Permalänk
Medlem

Lämplig streaming-serverklient

Tjenixen.

Sitter och funderar lite på hur man ska lösa dessa I-landsproblem.
Mitt nätverk ser ut på följande vis;

- Asus AC87U som router.

- En Netgear readynas Nv+ V2 Nas. Sitter trådad till routern.

- 2 Laptops.

- En Yamaha-reciever med en Chromecast kopplad till sig.

- En Ipad.

- 2st telefoner.

- En Boxee box. (som jag aldrig riktigt har fastnat för)

Vad är jag då ute efter?
Jo. Jag använder ju då min NAS som lagring av all media i hemmet.
99% av all media på den är i RAR-format.

Jag vill kunna streama data ifrån NASen från alla mina enheter till Yamaha-recievern.
Kolla på film i Ipaden när man ligger i sängen.
Gärna arkiverat och med ett smidigt GUI.

Installerade PLEX på NASen, men insåg rätt snabbt att det inte var programmet för mig.
Spelar ju inte upp RAR-filer (jag tillhör fortfarande de som absolut inte ser vitsen med att packa upp filer, och sedan ta bort RAR-filerna)

Så vad finns det nu för val här?
Hur gör alla andra?
Kör alla automatuppackning efter nerladdning av RAR-filer?

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

jag kör en readynas kopplad genom nätverket till min boxee box. funkar underbart, dock går det endast att köra till min tv.
kodi (xbmc) kan du dock köra som ett software och kan spela upp rarfiler. vet inte om mac har det, men skulle förvåna mig om den inte har det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Anledningen till att jag inte riktigt har fastnat för boxeen är pga fjärrkontrollen.
Men det är ju mer en vanesak än ett riktigt problem.

Men min tanke är att senare köpa fler Chromecasts för att på så vis bli lite mer flexibel var man kan kolla på den media man har sparat. Har ju exempelvis både Tv i sovrummet och i gästrummet.
Så hade ju varit trevligt om man kan spela upp vad man vill för något.

XBMC fungerar väl också bara på jailade ipads?
och det är väl enbart en användarklient, och ingen serverklient?

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NdL:

Tack för svar.
Anledningen till att jag inte riktigt har fastnat för boxeen är pga fjärrkontrollen.
Men det är ju mer en vanesak än ett riktigt problem.

Men min tanke är att senare köpa fler Chromecasts för att på så vis bli lite mer flexibel var man kan kolla på den media man har sparat. Har ju exempelvis både Tv i sovrummet och i gästrummet.
Så hade ju varit trevligt om man kan spela upp vad man vill för något.

XBMC fungerar väl också bara på jailade ipads?
och det är väl enbart en användarklient, och ingen serverklient?

man använder ju fjärrkontrollen extremt lite på boxee så den borde inte spela roll.
man mappar upp vilka shares den ska åt, sen klickar du in på dom varje gång. inte allt för knepigt. om du ska använda den för att skriva på, ja då förstår jag dig.

chromecast är ju för att få tvn att bli smartare. och måste användas tillsammans med google chrome. vet inte exakt hur det funkar, men antar att man måste spela upp klippen i chrome, och det är väl inte direkt optimalt.

ingen aning om vad xbmc kräver på ios eller så. använder inte mac. men ja, xmbc är en användarklient, du kopplar dig rakt emot servern genom smb eller ftp och streamar genom det.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Finns en del appar som gör att man kan streama media utan att köra det genom Chrome-webbläsaren med Chromecasten. Vilket jag tycker är rätt smidigt.
Dock inte säkert att det är den bästa lösningen.

Har en Smart-tv i köket, och där är PLEX förinstallerat.
Men jag har ingen lust att packa upp 4tb material och dessutom inte kunna fortsätta att dela med mig av mina semesterfilmer =]

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Inaktiv

XBMC (eller vad det numera heter) kan ju läsa direkt från .rar arkiv, VLC likaså. Jag har för mig att båda har server liknande programvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Installerade xbmc i min Android-lur, och det fungerade riktigt bra.
Kanske ska installera xbmc i Boxee boxen också. Och där kan man ju också styra boxeen med mobilen. Så då slipper jag ju fjärrkontrollen vilket blir ett ännu större plus.

Och på så vis kan jag ju fortsätta spela upp mina RAR-filer.

Frågan är bara om jag kan skicka exempelvis en film genom xbmc på min android-lur till en chromecast-enhet?

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NdL:

Tjenixen.

Sitter och funderar lite på hur man ska lösa dessa I-landsproblem.
Mitt nätverk ser ut på följande vis;

- Asus AC87U som router.

- En Netgear readynas Nv+ V2 Nas. Sitter trådad till routern.

- 2 Laptops.

- En Yamaha-reciever med en Chromecast kopplad till sig.

- En Ipad.

- 2st telefoner.

- En Boxee box. (som jag aldrig riktigt har fastnat för)

Vad är jag då ute efter?
Jo. Jag använder ju då min NAS som lagring av all media i hemmet.
99% av all media på den är i RAR-format.

Jag vill kunna streama data ifrån NASen från alla mina enheter till Yamaha-recievern.
Kolla på film i Ipaden när man ligger i sängen.
Gärna arkiverat och med ett smidigt GUI.

Installerade PLEX på NASen, men insåg rätt snabbt att det inte var programmet för mig.
Spelar ju inte upp RAR-filer (jag tillhör fortfarande de som absolut inte ser vitsen med att packa upp filer, och sedan ta bort RAR-filerna)

Så vad finns det nu för val här?
Hur gör alla andra?
Kör alla automatuppackning efter nerladdning av RAR-filer?

Det finns ju Kodi till samtliga enheter? Du behöver ingen server sida lösning då den säkert har nfs eller liknande, bara dela ut och spela upp på enheterna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NdL:

Frågan är bara om jag kan skicka exempelvis en film genom xbmc på min android-lur till en chromecast-enhet?

Plex fixar det galant.

Permalänk
Medlem

Det enda problemet som jag ser det med Kodi, är på Ipaden så måste man jaila den.
Vilket jag inte har lust med.

Och Plex kan jga som sagt inte använda pga mitt RAR-arkiv.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NdL:

Och Plex kan jga som sagt inte använda pga mitt RAR-arkiv.

Finns i dagsläget ingenting som egentligen gör ett RAR-arkiv bra, särskilt om du använder det för personligt bruk, och kör du t.ex Raid-5 så har du en viss data integritet om nu en av diskarna skulle behövas bytas.