Airplay plex från en macbook

Permalänk
Medlem

Airplay plex från en macbook

Hej

Är det möjligt att välja film på en plexserver på en macbook så det spelas upp på en apple tv?.
iPhone6:an har jag en plex app där jag kan välja vad jag vill visa på apple tv:n. Men jag vill kunna göra samma sak ifrån Macbooken men det verkar inte finnas?. Då jag tycker iPhonen är lite liten för den appen.

I värsta fall får man väl införskaffa sig en iPad mini 3-gen också.

/Jens

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Medlem

Kan du se den på datorn kan du väl streama via airplay från en mac?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

http://www.expertreviews.co.uk/tvs-entertainment/media-stream...

"Watching Plex on Apple TV requires the Plex iOS app, as the Android, Windows Phone 8 and desktop apps do not support transmitting via AirPlay"

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är att använda mirroring, räkna med att det laggar till dock.
Eller Beamer som kan airplaya från OS X till ATV.
Förstår dock inte vad du menar med att telefonen är för liten, jag gör precis så från min 5S och hur stor skärmen är på den spelar ju ingen roll.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3roX:

Hej

Är det möjligt att välja film på en plexserver på en macbook så det spelas upp på en apple tv?.
iPhone6:an har jag en plex app där jag kan välja vad jag vill visa på apple tv:n. Men jag vill kunna göra samma sak ifrån Macbooken men det verkar inte finnas?. Då jag tycker iPhonen är lite liten för den appen.

I värsta fall får man väl införskaffa sig en iPad mini 3-gen också.

/Jens

Du kan använda din iPhone för detta. Din iPhone skapar bara en anslutning mellan Apple TV och Plex Media Server (som körs på din dator). Telefonen strömmar inte någon data vilket gör att du kan använda den till annat under tiden och det drar inte något extra från batteriet.

Visst förstod du hur du skulle göra?

  1. Starta Plex Media Server på din dator

  2. Skapa en Airplay-anslutning till din Apple TV från din iOS-enhet (att göra detta före du startar appen gör att du undviker en bugg som ibland kan uppstå)

  3. Starta Plex på din iOS-enhet

  4. Starta filmen, musik etc.

Din iOS-enhet kommer nu att tala om för din Apple TV-enhet att ansluta till Plex Media Server. Om du vill kan du nu styra allting från fjärrkontrollen som hör till din Apple TV.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mafix:

Du kan använda din iPhone för detta. Din iPhone skapar bara en anslutning mellan Apple TV och Plex Media Server (som körs på din dator). Telefonen strömmar inte någon data vilket gör att du kan använda den till annat under tiden och det drar inte något extra från batteriet.

Är du säker på det där?
Jag har fått koppla in sladd ibland i ATV'n för att filmer med hög bitrate hackat.
En ensam 1080p ström direkt från router till ATV borde inte vara några som helst problem med mitt nät oavsett bitrate.
Var iofs ett tag sen så de kanske ändrat?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Är du säker på det där?
Jag har fått koppla in sladd ibland i ATV'n för att filmer med hög bitrate hackat.
En ensam 1080p ström direkt från router till ATV borde inte vara några som helst problem med mitt nät oavsett bitrate.
Var iofs ett tag sen så de kanske ändrat?

Det finns två* sätt att använda Airplay; (1) strömma direkt över nätverket med några sekunders fördröjning. Spotify använder denna teknik. Det blir ofta störningar, ljudet kan hacka och klarar inte jättehög bandbredd. (2) Tala om för enheten som spelar upp strömmen vilken server den ska ansluta till, sedan hämtar enheten materialet.

Om du exempelvis strömmar film via Netflix så sker detta enligt alternativ två.

Du kan sätta igång olika sorters uppspelningar och samtidigt kolla nätverksströmmarna med något program, så kan du se vilka enheter som använder bandbredd, var de ansluter och vilken trafik som passerar genom din telefon exempelvis. Du kan även känna om din enhet blir varm medan materialet spelas upp. Då är din telefon troligtvis inblandad.

*Det finns kanske fler sätt. Någon mer kunnig på protokollet och området får gärna berätta mer.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

[...] En ensam 1080p ström direkt från router till ATV borde inte vara några som helst problem med mitt nät oavsett bitrate. [...]

Å andra sidan, vilken upplösning en film har spelar egentligen inte jättestor roll.

Det som spelar roll är hur mycket data som måste skyfflas över nätverket. En upplösning på 1920x1080 pixlar kan ju strömmas i 1 MiB/s med "bra resultat" (beroende på skärmstorlek, ljudsystem och personliga preferenser) och samma film kan strömmas i 10 MiB/s med "ännu bättre resultat".

Det fina med exempelvis Plex Media Server är att den kan transkoda (uhm, svenskifiering) materialet så det anpassar sig efter nätverk, skärmstorlek med mera.

Vet du hur mycket bandbredd du använde när du strömmade och det hackade? Det kan ju även vara tusen andra saker som krånglar, men det som märks är att strömmen hackar. Det är ju ganska enkelt att sänka en vanlig hemmarouter genom många anslutningar även om bandbredden knappt används. Nu säger jag inte att det var det som krånglade.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mafix:

Å andra sidan, vilken upplösning en film har spelar egentligen inte jättestor roll.

Det som spelar roll är hur mycket data som måste skyfflas över nätverket. En upplösning på 1920x1080 pixlar kan ju strömmas i 1 MiB/s med "bra resultat" (beroende på skärmstorlek, ljudsystem och personliga preferenser) och samma film kan strömmas i 10 MiB/s med "ännu bättre resultat".

Det fina med exempelvis Plex Media Server är att den kan transkoda (uhm, svenskifiering) materialet så det anpassar sig efter nätverk, skärmstorlek med mera.

Vet du hur mycket bandbredd du använde när du strömmade och det hackade? Det kan ju även vara tusen andra saker som krånglar, men det som märks är att strömmen hackar. Det är ju ganska enkelt att sänka en vanlig hemmarouter genom många anslutningar även om bandbredden knappt används. Nu säger jag inte att det var det som krånglade.

Jag skrev ju bitrate.

Jag vet mycket väl att plex transcodar, mitt nät är baserat på en RT-AC66u, finns inga störningar från andra nät.
Nätet i övrigt var obelastat även om jag inte mätt något.
Detta har aldrig hänt på ATV'n i vardagsrummet som alltid är kopplad trådat, enbart i sovrummet och när den är trådlöst inkopplad.

Det jag inte visste var att airplay kan använda metod ett som du nämnde, det enda jag läst om airplay är att det går till telefonen, tillbaka till routern och sen ATV, eller om man har den nyaste ATV, direkt från telefonen till ATV (mina är ATV3 gen1 så de måste gå via routern).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."