Oculus VR finansierar omkring två dussin Rift-exklusiva speltitlar

Permalänk
Melding Plague

Oculus VR finansierar omkring två dussin Rift-exklusiva speltitlar

Hårdvara för virtuell verklighet i all ära, kompatibla spel är minst lika viktiga för att nå framgång. Därför har Oculus VR gått in och finansierat omkring två dussin speltitlar exklusiva för Rift.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så totalt oväntat att det första som händer med VR är en segregerad spelmarknad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Precis som på konsoll marknaden är det dom exklusiva titlarna som genererar störst pengar till moderbolaget så förstår att dom gör på detta viss när flera är pågång med vr headset.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd

Väldigt tråkigt med Rift-exklusiva titlar.
Det kan betyda att andra VR-hjälmar går i graven och att innovation avstannar.

Permalänk
Entusiast

Och där har exklusivitetskriget börjat... Då väntar vi bara på att Valve ska tillkännage vilka titlar som de tänker släppa som exklusiva för deras VR. För vem bryr sig om konsumenterna som ska köpa prylarna?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Låter som att jag kommer vilja skaffa ett annat VR-headset av princip nu. =/ Avskyr allt vad exklusivitet är (i alla fall när det kommer till spel)

Edit: Fast om de andra VR-headseten gör på samma vis så kanske det blir att "bojkotta" alla..

Permalänk

Att detta skulle hända var väl bara en tidsfråga men att det händer innan det ens släppts är ju mest bara sorgligt... Nu har jag själv riktat in mig mer på steams då vi får se hur det blir...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Nix. Kommer inte köpa flertalet VR-set. Bra sätt att döda denna generations VR innan det ens börjat.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Hoppas det bara är underliga indiespel som blir exklusiva, fast hade nog inte slösat pengar på VR ändå.
Ändå en tråkig nyhet för de som tycker om VR.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Så totalt oväntat att det första som händer med VR är en segregerad spelmarknad.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl knappast oväntat? Direkt när de sade att de skulle sälja hårdvaran så billigt som möjligt förstod man att de skulle följa konsolernas modell.

Permalänk
Medlem

Vad är det folk inte förstår?

Oculus finansierar dessa titlar fullt ut, de betalar för ALLT. Varför skulle de betala för spel som andra kan använda?

Det är som att hata Netflix för deras egna serier inte finns på HBO

Vem som helst kan göra VR spel och Oculus stoppar inte någon att anpassa spelen till andra VR headset. Men dessa spelen gör de helt själva och är såklart exklusiva till deras headset

Permalänk
Medlem

Tycker ni fortfarande att det är onödigt att ett bolag som Facebook går in och backar upp?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Men suck, konsolmarknaden all over, jag sade det för 3 år sedan, se till att fixa en öppen standard. Men det vill ju inte Oculus förstås. Valve är the good guys som vanligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Vad är det folk inte förstår?

Oculus finansierar dessa titlar fullt ut, de betalar för ALLT. Varför skulle de betala för spel som andra kan använda?

Skälet att folk klagar är för att det är rakt igenom dåligt för konsumenterna. Exklusiva speltitlar resulterar i att många konsumenter behvöer välja mellan att a) inte kunna spela ett (jag förutsätter: bra) spel, eller b) spendera x tusen kr på att köpa ÄNNU ett VR-headset. Tänk hur sugigt det skulle vara om speltitlar var exklusiva per CPU: om du har en dator med Intel och vill kunna spela X: the remaster, men måste köpa en dator med AMD för att kunna spela det. Och det är inte ens "en ny dator" vi snackar om, utan "en till". Bara dåligt.

Detta är inte riktigt lika svinigt som det brukar var när Sony och Microsoft gör det till konsollerna, då det ofta handlar om att speltillverkaren får betalt av Sony eller Microsoft för att inte släppa en version för det andra laget. En sådan lösning är artificiell och bara ond. Att Oculus gör detta är inte lika hemskt, eftersom det kanske skulle betyda extra utvecklingskostnad att porta spelet till andra enheter. Men jag vet inte, kanske hade de lika gärna kunnat använda en almänn teknik och fått ut det till alla VR-plattformar.

Citat:

Det är som att hata Netflix för deras egna serier inte finns på HBO

Nej. Det är som att Game of Thrones inte skulle finnas i något annat format alls än via HBO. Inte netflix, inte DVD, inte nedladdning till dator, inte x inte y.

Citat:

Vem som helst kan göra VR spel och Oculus stoppar inte någon att anpassa spelen till andra VR headset. Men dessa spelen gör de helt själva och är såklart exklusiva till deras headset

Men tänk om deras spel är bra men deras headset dåligt? Eller, om deras spel är bra men deras headset är dyrare än en lika bra konkurenternts headset. Det skadar slutkonsumenten, inget annat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Glöm det, det här är ju typ PhysX all over again. Öppna APIer, please.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spawnbadboy:

Vad är det folk inte förstår?

Oculus finansierar dessa titlar fullt ut, de betalar för ALLT. Varför skulle de betala för spel som andra kan använda?

Det är som att hata Netflix för deras egna serier inte finns på HBO

Vem som helst kan göra VR spel och Oculus stoppar inte någon att anpassa spelen till andra VR headset. Men dessa spelen gör de helt själva och är såklart exklusiva till deras headset

Fast du behöver inte en Netflix TV för att titta på den.
Antar att spelen är gratis då om man har köpt Oculus VR headset?

Permalänk
Medlem

Dom här spelen.. borde det inte vara lätt att få dom att fungera med vanlig 3D?
Dvs aktiva glasögon som jag har till min skärm.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Skälet att folk klagar är för att det är rakt igenom dåligt för konsumenterna. Exklusiva speltitlar resulterar i att många konsumenter behvöer välja mellan att a) inte kunna spela ett (jag förutsätter: bra) spel, eller b) spendera x tusen kr på att köpa ÄNNU ett VR-headset. Tänk hur sugigt det skulle vara om speltitlar var exklusiva per CPU: om du har en dator med Intel och vill kunna spela X: the remaster, men måste köpa en dator med AMD för att kunna spela det. Och det är inte ens "en ny dator" vi snackar om, utan "en till". Bara dåligt.

Detta är inte riktigt lika svinigt som det brukar var när Sony och Microsoft gör det till konsollerna, då det ofta handlar om att speltillverkaren får betalt av Sony eller Microsoft för att inte släppa en version för det andra laget. En sådan lösning är artificiell och bara ond. Att Oculus gör detta är inte lika hemskt, eftersom det kanske skulle betyda extra utvecklingskostnad att porta spelet till andra enheter. Men jag vet inte, kanske hade de lika gärna kunnat använda en almänn teknik och fått ut det till alla VR-plattformar.

Dessa spelen skulle troligtvis inte ens existerat annars. Om intel vill göra egna spel och låsa dom till sitt CPU så är det något de har all rätt att göra. Det är dom som betalar för deras existens. Jag ser inget fel med detta.

Citat:

Nej. Det är som att Game of Thrones inte skulle finnas i något annat format alls än via HBO. Inte netflix, inte DVD, inte nedladdning till dator, inte x inte y.

GoT finns inte på någon annan plattform än HBO. Sen många månader efter så släpper HBO det på DVD/Bluray. Du kan bara kolla på GoT via HBO.

Citat:

Men tänk om deras spel är bra men deras headset dåligt? Eller, om deras spel är bra men deras headset är dyrare än en lika bra konkurenternts headset. Det skadar slutkonsumenten, inget annat.

Om deras headset är dåliga så är det bara att inte köpa dom. Ingen håller ett vapen mot folk och säger till dom att de måste köpa och spela.
Ska jag gråta och klaga för att jag inte har en xbox och inte kan spela xbox spelen? Ska jag klaga på att alla windows spel inte fungerar på min mac? Vilken jävla orättvisa det finns i denna värld!

Permalänk
Medlem

I ett utopia hade inte detta hänt, men samtidigt kan man absolut förstå bolagen inom VR. För första gången någonsin är VR på väg in i spelvärlden på riktigt och det gäller att ta sin del av kakan och sedan försöka behålla den.

Det pumpas in enorma mängder pengar för att vi ska kunna få denna teknologin så att gnälla över några exklusiva speltitlar borde vi inte. Sen kan de som vill fortsätta drömma om något vänster-drivet utopi ala Star Trek, men det är inte mänskligheten redo för just nu.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Vad är det folk inte förstår?

Det handlar nog inte om brist på förståelse utan om att man inte vill se inlåsningar och begränsningar inom PCplattformen.

Skrivet av Spawnbadboy:

Oculus finansierar dessa titlar fullt ut, de betalar för ALLT. Varför skulle de betala för spel som andra kan använda?

Det är som att hata Netflix för deras egna serier inte finns på HBO

Vem som helst kan göra VR spel och Oculus stoppar inte någon att anpassa spelen till andra VR headset. Men dessa spelen gör de helt själva och är såklart exklusiva till deras headset

Yepp. Logiken är klar, enkel, och tydlig. Inga konstigheter att man som investerare har rätten att välja hur man distribuerar sin mjukvara.
Jag håller med dig om argumenten och man bör såklart ta sig en funderare hur investerarna ser på saken också. Så formatlåsningen är säkerligen både viktig och väntad.
Men fram tills nu har det ju gått att köra alla spel som är gjort för PC på en och samma burk bara hårdvaran varit bra nog. En modell som verkar luckras upp med VRheadsetens formatkrig. Och då är det nog inte så konstigt att folk suckar en del.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Låter som att jag kommer vilja skaffa ett annat VR-headset av princip nu. =/ Avskyr allt vad exklusivitet är (i alla fall när det kommer till spel)

Edit: Fast om de andra VR-headseten gör på samma vis så kanske det blir att "bojkotta" alla..

Som tur är har vi OpenVR som bland annat stöttas av Razer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det handlar nog inte om brist på förståelse utan om att man inte vill se inlåsningar och begränsningar inom PCplattformen.

Yepp. Logiken är klar, enkel, och tydlig. Inga konstigheter att man som investerare har rätten att välja hur man distribuerar sin mjukvara.
Jag håller med dig om argumenten och man bör såklart ta sig en funderare hur investerarna ser på saken också. Så formatlåsningen är säkerligen både viktig och väntad.
Men fram tills nu har det ju gått att köra alla spel som är gjort för PC på en och samma burk bara hårdvaran varit bra nog. En modell som verkar luckras upp med VRheadsetens formatkrig. Och då är det nog inte så konstigt att folk suckar en del.

Det förstår jag. Jag hatar också inlåsningar och begränsningar.

Men Jag förstår dom fullt ut att de gör så eftersom de lägger in massa pengar till att utveckla dessa spelen. Och inget man kan vara arg över.
Jag skulle gjort exakt samma och så skulle vem som helst som äger ett företag och vill tjäna pengar på det. Man kan inte ge bort saker

Skulle de istället sagt alla spel som ska funka på Oculus inte får funka på någon annat headset så skulle det vara andra bullar

Permalänk
Medlem

Det är bra jobbat Oculus, 24 nya PC-titlar och folk sitter o gnäller. Det kan vara dessa titlar som tar VR från gimmick till success. Utan spel så finns det ingen mening med VR.

Permalänk
Avstängd

Om jag bara fixar så FreePIE stödjer att emulera Oculus så tror jag min användarbas kommer öka rejält

http://andersmalmgren.github.io/FreePIE/

edit: Tyvärr är enda sättet att emulera HIDen vilket är sjukt bökigt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mmm... Tänk om Samsung skulle pröjsa nästa Elder Scrolls och göra det exklusivt för sina skärmar. Det hade smakat mumma!

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av headphone.ninja:

Det är bra jobbat Oculus, 24 nya PC-titlar och folk sitter o gnäller. Det kan vara dessa titlar som tar VR från gimmick till success. Utan spel så finns det ingen mening med VR.

Och om det är så mycket skillnad mellan olika headset att man aktivt måste utveckla för varje modell så kommer det ju verkligen få fart på utvecklingen eller?

Det är en lösning på problemet med hönan och ägget. Spelutvecklare behöver en användarbas för att det ska vara värt att utveckla spel. Konsumenterna vill ha ett hyfsat spelbibliotek för att det ska vara värt att köpa hårdvaran. Jag är dock inte övertygad om att låsning är rätt lösning i lite längre perspektiv. Det är inte givet att VR kommer slå den här gången heller. Det är långt ifrån första gången man försöker. Att låsa spel till en plattform är ett lysande sätt att reta konsumenter. Det är en nischad marknad och att aktivt arbeta för att fragmentera den låter som en dålig idé. Det hade varit bättre för VR-marknaden som helhet om det fanns vissa öppna APIer som alla lekte med för då hade alla spelutevecklare fått hela hårdvarumarknaden på en gång vilket gör det lättare och billigare att utveckla spel. Fler spel ger en större installerad användarbas som ger mer spel. Får se hur det här löser sig tillslut.

Se PhysX för hur det kan gå om man låser in tekniker till en viss hårdvara. Eller för den delen WiiU som inte fick ett ordentligt spelutbud på grund av för få sålda konsoler och som säljer dåligt med konsoler för att det är ont om spel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det är därför vi måste stödja standarder på VR:
http://www.amd.com/en-us/innovations/software-technologies/te...
https://developer.nvidia.com/virtual-reality-development

Gör en spel motor eller ett bibliotek som kan utnyttja båda dessa genom abstraktion och vi har ett öppet VR system.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Kommer nog inte köpa något VR-set innan man ser vilket som överlever, skulle vara surt att sitta med "fel" i slutändan...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostulv:

Mmm... Tänk om Samsung skulle pröjsa nästa Elder Scrolls och göra det exklusivt för sina skärmar. Det hade smakat mumma!

Aa, för det är uppföljare till redan etablerade spel som ska bli exklusiva... i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Aa, för det är uppföljare till redan etablerade spel som ska bli exklusiva... i

Bättre exempel skulle vara att skärmtillverkare betalar indieutvecklare (eller varför inte AAA-utvecklare i Samsungs fall) att göra nya IP:n som är låsta till det skärmmärket. Hur roligt skulle det vara?

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?