iPad air 2 vs Samsung Galaxy Tab vs ...

Permalänk
Medlem

iPad air 2 vs Samsung Galaxy Tab vs ...

Hej!

Kollar runt på surfplattor att ersätta min bärbara dator med när man är ute på jobb. Jag bor ofta på hotel i längre perioder och portabel media är krusialt för att inte bli galen.
Har aldrig använt en surfplatta innan men tänker att det kan vara ett bra val eftersom jag egnetligen inte behöver något tangentbord eller 13"-15" skärm.

Så nu är frågan: Är en iPad air 2 (16GB) verkligen värd så många mer tusenlappar än till exempel en Galaxy Tab? Den enda fördelen som jag kan se, bara genom att läsa "stats" är ju att skärmen är mer högupplöst. Att den har fler megapixlar i kameran och kan filma i 720p bryr jag mig inte om. Att batteritidigen skulle vara längre har egentligen ingen större betydelse heller eftersom jag sällan är i situationern där jag inte kan ladda den.
Jag antar att det finns andra fördelar eftersom just iPaden verkar vara så populär. Är den snabbare? Ser film bättre ut på den? låter den bättre? Är spelutbudet bättre än hos t.ex. android?

Tack på förhand för svar!

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Avstängd

Gillar inte Appple-prylar men kan man stå ut med iOS är iPad ett bättre val. Har haft iPad 2, Asus platta och LG Pad 8.0 men använder nu dock en Windows-platta med riktiga 8.1

′Fördelen med Windows är att man kan se alla Playkanaler gratis som på datorn (inte Premium). Nackdelen är att Windows är tung-grott på en platta så man får planera sitt användande.′

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Hej!

Kollar runt på surfplattor att ersätta min bärbara dator med när man är ute på jobb. Jag bor ofta på hotel i längre perioder och portabel media är krusialt för att inte bli galen.
Har aldrig använt en surfplatta innan men tänker att det kan vara ett bra val eftersom jag egnetligen inte behöver något tangentbord eller 13"-15" skärm.

Så nu är frågan: Är en iPad air 2 (16GB) verkligen värd så många mer tusenlappar än till exempel en Galaxy Tab? Den enda fördelen som jag kan se, bara genom att läsa "stats" är ju att skärmen är mer högupplöst. Att den har fler megapixlar i kameran och kan filma i 720p bryr jag mig inte om. Att batteritidigen skulle vara längre har egentligen ingen större betydelse heller eftersom jag sällan är i situationern där jag inte kan ladda den.
Jag antar att det finns andra fördelar eftersom just iPaden verkar vara så populär. Är den snabbare? Ser film bättre ut på den? låter den bättre? Är spelutbudet bättre än hos t.ex. android?

Tack på förhand för svar!

Jämför du Air 2 med Galaxy Tab 4? Tab S har ju 2560x160 vs Air 2 som har 2048x1536 vilket du borde jämföra med. Film lär absolut inte se bättre ut på Ipad. 4:3 vs 16:10 säger ju allt. Sen verkar ju skärmen på Tab S vara rätt trevlig överlag. Att läsa tidningar osv lär väl passa 4:3 bättre dock.
Spelutbud på de olika plattformarna har jag ingen aning om. Det enda jag vet är att det finns typ lika mycket spel på Play Store som det finns porr på nätet så det lär ju räcka och bli över.

Vad menar du med låter bättre? Ljudet? Isf lär det vara lika kasst på båda. Hörlurar eller en blåtandshögtalare för 20:- gör ljudet 10x bättre och högre.

Permalänk

Jag hade en Galaxy Tab S 10.5" men det var alldeles för mycket lagg från den även om den har 3 GB ram men det verkar tyvärr vara stora minnesläckor på den har jag hört.
Skärmen var fin men alldeles för mycket onaturliga färger för mina ögon.

Har nu en iPad Air 2 som jag är mycket mer nöjd med.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).