Permalänk

"trasig" tempmätare, 4670k?

Hej! Tänkte fatta mig så kort som möjligt:

Problem: Trasig "termostat"? (eller vad det heter).
Processor: i5 4670k.
Kylare: NH-D14 @ 1200rpm (Orginalfläktar).
Moderkort: MSI Z87 G45 Gaming.
Chassi: Be Quiet Silent Base 800 med varenda fläktplats fylld av Pure Wings 2 @ 800-950rpm'ish (PWM fläktkontroller).

Problemförtydligande: Märkte för X antal månader sedan att min temperatur i spelande gick från stabila 45-50'ish grader till 55-60. Testade då att stresstesta (Prime95) och märkte då att den går upp till 100c direkt. Detta då på stockklock. Jag tycker det är konstigt men gör inget åt saken, då jag faktiskt ligger på ofarliga temperaturer i spelande liksom.

Någon månad senare bestämmer jag mig att åtgärda saken, jag googlar och prövat massor av olika inställningar osv, sänka vcore så mycket det går osv. Samma temperaturer.

Jag prövar för kul att överklocka till 4, 4,2 samt 4,4Ghz och ser att jag får samma temperaturer även då. Oavsett vcore alltså.

Ja, jag får samma temperaturer på 4.4Ghz som 3,2 alltså.

Jag prövar ta bort kylaren, byter kylpasta, monterar igen. Samma temperaturer. Jag gör om detta två gånger, samma temperaturer.

Tänkte först att kylaren kanske gick "sönder", hur det nu skulle gått till. Men den sitter fast riktigt, verkar få full kontakt osv. Jag tycker heller inte att det går ut någon direkt jättevarm luft ur datorn bak. Innan när jag körde AMD och överklockade så jag hamnade runt 70c osade det där bak liksom. dock annat chassi då också med lite sämre luftcirkulation men ändå.

Så helt enkelt, kan det vara så att temperaturerna inte stämmer? Finns det något att köpa för att få en mer exakt temperatur? Typ något som passar i 5,25" platserna?

Den verkar heller inte klocka ner sig eller bli ostabil på sina 100c i prime/IBT. Kört prime i ca 6 timmar på 4,4ghz utan problem tex.

Tacksam för hjälp!

Mvh,
Dennis aka Waspen123.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Den blir inte ostabil för att den temp-trottlar.
D.v.s. CPU'n själv stängs av under perioder för att hålla temperaturen under kontroll.
Du kan se trottling i t.ex Aida64.

Permalänk
Medlem

Testa aida64 istället för prime95.

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk

prime95 är inte bra att testa på haswell

Visa signatur

CPU I7 5820k @ 4.63 GHz GPU Gigabyte G1 gaming 980 ti RAM 32 GB @3000MHz MOBO msi x99a sli plus SSD 2 TB SSD HDD 3 TB HDD PSU 850w Evga G2 CASE InWin S-frame black n' gold

Gratis frakt på Inet: http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Den blir inte ostabil för att den temp-trottlar.
D.v.s. CPU'n själv stängs av under perioder för att hålla temperaturen under kontroll.
Du kan se trottling i t.ex Aida64.

Jag höll koll på CPU-Z, där låg frekvensen stabil på 4,4. Men som sagt, det blir lika på stockklocken som på 4,4 så det var helt orelevant.

Skrivet av 1NstaNT:

Testa aida64 istället för prime95.

Ska testa det! Får dock samma temperaturer på IBT som i Prime95, iaf första minuten eller så sen går den ner till stabila 85-90 grader i IBT.

Skrivet av JacobsDator:

prime95 är inte bra att testa på haswell

Justja så var det ja, men ändå IBT är inte många grader svalare. Men Aida ska testas!

Sedan ligger idle på 51 grader enligt bios.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobsDator:

prime95 är inte bra att testa på haswell

Varför inte? Går inte cpu tillräckligt varm med det programmet?

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

Varför inte? Går inte cpu tillräckligt varm med det programmet?

Den går på tok FÖR varmt med det programmet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@microblaze: Tvärs om med en haswell och prime95 så belastas processorn extremt mycket hårdare än med andra test därför brukar det rekommenderas en äldre verion av prime95 om man ska köra haswell. Vill minnas att detta beror på någon form av instruktion som haswell har och inte äldre processorer.

Har testat prime95 på min processor och vid samma clock så börjar processorn throttla i prime95 och kollar jag med OCCT eller Intel Burn Test så landar tempen på ca 70-80 grader.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Den går på tok FÖR varmt med det programmet.

Men hallå.. det är en mjukvara. På Haswell måste man ju isåfall sänka klocken så att den inte går för varm ju

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

Men hallå.. det är en mjukvara. På Haswell måste man ju isåfall sänka klocken så att den inte går för varm ju

Tycker du att det är relevant i en tråd där TS inte ens visste om att man helst inte kör prime95 med haswell?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tycker du att det är relevant i en tråd där TS inte ens visste om att man helst inte kör prime95 med haswell?

Jag visste att dom gick varmare i prime95, men den går ju aldelles för varmt i allt. Bios, idle, IBT, spelande osv osv. Det som är problemet..

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Jag höll koll på CPU-Z, där låg frekvensen stabil på 4,4. Men som sagt, det blir lika på stockklocken som på 4,4 så det var helt orelevant.

Frekvensen hålls konstant trotts att den temp trottlar.
Den stänger helt enkelt av sig ett litet tag för att minska värmeutvecklingen.
Och man måste ha mjukvara för att se om det faktiskt förekommer temp trottling.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Frekvensen hålls konstant trotts att den temp trottlar.
Den stänger helt enkelt av sig ett litet tag för att minska värmeutvecklingen.
Och man måste ha mjukvara för att se om det faktiskt förekommer temp trottling.

Ah, jag trodde den gick "långsammare" bara när den throttlar, då lärde jag mig nått nytt dock fortfarande orelevant i denna fråga. Alla temps har ju liksom blivit 20 grader högre helt plötsligt, eller ja, ett par månader sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3