Instalera Windows

Permalänk
Skrivet av janee:

@Rotmosmannen: Om du nu uppgraderar till Windows 10 så behöver man inte installera alla drivrutiner som finns till moderkortet eftersom W10 är mycket bra på att hitta dom helt automatiskt, jag har använt W10 Insider Preview i cirka 6 månader och har själv inte behövt installera några drivrutiner.

Efter uppgraderingen till W10 kan du kolla om det fattas några drivrutiner i Enhetshanteraren, och jag tror även att den senaste drivrutinen direkt från AMD eller Nvidia är den bästa för grafikkortet.

Och nu kan man även ladda hem en Windows 7 ISO med SP1 direkt ifrån Microsoft med en OEM licensnyckel https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

Edit: Och om man kör flera program samtidigt så är 4GB för lite ram minne, om du har möjlighet att uppgradera till 8GB så tror jag att din dator fungerar bättre.

Edit2: Man måste använda 64Bit operativsystem för att kunna utnyttja mer än 4GB Ram minne.

Men om jag kör 64bit nu när jag har 4gb har det negativ efekt då på minnena?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Rotmosmannen: 64Bit Windows använder lite mer ram minne men eftersom 32Bit Windows har mycket svårt att använda mer än 3.7 GB ram och det beror på att även hårdvaran använder en del av minnes adresserna och då tjänar du ingenting på att byta till 32Bit OS.

Om du hade haft 3GB ram minne eller mindre så kan det vara en fördel att använda 32Bit Windows.

Visa signatur

janee

Permalänk

Hej Rotmos,

Jag fick en backslash häromdagen som kan ha med det du beskriver att göra, men är inte säker.

Jag köpte en licens på Mecenat Windows 8.1 Pro för 549 i April (och när jag köpte den så bekräftade jag med sälj representanten att "den går att flytta runt till olika datorer" dvs kunna installeras om oberoende av hårdvaran i burken.

Men som många andra så uppgraderade jag till Windows 10.1 och hade funderingar på att göra en nyinstallation till eventuell ny hårdvara. Dock så fick jag beskedet av Microsoft supporten att PGA av att jag uppgraderat till windows 10 så övergår min "fria" windows 8.1 licens till en OEM version som numera är låst till hårdvaran som är installerad. Dvs ny hårdvara behöver en ny Windows 10 licens.

Hoppas denna infon hjälper dig (även om den gjorde mig ganska arg)

Visa signatur

/ Victor