Permalänk
Medlem

Räcker två fläktar?

Hej,

Ni som har koll räcker det med två fläktar? Bygger htpc i FD node 605 chassi. Har inga fläktar alls i chassit, räcker det med typ en cpu kylare och en fläkt i själva chassit. Skulle kunna sätta i flera men är ute efter en snabb lösning i väntan på om jag kommer fram till det bästa sättet att lösa kylningen på.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

skulle säga att minumum är en fläkt på cpu kylaren och sedan en insugsfläkt samt ett utblås

Själv har man då 8st fläktar i chassit

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Det räcker absolut!
Du behöver inte Trycka in ett helt vindkraftverk i chassit
Jag byggde nyss ihop flickvännens dator i ett itx chassi, och där använde jag endast cpu fläkt samt en chassi fläkt och den går absolut inte varm.
Kör på det du har, och skulle du märka att den blir ovanligt varm så kan det behövas en till fläkt

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Det är lite som att fråga hur långt ett snöre är. Det beror på en mängd saker, bland annat vilka komponenter du har, hur stora fläktarna är, hur snabbt de snurrar, kringliggande temperatur o.s.v.

Du kan ju alltid prova, kolla hur temperaturerna ser ut och se om datorn throttlar/är instabil.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Tanken är väl att bara få igång den till en början med typ en 4690k processor. Så tanken va att köra en tornkylaren från noctua kommer intte ihåg namnet på den nu men den är 125 mm hög om jag inte minns fel och sen en 120 mm noctua av något slag i chassit som kommer sitta ganska så bredvid tornkylaren. Anledningen till 4690k som kan tyckas vara overkill på en htpc är att planerna inte stannar där utan det är bara ett första steg om allt går som det ska

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@FlashTec:

Tänk på att hårdiskarna sitter på andra sidan där bör du ha fläktar en in och en ut likadant på andra sidan, du vill inte att hårddiskarna havererar !

Edit
tänkte på fel chassi tänkte på 804 ^^ En in och en ut blir bra!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Tanken är väl att bara få igång den till en början med typ en 4690k processor. Så tanken va att köra en tornkylaren från noctua kommer intte ihåg namnet på den nu men den är 125 mm hög om jag inte minns fel och sen en 120 mm noctua av något slag i chassit som kommer sitta ganska så bredvid tornkylaren. Anledningen till 4690k som kan tyckas vara overkill på en htpc är att planerna inte stannar där utan det är bara ett första steg om allt går som det ska

Skulle göra som du skrev först, och sen köra burken en stund och se om det behövs mer fläktar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@FlashTec:

Tänk på att hårdiskarna sitter på andra sidan där bör du ha fläktar en in och en ut likadant på andra sidan, du vill inte att hårddiskarna havererar !

Edit
tänkte på fel chassi tänkte på 804 ^^ En in och en ut blir bra!

Kommer köra en M.2 monterad på moderkortet som primär hårddisk och lagring kommer hamna på en server

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Skulle göra som du skrev först, och sen köra burken en stund och se om det behövs mer fläktar.

Jo det får nog bli så, inte allt för svårt att plocka i en fläkt till vid ett senare tillfälle. Köpte chassit begagnat och när jag fick det så satt det inga fläktar alls i annars hade jag ju haft två i chassit redan

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd

Chassie fläktar gör inte mycket för tempen på kontors/htpc som oftast har klen grafikdel och diskarna klarar sig bra om miljön omkring dom är halv sval "klarar sig i laptop instängda utan kylning" och agg/cpu kylningen suger in luft nog men lite tyngre delar + oc blir mer watt och lite bakugn effekt utan fläktar

Sen antalet så är det i dom flesta fall värdelöst att köra med mer än 2 x 120mm en in en ut och kör det på min som har fina temps och då rullar dom bara i 700rpm även under fullload och utan multi gpu lösninge eller någon extravagant vattenkylning med jätte radiatorer så behövs inte mycket bara det cirkulerar och enda man vinner på många annars är att datorn låter som ett dass som släpas efter en bil

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w