Permalänk
Skrivet av skog1s:

Ja helt klart mycket mer realistiskt!

Såg ett klipp när en kille gjorde en "skateboard-svävare" av 4 st lövblåsare
Och det funkade att bära en vuxens mans vikt utan problem.

Du råkar inte minnas var du såg detta? Låter mycket intressant att se

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Hjälpsam

Bygger och flyger RC helikopter, quadkopter och flygplan.

För att lyfta ca 20kg behöver du i runda svängar en helikopter som utvecklar ca 10kW, dvs runt 13 hästkrafter, för att få rimlig effektivitet använder du rotorblad på 700mm, dvs du får en rotordisk med rotorhuvud på ungefär 1,5m i diameter. Bladen är gjorda i kolfiber och roterar med runt 2000rpm. Dvs du har en vinkelhastighet på spetsarna på över 500km/h. Om du får en sådan i pannan skalperar du dig genom ben och hjärna (sådana olyckor har skett, sök inte på de bilderna, seriöst, gör det inte).

Då har du en lyftkraft som kan lyfta ditt chassi. Batteri för den utrustningen är i allmänhet runt 5000mAh, dvs 5Ah, vid sådan belastning drar du uppemot 160A-200 ~50V. På full belastning har du inte mer än 2minuter flygtid innan batteriet är slut, och batterierna väger så mycket så man vinner inte mycket flygtid med mer batterier för den extra vikten kräver mer ström etc i en ond cirkel.

För att få bättre flygtid kan du gå över till bensinmotor, då krävs en vass 50cc eller grövre motor för den flygvikten.

Summan, det är komplett och fullständigt livsfarligt att bygga något som har kraft nog att lyfta 20kg och ha den i närheten av människor eller egendom.

Om du vill räkna lite på propeller, motorval, strömförbrukning etc så finns en utmärkt kalkulator här
http://ecalc.ch/xcoptercalc.php?ecalc&lang=en

För att få en uppfattning om storlekarna som behövs för att lyfta uppemot 20kg (med riktigt vass hårdvara i)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalkiller78:

Du råkar inte minnas var du såg detta? Låter mycket intressant att se

Ska leta upp det till dig. Fast har inte tid idag, men det kommer!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalkiller78:

Du råkar inte minnas var du såg detta? Låter mycket intressant att se

Kanske denna?

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2874540/Move-M...

Permalänk
Medlem

Japp!

Den är det
(bra jobbat)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Ska leta upp det till dig. Fast har inte tid idag, men det kommer!

Tackar så mycket

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden men läste att problemet var att du inte ville lyfta den. Varför inte göra en svävare då? Låter mer realistiskt än att den ska flyga med en helikopter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Har inte läst hela tråden men läste att problemet var att du inte ville lyfta den. Varför inte göra en svävare då? Låter mer realistiskt än att den ska flyga med en helikopter

Kolla länken ovanför dig som xp1ratex postade!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Haha, en svävare! Fan va kul om du faktiskt gör en!

Jo, det hade varit kul!

Skrivet av cheben:

Svävare låter mycket mer realistiskt! Ja om gigabyte sponsrar är en bra fråga. Har du något tidigare att visa upp? Iden låter ju passande för dem iaf ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Har tyvärr inget tidigare att visa upp mer än att jag är nuvarande ägaren till NikkoP:s Big Bro Prodigy
om det ens räknas

Skrivet av skog1s:

Ja helt klart mycket mer realistiskt!

Såg ett klipp när en kille gjorde en "skateboard-svävare" av 4 st lövblåsare
Och det funkade att bära en vuxens mans vikt utan problem.

Jag tänkte ju inte köra med lövblåsar direkt utan något lite tystare, men jag tror det kommer funka rätt bra

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Exempel på EDF plattform jag råka springa på tuben. Propparna är inneslutna så lite säkrare men oeffektiva så egentligen ignet alternativ men i framtiden kanske

Permalänk

Några månader sent men det borde gå rent kraftmässigt.
https://www.youtube.com/watch?v=Bfa9HrieUyQ

Permalänk
Skrivet av Fluf:

För att lyfta ca 20kg behöver du i runda svängar en helikopter som utvecklar ca 10kW, dvs runt 13 hästkrafter, för att få rimlig effektivitet använder du rotorblad på 700mm, dvs du får en rotordisk med rotorhuvud på ungefär 1,5m i diameter. Bladen är gjorda i kolfiber och roterar med runt 2000rpm. Dvs du har en vinkelhastighet på spetsarna på över 500km/h. Om du får en sådan i pannan skalperar du dig genom ben och hjärna (sådana olyckor har skett, sök inte på de bilderna, seriöst, gör det inte).

Man kan ju inte säga så, då måste man ju.

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Myllerman:

Exempel på EDF plattform jag råka springa på tuben. Propparna är inneslutna så lite säkrare men oeffektiva så egentligen ignet alternativ men i framtiden kanske

https://www.youtube.com/watch?v=8mkrvf1aLsk&list=PLYPRsG-TUM2...

Sött projekt, men det är inte praktiskt att flyga framåt med en EDF eller EDP, det är en del intressant aerodynamik som sker kring läppen som ställer till det.

Kolla gärna denna videon på varför det inte är lämpligt att mer än hovra med en duct kring fläkt/propeller

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Sött projekt, men det är inte praktiskt att flyga framåt med en EDF eller EDP, det är en del intressant aerodynamik som sker kring läppen som ställer till det.

Kolla gärna denna videon på varför det inte är lämpligt att mer än hovra med en duct kring fläkt/propeller
https://www.youtube.com/watch?v=0stl1U9evzU

Mm såg den, bra video. Kul att han kan fortsätta med hobbyn och göra videos nu när han fått sina "vingar" tillbaks.
Vet dock inte vad det finns för alternativ till EDF om det ska vara säkert på samma gång. TS får nog vänta på någon framtida teknik

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Myllerman:

Mm såg den, bra video. Kul att han kan fortsätta med hobbyn och göra videos nu när han fått sina "vingar" tillbaks.
Vet dock inte vad det finns för alternativ till EDF om det ska vara säkert på samma gång. TS får nog vänta på någon framtida teknik

Jupp, gillar Bruce skarpt även om det finns många sidor på det myntet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

En Intel NUC fasttejpad på en fiskmås

Stackars fiskmås, en Nuc väger väl typ 1 kilo kan jag tänka mig fast vet ej med säkerhet?

Finns pengarna och TS absolut vill ha en flygande dator så är nog bästa sättet att kika på färdiga quad koptrar som klarar vikten, det handlar trots allt om säkerhet också och 10-20 kilo hemmabyggd flygande dator känns lite si sådär vad gäller säkerheten i min mening även om det skulle kunna gå att utföras rent tekniskt?

Permalänk
Medlem

Du får göra en kombo av ballong och drönare.

Permalänk
Hjälpsam

Mer görligt är nog en dator på hjul, som följer dig, troget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Captain_Spock:

Om humlor kan flyga, varför inte datorer?

-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jochman:

Du får göra en kombo av ballong och drönare.

http://i.imgur.com/PHVR0Za.jpg

Nu är detta kanske inte en seriös tråd, men om man försöker denna iden behöver ballongen vara minst 40 kubikmeter, dvs ha en diameter på ca 4.2m...

edit: det är om man har helium i ballongen, har man väte behöver ballongen vara ungefär hälften så stor.(väte är också mer ekonomiskt)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rotkiv42:

Nu är detta kanske inte en seriös tråd, men om man försöker denna iden behöver ballongen vara minst 40 kubikmeter, dvs ha en diameter på ca 4.2m...

edit: det är om man har helium i ballongen, har man väte behöver ballongen vara ungefär hälften så stor.(väte är också mer ekonomiskt)

Väte brinner bra men Helium brinner dåligt vid de förhållanden som råder på jorden, byggen med väte har ju misslyckat tidigare så det är kanske inte det bästa valet för ett hembygge.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hindenburg_disaster

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.