Återansluta HDD genom win 8.1

Permalänk
Medlem

Återansluta HDD genom win 8.1

Jag har en fråga då min usb disk alltid startar i usb 2.0 läge när jag startar om datorn så jag är tvungen att dra ur kontakten och trycka tillbaka den för att få usb 3.0 speed.

Finns det nåt sätt att återansluta den efter säker borttagning, utan att dra ur kontakten varje gång då det sliter på kontakten?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

Går det inte att i enhetshanteraren välja uppdate/refresh?

Visa signatur

Jag är inte bäst, Men det är inte du heller!

Permalänk
Medlem

Om du väljer "Säker borttagning" så förväntar sig systemet att du ska ta ut enheten. Då behöver du dra ut den.

Om du bara låter den vara i, utan säker borttagning och startar om, och den då fastnar i USB2 kan det vara fel i BIOS inställningarna. BIOS ska nämligen detektera den och "lämna över" den till OSet, vilket inte alltid fungerar 100%.
Vi behöver dock veta moderkort modell och version för att kunna kolla manual.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om du väljer "Säker borttagning" så förväntar sig systemet att du ska ta ut enheten. Då behöver du dra ut den.

Om du bara låter den vara i, utan säker borttagning och startar om, och den då fastnar i USB2 kan det vara fel i BIOS inställningarna. BIOS ska nämligen detektera den och "lämna över" den till OSet, vilket inte alltid fungerar 100%.
Vi behöver dock veta moderkort modell och version för att kunna kolla manual.

Det är en Clevo W650SR laptop med gammalt bios som jag tror är boven.
Att uppdatera bios på denna är omöjligt.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Det är en Clevo W650SR laptop med gammalt bios som jag tror är boven.
Att uppdatera bios på denna är omöjligt.

http://repo.palkeo.com/clevo-mirror/W650SR/

Kanske något här kan stämma in.
Det verkar svårt att hitta ínfo om "vilken" laptop det faktiskt är, så de måste ha något mer modell namn eller version tycker man.

Ang "gammalt" BIOS, om stengamla Core2Duo kan utan problem göra detta med Win 7, 8 och 10 så bör denna klara det med.