Monster crash med bla hdd-xp64 i raid 10 samt ssd-win81, hdd-xp

Permalänk

Monster crash med bla hdd-xp64 i raid 10 samt ssd-win81, hdd-xp

Datorn kraschade i maj, vid uppstart blev det en "bios-loop", den startade några sek och sedan startade om igen, igen... utan att kunna komma in i bios.

Fixade det men då blev det beep-beep koder från pc-högtalaren, tog isär datorn och tog ur/in alla pcie-koret samt sata kablar och ström, kollade minnen, fixade det. Tog ur alla sata-kablar utom till win-xp och försökte boota men kom en bit med första windowsloggan men sedan frös/freeze datorn, startade om men senast fungerade men samma sak, startade om i felsäkertläge och kom in testade att köra antivirus men fick BSOD, startade om provade isället att köra chkdsk men kom till 76% sedan frös/freeze datorn. Kopplade ur hdd-xp.

Min datorlåda CoolerMaster Stacker T01 har alltid haft problem med pcie-slottarna, korten gick inte att skruva fast riktigt.

dator spec: (skall leta upp den)

Tog isär datorn i molekyler, satte klisterlappar med nummer på allt fotograferade alla kablar, fläktkontrollers etc, gjorde samma sak på min gamla dator som sitter i en nyare CoolerMaster HAF 32 datorlåda. Hade tänkt byta plats på dem men ändrade mig då jag inte gillar CM HAF 32 och tog isär CM Stacker T01 skruvade bort modekortsplåten.

Kom fram till orsaken till den dåliga pcie-slottarnas passform, hela panelen med dem var feltillverkad (hittade trådar om detta problem). Hade först en förhoppning av att fixa den panelen men insåg rätt snart att det för för mycket jobb. Hade alltid trott att det var ett felborrat moderkort som felet men det var det inte utan däremot kunde man höja upp hela moderkortet med längre distanser, vilka jag inte hade, utan istället lägga några brickor under dem. Det funkade och nu sitter alla pcie-kort (inkl grafikkort) riktigt fastskruvat.

När jag ändå hade datorlådan i molekyler så vände jag nätdelen som satt längst ner i datorlådan med fläkten riktad uppåt (suger ut luften), då gallret undertill på datorlådan var för finmaskigt, till att fläkten var på undersidan och sög in luft under datornlåda (alla dammråttor också ). Hade först tänkt kapa av det finmaskigagallret såg hur det fastskruvat, att det bättre att såga ut ett hål i det istället. Jag räknade att det skulle ta ca en kvart med hobbyborrslip med diamant slipskiva på kvällen, men den är inte en dremel utan verkar numera vara för svag så den orkade inte hålla 10 000 rpm, det tog ett par timmar nästa dag istället. Fixade det och datorlådan blev som ny.

Glad i hågen satte jag ihop datorlådan och testade denna gång att sätta hdd-xp till ett Rocket 622 (pcie-kort med 2 st Sata portar).

pust, fan vad långsamt jag skriver

se
lite bakgrund
#15524062

"SMART verify failed"
#15527151

backup med ATI 2015 på ssd-win81
#15531425

PS snabbspolar framåt,
satte sata kabeln till rocket 622 fick igång hdd-xp och körde chkdsk utan några fel (samma som raid:en nedan), körde antivirus, inga virus, allt ok, glad ihågen...

kopplade in raid:en, fick massor av fel med "NON MEMBERS" och
raid volume c : FAILED
raid volume d : FAILED

...fick hjärtat i halsgropen.

Gick och la mig, och vaknade upp och kopplade om kablarna och
...datorn har nu en raid 10 som är återställd/rebuild vilket tog ett dygn, då vid avstängning och återstart så blir en av 4 st hårddiskar "SMART verify failed" och "NON MEMBER" av raiden men startade och återställde igen 7-8 timmar tog det och har sedan dess låtit datorn vara igång.

Har kört chkdsk men allt var bra (endast några få versal errors, typ 5 st).

Vill dock inte riskera att fler hårddiskar samtidigt blir "NON MEMBERS" vid uppstart och riskera en helt "failed" raid.

Kör nu hdd-raid10-xp64
Frågan är hur jag skall kunna göra backup i winxp-64 utan att reboota datorn?
(hade ju tidigare gjort backup i ssd-win81 till en 3 TB .tib fil med ATI 2015 på alla diskar)

Har VMware Workstation 7 installerat och kan där köra igång en virtuell PC med win7ultimate (64-bit) och skulle, teoretiskt, kunna installera ATI 2015.

Det blir troligen otroligt komplicerat då man först bara ser en 40 GB c: drive som den är skapad på raid:ens d: volym. Det finns vissa VMware verktyg som kan visa fler hårddiskar/partitioner men jag misstänker att det inte kommer att fungera att göra en total backup därifrån på raid:en.

END of part 1

Permalänk

Konvertera till en vm och hämta de du behöver i "nya" datorn?
Hur stora är C & D Volumerna?

Alt installera om den när du har en VM kopia på allt ?

Permalänk
Skrivet av skogsmyran:

Konvertera till en vm och hämta de du behöver i "nya" datorn?
Hur stora är C & D Volumerna?

Alt installera om den när du har en VM kopia på allt ?

volume c: WinXP64-R10 på 128 GB
volume d: Winprog-R10 på 1.7 TB

där det som sagt ligger på d:

Vet ej hur man gör sådant, konvertera hur?

Vill inte fiska upp filer/mappar då allt ligger organiserat.

Tanken var att jag vill har en exakt backup av allt igen.

Det är dock en väldigt omständig process, om ens möjligt, att göra via VMware när man redan använder volume d: som den ligger på som sagt.

Det kanske går att skapa en VMware dator på en extern hårddisk?
Det kanske är samma problem med hur inkapslad datorn är och hur den ser raid:en?

Det var bara en tanke.

Att ha en full backup av raid:en inför ytterligare felsökning.

Moderkortet kan vara kastt, det är från 2008, men verkar funka när datorn är igång utan datafel men vid avstängning pch påföljande boot så blir det massa fel.

Har flashat om bios och bytt CMOS batteri, nätdelen är en Corsair HX-620W (kvalitets nätagg) som jag tvivlar på är dåligt. Bios visar att
+3.3V är OK
+12V är OK
DDR18V är OK.

Något annat kanske?

Trodde att gigabyta SATA2 controller var defekt då det under ca halv år varit den som hdd-xp var inkopplad på saknades vid uppstart (jag fick prova flera gånger tills den dök upp igen och sedan boota win-xp)

Men nu var det helt plötsligt Intel ICH9R controller (för raiden samt 2 sata portar) som knasade vid uppstart (trodde först att det var kablarna som kommit ur läge efter att datorn varit i molekyler) men sedan så var det random/slumpvis sata-port som raid hårddiskarna fick "SMART VERIFY FAILED" meddelade på när jag även bytt platser. Olika port även vid omstart igen.

Permalänk
Skrivet av -X-hellfire:

Det kanske går att skapa en VMware dator på en extern hårddisk?

Ja det är det smidigaste, men då måste du ju ha ca 2TB att använda på en NAS / Extern disk som inte är i din raidade burk.
På så sätt slipper du rensa allt. Dock så skulle jag be dig läsa på om konverteringen kommer inte ihåg om den behöver omstart.
Samt så vet jag inte hur instabil din dator är?

Vm Converter

Permalänk
Skrivet av skogsmyran:

Ja det är det smidigaste, men då måste du ju ha ca 2TB att använda på en NAS / Extern disk som inte är i din raidade burk.
På så sätt slipper du rensa allt. Dock så skulle jag be dig läsa på om konverteringen kommer inte ihåg om den behöver omstart.
Samt så vet jag inte hur instabil din dator är?

Vm Converter

Har läst lite...
https://www.vmware.com/pdf/convsa_60_guide.pdf#unique_18

Den har inte support för win-xp eller win-xp (64-bit) på en maskin som är igång.

Det blir att komma på någon annan lösning.

tex.
köpa begagnat moderkort, dvs ett Gigabyte P35-DQ6 (som var akuellt år 2008, men chansen att hitta något sådan nu, som funkar problemfritt, är nog nog nästan obefintlig i sverige. Globalt sett
inte omöjligt men tar för lång tid att få hit.

här är CrystalDiskInfo på de 4 hårddiskarna i raid:en

CDinfo-smart-hdd-007--m

CDinfo-smart-hdd-008--m

CDinfo-smart-hdd-643--m

CDinfo-smart-hdd-644--m

Dold text

*hdd-643 är slutet på serienummret på hårddisken, samma sak med de andra namnen.

spec. se inlägg #24 och framåt
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?224404-Gig...

PS är för trött, har knappt sovit något alls efter ssd-win81 backup-äventyret i natt, får återkomma med bättre info och fler idéer.

Permalänk
Medlem

Kör du en hårdvaru-RAID prova att boota med en Linux live-dist och skapa en image av diskarna. Sedan så, kör aldrig os och data på samma RAID, eftersom detta hindrar återställning. Om du har separata RAID:s eller en singel os så kan du lätt tömma en RAID och göra om den. Eftersom os bara ska vara installerade filer och data enbart privata filer.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av -X-hellfire:

tex.
köpa begagnat moderkort, dvs ett Gigabyte P35-DQ6 (som var akuellt år 2008, men chansen att hitta något sådan nu, som funkar problemfritt, är nog nog nästan obefintlig i sverige. Globalt sett
inte omöjligt men tar för lång tid att få hit.

Ska titta i mina gömmor i kväll.
Har något gammalt Gigabyte P35 moderkort, men om det är just det vet jag inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte exakt om du både har data- och OS-hårddiskar i RAID-en, men precis som OldComputer säger så bör man aldrig ha både data och OS på samma RAID. Sen så tycker jag personligen inte att man ska ha data på en vanlig RAID över huvud taget eftersom du blir så beroende av hårdvara. Dessutom så förlorar du ALL data ifall fler hårddiskar än redundansgränsen går sönder. Jag tänkter åter igen slå ett slag för SnapRAID.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ska titta i mina gömmor i kväll.
Har något gammalt Gigabyte P35 moderkort, men om det är just det vet jag inte.

Den ligger inte i de främre gömmorna iaf (hitta P35 MSI ) Jag kan gräva på vinden senare, men hinner inte idag eller imorgon iaf.
Återkommer OM vi får tur

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ska titta i mina gömmor i kväll.
Har något gammalt Gigabyte P35 moderkort, men om det är just det vet jag inte.

Skrivet av Paddanx:

Den ligger inte i de främre gömmorna iaf (hitta P35 MSI ) Jag kan gräva på vinden senare, men hinner inte idag eller imorgon iaf.
Återkommer OM vi får tur

Har du så stora gömmor att att det är svårt att hitta bland moderkorten relativt nya iallafall, men lycka till med sökandet :skål:

På min vind finns det bara en Pentium 60 Mhz som bytts ut till Pentium 133 Mhz overdrive på ett Baby-ATX moderkort med "batman" chipset hehe.

PS sorry, tappat styrfart, roder och lust återkommer senare.

Permalänk

Har tänkt göra backup på hdd-xp, vilken har urkopplad Sata-power och Sata-kabel, som sitter i CM Stacker T01 lådan och kan inte tas ur utan att stänga av datorn.

Har flyttat fram CM HAF 932 datorlådan och kopplat in ett Sata-kort (pci) i gamla datorn där en 0.9 m Sata kabel räcker mellan dem.

Frågan är om Sata-power kan tas från CM Stacker T01 lådan då Sata standarden supportar "hot plug" dvs att plugga in/ur en Sata drive när datorn är på?

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:vwi1gajL...

Hot-swap or hot-plug WD SATA drives

Serial ATA supports hot-plugging (also known as hot-swapping). This is the ability to swap out a failed hard drive without having to power down the system or reboot. This capability contributes to both data availability and serviceability without any associated downtime.

Critical: Hard drives are highly sensitive precision instruments that read, write, and store information on spinning magnetic disks. Special handling is required to protect hard drives from damage. Hard drives can be damaged by Electrostatic Discharge (ESD). Before handling, please use a grounding strap to protect your hard drive and other electronic computer equipment from ESD damage.

The Serial ATA 1.0 specification requires staggered pins for both the hard drive and drive receptacles. Staggered pins mate the power signals in the appropriate sequences required for powering up the hot-plugged device. These pins are also specified to handle in excess of the maximum allowed inrush current that occurs during drive insertion. SATA-compliant devices thus need no further modification to be hot-pluggable and provide the necessary building blocks for a robust hot-plug solution, which typically includes:

  • Device detection even with power downed receptacles (typical of server applications)

  • Pre-charging resistors to passively limit inrush current during drive insertion

  • Hot-plug controllers to actively limit inrush current during drive insertion

Important: In order to take advantage of hot-plug capabilities for your Serial ATA hard drive, you must use the Serial ATA power connection, not the Legacy (Molex) power connection. The Legacy (Molex) power connection does not support hot-plugging.

To disconnect a Serial ATA hard drive from the computer when the computer is running, you must first use the Safely Remove Hardware icon on the system tray to dismount the drive from the Operating System. If the Serial ATA hard drive is not listed under the Safely Remove Hardware function, the motherboard or Serial ATA controller does not support hot plugging and the computer should be shut down and powered off before disconnecting the hard drive.

Dold text

Nä, det ser riskabelt ut utan att ha speciella sata kort och hårddiskar som stödjer "hot plug" typ i server sammanhang.

Har ett en molex-till-Satapower converter och en rätt så lång molex kabel (den var bara 0.4 m) som kanske kunde funka, eller en Satapower (hittade en som är 0.65 m som räckte) att plugga in till CM HAF 932 datorn och behöver inte köra "hot plug" utan stängas av/på som man vill.

Får se om det funkar.

Tog ett par bilder men kameran har inte support för winxp(64-bt), inga drivers kan dock starta VMware och win-xp men det tar för lång tid, senare kanske.

edit 1:
Nu har jag startat den gamla datorn och installerat drivrutiner för Sata-kortet och har hdd-xp tillgänglig och skall göra backup med ATI 2015 (fan nu räcker inte usb2-kabeln till WD Mybook3 -4TB , får leta fram en förlängningskabel) backup.

edit 2:
Kör med öppen datorlåda för att kablarna skall räcka till, det passiva grafikkortet blir rätt varmt, 67C, när inte dörren med fläkten kyler CM HAF 932. Har en extern 120mm fläkt med galler som jag har till externa hårddiskar eller som skön fläkt i sommarvärmen vilken nu ligger och hjälper till (redan gått ner till 52 vilket är helt ok samt att sata-kort etc får bättre kylning). Det är fan inte mycket den stora 230mm fläkten i fronten drar in på fullt med öppen låda, knappt kännbart med handen efter hårddiskplatserna.

edit 3:
Det är synd att hdd-xp kör med Sata men den externa WD Mybook3 -4TB (usb 3.0) kör i usb 2.0 hastighet till datorn usb 2.0-kort. Inte säkert att det skulle funkat så bra med ett usb 3.0-kort (pci) då pci-bussen bara klarar en bråkdel av pcie (vet inte om det finns ens, men skitsamma nu kör vi). Det kommer ta en vecka eller så för 1 TB

edit 4:
Nä det går inte då det bara är 600 GB ledigt på den. Har 2 st WD Mybook2 1TB men där ligger redan data på dem men jag tog bort en stor Norton Ghost 15 backup tidigare (avskyr det programmet den tidigare Norton Ghost 2003 var bra men är föråldrard numera). Skall se om den frår plats. Dessutom har de 3 olika anslutningar Firewire, usb 2.0 och eSata, men när jag kopplat in eSAta så har den hängt sig samt dator efter ett tag när jag testat kopiera stora filer (senaste firmware), testat med olika kablar, inget har hjälpt. Det kasnke funkar till det här sata-kortet jag koppla in (fan, kom på nu att det var några byglar på kortet för ativera de olika interna eller exteran sata portarna, vilka är satt till interna nu). Får stänga av gamla datorn och ändra byglarna om jag skall testa eSata, ooooorka hehe.

skit, den gamla datorns mus slutade funka när jag skulle klicka på hdd-xp sata disken, ingen bsod än, fick stängt av via tangentbord och aktivitetshanteraren.

Jag läste lite noggrannare och kortet supportar 2 sata enheter men har 4 portar (2+2) så det skall nog funka utan pilla med dem.

Permalänk

Hade startat om den gamla datorn och kunde utforska hdd-xp och titta på 1 TB hårddisken och av valde en 130 MB .avi fil för att testa att kopiera den och vilken hastighet som det blir till interna hårddisken men datorn blir supperseg och musen sig superlångsamt och datorn verkar hängt sig, har provat att stänga av via aktivetshanteraren men det händer inget dock så gick det via startmenyn att välja stänga av men det tar evigheter 5+ min men precis nu så stängde den av.

Får plocka ur Sata-kortet och se om allt är okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -X-hellfire:

Hade startat om den gamla datorn och kunde utforska hdd-xp och titta på 1 TB hårddisken och av valde en 130 MB .avi fil för att testa att kopiera den och vilken hastighet som det blir till interna hårddisken men datorn blir supperseg och musen sig superlångsamt och datorn verkar hängt sig, har provat att stänga av via aktivetshanteraren men det händer inget dock så gick det via startmenyn att välja stänga av men det tar evigheter 5+ min men precis nu så stängde den av.

Får plocka ur Sata-kortet och se om allt är okej.

Får hoppas du får ordning på det hela. Är så många variabler som kan ha gått snett, som är svåra att gissa sig till.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Får hoppas du får ordning på det hela. Är så många variabler som kan ha gått snett, som är svåra att gissa sig till.

Ja, det kan va lite allt möjligt, kanske för lång, 0.9 m, Sata-kabel eller någon IRQ konflikt, har ju ett Creative Sound Blaster Live 5.1 kort i den datorn som kan strula till det.

Datorn har iallafall start om och jag har kört chkdsk på alla partitioner, utan fel, allt verkar okej.

Permalänk

Tidigare hade jag preparerat en rescue-hdd/räddnings-hdd, hdd-300gb, som var kopplad på PATA-kontrollern i min gamla dator och skulle sedan flytta den till CM Stacker T01 datorn.

Det tog ca 1 vecka att välja ut och kopiera knappt 30 GB från den enda .tib filen som är på 3 TB på WD Mybook3-4TB med ATI 2015 då de 512 MB RAM hela tiden tog slut och ett program RAM Idle friande upp minne igen till hdd-300 samt i en upp mapp på externa.

Allt var klart för en räddningsmission, satte in den i en ledig 5,25 plats i CM Stacker T01 och kopplade in den PATA på moderkortet, enkelt och bra.

Den hittades inte alls när jag startade med enbart den inkopplad via PATA och "cable select" byglad testade flera gånger, helt dött.

Det är ju en sådan där idiotsäker standard så det borde funkat.

Nu har jag på den hdd drivers som jag laddat ner till Sata-kortet (pci) som jag provade med innan, som nästan hängde sig efter tag, och hade tänkt se om de var nyare, men den hdd ligger i skåp nu. Hittade nu de "drivers" i downloads på c:

Får se om det hjälper.

Permalänk

Nä, det hjälpte inte och datorn blev superseg igen, men alt+F4 avsluta de Total Commander och sedan var datorn normal snabb, stängde av den.

Skulle kunna flytta om pci-korten och sata-kortet till en annan plats, ibland hjälper det på en del datorer.

Det är fö ett St lab a173 Sata 150 kort (pci).

Hade för många år sedan ett Promise FastTrack 66 scsi raid kort på den här kortplatsen, den drivern är fortfarande kvar i datorn vilken kanske stör sata drivern?

Permalänk

Att den nästan hänger sig kan bero på att det kortet, st lab sata a173 (pci), är för gammalt och de drivers som finns inte supportar stora hdd på 1 TB och mer. När jag läste på deras site för några veckor sedan så fanns det nyare kort, st lab sata a224 (pci), vilket kanske hade funkat direkt.

Permalänk

Testade lite mer med Sata kortet, ändrade jumper" till en extern, en intern port och en annan kabel, hade en sata-to-esata kabel men samma fel. Tog ur den och körde intern sata kabel och bytte även pci plats.

Då kunde jag faktiskt koperia ett par bilder ca 100 kb, 150 kb så jag testade en 45 MB fil men då hängde den sig igen (nästan) den avsluta windows efter ca 10 minuter.

Nä, det färdigtestat med det ST-lab Sata kortet (pci) a173.

Funderar på att köpa en Usb 3.0 till Sata 3 (pcie, 5 Gbit/s) adapter, inkl strömadapter, verkar vara en bra att ha grej. Det finns även en också har IDE stöd.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Något att prova iallafall.

Permalänk

Fick att infall att testa att stänga av den nyare raid-datorn för att koppla in ssd-win81 genom att först välja "starta om datorn" och sedan gå in i bios, därefter stänga av datorn.

Den startade om och direkt blev det 2 st hårddiskar i raid:en som fick "SMART Verify Failed" och raid:en hade "Degraded" status på båda volymerna c: och d:

Jag la ner tanken på att stänga av datorn utan startade om den och nu håller den på att "Rebuild" c: och d: vilket beräknades ta 50 min resp. 11 timmar. och det var port 0 som "Status: Slutade fungera", därefeter kan man markera port 0 hårdisken som "normal" och ytterligare en "Rebuild" på ca 40 min resp 10 timmar.

Bra idé, hörru :slåpåpannan-smiley:

Permalänk
Medlem
Skrivet av -X-hellfire:

Fick att infall att testa att stänga av den nyare raid-datorn för att koppla in ssd-win81 genom att först välja "starta om datorn" och sedan gå in i bios, därefter stänga av datorn.

Den startade om och direkt blev det 2 st hårddiskar i raid:en som fick "SMART Verify Failed" och raid:en hade "Degraded" status på båda volymerna c: och d:

Jag la ner tanken på att stänga av datorn utan startade om den och nu håller den på att "Rebuild" c: och d: vilket beräknades ta 50 min resp. 11 timmar. och det var port 0 som "Status: Slutade fungera", därefeter kan man markera port 0 hårdisken som "normal" och ytterligare en "Rebuild" på ca 40 min resp 10 timmar.

Bra idé, hörru :slåpåpannan-smiley:

Vilken disk hänger sig? är det en gammal disk med IDE? Låter nästan som en sådan gammal disk inte helt otroligt skulle ge upp.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Vilken disk hänger sig? är det en gammal disk med IDE? Låter nästan som en sådan gammal disk inte helt otroligt skulle ge upp.

Nä, se dolda texten i inlägg
#15532311

specs:

Det är inte troligen inte hårddiskarna som strular utan det är något med moderkortet som har raid-controllern eller något däromkring, kablarna är bytta och det verkar vara random port som slutar fungera vid boot.

PS det är fö bara 2½ timme kvar av "rebuild" #1

Permalänk

01:25
"rebuild" #1 är klar.

01:26
"rebuild" #2 startad, återstående tid... c: 30 min, d: 8 timmar

05:30
"rebuild" #2 är klar ...för sov mig, såg inte exakt när den var klar.

click to ZOOM, tryck på fullskärmsikonen i FF eller F11
http://i51.photobucket.com/albums/f390/BB-06-X-hellfire/dator...

Får fundera ut en annan strategi tills imorgon.

Mitt moderkort har ett standard scsi bios, Intel ICH9R - OROM 7.5.0.1017, se inlägg ovan, men det går att modifiera till senare som bättre hanterar raid (kan dock vara riskalbelt utan fullständig backup innan man man provar något sådant).

se inlägg här...
http://www.win-raid.com/t2f23-Intel-RST-RSTe-Drivers-newest-v...

Det är så att när tidigare innan denna stora raid-crash kunde jag boota om och starta från ssd-win81 och det funkade bra med raid:en till man skulle stänga av datorn. Det orsakade en "raid rebuild" varje gång, vilket på ovan forum och på intels forum är ett kännt problem.

se
https://communities.intel.com/thread/46336?tstart=0

Hittade dock en lösning som innebar att om man istället valde "Starta om datorn" och sedan gick in i bios så där stänga av datorn utan att behöva göra "raid rebuild" nästa gång man startade datorn.

Det finns dock senare scsi bios och driver som skall åtgärda det problemet.

Permalänk

Tiden går och räkningar skall betalas.

Då jag inte kan reboota datorn utan problem så är datorn med hdd-raid10-winxp(64-bit) igång.
Har en BankID på SEB men dess programvara har slutat att supporta/stödja winxp och winxp(64-bit) vilket innebär vissa problem.

Min gamla dator, Pentium 3 - 1Ghz, har winxp och på den har jag dock använt Digipass och kunnat betala tidigare räkningar när den nyare datorn, q6600 - 3.2 Ghz, var avstängd efterr raid10 crashen.

Tänkte då att betala med Digipass på den nyare datorn och körde igång Firefox och gick till SEB och väljer logga in "privat".

Då får "BAD MAC SSL ERROR", wtf, provade flera gånger, det var dock samma felmeddelande som jag fick när jag provade att köra igång VMware Workstation 7 och via win7(64-bit) installerat BankID programvaran och kört Firefox och loggat in på SEB (googlade, trodde att det var omöjligt att få det att fungera på det sättet).

Startade då den gamla datorn och där funkade det och betalade räkningarna via Digipass, en jävla massa siffror att mata in, det var segt som fan plus jag fick logga ut ett par gånger i datorn, men det funkade.

Men nu var det allså samma felmeddelande på vanliga sättet, skumt, så jag inaktiverade det inbyggda nätverkskortet (kabel) och aktiverade det trådlösa och helt plötsligt kunde jag logga in via Digipass utan problem.

Testade därefter att köra igång VMware och win7(64-bit) och då funkade det att logga in med BankID.

Bra, har fler räkningar i slutet av månaden.

Har fö inhandlat en USB 3.0 to SATA converter (med nätadapter) och kopplade in hdd-winxp på gamla datorn via förlängningsusbkabel till ett usb 2.0 kort och det funkade direkt. Körde chkdsk och det var inga fel.

Kopplade in den utan förlängsningskabel, den har ca 1 m ändå, räcker till att koppla in i usb 3.0 kort och det funkade ännu bättre, 100-120 MB/s när jag testade att kopiera ett par stora filer.

Har dock inget backupprogram i hdd-raid10-winxp(64-bit). Provade därför med VMware och win7(64-bit) för att se om den kunde se USB 3.0 kortet och sedan hitta den hårddisken.

Nä, det var omöjligt, den VMware stödjer bara vissa Intel usb 2.0 kort men inga usb 3.0 , det här var dessutom ett Silverstone kort så det verkar kört få usb 3.0 / 2.0 hastighet på backupen eller via det kortet.

Kan ju koppla in det på en vanlig usb 2.0 port från moderkortets kontroller så kanske det funkar men det var inte den lösningen jag tänkt.

Har en massa gamla backupprogram med stöd för winxp och winxp(64-bit) men de kräver en reboot samt en riskabel 11 timmars rebuild av raid10 igen, men det lutar åt den lösningen.

Var inne på Inet och hörde men de kunde inte göra något på ett så gamlat moderkort samt att deras "På platsen" service inte är tänkt för sådande här raid-crash historier.

Permalänk

Om jag skulle få tag på ett begagnat likadant moderkort, Gigabyte P35-DQ6 med Intel ICH9R chipset, så räcker det inte med att ställa in RAID på det vanliga bios:et utan man måste väl också gå in i Intel Matrix storage Manager (RAID bios:et) och create/skapa raidvolymer?

Har inte varit inne i Intel raid bios:et då det bara finns create, delete, "reset to non-raid" alternativ för raid-volume

Det var bara en tanke då jag läst en tråd...
HowTo : Recover Intel RAID "Non-Member Disk" Error..
http://www.overclock.net/t/478557/howto-recover-intel-raid-no...

Just something I'm sure has been here but since the changes to the searching of the site I can no longer go back more than 5 pages and I've lost tons of info because I failed to bookmark or subscribe. Here is a new attempt at fixing this as I just lost and recovered my Intel RAID0 Array without loss of data . . .
. . .
. . . I have the Gigabyte UD3P and it has the Intel ICH10R chipset which has given myself, as others out there on the interwebz, some problems with an unsuspecting action such as a reboot, BIOS Flash or OC'ing crash and leaving 1 or more of your drives in the RAID Array now showing "Non-Member Disk".

Där många kunnat återskapa raid 0 volume väldigt snabbt.

Vet ej om det funkar för raid10 volume.

Det är en gammal tråd men den har uppdaterats till nyare moderkort hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -X-hellfire:

Har du så stora gömmor att att det är svårt att hitta bland moderkorten relativt nya iallafall, men lycka till med sökandet :skål:

Heh... du skulle bara ana.

Jag höll på och leta grafikkort till en medlem i helgen (som fick åsknedslag), så jag passade på att leta efter ditt moderkort även på vinden.
Ca 20 flyttlådor har jag att gå igenom... totalt.
Tror jag har typ ca 20 moderkort eller så liggande. Allt från "P4or" till Z77...
Vissa mer användbara än andra

Tyvärr är det inga Gigabyte P35. MSI P35 och något Asus som jag tror är P35, tyvärr.

Får hoppas du lyckas lösa det.
Btw, i teorin bör RAID 10 kunna fungera som en RAID 1 eller en RAID 0... så länge du kan få ihop en komplett serie så bör du kunna återskapa det, även om du kanske måste göra det med VHDs.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Heh... du skulle bara ana.

Jag höll på och leta grafikkort till en medlem i helgen (som fick åsknedslag), så jag passade på att leta efter ditt moderkort även på vinden.
Ca 20 flyttlådor har jag att gå igenom... totalt.
Tror jag har typ ca 20 moderkort eller så liggande. Allt från "P4or" till Z77...
Vissa mer användbara än andra

Tyvärr är det inga Gigabyte P35. MSI P35 och något Asus som jag tror är P35, tyvärr.

Får hoppas du lyckas lösa det.
Btw, i teorin bör RAID 10 kunna fungera som en RAID 1 eller en RAID 0... så länge du kan få ihop en komplett serie så bör du kunna återskapa det, även om du kanske måste göra det med VHDs.

Wow, herregud det är ju hur mycket som helst hehe, synd att mitt moderkort inte fanns med men det är ju ett lite udda kort, P35-DS3 eller DS4 var ju i ropet på den tiden då det var prisvärda och överklockade bra utan massa "extra allt" tjosan som är på mitt P35-DQ6.

Får leta vidare

Funderar på om Intel Matrix Storage Manager (raid bioset) har blivit korrupt på något vis?
Det låter ju otroligt men

Funderar även på att köpa en ny nätdel för att ha till "nästa dator" redan nu och testa med för att kunna utesluta att det är nätdelen.

En Seasonic +1000W eller va det var kostar nära 4 000 kr i någon låda typ CM cosmos Ultra Tower också den på ca 4 000 kr så pengarna kommer gå åt.

Jag är ju ingen oljeshejk som du hehe så det finns en "budget" men när jag köper en dator så är det för att ha i många år.

PS men det är lite OT (dock så är krånglande nätdel en möjlig orsak)

Är inte insatt i VHD, vad är det?

Permalänk

Den backupen som jag gjorde i januari till den externa WD Mybook3--4TB (usb 3.0) när jag då körde ssd-win81(64-bit) och backup-programmet ATI2014 så kom det bara upp i ca 90 MB/s skrivhastighet trots SES-drivern. Det tog 10 - 12 timmar att göra "full backup" som skapade en .tib fil på ca 3 TB vilken inkluderade...
...ssd-win81(64-bit) ca 220, hdd-raid10--volym--c: ca 222 och --d: ca 200, hdd-winxp och hdd-nonraid-spare-PS ca 130 MB/s läs prestanda.

Trodde det skulle bli bättre men usb 3.0 har ju någon gräns vid 100-120 MB/s

Funderar på att köpa en till WD-Mybook3--4TB (usb 3.0), numera heter den V2 på slutet så det är väl något som blivit bättre eller någon ännu större typ Seagate på 8 TB (men jag har bojkottat Seagate sedan 2009 när jag fick min raid 5 crash bara efter 1 år)

Vill ha någon bättre backuplösning.

Har tittat på Drobo men det kan hantera migrering till större hårddiskar enklare och hårddisk haverier bättre men det blir dyrt ca 5-6 000 för en tom låda som man sedan kan ha 5 st hårdiskar i den, 5D och inte speciellt snabb heller.

Drobo Capacity Calculator
http://www.drobo.com/storage-products/capacity-calculator/

Man kan börja med 2 st 4 TB

http://www.storagereview.com/drobo_5d_review
(men man börjar läsa användare upplever den så finns det en hel del problem)

Någon annan NAS lösing?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -X-hellfire:

Funderar på om Intel Matrix Storage Manager (raid bioset) har blivit korrupt på något vis?
Det låter ju otroligt men

Funderar även på att köpa en ny nätdel för att ha till "nästa dator" redan nu och testa med för att kunna utesluta att det är nätdelen.

Jag är ju ingen oljeshejk som du hehe så det finns en "budget" men när jag köper en dator så är det för att ha i många år.

PS men det är lite OT (dock så är krånglande nätdel en möjlig orsak)

Är inte insatt i VHD, vad är det?

Nätdel kan verkligen ge udda fel, ja, så definitivt värt att testa (helst dock om man har extra liggande... inte för att jag har "några" *visslar*

Tro mig.. jag är inte oljeshejk, jag önskar dock att jag hade investerat i guld eller fonder istället för all den hårdvara, så kanske jag hade varit bättre till
Jag har svårt att slänga fungerande saker dock, så det blir liggande.. år efter år.
Ibland kommer det till nytta dock, då en del bekanta får typ gratis maskiner lite då och då. (jag får ju andra tjänster av dem så klart). Samt en stackare som postade på forumet häromdagen där åskan hade tagit en hel del av barnens datorer. Så jag rota fram och testa lite delar som han fick för typ struntsumma (mest för jobbet att testa allt). Det lär iaf göra barnen glada så

VHD =Virtual Hard Disk.
Kort sagt, lagt in en virtuell disk i rent råformat på varje disk och sedan använt någon av dessa RAID recovery mjukvaror till att "pussla ihop" det igen.

OM det nu är RAID BIOSen, borde du i teorin bara kunna flasha om senaste BIOSen som har en uppdatering till den. Är lite risk dock, men kanske är värt det. Om nu moderkortet är kört ändå så har du inte mycket att förlora där.

Permalänk

Har tidigare varit inne på lite OT med delar till nästa dator redan nu då datorn och raid:en inte fungerar som den skall.

Felsökning: Att redan nu inköpa delar typ Nätdel och testa med som skall kunna flyttas till "framtidsdatorn" senare om det löser/utesluter om det är nätagget det är fel på.

Den nätdel jag har är en Corsair HX-620W och i min gamla dator en Corsair HX-520W, båda är modulära så man kan byta kablar mellan dem och båda är baserade på Seasonic "kvalitets" design, tysta.

Just nu drar datorn ca 210W enligt en WATT-meter så det borde inte vara några problem att byta plats på dem (igen), för att utelsuta nätdels problem.

Bios visar som sagt "OK" +12V, +3.3V samt +DDR18V, vilket borde indikerats om tex +12V var alldelsee för låg vid boot/uppstart av datorn.

Har några multimeter som jag kan koppla in och se vad som händer.

Dessutom är det bara 4 st hårddiskar igång mot normalt 6 samt en sdd.

Tveksamt, men skall testa det iallafall.

Har tittat lite på en "Framtidsdator" och vad jag vill ha i den och möjligheter samt backup etc

Det blir jävligt dyrt om man vill ha en "prestanda/speldator" med möjlighet till "extra allt".

Dvs en nätdel som kan klara flera grafikkort, så jag har en QNIX 2710 på 27" PLS, 2560x1440p och den är "överklockad" från 60Hz till 110Hz utan problem, har ej testat mer då jag läst att det är svårare att komma upp in 120 Hz utan problem.

Min nuvarande dator, Q6600 @ 3.2 GHz, DDR2 @800Mhz, är ju för klen att driva de senaste spelen även om mitt realtivt nya grafikkortet, MSI Geforce 780 3GB, klarar en hel del så är det långt ifrån 110 Hz i de spelen, så då krävs fler kort, tex ett till i SLI, eller flera nyare kort, tex 2-3st 970 kort, om det nu funkar med 3.5 GB (0.5 GB fuskminne kommer inte ihåg hur det blev i tester) om det skall vara prisvärt.

Då krävs en rejäl nätdel som alltså redan nu måste införskaffas.

Har fö nästan besämt mig för att installera ATI 2014 backup, då det stödjer winxp/winxp(64-bit)/win7/win81 etc, och göra en backup.
Det kräver dock en omstart/boot av datorn och troligen en påföjande rebuild av raid10 i ca 11-12 timmar. Det finns dock en risk att fler är 2 st får "SMART verify failed" och hela raid:en inte går att rebuild/återskapa igen men jag bedömer det som en risk jag får ta, ka...

Behöver dock en till extern 4 TB backup till.

...kanske jag gör en ren kopiering av foton etc (som inte har några behörighets attribut) till extern hårddisk innan den installationen.

Har tittat lite på VHD och VMware och hur ATI204 och ATI2015 hanterar det. Man kunde med tidigare versioner konvertera .tib backup filer till VHD men det supportas inte längre.

ATI2015 har dessutom blivit mycket nedbantat, mot ATI2014, så de har plockat bort massa funktioner, många som är förbannande i trådar på Acronis.

Summary of Features Removed in ATI2015
https://forum.acronis.com/forum/65498

TrueImage 2014 => vmware | Acronis Forum
https://forum.acronis.com/forum/44528

Acronis True Image 2014: Supported Operating Systems | Knowledge Base
https://kb.acronis.com/content/44112

Acronis True Image 2015: Supported Operating Systems | Knowledge Base
https://kb.acronis.com/content/48302

Det verkar inte funka som sagt. Har även tittat på om man i efterhand kan dela upp en stor 3 TB .tib backupfil till mindre delar för att flytta till mina andra externa hårddiskar, har två st 1 TB, men skiter nog i det och köper en till extern 4 TB (NAS etc får bli i framtiden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av -X-hellfire:

Har tidigare varit inne på lite OT med delar till nästa dator redan nu då datorn och raid:en inte fungerar som den skall.

Felsökning: Att redan nu inköpa delar typ Nätdel och testa med som skall kunna flyttas till "framtidsdatorn" senare om det löser/utesluter om det är nätagget det är fel på.

Den nätdel jag har är en Corsair HX-620W och i min gamla dator en Corsair HX-520W, båda är modulära så man kan byta kablar mellan dem och båda är baserade på Seasonic "kvalitets" design, tysta.

Just nu drar datorn ca 210W enligt en WATT-meter så det borde inte vara några problem att byta plats på dem (igen), för att utelsuta nätdels problem.

Bios visar som sagt "OK" +12V, +3.3V samt +DDR18V, vilket borde indikerats om tex +12V var alldelsee för låg vid boot/uppstart av datorn.

Har några multimeter som jag kan koppla in och se vad som händer.

Dessutom är det bara 4 st hårddiskar igång mot normalt 6 samt en sdd.

Tveksamt, men skall testa det iallafall.

Har tittat lite på en "Framtidsdator" och vad jag vill ha i den och möjligheter samt backup etc

Det blir jävligt dyrt om man vill ha en "prestanda/speldator" med möjlighet till "extra allt".

Dvs en nätdel som kan klara flera grafikkort, så jag har en QNIX 2710 på 27" PLS, 2560x1440p och den är "överklockad" från 60Hz till 110Hz utan problem, har ej testat mer då jag läst att det är svårare att komma upp in 120 Hz utan problem.

Min nuvarande dator, Q6600 @ 3.2 GHz, DDR2 @800Mhz, är ju för klen att driva de senaste spelen även om mitt realtivt nya grafikkortet, MSI Geforce 780 3GB, klarar en hel del så är det långt ifrån 110 Hz i de spelen, så då krävs fler kort, tex ett till i SLI, eller flera nyare kort, tex 2-3st 970 kort, om det nu funkar med 3.5 GB (0.5 GB fuskminne kommer inte ihåg hur det blev i tester) om det skall vara prisvärt.

Då krävs en rejäl nätdel som alltså redan nu måste införskaffas.

Har fö nästan besämt mig för att installera ATI 2014 backup, då det stödjer winxp/winxp(64-bit)/win7/win81 etc, och göra en backup.
Det kräver dock en omstart/boot av datorn och troligen en påföjande rebuild av raid10 i ca 11-12 timmar. Det finns dock en risk att fler är 2 st får "SMART verify failed" och hela raid:en inte går att rebuild/återskapa igen men jag bedömer det som en risk jag får ta, ka...

Behöver dock en till extern 4 TB backup till.

...kanske jag gör en ren kopiering av foton etc (som inte har några behörighets attribut) till extern hårddisk innan den installationen.

Har tittat lite på VHD och VMware och hur ATI204 och ATI2015 hanterar det. Man kunde med tidigare versioner konvertera .tib backup filer till VHD men det supportas inte längre.

ATI2015 har dessutom blivit mycket nedbantat, mot ATI2014, så de har plockat bort massa funktioner, många som är förbannande i trådar på Acronis.

Summary of Features Removed in ATI2015
https://forum.acronis.com/forum/65498

TrueImage 2014 => vmware | Acronis Forum
https://forum.acronis.com/forum/44528

Acronis True Image 2014: Supported Operating Systems | Knowledge Base
https://kb.acronis.com/content/44112

Acronis True Image 2015: Supported Operating Systems | Knowledge Base
https://kb.acronis.com/content/48302

Det verkar inte funka som sagt. Har även tittat på om man i efterhand kan dela upp en stor 3 TB .tib backupfil till mindre delar för att flytta till mina andra externa hårddiskar, har två st 1 TB, men skiter nog i det och köper en till extern 4 TB (NAS etc får bli i framtiden).

Man ska inte ha RADI som backup. Jag hade bara byggt om hela RADI:n och sett om datorn blir stabil efter det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar