Klona hårddisk i en Deltaco-docka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007

Klona hårddisk i en Deltaco-docka.

Jag skulle behöva klona en hårddisk till en annan då den första blivit seeeeeg. Av en händelse hittade jag en sådan här liggandes på jobbet (http://www.deltaco.eu/en/product/%28MAP-GD35U3%29/) med en stor knapp som det stor "clone". Jag söker på produktnamnet och där står hur man gör, väldigt straight forward. Nästan lite skrämmande straight forward. Det står absolut inga specifikationer förutom att dockan passar för 2,5"- eller 3,5"-hårddiskar.

Ingenting om huruvida hårddiskarna ska vara i samma storlek, om den ena kan vara större än den andra eller vad som händer ifall den nya inte ens rymmer så mycket information som krävs. Kommer processen att inverteras när den når taket och ta sig tillbaka i ursprungsform? Känns inte som att det kommer att ske, speciellt eftersom dockan inte ska vara inkopplad till någon dator som isåfall skulle kunna agera "mellanhand" eller något sådant. ALL sådan här information saknas. Sökningar på google ledde mig tillbaka till den sida som jag länkat ovan, inga fälttester eller dylikt kunde hittas. Inte av mig i alla fall.

Är det någon som använt dylika metoder (dockor) för att klona hårddiskar och kan jag anta "att det bara fungerar" ifall jag nu bara skulle köra? Kan tilläggas att de hårddiskar jag har är av samma storlek.

Slutligen, kan det bli knas på den nya hårddisken vid en kloning pga den förstas seghet? Har inte hittat något direkt fel på den, utan verkar bara vara jävligt trög av oklar anledning.

Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2011

Jag har använt en sådan några gånger. Det är inga problem med att klona till en större hårddisk (förutom att det "extra" utrymmet inte går att använda). Däremot om man försöker klona till en mindre HDD så startar inte ens kloningsprocessen. Man får istället en blinkande lampa för den "otillräckliga" HDD'n. Rekommenderar att klona till en disk med samma storlek för säkerhetens skull. Försökte klona en halvtom 250GB disk till en 240GB - det gick inte. Annars så gör den det den utlovar. Diskarna blir identiska på alla sätt. Jag är nöjd med min docka i.a.f.

Om "segheten" från en disk tas med till den nya vet jag inte. Det beror väl på vad felet är isf gissar jag. Mekaniskt, skakade sektorer? Är den seg pga programknas, virus eller annat mjukvarurelaterat, så kommer den nya att bli likadan. Skadar ju inte att testa om du nu har tillgång till dockan. Kan inte se att se att den nya disken skulle ta skada. Bara att formatera om ifall den "ärver" trögheten. Originaldisken påverkas inte.

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W7, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Är det en lagrings disk eller en Windows disk?