt på olika forum och se om andra personer testat båda alternativen i just din modell.

* Om du skulle välja att bygga själv - glöm ej merkostnaden detta innebär. Ex:
MDF-board 19mm ~ 200:-
Tyg + lim ~ 200:-
Kabelkit + säkringar m.m. ~ 500:- (behövs dock även om du köper färdigbyggd)

Så innan du ens köpt några element / slutsteg har redan 1000:- försvunnit. Värt att tänka på så man inte låser sig vid att hela budgeten enbart består av elementen / slutsteget.

* JL Audio är ett riktigt bra märke! Har varit med i gamet väldigt länge och håller generellt grym kvalitetsnivå.

* Har du funderat över möjligheten att köra front-sub? Vet inte hur utrymmet ser ute framme vid passageraren på en 206cc men kan vara något att överväga iaf. Jag kör just nu i min pendlarbil en JL Audio 6W3 som just frontsub och med tanke på hur lite utrymme denna tar är jag helnöjd med prestandan.

Lycka till med ditt baslådebyggande!

Tackar för ditt utförliga svar!

Ja man får ju inte glömma kringkostnaderna men de är jag relativt medveten om. Men kommer nog lägga runt 3-4000 på baslåda ink. förstärkare.

Angående front-sub så kommer det nog inte gå. Bilen är redan väldigt begränsad till 2 platser att sitta på och jag vill gärna kunna ha en passagerare där. De två resterande sätena bak får endast småbarn plats vid så där hade jag tänkt att ha väskor osv, medan bagaget håller min baslåda och eventuellt mindre prylar.

Förstår att en färdigbyggd låda kommer nog prestera bättre men jag känner nog ändå att en redan färdigbyggd hade passat mig, visst jag gillar bra ljud men jag kan inte tillräckligt mycket om det osv för att kunna höra finare skillnader som många fantaster kan göra.

Tror ändå att detta kan vara något, denna enligt mina beräkningar ska få plats, så ska man bara hitta rätt element till den med som passar för den volymen. http://www.brl.se/sv/artiklar/bassworx-baslada-2x10-tum-truck...
Dock angående den lådan jag nu länkade, vad jag har hört och läst så låter en sluten låda allmänt bättre, då en basreflex ska förstärka vissa frekvenser om jag har förstått detta rätt. Kan man bara täppa till hålet till den eller ska det göras på ett bättre sätt ifall jag ska göra den som en sluten låda?

Permalänk
Medlem

Har nu kollat runt rätt mycket på alla möjliga butiker och jag kommer mest bara fram till två alternativ. Först så känner jag dock att det är bättre för min del att köpa en redan ihopsatt baslåda, alltså inte baslådan ensam och sedan högtalare.

De två alternativen jag funderar mellan är dessa:

1: http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-active-62.html
&
2: http://www.brl.se/sv/artiklar/jl-audio-baslada-2x-10.html med slutsteget http://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-gx-a3001.html

Lite osäker mellan dessa två, vilket som blir bäst för mig. Slutsteget är rätt billigt och kanske i den sämre klassen?

EDIT: Istället för 2 så hittade jag dessa, samma högtalare fast billigare och ett betydligt bättre slutsteg, dock ger slutsteget mer RMS än högtalarna men inte mycket, fortfarande okej?
http://nmiab.se/bashogtalare/fardiga-baslador/jl-audio-basswe...
http://nmiab.se/slutsteg/1-kanal/audison-sr1d.html?ref_lp=pri...

Permalänk

hur sitter reservhjulet på bilen?

om det inte sitter under bilen som på äldre peugeot utan i en plåtbalja under golvet inne i bagagen så finns det lådor att köpa som passar i den baljan med inbyggt steg.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

hur sitter reservhjulet på bilen?

om det inte sitter under bilen som på äldre peugeot utan i en plåtbalja under golvet inne i bagagen så finns det lådor att köpa som passar i den baljan med inbyggt steg.

Finns inget reservhjul, det körs med punka på burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

EDIT: Istället för 2 så hittade jag dessa, samma högtalare fast billigare och ett betydligt bättre slutsteg, dock ger slutsteget mer RMS än högtalarna men inte mycket, fortfarande okej?
http://nmiab.se/bashogtalare/fardiga-baslador/jl-audio-basswe...
http://nmiab.se/slutsteg/1-kanal/audison-sr1d.html?ref_lp=pri...

Det valet är nog inte alls dumt. Som sagt så tillverkar JL Audio produkter av bra kvalitet och Audison är inte mycket sämre dem.

Dock brukar jag generellt vid inköp gå enligt tumregeln "1 kr bas = 2 kr slutsteg", men tror ändå att den kombinationen du länkade kommer fungera bra ihop.

Angående att slutsteget har mer RMS än högtalarna så har detta inte egentligen några nackdelar. Du skulle nog utan problem kunna köra ett slutsteg med 800+W RMS till de högtalarna, men det man får tänka på då är att man använder gain-kontrollen med förnuft och måtta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ompax:

Det valet är nog inte alls dumt. Som sagt så tillverkar JL Audio produkter av bra kvalitet och Audison är inte mycket sämre dem.

Dock brukar jag generellt vid inköp gå enligt tumregeln "1 kr bas = 2 kr slutsteg", men tror ändå att den kombinationen du länkade kommer fungera bra ihop.

Angående att slutsteget har mer RMS än högtalarna så har detta inte egentligen några nackdelar. Du skulle nog utan problem kunna köra ett slutsteg med 800+W RMS till de högtalarna, men det man får tänka på då är att man använder gain-kontrollen med förnuft och måtta.

Toppen, tack för ditt svar!
Anser du att min redigerade "2" med en bättre förstärkare är bättre än val 1? Att jag kommer få ut betydligt bättre ljud eller delvis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Toppen, tack för ditt svar!
Anser du att min redigerade "2" med en bättre förstärkare är bättre än val 1? Att jag kommer få ut betydligt bättre ljud eller delvis?

Har inte testat något av dem så mitt svar kommer enbart vara ett antagande. Dock skulle jag utan tvekan valt Audison-steget trots den extra prislappen på 700:- eller vad det nu var. Tror nog det hopp i kvalitet man får mellan Audison / JBL modellerna rättfärdigar denna summa. I början av min "bilstereo-karriär" köpte jag exempelvis några slutsteg för <1000:- och blev sällan 100% nöjd med något...

Permalänk
Medlem

Gå med i billjuds gruppen köp/sälj på facebook. Där finner du oftast begagnade kvalitets grejer.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ompax:

Har inte testat något av dem så mitt svar kommer enbart vara ett antagande. Dock skulle jag utan tvekan valt Audison-steget trots den extra prislappen på 700:- eller vad det nu var. Tror nog det hopp i kvalitet man får mellan Audison / JBL modellerna rättfärdigar denna summa. I början av min "bilstereo-karriär" köpte jag exempelvis några slutsteg för <1000:- och blev sällan 100% nöjd med något...

Det blev en Audison SR1D som slutsteg och baslådan JL Audio CS210-WXv2. Kände att det var mest prisvärt då det var sådan stor rea på en hemsida på slutsteget, och baslådan var billigare där också om man jämför med BRL.

Hoppas allt funkar som det ska med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Det blev en Audison SR1D som slutsteg och baslådan JL Audio CS210-WXv2. Kände att det var mest prisvärt då det var sådan stor rea på en hemsida på slutsteget, och baslådan var billigare där också om man jämför med BRL.

Hoppas allt funkar som det ska med

Vad kul!

Uppdatera gärna när du installerat allt med intryck över hur resultatet blev

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ompax:

Vad kul!

Uppdatera gärna när du installerat allt med intryck över hur resultatet blev

Tjena igen! Kommer tillbaka med lite frågor angående kablar. Jo det är så att min bror har kablar som han använde till sin för ett par år sedan som jag kunde använda men vad jag såg på hans strömkabel så är den 6 mm², enligt en kille på BRL.se så skulle jag använda ett kit där det va 20 mm². Betyder detta att jag inte kan använda den kabeln eller funkar det ändå? Mitt slutsteg är länkat högre upp i tråden.

Om jag nu inte kan det så måste jag helst beställa strömkabel/jordkabel snarast för att få det gjort och BRL verkar vara extremt dyra inom 20 mm² kablarna för det är det enda jag behöver, har redan högtalarkablarna m.m.

Vet du också vilken "A" säkringen ska ha? Killen på BRL sa mellan 40-80 men det låter som ett lite väl stort spelrum?

EDIT: ett kabel-kit verkar mycket billigare men det hänger med saker jag inte behöver.. :/

Permalänk

Hej!

Det beror ju lite på hur lång strömkabeln kommer att bli. Har du batteriet nära tror jag att du kan köra på 16mm2. Är det upp mpt 4-5 meter kanske du ska överväga 20mm2.

Säkringen är ju till för att skydda kabeln mot brand. Du får inte säkra av för mer än vad kabeln tål.

Slutsteget är i sig säkrat på 40A. Alltså borde du kunna komma undan på 40A på en 16mm2 kabel eller lite högre på en 20mm2.

Det brukar finnas tabeller att titta på när det gäller avsäkringar på kablar.

Kolla även biltema och liknande. Dom brukar väl ha ok priser på strömkablar.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Tänk på att ett Klass-D steg kan ge ut störningar och göra så du får sämre mottagning på radion.
Här kan du även se vilken säkring som är rekommenderad till grovheten på kabel.
The strange thing about this graphic is that it says nothing about wire length.
So that indicates that the numbers only relate to wire heating per unit length, and not about voltage drop.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Jag skulle INTE köpa en baslåda till bagaget på den bilen.
Har själv en 206 CC så jag vet hur den ser ut. Jag har köpt framsystem med slutsteg och ny stereo, och om du ska ha baslåda så har du två val:

1. En platt baslåda som du monterar under handsfacket, alternativt under sätet. Det finns rätt bra grejer.

2. Få en formbyggd låda till det lilla baksätet.

Anledningen till varför du inte ska ha i bagageluckan är för att den är helt separerad från bilens kupe. Om du åker uppfällt så kommer du bara spela för bagageluckan och ute. Inne i bilen kommer du knappt höra basen ALLS. Åker du nerfällt så kommer det låta jävligt konstigt med basen mufflad i en separerad bagagedel.

Nä, ta mitt råd och köp plattare baslådor och montera under sätet, under handsfacket eller få en formbyggd för just baksätet. Slösa inte dina pengar.

EDIT: Såg precis att du redan köpt grejer. Hoppas du inte monterar det i bak bara. Har du otur (beroende på tryck) så kanske rutan eller plåten får men av basen. Tänk på att det är väldigt litet utrymme och tak/ruta ligger såpass nära basarna så luften som pumpas kanske får det att gå åt h-vete.. :/ Vet inte hur det är riktigt men du får garanterat bättre ljud om du monterar den där i en snygg ram i baksätet. Dessutom vet jag inte om kablarna du drar hamnar i fara pga alla pumpar och fästen till cabben.

Visa signatur

En bra speldator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Tjena igen! Kommer tillbaka med lite frågor angående kablar. Jo det är så att min bror har kablar som han använde till sin för ett par år sedan som jag kunde använda men vad jag såg på hans strömkabel så är den 6 mm², enligt en kille på BRL.se så skulle jag använda ett kit där det va 20 mm². Betyder detta att jag inte kan använda den kabeln eller funkar det ändå? Mitt slutsteg är länkat högre upp i tråden.

Om jag nu inte kan det så måste jag helst beställa strömkabel/jordkabel snarast för att få det gjort och BRL verkar vara extremt dyra inom 20 mm² kablarna för det är det enda jag behöver, har redan högtalarkablarna m.m.

Vet du också vilken "A" säkringen ska ha? Killen på BRL sa mellan 40-80 men det låter som ett lite väl stort spelrum?

EDIT: ett kabel-kit verkar mycket billigare men det hänger med saker jag inte behöver.. :/

* 6mm² är riktigt klent, gå efter följande guider och anpassa ditt val av grovlek på kabel samt avsäkring efter dem:
Grovlek / Längd på Kabel

Avsäkringstabell

* Angående inköp av strömkablarna finns det ett 21mm² kit på Biltema för 449:- som fungerar bra. Om även detta är i dyraste laget går det säkert komma undan snäppet billigare genom att t.ex. handla från dBAkuten eller liknande webshop.

* Vid inkoppling sedan, glöm inte att dra signalkablar och strömkablar på varsin sida av bilen så du slipper tråkiga störningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komixen:

Jag skulle INTE köpa en baslåda till bagaget på den bilen.
Har själv en 206 CC så jag vet hur den ser ut. Jag har köpt framsystem med slutsteg och ny stereo, och om du ska ha baslåda så har du två val:

1. En platt baslåda som du monterar under handsfacket, alternativt under sätet. Det finns rätt bra grejer.

2. Få en formbyggd låda till det lilla baksätet.

Anledningen till varför du inte ska ha i bagageluckan är för att den är helt separerad från bilens kupe. Om du åker uppfällt så kommer du bara spela för bagageluckan och ute. Inne i bilen kommer du knappt höra basen ALLS. Åker du nerfällt så kommer det låta jävligt konstigt med basen mufflad i en separerad bagagedel.

Nä, ta mitt råd och köp plattare baslådor och montera under sätet, under handsfacket eller få en formbyggd för just baksätet. Slösa inte dina pengar.

EDIT: Såg precis att du redan köpt grejer. Hoppas du inte monterar det i bak bara. Har du otur (beroende på tryck) så kanske rutan eller plåten får men av basen. Tänk på att det är väldigt litet utrymme och tak/ruta ligger såpass nära basarna så luften som pumpas kanske får det att gå åt h-vete.. :/ Vet inte hur det är riktigt men du får garanterat bättre ljud om du monterar den där i en snygg ram i baksätet. Dessutom vet jag inte om kablarna du drar hamnar i fara pga alla pumpar och fästen till cabben.

Tjena! Tackar så hemskt mycket för din åsikt, jag var rädd för detta. Jag hade faktiskt tänkt montera det bak men nu när du säger detta så börjar jag bli lite fundersam. Dock så när taket är uppfällt så är det en gång igenom från bagaget till kupén. Lite osäker hur det är med det nerfällt, men kommer nog testa det i bagaget i alla fall, höjden på baslådan ger ett spelrum från duken (som används för spärr för taket) och basen på nästan 7 cm. Har du testat med en bas i bagaget eller antog du det när du köpte grejer till din bil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ompax:

* 6mm² är riktigt klent, gå efter följande guider och anpassa ditt val av grovlek på kabel samt avsäkring efter dem:
Grovlek / Längd på Kabel

Avsäkringstabell

* Angående inköp av strömkablarna finns det ett 21mm² kit på Biltema för 449:- som fungerar bra. Om även detta är i dyraste laget går det säkert komma undan snäppet billigare genom att t.ex. handla från dBAkuten eller liknande webshop.

* Vid inkoppling sedan, glöm inte att dra signalkablar och strömkablar på varsin sida av bilen så du slipper tråkiga störningar.

Hmm okej, får nog gå på det hos biltema då, det känns ändå helt okej. Slutsteget är ju avsäkrat på 40A så det duger gott med biltema kittet.

Tacksam för dina detaljerade svar, tumme upp för detta

Permalänk
Medlem

Kollade mycket 206cc-forum för just detta. Alla säger samma sak, bas under handsfacket eller sätena.
Har inte testat bagageluckan men kollar man hur bilen är byggd så kommer det spela mer ut genom plåten än in i bilen.
Med din baslåda så skulle jag absolut ha den i baksätet.

Visa signatur

En bra speldator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komixen:

Kollade mycket 206cc-forum för just detta. Alla säger samma sak, bas under handsfacket eller sätena.
Har inte testat bagageluckan men kollar man hur bilen är byggd så kommer det spela mer ut genom plåten än in i bilen.
Med din baslåda så skulle jag absolut ha den i baksätet.

1:
Skulle du då lägga den ner med högtalarna upp eller mot ryggstödet med högtalarna riktade fram mot föraren/passageraren? Lite osäker hur jag ska göra en ram så den ligger stabilt i baksätet och hur man ens får fast den, funderar lite också över om det blir att man sitter för nära basen? Eller vad tror du om detta?

2:
Sedan så undrar jag då eftersom du har gjort det, var satt hålet som du använda för att komma åt med strömkabel till batteriet från slutsteget? Jag hittade ett hål för att komma till stereon under handskfacket för RCA kablarna men för att komma till motor utrymmet, var hittar du det? (Har inte kollat jättenoga på det ännu men när du redan har gjort det så hade det varit kul att få veta)

Permalänk
Skrivet av Tobbe_:

1:
Skulle du då lägga den ner med högtalarna upp eller mot ryggstödet med högtalarna riktade fram mot föraren/passageraren? Lite osäker hur jag ska göra en ram så den ligger stabilt i baksätet och hur man ens får fast den, funderar lite också över om det blir att man sitter för nära basen? Eller vad tror du om detta?

Jag vet inget om bilmodellen, men försök sätta basen så att avståndet från baskonen blir ungefär samma som avståndet till framhögtalarna. Då spar du mycket energi på tidskomp och liknande.

Vidare måste du se till att den sitter ordentligt fast. Man tror att saker kommer flygandes bara om man skulle krocka, men det räcker att nita ganska hårt för att sätta lösa föremål i rörelse.
Alltså är du helt rätt inne på dina funderingar på att sätta fast den ordentligt. Det gäller bara att hitta en lösning.

Finns det bälten i baksätet? Dom brukar sitta skruvade med rejäla bultar. Där kanske det går att hänga på något?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Snabb fråga.

Nu kollar jag närmare på baslådan och på baslådan står det på flera ställen 2 ohm, men sedan på varje högtalare 4 ohm. Kan jag inte köra detta i kontakten med 2 ohm på slutsteget? Blev lite orolig för detta nu, att jag inte kan få ut full RMS längre..

http://www.brl.se/sv/artiklar/audison-sr-1d-monoforstarkare-1...

http://www.brl.se/sv/artiklar/jl-audio-baslada-2x-10.html

Ville gärna ha så jag kunde ha dem i 2 ohms uttaget då slutsteget är 460 RMS där. Kan jag fortfarande detta eller blev allt fel nu?